AndroidHealthClinic

Wat zijn de Beste Supplementen: Top 10 (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Big-T

Administrator
Admin
Founder - R.I.P.
15 jaar lid
Lid geworden
7 okt 2002
Berichten
55.010
Waardering
3.205
Voor veel beginners is de wereld van supplementen soms erg verwarrend omdat men maar al te vaak door de bomen het bos niet meer ziet. Wie weet wat werkt en wat niet heeft genoeg keuze en kan voor goede prijzen een aanvulling vinden op de voeding, wat de resultaten aanzienlijk verbeterd. Maar voor anderen is het een lijdensweg van uitproberen, veel geld uitgeven en na maanden of zelfs jaren pas ontdekken wat echt de moeite waard is. Knowledge is power, daarom zijn wij benieuwd wat de veteranen op het board hierover kunnen leren aan de startende krachtatleet.

<h3>Geef je persoonlijke top 10 van de beste supplementen die je ooit gebruikt hebt</h3>

Denk hierbij aan volgende vragen:
  • Wat is het beste tijdstip en dosering?
  • Met welke andere supplementen is het best te combineren?
  • In welke omstandigheden kan je het gebruiken (spier opbouwen, vetverlies, gezondheid,...)?
  • Wat zijn de pro en contra (o.a. prijs en prijs/kwaliteit)?
  • Waarom vind jij het een goed (of beste) supplement?
  • Wat zijn je persoonlijke ervaringen met het supplement (smaak, spierwinst, vetverlies...)?
Probeer zoveel mogelijk in detail te gaan, onderbouw met voorbeelden uit de praktijk en wetenschap indien mogelijk.

Van alle posts wordt er in een poll door de leden één winnaar gekozen die de meest complete uitleg kan geven. Prijs voor deze week:
  • 500 Karma punten
  • Tegoedbon om te gebruiken bij Sportfood.nl van €5 bij een bestelling onder de €50 en €10 bij bestelling boven de €50.

<h3>Gerelateerde Topics</h3>
http://forum.dutchbodybuilding.com/f22/welke-supplementen-nodig-46503/
 
Ik heb vroeger aardig wat supplementen gebruikt. Veel vond ik niet de moeite waard. Hier mijn lijst. De eerste 3 zijn inkoppertjes. :)

1) Creatine monohydraat
Als je op creatine reageert dan is de werking op spierrgroei en -kracht erg goed in vergelijking met de meeste andere supplementen. Ik heb geen ervaring met andere creatines dan monohydraat (ik vertrouw ze ook nog niet helemaal).

2) Eiwit - in het bijzonder whey/wei eiwit
Whey is een eiwit dat door zijn snelle opname ideaal is als pre-workout ewitbron. Eiwitsuppletie is natuurlijk ook handig als je moeite hebt voldoende eiwit uit je voeding te halen. Zelf gebruik ik buiten trainingstijd meerdere malen per dag whey. Door het tijdens of direct na een maaltijd in te nemen wordt de snelle opname wat vertraagd.

Andere eiwitsupplementen die ik in de toekomst wil proberen:
Boekweit-eiwit, Rijst-eiwit, Micellaire caseine.

3) Visolie
Supergezond en daarnaast effectief voor bodybuilding. Wat wil je nog meer?

4) Vitamine D
De meeste mensen schijnen een tekort te hebben. Ik ben sinds kort bezig met significante doseringen. De werking voel ik nog niet echt. Maar de wetenschappelijke bewijzen voor de noodzaak van het aanvullen van deze vitamine nemen gestaag toe. Uiteraard blijft de beste bron voor vitamine D zonlicht op een zomerse middag. Maar dat is momenteel even niet voor handen.

5) Magnesium in goed opneembare vorm
Bijna een must als je creatine gebruikt. En sowieso een goede aanvulling voor krachtsporters. Magnesium houdt de creatinekramp en te hoge spierspanning-in-rust onder controle. Fijn voor als je heel wilt blijven tijdens je training. :cool:

6) Glucosamine + evt. Chondroitine Sulfaat + evt. Avovida Complex
Als je je gewrichten hebt overbelast en over een paar jaar graag nog steeds zou willen trainen. Als je gewrichten echt een issue zijn dan staan deze supplementen natuurlijk op de eerste plaats! ;)

7) Weightgainer
Effectief als je jong bent en niet makkelijk zoveel kan eten als je nodig hebt om aan te komen.

