AndroidHealthClinic

Wat te doen?

Bezoekers in dit topic

rbn87

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
18 dec 2018
Berichten
1.240
Waardering
1.684
Lengte
1m75
Massa
73kg
Vetpercentage
15%
Hoi allemaal,

Na 18 weken cutten ben ik gezakt van 85.6 kilo naar 77 kilo
(mijn lengte is 1.75m). Ik merk echter dat ik mentaal moe begin te worden van het cutten. Ik eet 2000 kcal per dag waarvan 2 gram eiwit per kg, 1 gram vet per kg en de rest aangevuld met koolhydraten. Ik eet in grote lijnen een vast schema. Het avondeten wisselt, maar ik zorg dat ik altijd goed zit wat macro's betreft. Ik val nog steeds af, soms wat sneller, dan wat langzamer, maar mijn gewicht daalt nog altijd.

Ik heb een hele poos 2 tot maximaal 3 keer per week een fullbody 3 x 5 schema gevolgd, met hulp van een aantal leden hier. Inmiddels ben ik overgestapt op een intermediate schema uit de stickies. Ik ga nu minimaal 3 keer per week en waar het kan 4 keer per week naar de sportschool. De combinatie van UB/LB bevalt me momenteel meer dan 3 keer per week full body. Ik volg het schema van 'A User B' uit de stickies. Als ik maar drie keer kan gaan in een week, hanteer ik die week UB/LB/Full Body.

Ik zie in de spiegel dat ik vooruitgang heb geboekt. Mijn taille is smaller geworden, mijn hals is smaller geworden, ik ben een maat in broeken omlaag gegaan en zie meer definitie qua spieren. Maar ik baal ervan dat ik voor mijn gevoel nog steeds te veel vet heb rond mijn middel, voordat ik kan starten met een clean bulk. Het verliezen van buikvet lijkt ook enorm langzaam te gaan en dit komt mijn motivatie ook niet ten goede.

Hieronder een aantal foto's van mijn huidige fysiek (let niet op kwaliteit/poses). Mijn vraag aan jullie is: wat zouden jullie doen? Dit nog een x-aantal weken volhouden? Een korte periode op onderhoud gaan eten? Wat is wijsheid?

Hoor graag jullie meningen. Thanks in advance!

sport.JPG sport1.JPG sport3.JPG sport4.JPG
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk zou ik op onderhoud gaan eten en keihard vlammen in de sportschool.
Zet dat droomfiguur voor deze zomer uit je hoofd. ( heb je al die dikke witte duitsers gezien ).
Werk toe naar komende zomer!
Gas erop!
 
Je hebt best wel wat massa, maar ook nog een redelijk vet%. Persoonlijk zou ik doorgaan waarmee je nu bezig bent. Wel is het handig om elke week je vet% te meten om te zien of je geen/weinig gewicht verliest in massa.
Paar % vet minder en dan vol knallen.

Edit: Je kan ook kijken om je macro's wat bij te stellen. 20% van je calorieën aan vet, de overige grammen die je overhoudt stoppen in eiwit.
 
Een korte break nemen en vervolgens doorpakken
Omdat je ff niet lekker gaat zou ik idd een break nemen en daarna nog een beetje door cutten. Je kan nog wel wat meer zakken in vet%
 
Ik heb precies hetzelfde, alleen niet zoveel spier als jij op dit moment. Ik was na 16 weken gedemotiveerd. Minder energie en kracht in de sportschool. Ik ga nu lean bulken voor 12 weken en 5x5 stronglift starten. Daarna weer cutten als nodig is en anders onderhoud en dan 4 dagen push pull. Wat je ook doet met de adviezen van hierboven, als je je motivatie maar houdt.
 
Je hebt best wel wat massa, maar ook nog een redelijk vet%. Persoonlijk zou ik doorgaan waarmee je nu bezig bent. Wel is het handig om elke week je vet% te meten om te zien of je geen/weinig gewicht verliest in massa.
Paar % vet minder en dan vol knallen.

Edit: Je kan ook kijken om je macro's wat bij te stellen. 20% van je calorieën aan vet, de overige grammen die je overhoudt stoppen in eiwit.

Thanks voor jullie reacties! Wat betreft de calorieën uit vet: met 20% calorieën uit vetten kom ik uit op 40 gram vet. Is dat niet iets te weinig dan?

