AndroidHealthClinic

Wat vinden jullie van mijn schema?

Bezoekers in dit topic

Appelstroop

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
5 jun 2013
Berichten
307
Waardering
159
Lengte
1m97
Massa
85kg
Hey, ik ben nu al een tijdje bezig met trainen sinds Augustus met helaas door omstandigheden ook een aantal maanden niet. Ik ben nu weer een tijdje lekker op weg en heb zeker groei (heb meer body en vooral armen en schouders vallen op gegroeid te zijn) maar ook afgevallen waardoor m'n gewicht ongeveer hetzelfde is sinds ik begon maar ik wilde toch voor de zekerheid mijn schema hier delen, ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Daarnaast vraag ik mij af of mijn huidige plan qua eten goed is (Ik gebruik TDEE calculator). Ik ben namelijk man, 28 jaar oud, 1m97 en 82 kilo en heb 13,8% vetpercentage gemeten met clippers en voornamelijk ecto lichaam. Ik heb tot twee weken geleden gedacht dat ik body recomposition moet gaan doen omdat ik graag van mijn skinny fatness af wil (niet-gyno man boobs etc). Maar ik heb nu een nieuw plan waarbij ik juist minstens maintenance maar eigenlijk altijd wat erboven ga eten (uiteraard eet ik altijd minstens 2x m'n lichaamsgewicht aan gram proteine. Ook al kom ik dan wellicht wat vet aan, ik denk dat dat beter is dan met amper spiermassa recomposition te gaan doen want 1: duurt veel langer, 2: zit niet veel spiermassa onder dus heb lagere vetverbranding nulmeting van m'n spieren, 3: Ik merkte dat ik stagneerde qua gewicht op sommige oefeningen, bijv bench press zit ik al half jaar op zelfde gewicht (50 kilo). Verder train ik thuis dus ik heb enkel squat rack, barbells, bankje en dumbbells tot m'n beschikking.

Mijn schema is PPLPPL die ik via Legion heb (website) en pas sinds dit jaar doe (ervoor deed ik PHRAK greyskull). Ik doe soms wel extra rustdagen als mijn lichaam nog niet hersteld is. Ik doe de compound oefeningen 3 sets van 4-6 reps en de accessoires oefeningen 2 sets van verwisselend sommigen ook 4-6 reps en andere hogere reps. Ik ben gemiddeld altijd 45-60 min bezig en doe 3 min rust per set behalve sommige accessoires oefeningen.

Dag 1: Bench Press, Dumbell Fly, Overhead Press, Side Lateral Raise, Close Grip Bench Press, Reverse Wrist Curl
Dag 2: Deadlift, Barbell Row, Dumbbell Row, Dumbbell Curls
Dag 3: Squat, Front Squat, Bulgarian Split Squat, Calf Raises (sla ik eerlijk gezegd altijd over, aha), Lying Leg Raises
Dag 4: Incline Bench Press, Dumbbell Bench Press, Dumbbell Fly, Dumbbell Shoulder Press, Side Laterla Raise, Rear Lateral Raise
Dag 5: Barbell Row, Dumbbell Row, Barbell Curl, Lying Leg Raise, Wrist Curl
Dag 6: Squat, Front Squat, Bulgarian Split Squat, Calf Raises, Crunches

Alvast bedankt.

EDIT: ik heb inmiddels mijn schema beetje veranderd dus ik zal dat later wel delen hier zodat het verschil kenbaar is.
 
Laatst bewerkt:
Hey, ik ben nu al een tijdje bezig met trainen sinds Augustus met helaas door omstandigheden ook een aantal maanden niet. Ik ben nu weer een tijdje lekker op weg en heb zeker groei (heb meer body en vooral armen en schouders vallen op gegroeid te zijn) maar ook afgevallen waardoor m'n gewicht ongeveer hetzelfde is sinds ik begon maar ik wilde toch voor de zekerheid mijn schema hier delen, ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Daarnaast vraag ik mij af of mijn huidige plan qua eten goed is (Ik gebruik TDEE calculator). Ik ben namelijk man, 28 jaar oud, 1m97 en 82 kilo en heb 13,8% vetpercentage gemeten met clippers en voornamelijk ecto lichaam. Ik heb tot twee weken geleden gedacht dat ik body recomposition moet gaan doen omdat ik graag van mijn skinny fatness af wil (niet-gyno man boobs etc). Maar ik heb nu een nieuw plan waarbij ik juist minstens maintenance maar eigenlijk altijd wat erboven ga eten (uiteraard eet ik altijd minstens 2x m'n lichaamsgewicht aan gram proteine. Ook al kom ik dan wellicht wat vet aan, ik denk dat dat beter is dan met amper spiermassa recomposition te gaan doen want 1: duurt veel langer, 2: zit niet veel spiermassa onder dus heb lagere vetverbranding nulmeting van m'n spieren, 3: Ik merkte dat ik stagneerde qua gewicht op sommige oefeningen, bijv bench press zit ik al half jaar op zelfde gewicht (50 kilo). Verder train ik thuis dus ik heb enkel squat rack, barbells, bankje en dumbbells tot m'n beschikking.

Mijn schema is PPLPPL die ik via Legion heb (website) en pas sinds dit jaar doe (ervoor deed ik PHRAK greyskull). Ik doe soms wel extra rustdagen als mijn lichaam nog niet hersteld is. Ik doe de compound oefeningen 3 sets van 4-6 reps en de accessoires oefeningen 2 sets van verwisselend sommigen ook 4-6 reps en andere hogere reps. Ik ben gemiddeld altijd 45-60 min bezig en doe 3 min rust per set behalve sommige accessoires oefeningen.