8 ) B-complex (evt via multi)
Tijdelijk bij hoge mate van stress. De hogere doseringen merk je in je energie. Ik weet echter niet of die hoge doseringen een gezonde manier van oppeppen zijn.

9) Vitamine C
Als je weerstand slecht is. Maar veel fruit eten werkt beter!!

10) Licht gedoseerde multi van een goed merk
Als je onzeker bent over je inname van micronutrienten. Zwaar doseren is niet zonder risico dus doe rustig aan!!

Kris

P.S. Ik heb gepost buiten mededinging voor de wedstrijd ;)
 
Geef je persoonlijke top 10 van de beste supplementen die je ooit gebruikt hebt

Hmmm.. moeilijke vraag.. ik heb nog geen 10 supplementen gebruikt, maar wellicht juist een goede reden om hier mijn algemene ervaringen en mening neer te zetten.

  • Wat is het beste tijdstip en dosering?

    Wat de dosering betreft. Bodybuilders hebben de neiging dat als ergens een onderzoekje aantoont dat iets enig effect heeft in bepaalde omstandigheden dit in hun drang naar (fysieke) grootsheid aan te grijpen, uit hun verband te rukken en buitenproportioneel op te blazen (ja ja een pleonasme). Meer is beter... yeah right.

    Wat het tijdstip betreft, sommige supplementen moeten geisoleerd genomen worden. Sommige moet je niet samen nemen, sommige voor- en sommige juist na een training, maar voor de meeste maakt het niet zo heel veel uit.

    Creatine: rondom de training. Het duurt een poosje voordat de creatine is opgenomen en uberhaupt beschikbaar is om in je spiercellen opgenomen te worden. Direct na de training is niet het optimale moment om 20 gram creatine in je mik te gooien... je lichaam kan maar een beperkte hoeveelheid creatine per tijdseenheid opnemen, dus verdeel het liever in kleine hoeveelheden over de dag.. als je bij iedere maaltijd 2 gram neemt kom je ook een heel eind (of gewoon 2,5 gram voor en na de training en je bent klaar)
  • Met welke andere supplementen is het best te combineren?

    Er zijn supplementen die elkaar uitsluiten. Bepaalde aminozuren maken gebruik van receptoren, maar dan moet je ze niet gelijk innemen met andere aminozuren die ook met die receptoren werken. Glutamine heeft zo zijn effect, maar niet als je het inneemt met een beker melk, of kort voor of na een volledige maaltijd.

    Yohimbine en efedrine is ook een combinatie die sommige mensen slecht bevalt, maar omdat efedrine in ieder geval illegaal is

    Zijn er combinaties van supplementen die elkaar versterken.. naast caffeine-ephedrine kan ik me niks voor de geest halen wat zo elkaar versterkt.
  • In welke omstandigheden kan je het gebruiken (spier opbouwen, vetverlies, gezondheid,...)?

    Allereerst:
    Je kunt prima groot worden zonder supplementen.
    Je kunt prima cutten zonder supplementen
    Je kunt prima een heel gezond leven leiden zonder supplementen.

    Gaan supplementen je bij je doel helpen... minimaal. Wat het wel doet is je doen geloven dat je er alles voor doet. Hoofdelogie (voor de Pratchett fans) doet wonderen. Zeker voor bodybuilders die eeuwig twijfelen of ze wel het juiste doen. Het slikken van een pilletje geeft een enorm rustgevend of stimulerend gevoel.
  • Wat zijn de pro en contra (o.a. prijs en prijs/kwaliteit)?

    9 van de 10 supplementen zijn overprijsd. Als iets werkt (creatine of zelfs eiwit), dan zal de industrie een methode zoeken om het duurder te kunnen verkopen. Met reclame kun je een hoop dingen goed laten klinken, maar of het echt werkt ? Het is vaak een voordeel voor ze om "verder" te zijn dan wetenschappelijk onderzoek, zoals met alle creatine-varianten die de ronde doen. In dat geval kunnen ze wel van alles claimen, maar hoeven ze niets te onderbouwen. Veel van dergelijke supplementen verdwijnen dan ook vanzelf weer van de markt als het nieuwtje eraf is.

