XXL Nutrition

Wat wel/niet meerekeningen in voedingsschema

Bezoekers in dit topic

Yorrik

Novice
Lid geworden
14 jul 2017
Berichten
18
Waardering
5
Lengte
1m74
Massa
66kg
Beste Forum-leden,

Ik ben al een tijdje aan het lezen op dit forum en twee weken geleden begonnen met een voedingsschema te maken. Mijn stats zijn op dit moment: 174cm, 66kg en een onderhoud van 2231 KCAL.

Ik wil gaan beginnen met bulken en heb daarom een schema gemaakt en heb alle regels toegepast uit de stickies zoals, +500 boven onderhoud voor bulken, 2 gr eiwit per kg lichaamsgewicht, 1 gr vet per kg lichaamsgewicht en de rest opvullen met koolhydraten.

Alles verloopt eigenlijk goed behalve het alleen gram vet, want deze is nog veels te laag. Ik moet hierbij wel zeggen dat ik de boter op brood niet mee tel en de olie waarin ik de kip bak ook niet. Mag/moet ik deze wel of niet meetellen in mijn schema? Als ik dit doe dan zit ik volgens mij aardig goed?

Ik gebruik op mijn 6 boterhammen altijd 6 cups van Becel á 10 gram per cup. Hieronder de voedingswaarde van het product. Kan iemand mij vertellen welke ik moet mee rekeningen in mijn schema, want er staat verzadigd, enkelvoudig onverzadigd en meervoudig verzadigd.

Becel voedingswaarde per 100 gram
Vetten waarvan
45 g
- verzadigde 9,1 g
- enkelvoudig onverzadigde 11 g
- meervoudig onverzadigde 25 g

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten,
Yorrik
 
Laatst bewerkt:
De olie en boter die binnenkrijgt tellen natuurlijk mee.

60 gr aan boter. ?
 
Ja, dat komt neer op 60 gram boter per dag. Welke vetten zijn gezond en kan ik meerekenen in mijn schema?
 
kan? zoals hierboven jou gezegd word....alles meerekenen.
 
Ja, dat komt neer op 60 gram boter per dag. Welke vetten zijn gezond en kan ik meerekenen in mijn schema?

Olijfolie,noten,vette vis zijn goede bronnen van vet. Boter zou ik laten.,zeker als je er 60 gr van eet.

En waarom zou jij die boter die je eet niet tellen?
 
Deze: Vetten waarvan 45 g

En boter+olie beide meerekenen dat zijn namelijk behoorlijk wat kcal/vetten.
 
Allen bedankt voor de snelle reacties!

Ik moet ongeveer aan de 66 gram vet per dag komen dus ik dacht dan is het makkelijk te realiseren door dit met boter te doen.
Echter nu ik jullie reacties lees zit er wel degelijk verschil tussen de vetten van boter en bijvoorbeeld vis of noten, ik dacht vet = vet...?

Ik denk dat ik 2 cups per dag verdeel over de boterhammen en dat ik de rest aanvul met olijfolie, noten en vis.
Iemand nog meer goede tips?
 
Allen bedankt voor de snelle reacties!

Ik moet ongeveer aan de 66 gram vet per dag komen dus ik dacht dan is het makkelijk te realiseren door dit met boter te doen.
Echter nu ik jullie reacties lees zit er wel degelijk verschil tussen de vetten van boter en bijvoorbeeld vis of noten, ik dacht vet = vet...?

Ik denk dat ik 2 cups per dag verdeel over de boterhammen en dat ik de rest aanvul met olijfolie, noten en vis.
Iemand nog meer goede tips?

In andere voedingswaren zit ook vet. deze moet je ook meetellen.
 
Alles meerekenen, ook groenten. Geen idee waarom, maar mensen denken dat groenten geen kcals bevat oid. Wegen, tracken, bijhouden. Je telt zo'n 300+ kcals niet mee door die 'kleine pakken boter' niet mee te tellen.

Verder zijn er een stuk betere, gevarieerde manieren om aan vetten te komen. Elk vet is anders; je hebt omega 3-6-7-9, lange/korte/middelmatige keten verzadigd vet en ga zo maar door. Variatie en iets van elk is het belangrijkst. Elke dag een handje vol gemengde noten, paar keer vette vis per week, hier en daar olijfolie, bakken in kokosolie, eieren, 100% pindakaas is al een stuk beter dan altijd hetzelfde beetje boter waarmee je flink tekort schiet op de andere soorten vetten. En zuivel is ook een prima bron van vetten, neem gerust wat volle melk als je moeite hebt om aan wat vetten te komen of je kcals.
 
Laatst bewerkt:
Allen bedankt voor de snelle reacties!

Ik moet ongeveer aan de 66 gram vet per dag komen dus ik dacht dan is het makkelijk te realiseren door dit met boter te doen.
Echter nu ik jullie reacties lees zit er wel degelijk verschil tussen de vetten van boter en bijvoorbeeld vis of noten, ik dacht vet = vet...?

Ik denk dat ik 2 cups per dag verdeel over de boterhammen en dat ik de rest aanvul met olijfolie, noten en vis.
Iemand nog meer goede tips?

Zelf haal ik mijn vetten meestal uit pindakaas/olijfolie en eieren.

Ik ben zelf niet zo fan van noten.
 