Voor de rest eens met jullie reacties. Ik denk dat ik na komende week een break van 2 tot 3 weken neem. Ik verhoog dan mijn calorieën naar 2400. Die 400 calorieën is net een kleine maaltijd meer op een dag waardoor het wellicht wat makkelijker wordt.

Wat betreft training: zouden jullie nog steeds mikken op het elke week verhogen van gewichten tijdens een cutfase? Dit is namelijk wel wat ik nu steeds doe, maar dit kost me wel de meeste energie. Of is het beter om vast proberen te houden wat ik nu maximaal kan (zonder dat het ten koste gaat van de uitvoering)? Of zouden jullie in het algemeen een ander schema hanteren dan een intermediate schema gericht op massa tijdens het cutten?
 
Thanks voor jullie reacties! Wat betreft de calorieën aan vet: met 20% calorieën aan vet kom ik uit op 40 gram vet. Is dat niet te weinig dan?

Voor de rest eens met jullie reacties. Ik denk dat ik na komende week een break van 2 tot 3 weken neem. Ik verhoog dan mijn calorieën naar 2400. Die 400 calorieën is net een kleine maaltijd meer op een dag waardoor het wellicht wat makkelijker wordt.

Wat betreft training: zouden jullie nog steeds mikken op het elke week verhogen van gewichten tijdens een cutfase? Dit is namelijk wel wat ik nu steeds doe, maar dit kost me wel de meeste energie. Of is het beter om vast proberen te houden wat ik nu maximaal kan (zonder dat het ten koste gaat van de uitvoering). Of zouden jullie in het algemeen een ander schema hanteren dan een intermediate schema gericht op massa tijdens het cutten?

Nee 44 gram vet is niet te weinig. Zelf eet ik zo'n 2300-2500 calorieën per dag en mag rond de 50-56g vet. Het kan wel even puzzelen zijn in je voeding. Je zou het boek 'Burn the Fat, Feed the Muscle' kunnen lezen. Erg goed advies met betrekking tot cutten en eten.

Tijdens het cutten zou ik de gewichten zo hoog mogelijk houden om massa verlies zo laag mogelijk te houden. Mochten de 10 reps bij oefening x je vrij gemakkelijk lukken, zal ik altijd het gewicht voor de volgende keer omhoog doen.
 
Hoi allemaal,

Na 18 weken cutten ben ik gezakt van 85.6 kilo naar 77 kilo
(mijn lengte is 1.75m). Ik merk echter dat ik mentaal moe begin te worden van het cutten. Ik eet 2000 kcal per dag waarvan 2 gram eiwit per kg, 1 gram vet per kg en de rest aangevuld met koolhydraten. Ik eet in grote lijnen een vast schema. Het avondeten wisselt, maar ik zorg dat ik altijd goed zit wat macro's betreft. Ik val nog steeds af, soms wat sneller, dan wat langzamer, maar mijn gewicht daalt nog altijd.

Ik heb een hele poos 2 tot maximaal 3 keer per week een fullbody 3 x 5 schema gevolgd, met hulp van een aantal leden hier. Inmiddels ben ik overgestapt op een intermediate schema uit de stickies. Ik ga nu minimaal 3 keer per week en waar het kan 4 keer per week naar de sportschool. De combinatie van UB/LB bevalt me momenteel meer dan 3 keer per week full body. Ik volg het schema van 'A User B' uit de stickies. Als ik maar drie keer kan gaan in een week, hanteer ik die week UB/LB/Full Body.

Ik zie in de spiegel dat ik vooruitgang heb geboekt. Mijn taille is smaller geworden, mijn hals is smaller geworden, ik ben een maat in broeken omlaag gegaan en zie meer definitie qua spieren. Maar ik baal ervan dat ik voor mijn gevoel nog steeds te veel vet heb rond mijn middel, voordat ik kan starten met een clean bulk. Het verliezen van buikvet lijkt ook enorm langzaam te gaan en dit komt mijn motivatie ook niet ten goede.

Hieronder een aantal foto's van mijn huidige fysiek (let niet op kwaliteit/poses). Mijn vraag aan jullie is: wat zouden jullie doen? Dit nog een x-aantal weken volhouden? Een korte periode op onderhoud gaan eten? Wat is wijsheid?

Hoor graag jullie meningen. Thanks in advance!