    Zijn ze het waard... niet voor mij. De effecten zijn marginaal en de prijs veel te hoog. Als je geld te veel hebt is dit een leuke manier om het kwijt te raken. Als je gewoon een beetje aan je lichaam wilt bouwen op een gezonde manier dan is er geen reden om supplementen te gaan gebruiken.
  • Waarom vind jij het een goed (of beste) supplement?

    Als ik me beperkt tot legale supplementen blijft er slecht weinig over. Eiwit (meer voeding dan een supplement), visolie (erg belangrijk voor het lichaam, vooral ten tijde van een streng dieet), wellicht een multi- of wat vitamine-C. Creatine, caffeine, wellicht groene thee.

    Ja, uiteraard efedrine, yohimbine, en een gram testosteron... duh.

    Daarnaast wil ik nog even een uitzondering maken voor de wat meer bijzondere supplementen die meer grensen aan de geneesmiddelen. Middelen als glucosamine/chondroitine. Je wordt er niet groot of droog van, maar het kan wel degelijk helpen. Maar zo kun je ook pijnstillers als supplement gaan beschrijven of de amoniak die lifters soms snuiven voor ze het podium opgaan.

    Om de vraag te beantwoorden: een goed supplement is een supplement dat algemeen aanvaard is en wat een degele onderbouwing heeft. Resultaten zijn merkbaar, meetbaar en bewijsbaar.
  • Wat zijn je persoonlijke ervaringen met het supplement (smaak, spierwinst, vetverlies...)?

    Smaak is persoonlijk. Als een supplement werkt dan is dat dusdanig belangrijk dat smaak eraan ondergeschikt is. So what als CEE bitter is.. neem het in met vruchtensap, of in een capsule. Verzin een list.

    Als een supplement "werkt" dan is daar voldoende wetenschappelijk bewijs voor te vinden met degelijke onderzoeken die ook tegen een kritisch licht niet direct door de mand vallen. Creatine is daar een heel mooi voorbeeld van. Daar is al zoveel onderzoek gedaan, dat is een supplement dat staat als een huis in mijn ogen.

    Supplementen voor vetverlies doen niet zoveel in mijn ogen.. kwestie van goed op je eten letten en opvoeren van cardio. Of je nu je metabolisme opkrikt met groene thee of een wat langere wandeling maakt dat is me totaal om het even. Denken dat je resultaten zult halen met een pilletje is echter een grote valkuil.

    Verder, als je echt iets "merkt" van een supplement, dan is dat doorgaans een kortstondig effect (pomp), of pure zelf zelf-suggestie. Iets "merken" van een supplement op korte termijn is iets heel anders dan het effect dat een middel heeft op een lange termijn.
 
@ Wazzup

Er zitten veel waarheden in je verhaal, maar enige nuanceringen zijn gewenst.

Om te beginnen zijn er 2 categorieen supplementen:

1) De supplementen die je dagelijkse voeding kunnen aanvullen zoals eiwitten, weightgainers en multi-vitaminen.
2) Supplementen die je prestaties kunnen verbeteren zoals Creatine.

Ik ben het beslist met je eens dat je een topfysiek kunt opbouwen zonder supplementen. Zo kun je ook een gat graven zonder graafmachines en de was doen zonder wasmachines. Zeker waar.
De vraag is alleen of dat altijd de beste, goedkoopste en slimste manier is.
Je voeding moet absoluut zo goed mogelijk in orde zijn. Daar kan geen discussie over bestaan. De vraag is alleen hoe realistisch het is dat een student of arbeider 5x per dag een kippeborst of biefstukje naar binnen kan werken? 3-4 bakken rijst per dag klinkt stoer, maar wat zegt je werkgever als je voor de zoveelste keer naar de magnatron loopt?

Duur is ook een relatief begrip. Wel eens de kosten van een eiwit shake afgezet tegen 100 gram vlees? Natuurlijk zitten er ook weer andere waardevolle voedingsstoffen in vlees en normaal voedsel. Mijn pleidooi is ook zeker niet om supplementen te gebruiken i.p.v. een goed voedingspatroon. Maar als aanvulling kunnen supplementen een gemakkelijke en goedkopere optie zijn.

Even terug te komen op de 2 groepen supplementen.

