AndroidHealthClinic

Wat voor split-training doen jullie?

Bezoekers in dit topic

B0tjeBuilder

Advanced Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
25 jun 2009
Berichten
1.452
Waardering
392
Lengte
1m86
Massa
82kg
Vetpercentage
8%
De titel zegt het al.

Ik ben een beetje aan het kijken wat voor split training iedereen tegenwoordig doet.
Ben der een paar jaartjes tussen uit geweest en ik was gewent altijd de standaard split te doen.

Echter lees ik nu ook veel verhalen dat de zelfde spiergroep meerdere keren per week trainen ook voordeel kan hebben tegenover 1x per week trainen voor meer hypertrofie. Echter weet ik niet zo goed hoe dat er in de praktijk uit ziet. Omdat ik zelf het idee heb dat ik te weinig rust krijg.

MA- Borst Triceps
Di- Rub Biceps
WO- RUST
DO- Buik-Benen
Vrijdag- Schouders-Armen


Zelf dat ik een beetje te denken aan een Upper/Lower body split.
 
Uit studies kunnen we inderdaad zien dat 2 tot 3x trainen van verschillende spiergroepen per week resulteert tot meer hypertrophy.

Mijn split workout is gedeeld als volgt:

Maandag: Legday
Dinsdag: Chest, triceps & schouders
Woensdag: Rug & biceps
Donderdag: Legday
Vrijdag: Upperbody
 
Legs-pull-push-legs-pull-push-rust
 
3-4x per week full body. Qua hypertrofie maakt het op de lange termijn bij mijn weten weinig uit welke split je hanteert, volume en intensiteit (effort) bepaald uiteindelijk het resultaat. Als beginner of als iemand die een tijdje niet getraind heeft is een full body of upper/lower geschikter, omdat de resultaten dan sneller komen en de workload over meerdere dagen verdeeld wordt.
 
Uit studies kunnen we inderdaad zien dat 2 tot 3x trainen van verschillende spiergroepen per week resulteert tot meer hypertrophy.
Bron? Recente studies tonen namelijk aan dat dit nauwelijks wat uitmaakt zolang het volume gelijk is.
______

Momenteel Fortitude Training waarbij ik alles 2-3 keer train.
Za: LB loading/UB pump
Ma: UB loading/LB pump
Wo: LB
Do: UB
 
Laatst bewerkt:
Ah, onderzoek van Schoenfield. Hij heeft twee jaar later een gelijksoortig onderzoek gedaan met iets andere resultaten.
In conclusion, there is strong evidence that resistance training frequency does not significantly or meaningfully impact muscle hypertrophy when volume is equated. Thus, for a given training volume, individuals can choose a weekly frequency per muscle groups based on personal preference.
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02640414.2018.1555906

Over deze kwestie is het laatste woord nog niet gesproken en waarschijnlijk duurt dat ook nog wel even, als het überhaupt ooit gebeurt.
 
Coolcicadas PPL met deadlift
 
Back
Naar boven