Bekijk bijlage 456045 Bekijk bijlage 456046 Bekijk bijlage 456047 Bekijk bijlage 456048

Goeie prestatie al! Ik snap dat het cutten mentaal vermoeiend kan zijn en dat je gedemotiveerd raakt als je niet het gewenste resultaat met je dieet behaalt.
Wat ik zou doen als ik jou was is, nog even doorzetten tot je 75kg weegt. Waarschijnlijk zul je geen super strak lijf hebben, maar je zal wel verschil zien. Het is ook een mooi streefgewicht om vast te houden en daarnaast hoef je er niet extreem (lang) meer voor te gaan cutten. Je kunt het waarschijnlijk in een paar weken bereiken!
 
Goeie prestatie al! Ik snap dat het cutten mentaal vermoeiend kan zijn en dat je gedemotiveerd raakt als je niet het gewenste resultaat met je dieet behaalt.
Wat ik zou doen als ik jou was is, nog even doorzetten tot je 75kg weegt. Waarschijnlijk zul je geen super strak lijf hebben, maar je zal wel verschil zien. Het is ook een mooi streefgewicht om vast te houden en daarnaast hoef je er niet extreem (lang) meer voor te gaan cutten. Je kunt het waarschijnlijk in een paar weken bereiken!

Moet zeggen, dit klinkt inderdaad ook wel goed. Om daar te komen, moet ik nog ongeveer 5 a 6 weken cutten met mijn huidig verlies per week. Zat de laatste twee weken op 0.3 kilo verlies. Denk dat ik probeer om de 75 kilo te halen en vanaf daar 2 weken een break neem door op onderhoud te gaan eten. Vanaf daar zie ik dan wel weer verder. Zoals je zegt: het is een mooi streefgewicht inderdaad. Ik had voor mezelf nog geen echt doel qua gewicht gesteld. Omdat dit voor het eerst is dat ik zo laag zit in gewicht, kon ik me er niets bij voorstellen en had ik dus nog geen vast getal in mijn hoofd. Komende weken houd ik het nog even vol, eventueel met een kleine refeed 1 x per 2 weken als het mentaal tegenzit en door wat cardio toe te voegen na de training.
 
UPDATE:

Na een break van in totaal 14 dagen heb ik inmiddels bovenstaand doel behaald. Vanochtend voor het eerst onder de 75 kilo gekomen. De eerste week van de break heb ik ver boven mijn onderhoud gegeten (gemiddeld 3200 kcal per dag bij een onderhoud van om en nabij 2450). De 2e week heb ik op onderhoud gegeten (2450 kcal).

Mijn gewicht steeg in eerste instantie van 76 kilo naar 78.6 kilo. Vanaf afgelopen zondag gaat het echter heel rap en woog ik 74.9 kilo. De mentale vermoeidheid van het cutten is zo goed als voorbij, ik heb er geen last meer van zoals voor de break.

Nu zit ik echter op een keerpunt. Als ik in de spiegel kijk, vind ik dat ik duidelijk smaller ben geworden. Ik zie lijnen bij mijn middel die ik voorheen niet zag bij wijze van. Echter heb ik wel nog steeds een laagje vet wat me stoort. Maar ik wil ook niet te smal worden. Spierkracht zit ik nog ongeveer gelijk. Ik kan niet meer opbouwen (tijdens break wel nog PR's kunnen tillen).

Vanaf welk moment zouden jullie zeggen: nu is het klaar en tijd om een lean bulk in te zetten?
 
Vanaf nu?
in 4 dagen bijna 4 kilo afvallen, daar zit weinig vet bij. Fysiologisch is 0,7 per week de max haalbaar(als ik het goed herinner)
denk daarom ook niet dat je onderhoud 2450 is. op onderhoud eten betekent niet afvallen en niet aankomen
 
Vanaf nu?
in 4 dagen bijna 4 kilo afvallen, daar zit weinig vet bij. Fysiologisch is 0,7 per week de max haalbaar(als ik het goed herinner)
denk daarom ook niet dat je onderhoud 2450 is. op onderhoud eten betekent niet afvallen en niet aankomen

Dit is wat mijn gewicht heeft gedaan vanaf de break. Wellicht geeft dit een beter beeld.