Groep 1(aanvulling op voeding):

Vaak worden deze supplementen verkeerd gebruikt. Als Piet al 250 gram eiwitten per dag binnenkrijgt door zijn voeding is het zonde voor hem om ook nog eens extra eiwit supplementen te gebruiken. Als hij dat toch doet zal Piet ook snel roepen dat eiwit supplementen waardeloos zijn want hij merkt er niks van. Logisch, hij heeft ze niet nodig.

M.a.w. voordat je een supp koopt uit deze categorie, bereken eerst wat je binnenkrijgt d.m.v. dagelijkse voeding. Vervolgens kijk je wat je realistisch kunt wijzigen aan je voedingspatroon en dan pas ga je tekorten opvullen met supplementen. Dan gebruik je ze ook waar ze oorspronkelijk voor bedoeld zijn: als aanvulling.

Groep 2 (prestatie bevorderende supplementen)

Aan deze groep moet je pas beginnen als je voeding, training en supplementatie uit groep 1 zo optimaal mogelijk zijn.
Producten uit deze groep kunnen je tijdens training en herstel net the edge geven. Toegegeven moet worden dat in deze groep ook veel supplementen zitten die heel wat meer beloven dan waarmaken. Daarbij komt ook nog eens dat de ene goed reageert op een bepaald product en de ander weer niet.
Redelijk voorspelbaar bij de meesten (70%) is de positieve werking van diverse Creatine soorten. Bij dit product staat inmiddels onomstotelijk vast dat het voor de krachtsporter iets kan betekenen. Bij de meeste andere producten blijft het vaak gissen.

Mijn conclusie als sporter en coach en even niet als verkoper is dan ook als volgt:

De basis van iedere bodybuilder dient te zijn: voeding, training, herstel.
Heb je het qua tijd, mogelijkheden en financieen dusdanig goed voor elkaar dan zijn supplementen niet of nauwelijks nodig.
Supplementen uit groep 1 kunnen voor velen in het echte dagelijkse leven een welkome en verstandige aanvulling zijn op je voeding mits je je voedingspatroon zoveel mogelijk op orde hebt. Supplementen mogen nooit een basis vormen.
Supplementen uit groep 2 kunnen je een extra'tje geven, maar zijn voor de beginner niet nodig. Uit die groep is Creatine veruit het meest verstandige product om mee te experimenteren.

Mijn persoonlijke supplementenlijst top:

1) Eiwit shakes in diverse vormen. Zeker als vegetarier zijnde zijn die voor mij onmisbaar.
2) Kre-Alkalyn creatine. Ook hier weer omdat ik helemaal geen vlees eet, reageer ik extra goed op alle creatines. Kre-Alkalyn is momenteel mijn favoriet omdat ik bij dit product geen waterhoofd krijg!
3) Multi-vitamine. Ik zie dit meer als de veiligheidsriem in een auto. Je zult het waarschijnlijk niet vaak nodig hebben, maar als je het nodig hebt dan is het er.
4) Glutamine. Veel discussie al over geweest i.v.m. het ontbreken van keihard wetenschappelijk bewijs, maar bij mij persoonlijk heeft het geleid tot een verbeterde weerstand sinds gebruik.
5) Vloeibare aminozuren. Deze neem ik direct na het opstaan en direct voor de training. Dit is zo'n product waarbij het meoilijk vast te stellen is hoeveel het daadwerkelijk bijdraagt aan groei en herstel, maar heb het idee dat ik iets sneller herstel hierdoor. Inname van aminozuren voor/tijdens en na de training zijn overigens al wel meerdere malen onderzocht en de conclusies waren positief. Big'r heeft hier uitgebreid over gepost.
6) Weightgainer. Erg gemakkelijk als je een slechte eetdag hebt. Ik ben zoiezo niet zo'n grote eter, dus de extra carbs en eiwitten zijn soms meer dan welkom.
7 t/m 10 zijn gelegenheids producten die ik uit eigen collectie heb gebruikt en die in meer of mindere mate wat deden. Maar wil in deze post geen specifieke producten en merken noemen, maar alleen productgroepen.

Ik doe trouwens niet mee aan de prijsvraag, maar dat zal duidelijk zijn!;) :p
 
mijn persoonlijke top 10



1. Weightgainer
uitleg product:
Weight Gainer is uitermate geschikt voor iemand die moeilijk in gewicht aankomt of extra voeding en energie nodig heeft.
Waarom het product nemen?
Als je nog als moeilijk aankomt in gewicht dan is het makkelijk. Je drinkt het zo weg, en je raakt er niet echt vol van.
Wat is het beste tijdstip en dosering?
Zelf neem ik het verdeeld over de dag, meestal 1 a 2 shake’s. Maar nooit voor het slapen gaan. Ben daar nogal gevoelig voor om dan vet op te gaan slaan. Maar voor de echte die hard ecto’s kunnen het zeker proberen. Hebben ze gedurende de nacht voldoende eiwitten en carbs.
Met welke andere supplementen is het best te combineren?
Goede voeding is het enige wat ik hierbij kan zeggen, een goed voedingsschema is uitermate belangrijk wil je sowieso serieus spieropbouwend gaan trainen. Dus goede voeding met de juiste verhoudingen in vet ,koolhydraten en eiwitten is het belangrijkste wat er is!
In welke omstandigheden kan je het gebruiken (spier opbouwen, vetverlies, gezondheid,...)?
Als je snel en gemakkelijk gewicht aan wilt komen. Je vult je lichaam snel met de benodigde stoffen. Zelf merk ik wel altijd dat ik een klein beetje in vet gain, maar de vet% blijft hetzelfde of daalt soms ook! Terwijl ik wel aankom.
Wat zijn de pro en contra (o.a. prijs en prijs/kwaliteit)?
De prijs vind ik wel meevallen. Je hebt al een leuke weightgainer voor rond de 20 euro..
Waar je gewoon goed op kan groeien. Als je maar de juiste verhoudingen in de gaten houd van het product, omdat er zoveel verschillende aanbieders zijn, is het vaak moeilijk om de juiste weightgainer te vinden. ‘’ je ziet door de bomen het bos niet meer’’.
Waarom vind jij het een goed (of beste) supplement?
Ik zelf groei er als een beest op! zoals ik al zei, vet stijgt niet eens altijd mee.
Ik zelf ben een fan van Mammoth! Hij is door Canada verkozen als beste, maar zeker ook door mij!ik vind het een onmisbare sup. Omdat ik soms moeilijk aan mij dag,. Behoeft aankom doordat ik veel moet reizen met de fiets en heel veel hardloop met school/ opleiding, en dan is het erg makkelijk je even snel op te laden met de juiste stoffen door een lekkere weightgainer shake te nemen.
De smaak aardbij en banaan vin ik toch wel de meest lekkere smaken.

2. BCAA’s
uitleg product:
De afkorting BCAA staat voor Branched Chain Amino Acids, oftewel vertakte keten Aminozuren. Dit zijn essentiele aminizuren die afbraak van spiermassa tegengaan.Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten en eiwitten weer van spierweefsel. Normaal gesproken worden Aminozuren eerst verwerkt en opgeslagen in de lever voordat ze in de bloedbaan terecht komen. Bij BCAA's is dit niet zo, zij worden direct door de spieren opgenomen.
Waarom het product nemen?
Simpelweg omdat deze stof ons lichaam zelf niet aanmaakt. Dus moeten we het door middel van voeding, of in vorm van Tabs nemen.
Wat is het beste tijdstip en dosering?
BCAA’s zijn het beste te nemen wanneer de koolhydraat reserves (glycogeen) dreigen op te raken, dus bij een zware training.
Met welke andere supplementen is het best te combineren?
Dit product moet natuurlijk worden genomen met voldoende eiwitten, dus ik zou gaan voor een bak kwark, of een Whey shake.
In welke omstandigheden kan je het gebruiken (spier opbouwen, vetverlies, gezondheid,...)?
het werkt een beetje Anti-Katabool, dus spieropbouwend eenmaalingenomen na de training zullen zij zorgen voor een maximale eiwitsynthese. Er zal dus geen spierafbraak meer plaatsvinden, alleen nog maar spieropbouw
Wat zijn de pro en contra (o.a. prijs en prijs/kwaliteit)?
De prijs vind ik persoonlijk wel meevallen. Zelf doe ik voor a 17 euro, anderhalve maand.
Waarom vind jij het een goed (of beste) supplement?
Ik merk dat ik minder spierafbraak heb, dan dat ik voorheen had, ik had vaak, dat het allemaal niet zo snel ging, ook al had ik een goed voedingsschema.. maar toen ik eenmaal dit product heb gekocht, wil ik niet meer zonder.
Wat zijn je persoonlijke ervaringen met het supplement (smaak, spierwinst, vetverlies...)?
Zoals ik boven al beschreef, werkt het voor mij bevorderlijk, het zal natuurlijk per persoon anders zijn, maar dat is toch altijd even aankijken.