Avocado bevat ook veel gezonde vetten. Alhoewel ik zelf niet zo goed begrijp waarom de avocado zo'n hype geworden is. Ik vind de smaak van die dingen vrij vlak. :D
 
Vetten kan je uit van alles halen.

boter (roomboter is beter dan al die bewerkte zooi), volle zuivel, kaas, vette vis, olijfolie, eieren, pure chocolade, noten en pinda's, pindakaas, denk ook aan satehsaus, pitten en zaden, avocado is verwerkt vaak lekkerder (quacemole), eieren en veel meer. Gewoon lekker varieren.
 
Ik ben erg blij met al jullie tips!

Als ik vis eet krijg ik vaak rode bultjes in mijn gehemelte.. Al vaker getest voor een allergie, maar die is nooit vastgesteld. Om die reden kan ik het volgens het ziekenhuis prima eten, maar vermijdt ik het wel liever aangezien het niet prettig is. Noten eten is geen probleem, maar als er andere opties zijn zoals volle zuivel, kaas, olijfolie, eieren dan doe ik dat voor de smaak 10x liever! =) Ik wil zeker niet zeuren, want als het moet dan moet het, maar als ik een keuze heb om het mezelf makkelijker te maken dan doe ik dat wel.

Is variëren met pure chocolade niet slecht dan? Als dit een prima oplossing is om vet binnen te krijgen dan gaat die 100% zeker 2-3x per week in het schema.
 
Chocolade wordt goed of slecht door de dosering en de frequentie. :)
 
marina1975 waarom is roomboter beter dan "die bewerkte zooi" waarmee je denk ik halvarine/ margarine bedoeld?
Dat een product bewerkt is hoeft niet te betekenen dat het daardoor een slecht product is.
Ik lees ook veel goede dingen van jou marina maar ik word echt moe van mensen die zeggen dat roomboter gezonder zou zijn dan halvarine, en dan helemaal om die reden.

Overigens zou ik me als TS nu als beginner niet zo druk maken om de ekv verhouding maar gewoon zorgen dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt en het juiste aantal kcal. Voeding dagelijks tracken blijft daarbij wel een must
 
Er is al zo veel gezegd, dat je daar vast mee verder kunt. Wil gewoon hier even vrijuit roepen dat ik iedere dag chocolade (tussen 85 en 90% varianten) en pindakaas eet. Gewoon omdat het kan! :D
 
marina1975 waarom is roomboter beter dan "die bewerkte zooi" waarmee je denk ik halvarine/ margarine bedoeld?
Dat een product bewerkt is hoeft niet te betekenen dat het daardoor een slecht product is.
Ik lees ook veel goede dingen van jou marina maar ik word echt moe van mensen die zeggen dat roomboter gezonder zou zijn dan halvarine, en dan helemaal om die reden.

Overigens zou ik me als TS nu als beginner niet zo druk maken om de ekv verhouding maar gewoon zorgen dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt en het juiste aantal kcal. Voeding dagelijks tracken blijft daarbij wel een must

Om een voorbeeld te geven:

Ingrediënten roomboter: Melkvet (room), eventueel zout, water

Ingrediënten margarine: Water, plantaardige oliën 45% (zonnebloemolie(26%), lijnzaadolie(11%), palmolie, koolzaadolie(2%)), emulgatoren (mono- en diglyceriden van vetzuren, zonnebloemlecithine), droge melkbestanddelen, conserveermiddel (kaliumsorbaat), voedingszuur (citroenzuur), vitamines A en D, natuurlijke aroma’s, kleurstof.

Daarnaast mag je voor jezelf beslissen of je plantaardige oliën gezond of ongezond vindt...
 
Om een voorbeeld te geven:

Ingrediënten roomboter: Melkvet (room), eventueel zout, water

Ingrediënten margarine: Water, plantaardige oliën 45% (zonnebloemolie(26%), lijnzaadolie(11%), palmolie, koolzaadolie(2%)), emulgatoren (mono- en diglyceriden van vetzuren, zonnebloemlecithine), droge melkbestanddelen, conserveermiddel (kaliumsorbaat), voedingszuur (citroenzuur), vitamines A en D, natuurlijke aroma’s, kleurstof.

Daarnaast mag je voor jezelf beslissen of je plantaardige oliën gezond of ongezond vindt...

Het aantal ingredienten beslist niet of het product gezonder dan wel ongezonder is.

Wat is er mis met plantaardige olieen?

Heel veel jaren geleden was halvarine en margarine wel ongezond vanwege de vele transvetten die er toen nog in zaten. In die tijd kon je idd beter roomboter kiezen ipv halvarine. Tegenwoordig zitten er geen transvetten meer in halvarine en is het zeker een betere keuze. Halvarine bevat ook nog eens de helft van het aantal kcal van roomboter. Maar alsnog zijn er zoveel dikke mensen die roomboter nemen met als reden dat halvarine bewerkt is en niet" natuurlijk". Ook hier geld weer kcal in -> kcals uit
 
Wat is er volgens jou mis met roomboter? Je hebt het nu alleen over kcal... Wat je gewoon zelf in de hand hebt... Kcal in vs uit...
 
Er is niks mis met roomboter. Dat hoor je mij ook niet zeggen. Wel wordt er in dit topic gesteld dat halvarine zooi is. En jij stelt dat plantaardige olieen minder gezond zijn dan het dierlijke roomboter?
Kijkend naar de voedingswaarde en vitamines die aan halvarine worden toegevoegd omdat er anders tekorten daarvan ontstaan vergelijkend met de voedingswaarde van roomboter concludeer ik dat halvarine betere voedingswaarden heeft en daardoor een betere keuze
 
Back
Naar boven