Ma: 76.1 DIET BREAK start
Di: 77.5
Wo: 77.5
Do: 77.8
Vr: 78.0
Za: 78.2
Zo: 78.5

Ma: 78.6
Di: 78.1
Wo: 77.2
Do: 77.2
Vr: 76.1
Za: 76.4
Zo: 75.8

Ma: 75.4
Di: 75.1
Wo: 74.9 (vandaag)

EDIT:
Wat betreft onderhoud: als ik 2000 kcal eet op een dag, val ik ongeveer 0,3 tot 0,5 kilo per week af gemiddeld. Vandaar dat ik mijn onderhoud geschat heb op om en nabij 2450.
 
je valt op 2000cal 0,3-0,5 af, zeg je.
maar in je 2e week ben je op 2450cal 2,8 kilo afgevallen?

Het lijkt mij krom, maar als ik op onderhoud, val ik niks af
 
je valt op 2000cal 0,3-0,5 af, zeg je.
maar in je 2e week ben je op 2450cal 2,8 kilo afgevallen?

Het lijkt mij krom, maar als ik op onderhoud, val ik niks af

Het lijkt mij meer dat ik in de 2e week van 3200 kcal naar 2450 kcal ben gegaan en dat daar in ieder geval een hoop vocht en maaginhoud bij heeft gezeten. Niet veel vet inderdaad.
Voorheen at ik ruime tijd 2000 kcal en dat heb ik sinds lange tijd voor het eerst even 2 weken verhoogd. Nu dus weer terug op 2000 en val weer af, waarbij ik voorheen op een plateau zat.
 
Laatst bewerkt:
Heb je geen fout gemaakt en eet je veel minder kcals dan je denkt?
 
Heb je geen fout gemaakt en eet je veel minder kcals dan je denkt?

Nee, weeg letterlijk alles nauwkeurig af en log het in MFP.

Maar daar gaat het me nu ook niet om, want ben tevreden tot nu toe met het gewichtsverlies. Heb mijn kg doel behaald na een korte diet break (75kg).

Alleen vind ik mezelf iets te smal ogen, maar heb wel nog vetopslag rondom middel. Dus vandaar de vraag: cutten totdat dit helemaal weg is en dan opbouwen, of al beginnen met een lean bulk. Zit er een beetje tussenin: ga ik echt voor dat laatste restje vet weg met het risico dat er weinig overblijft en bouw ik dan opnieuw op, of bouw ik nu al op en gaat het straks met een nieuwe cut ook sneller weg omdat ik meer spiermassa heb.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou adviseren eens te kijken wat je echt overhoud als je echt droog bent.

Ik begrijp wat je bedoeld, Ik ben ongeveer even lang als jou en begon 10 weken geleden eens een keer echt te cutten op een gewicht van 92.5 en ongeveer 13%.
Nu weeg ik 81.2 op 6%.
Eerst was ik ook bang alles kwijt te raken en wilde gevoelsmatig weer gaan bulken/eten!

Maar als ik nu naar het resultaat kijk, dan oog ik gewoon groter door alle zichtbare aders en strepen die overal op poppen als ik ook maar naar een dumbell kijk.
Mensen in de gym komen naar me toe zeggen dat ik er nog nooit zo goed bij heb gestaan.

Kortom gewicht zit in je hoofd en de spiegel zegt alles. (tja deze sport is een mindfuck :P )
Dus mijn advies zou zijn meer cardio zodat je sneller je doel haalt.

Ik heb redelijk extreem gedaan. ongeveer 6 uur kracht en 8 uur cardio per week. en dat op ongeveer 800/900 onder mijn onderhoud.
Maar die keus heb ik gemaakt omdat ik niet langer dan 12 weken wilde cutten.

Dus tja, keuzes keuzes!
 
Laatst bewerkt:
Even een update:

Na bovenstaand verhaal ben ik nog steeds aan het cutten. Echter niet meer continu aan een stuk, maar zodra ik merk dat het mentaal te lastig wordt (d.w.z.: altijd moe, kort lontje, alleen maar bezig zijn met (niet) eten) dan eet ik 14 dagen op onderhoud.
Daarnaast wel nog regelmatig cardio toegevoegd na training. Ik zit nog steeds op de 2000 kcal per dag. Mijn gewicht is gezakt naar 73 kg (weekgemiddelde). Mijn vetpercentage schat ik rond de 15%. Ik begin mijn bovenste buikspieren te zien als ik aanspan. Onderaan mijn buik nog steeds een klein beetje vet.

Ik heb besloten dit nog even vol te houden totdat mijn buik helemaal strak is en vanaf daar op te bouwen naar een lean bulk. Thanks again voor jullie reacties.
 
Back
Naar boven