3. Lijnzaad olie
uitleg product: Lijnzaadolie, kortweg ook lijnolie geheten, wordt gewonnen uit de zaadjes van de vlasplant (Linum usitatissimum). Deze plant levert vezels waarvan al eeuwenlang linnen wordt gemaakt. Ook als geneeskrachtig kruid heeft de vlasplant een lange geschiedenis, vooral bij de bestrijding van ontstekingen en verstopping.
Eigenschappen en werking:
De uit vlaszaad gewonnen olie is rijk aan alfa-linoleenzuur, een essentieel omega-3 vetzuur, dat onmisbaar is voor de gezondheid. Essentiële vetzuren worden in het hele lichaam gebruikt ter bescherming van de celmembranen en ze spelen vooral een belangrijke rol bij de groei en ontwikkeling van het centrale zenuwstelsel (de hersenen en het ruggenmerg). Ze worden ook als bron van energie gebruikt en maken deel uit van de verbindingen die de bloeddruk, de bloedstolling, de immuunreacties en de vetafbraak reguleren. Lijnzaadolie zou gunstig werken bij een aantal ziekten.
Waarom het product nemen?
Het zijn goede vetten, En Goede vetten Zijn ONMISBAAR!!
Ieder mens kan niet zonder vetten! en als je het dan nodig hebt, dan kan je maar beter kiezen voor een gezonde vet. zoals lijnzaadolie.
Wat is het beste tijdstip en dosering?
Ik neem het zelf vaak voor het slapen gaan.
De dosering ligt puur af van hoe je eigen voedings schema eruit ziet, maar volgens mijn schema neem ik elke avond 2 eetlepels lijnzaadolie. Met …. Lees hieronder verder
Met welke andere supplementen is het best te combineren?
Lijnzaadolie is Perfect te combineren met Magere kwark. Het zijn goede vetten, en doordat vetten trager worden opgenomen dan andere voedingsstoffen worden de eiwitten ook langzamer opgenomen wat een anaboler effect geeft in de nacht. Je komt dus minder snel in een katabole fase.
In welke omstandigheden kan je het gebruiken (spier opbouwen, vetverlies, gezondheid,...)?
Om je spieren op te bouwen, maar tevens ook goed om te cutten ( Afvallen in vet) . het zijn gezonde vetten, en die hebben we gewoon nodig. Ook als we gaan afvallen.
Wat zijn de pro en contra (o.a. prijs en prijs/kwaliteit)?
de prijs is echt niet hoog van een flesje lijnzaadolie, je hebt al voor nog geen 4 euro een potje waar mee je wel lang kan doen. Dus daar hoef je geen nachten wakker om te liggen..
Waarom vind jij het een goed (of beste) supplement?
IK vind het een goed supplement omdat het een makkelijk te nemen en goedkoop en uiterst belangrijk supplement is. Ik raad het iedereen aan, die zowel spieropbouwend gaat trainen, als iemand die wilt afvallen.
Wat zijn je persoonlijke ervaringen met het supplement (smaak, spierwinst, vetverlies...)?
Ik gebruik het product zelf omdat ik ook mijn vetten nodig heb.
Mijn eigen ervaring met dit product is dat ik er goed op reageer, ik word er niet dik van. En in de cut is het perfect om je vet% omlaag te krijgen, en natuurlijk tijdens het bulken( winnen van zoveel mogelijk spieren door meer te eten dan je verbruikt)
De smaak is overigens niet echt lekker, je kan het beter snel opdrinken. En er niet bij nadenken.