Dag 1: Bench Press, Dumbell Fly, Overhead Press, Side Lateral Raise, Close Grip Bench Press, Reverse Wrist Curl
Dag 2: Deadlift, Barbell Row, Dumbbell Row, Dumbbell Curls
Dag 3: Squat, Front Squat, Bulgarian Split Squat, Calf Raises (sla ik eerlijk gezegd altijd over, aha), Lying Leg Raises
Dag 4: Incline Bench Press, Dumbbell Bench Press, Dumbbell Fly, Dumbbell Shoulder Press, Side Laterla Raise, Rear Lateral Raise
Dag 5: Barbell Row, Dumbbell Row, Barbell Curl, Lying Leg Raise, Wrist Curl
Dag 6: Squat, Front Squat, Bulgarian Split Squat, Calf Raises, Crunches

Alvast bedankt.
Te veel zware oefeningen. Of je moet je sets/reps en load ontzettend goed gaan indelen, maar dan lijkt het me nog te veel.
 
.
 
Laatst bewerkt:
Probeer het eens met meer eten.
Hoeveel eet je nu ?

Natuurlijk had ik eerst moeten vragen en dan pas advies geven, .... maar zo ben ik niet.
 
.
 
Laatst bewerkt:
Ja, achteraf gezien heb ik echt te weinig gegeten het afgelopen jaar omdat ik vooral van m'n manboobs af wilde. Ik at dus onder maintenance of hooguit op maintenance volgens TDEE. Wel genoeg eiwitten, dat wel. Ben dus ook wel gegroeid maar ik denk dat het veel meer had kunnen zijn. Ik had super veel gelezen over body recomposition enzo maar ironisch genoeg dankzij Chatgpt ben ik erachter gekomen dat dat een veel langzamere manier is dan simpelweg ouderwets (clean) bulk en dan cutten. Dus ik wil nu wel echt meer gaan eten, bulken dus, volgens TDEE. Denk dat ik dan wel echt grote stappen ga maken. Maar reden van topic was vooral een algemene feedback over wat dan ook, ook over de oefeningen enzo, dus thanks.
Je had dat geld dat je bespaart hebt met eten kunnen uitgeven aan een boobjob.
 
.
 
Laatst bewerkt:
Allemaal leuk en aardig, maar als je al half jaar stagneert op een oefening dan is iets mis met je training intensiviteit.
 
.
 
Laatst bewerkt:
Geen vertical pull (pull-up, lat pull down, of iets dergelijks)?
 
Met zware oefeningen bedoel je compound, denk ik? Die doe ik 3 sets. Wat vind je teveel dan? Op push heb ik 2 compound oefeningen, op pull 2/3 en op legs ook 2. De andere oefeningen doe ik 2 sets. Anders zou ik ook langer dan een uur bezig zijn maar dat ben ik niet.
Op zich niet gek als je het zo ziet. Al denk ik dat je met ub/lb dezelfde resultaten kunt halen in minder tijd. Met zulke korte rusttijden (training van max 60') laat je toch wel wat liggen qua intensiteit.
 
.
 
Laatst bewerkt:
.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb andere schema's geprobeerd zoals full body en dergelijke maar beviel mij niet. PPL bevalt mij tot nu toe heel erg. Hoezo korte rusttijden? Juist best lang toch, ik doe 3 minuten vaak tussen elke set. Ik had gelezen dat ecto lichamen (en beginners) het beste compound/heavy kunnen trainen dan veel volume.
Met jouw lengte zou ik oppassen met compounds. Zorg er in elk geval voor dat armen niet achterblijven.

Kun je niet gewoon naar een sportschool, daar heb je veel meer mogelijkheden, vooral machines waardoor je veiliger zwaar kunt trainen, en pull up's of een variatie hierop is wel meer dan wenselijk.
 
Ik wilde dat eerst wel, had ook iets gekocht maar de muur is niet sterk genoeg en plafond te laag. Als vervanging maar dumbbell row gedaan. Maar ik denk dat ik met deadlift, barbell row en dumbbell row wel ver kom toch? Ik overweeg nog steeds wel zo'n stang te halen en dan misschien in de tuin te doen ofzo. Wel echt belangrijke oefening?
Wordt door velen wel als een basisbeweging gezien. Net als dat er ook onderscheid wordt gemaakt tussen een 'horizontal' en 'vertical' push. In het originele schema van Legion zit ie waarschijnlijk ook?
 
.
 
Laatst bewerkt:
Thuis heb ik oa een pull up barr aan de schuur, buitenkant. De rest binnen.
Sportschool motiveert meer, thuis is de bank te dichtbij. Je traint harder als er fitchicks in je buurt trainen.
Omdat je lang bent zul je ook lange ledematen hebben, benen raak je wel met compounds maar armen niet genoeg.
 
Als je al een half jaar met de BP op 50 kg zit met jouw leeftijd en gewicht dan is er iets mis en ik weet niet of je dat oplost met deze zelf geknutselde PPL. Ik zou me er eerst op richten helder te hebben waar het probleem zit.

Je post geen duidelijk schema.

Ik denk dat eerst SQ en dan FSQ niet zoveel zin heeft. Pulldowns kan je misschien met een bandje, elastiekje of pulley doen? Anders ergens aan een trap, balk, speelobject van kinderen, goaltje gaan hangen

Er zitten geen triceps oefeningen in?

Reverse wrist curl heb je waarschijnlijk niet nodig.

Ik denk dat je met een goede UB/LB of PPL/ub/lb of desnoods een andere PPL meer progressie kan maken.

Vragen:
Hoeveel kcals eet je? Hoeveel vet eet je? Hoe ontwikkelt je gewicht zich? Hoeveel doe je op SQ, DL en OHP?
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven