MuscleMeat

Wat verbrand je eerst?

Bezoekers in dit topic

richard2003

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid sinds
11 feb 2003
Berichten
286
Waardering
0
Wat verbrand je als eerste?

Eiwit?
Koolydraden?
Vet?


En welke als laaste?
 
volgens mij koolhydraten (kan het mis hebben hoor)

misschien vet eerst

maar volgens mij de eiwitten als laatst
 
Originally posted by TrainingFreak
volgens mij koolhydraten (kan het mis hebben hoor)

misschien vet eerst

maar volgens mij de eiwitten als laatst

Je zit een heel eind goed.
Als je geen vet en koolhydraten zou eten, gaat je lichaam eiwitten verbranden voor energie, maar normaal gesproken pakt je lichaam eerst vet en koolhydraten.

Hij begint met veel koolhydraten en weinig vet (zeg maar 80% om 20%(zijn voorbeelden), naar een half uur verbrand je bijvoorbeeld 50%om50% en naar 40 minuten is het bijvoorbeeld 20%om 80%.

In die trant moet je het zien.
 
Ik neem aan dat dit cardio betreft. zo ja, dan kan ik t fout hebben maar zover ik weet zit daar verschil in. hoe intensiever en sneller je workout des te meer je koolhydraten worden aangesproken.
bij langere maar minder intensieve trainingen worden je vetreserves verbrand. bij mannen is het bijv. beter om langere afstanden te lopen. dit itt vrouwen die beter sneller en korter kunnen trainen, dit vanwege een andere vet-waterverhouding.
eiwitten zul je niet zo snel verbranden, dan moet je wel hel laag in je koolhydraten gaan en onvoldoende eiwitten nuttigen.
maar hoe dan ook, koolhydraten worden als eerst gebruikt voor de energieverbranding, en na zo'n 20 minuten a een half uur komen de vetten aan bod.
correct me if im wrong
 
Ik ben het met Richard eens.! :D
 
koolhydraten,
eiwitten,
vetten.

Maar dit is dan bij krachttraining. Bij cardio is het afhankelijk van de intensiteit en is het mogelijk om vrijwel alleen vet te verbranden.
 
Originally posted by Robin
koolhydraten,
eiwitten,
vetten.

Maar dit is dan bij krachttraining. Bij cardio is het afhankelijk van de intensiteit en is het mogelijk om vrijwel alleen vet te verbranden.

eiwitten als brandstof, voordat het vet als brandstof wordt aangesproken?
 
Originally posted by Robin
koolhydraten,
eiwitten,
vetten.

Maar dit is dan bij krachttraining. Bij cardio is het afhankelijk van de intensiteit en is het mogelijk om vrijwel alleen vet te verbranden.

maar is dit dan op de manier die ik eerder beschreef?
lange afstand op een minder intensieve manier?
 
Bij cardio afhankelijk van de intensiteit: glucose/ vet. Vet heeft meer zuurstof nodig, dus hoe hoger de intensiteit des te minder vet zal verbrand worden. Na de sessie zul je het omgekeerde effect krijgen.

Bij gewichtstraining gebruik je meer glucose dan tijdens cardio, omdat je tijdens een oefening geen vet als brandstof kunt gebruiken. Is er geen glucose meer dan zal eiwit worden omgezet naar glucose. Training zal erg vermoeiend zijn.

Daarnaast is alles afhankelijk van je dieet. Hoe meer koolhydraten je eet, hoe minder vet je verbrandt. Je gaat meer eiwitten omzetten naar glucose wanneer er weinig tot geen glycogeen meer aanwezig is. Je gaat over het algemeen meer eiwit naar glucose omzet bij een hogere eiwitinname.
 
Originally posted by richard2003
Wat verbrand je als eerste?

Eiwit?
Koolydraden?
Vet?


En welke als laaste?

Koolhydraten zijn de primaire bron van energie. Influx van hoog-glycemische koolhydraten zorgt voor insuline gemedieerde opname van voedingsstoffen in de cel en bevordert de aanmaak van glycogeen. Glycogeen is de eerste stof verkozen bij de aanmaak van adenosine tri-phosphaat, de enige energie bron die het lichaam kan gebruiken.

Als je hypocalorisch eet, ga je eerst al je glycogeen opgebruiken. Als er geen glycogeen meer is in lever en spierweefsel, gaan je catabole hormonen toenemen, die gaan ervoor zorgen dat je opgeslagen vet en eiwitten kunt verbranden. Hoeveel van elk hangt af van je lichaamsvetpercentage en bepaalde hormonale factoren. Vet komt uit vetweefsel en eiwit uit spierweefsel. Dus hoe hoger je lichaamsvet hoe meer vet en hoe minder spieren je zult verbranden, maar naarmate je magerder wordt verbrand je minder vet en meer spieren.
 
Hoewel vet meer adenosine tri-phosphaat(ATP) per molecuul levert dan glucose, geeft het lichaam inderdaad grotendeels de voorkeur aan glucose(minder zuurstof nodig). Toch verbrand je in bijna alle gevallen zowel glucose als vet tegelijk. Hoe meer glucose aanwezig is des te minder vet wordt er verbrandt.
Een deel van de aminozuren wordt altijd gebruikt voor energie(ATP), dit deel wordt groter wanneer er geen glucose(glycogeen) aanwezig is. Eigenlijk heeft elk weefsel zijn favoriete energiebron. De meeste weefsels, waaronder spieren, preferen glucose, maar bijv. het hart prefereert vetzuren.
 
Originally posted by burn
.....Na de sessie zul je het omgekeerde effect krijgen.

...

wil je hiermee zeggen dat je dus tijdens het zware trainen (cardio) geen tot weinig vet verbrand en na de trainen ineens vanzelf vet gaat verbranden?? hoelang? :S ...

en eerlijk gezegd vind ik het ENOOOOOORME ONZIN dat als je hard traint je geen vet verbrand... ik heb heel hard getraint en ik ben 50 kilo afgevallen :P dus ik vind het echt echt echt onzin.
niet zo moeilijk denke met koolhydrate..gewoon traine en gezond eten en je verbrand wel ;)
 
Originally posted by bodybuilder0102


wil je hiermee zeggen dat je dus tijdens het zware trainen (cardio) geen tot weinig vet verbrand en na de trainen ineens vanzelf vet gaat verbranden?? hoelang? :S ...

en eerlijk gezegd vind ik het ENOOOOOORME ONZIN dat als je hard traint je geen vet verbrand... ik heb heel hard getraint en ik ben 50 kilo afgevallen :P dus ik vind het echt echt echt onzin.
niet zo moeilijk denke met koolhydrate..gewoon traine en gezond eten en je verbrand wel ;)
Eigenlijk bedoel ik dat ja.
Wanneer je echt kijkt wat je tijdens een cardiosessie verbrandt dan is het wel grotendeels glucose en weinig vet, maar dat zegt dus niet zoveel.
Na zware cardio zal je stofwisseling nog een tijd lang verhoogd zijn. De energie hiervoor zal ook grotendeels van vet afkomstig zijn.
 
Dat is een beetje simplistisch, dit hangt voor het merendeel af van de duur van je cardio, de intensiteit, je opslagmogelijkheid voor glycogeen en hoeveel ervan je op dat moment bezit.
 
Back
Naar boven