4. Creatine
uitleg product:
Het creatine-gehalte in je spieren bepaalt de duur dat een spier maximaal belast kan worden. Door het gebruik van Creatine beschikken je spieren over meer ATP (adenosine trifosfaat), oftewel over meer energie. Hierdoor wordt de verzuring van je spieren uitgesteld en kan je dus langer en zwaarder trainen. Creatine versnelt spierherstel na trainingen, bouwt spierkracht op en versnelt de spieropbouw.
[Afbeelding niet meer beschikbaar] Waarom het product nemen?
Wat is het beste tijdstip en dosering?
Meestal 5 gram in een vruchtensap, je hebt ze ook in tab vorm. Hoeveel je daar van moet innemen verschilt per merk.
Met welke andere supplementen is het best te combineren?
Met goede voeding,.. en in mijn ogen een weightgainer.
In welke omstandigheden kan je het gebruiken (spier opbouwen, vetverlies, gezondheid,...)?
voor als je je spieren wilt opbouwen en sterker wilt maken.
In de Cut, gebruikt men het ook wel, maar het nadeel ervan is, dat sommige creatine zowel sub-stucaan als intramusculair vocht vasthouden.
Wat zijn de pro en contra (o.a. prijs en prijs/kwaliteit)?
de prijs vind ik niet echt goedkoop. maar ook niet duur, ik vind het precies goed, het mag natuurlijk wel goedkoper. Maar verder vind ik het goed te doen.. je doet meestal ook lang ermee, omdat je rustperiodes moet inlassen.
Waarom vind jij het een goed (of beste) supplement?
Ik merk dat ik er goed op groei en herstel. Het is overigens geen wondermiddel.
Maar het is een leuk hulpmiddel voorbij het sporten.
Wat zijn je persoonlijke ervaringen met het supplement (smaak, spierwinst, vetverlies...)?
Zelf ben ik er nu net weer mee begonnen, heb mijn rust van 4 weken er weer op zitten.
De smaak, van creatine is meer neutraal, als je het goed in vruchtensap vermengt proef je er haast niks van.




5. Whey
uitleg product:
Whey eiwit: Bijna ideale eiwit vorm. Wordt optimaal door het lichaam gebruikt. Whey eiwitten worden gemakkelijk verteerd en zijn bijna lactose vrij. Whey eiwitten zijn er in 3 varianten:
- concentraat, dit is de goedkoopste en minst zuivere
- isolaat, duur en zeer zuiver.
- hydrolisaat. zeer duur maar in uiterste zuivere vorm.
Waarom het product nemen?
Het neemt snel op, en het is een goede bouwsteen voor je spieren!
Wat is het beste tijdstip en dosering?
Voor het trainen, en na het trainen. Al hebben wetenschappers aangetoond dat de eiwitten voor de training toch wel belangrijker zijn. En beter opgenomen worden!
Zie hier de plaatjes/resultaten van het onderzoek:
wei.training.gif

wei.training2.gif

wei.training3.gif

Wat zijn de pro en contra (o.a. prijs en prijs/kwaliteit)?
De prijs valt over te twisten, ik vraag me af, dat het niet iets goedkoper zou kunnen, maar omdat er tegenwoordig zoveel concurrentie aan de aanbieders kant is, zitten wij bodybuilders in een goede positie. Wij profiteren nu dus van alle acties die de verschillende aanbieders geven! Dus de prijs gaat steeds beter!
Waarom vind jij het een goed (of beste) supplement?
ik vind het een goed suplement, omdat het erg makkelijk te nemen is ,en je kan het makkelijk onderweg nemen, of je neemt het mee, en wikkelt het in folie en drinkt hem een uurtje later op. Het is erg makkelijk, en handig. = dus zeer praktisch! zeker als je in tijdnood zit, dan heb je zo een shake gemaakt!
Wat zijn je persoonlijke ervaringen met het supplement (smaak, spierwinst, vetverlies...)?
Ik en ik denk 99% van de bb’ers reageren er goed op. Je spieren krijgen goede bouwstenen.
En ben persoonlijk helemaal weg van de Coco’s smaak! Erg lekker!
En je spierwinst, dat hangt puur af aan hoe je rest van je voedingsschema er uit ziet. Je moet dit meer zien als een Hulpmiddel bij je voedingsschema!

6. Vitaminen en mineralen
uitleg product:
Waarom het product nemen?
Ik neem het product zelf, omdat ik behoorlijk druk in de weer ben soms, en daardoor laat ga slapen, en veel sport en beweeg. En dus neem ik vitaminen ommijn immuunsysteem op peil te houden! Want geef toe? Wie houd en nu van ziek zijn?
Met welke andere supplementen is het best te combineren?
Zelf ik eet ook gewoon mijn fruit erbij, vind dat echt fruit/groente niet te vervangen is, zelf geen tabs.
[Wat zijn de pro en contra (o.a. prijs en prijs/kwaliteit)?
de prijs valt mee, je hebt al leuke busjes waarmee je een week doet, voor nog geen paar euro.
Waarom vind jij het een goed (of beste) supplement?
Het helpt mij goed met mijn immuunsysteem, zodat ik elke dag weer aan de bak ken.



7. Dextrose
uitleg product:
Snelle suikers die binnen No-time worden opgenomen in het bloed.
Waarom het product nemen?
Na de training is Dextrose het meest anabole (spieropbouwend) wat je kan innemen. Wat je veel ziet is dat er direct na de training eiwitshake's worden gedronken. Dit is fout! Je lichaam gaat deze eiwitten dan omzetten in glucose om je uitgeputte glycogeen depots aan te vullen. Wil je optimaal groeien? Dan eerst Dextro Juice en daarna pas eiwitten.
Wat is het beste tijdstip en dosering?
Neem na de training ca. 0,4x je lichaamgewicht aan Dextrose
Waarom? Zodat je glycogeen weer op peil komt.
Wat zijn de pro en contra (o.a. prijs en prijs/kwaliteit)?
de prijs vind ik ook niet echt duur, je hebt van die zakken dextrose, maar zelf heb ik de tabletjes. ‘’dextro energie’’
Wat zijn je persoonlijke ervaringen met het supplement (smaak, spierwinst, vetverlies...)?
Vind ze erg lekker ^^.

8. Stacker 2
uitleg product:
Een product die je tijdens het cutten een handje helpt.
Wat is het beste tijdstip en dosering?
Na inname van Stacker 2, zo’n 50? minuten voor de training, krijg je veel energie zodat het wat langer uit te houden is.
Met welke andere supplementen is het best te combineren?
In de cut met o.a. lijnzaadolie, grapefruitsap, broccoli, ananas.
In welke omstandigheden kan je het gebruiken (spier opbouwen, vetverlies, gezondheid,...)?
Het is voornamelijk bedoelt, om vet te verbranden.
Waarom vind jij het een goed (of beste) supplement?
Ik vind het een goed product omdat het net de laatste procentjes ff helpt, zeer handig!!
Mits je er een goed uitgedacht schema bij hebt, en goed en voldoende beweegt.
Het gaat natuurlijk niets zomaar. Dan was iedereen wel slank..

9. Taurine
uitleg product:
Taurine is één van de nieuwere stimulerende middelen in energiedrankjes. Taurocholzuur werd het eerst in ossegal gevonden, vandaar de naam van zowel de chemische stof (tauros=stier) als van de frisdrank Red Bull die het introduceerde (Bull=stier). Dit aminozuur bevordert de omzetting van glycogeen in glucose. En dat is de belangrijkste brandstof voor de spieren en hersenen. Taurine is dan ook in staat om snel lichamelijke en geestelijke vermoeidheid te verdrijven. Verder stimuleert taurine op zeer krachtige wijze de afbraak van melkzuur in de spieren. Dit is een afvalproduct van spierarbeid dat zich langzaam ophoopt en uiteindelijk tot vermoeidheid leidt. Taurine stelt deze verzuring van de spieren uit, waardoor het uithoudingsvermogen toeneemt. Voorts bevordert dit aminozuur de stofwisseling in de hersenen en het hart. Hierdoor wordt de vitaliteit verhoogd. Ook heeft taurine een positieve invloed op het functioneren van de zenuwen en heeft het een anti-oxidante en cholesterolverlagende werking.
Met welke andere supplementen is het best te combineren?
Een fatburner.
In welke omstandigheden kan je het gebruiken (spier opbouwen, vetverlies, gezondheid,...)?
Het beste in de Cut.
Wat zijn de pro en contra (o.a. prijs en prijs/kwaliteit)?
Vind ik redelijk meevallen. Meestal zit het bij een pot aminozuren erin.en aminozuren heb je vaak al voor 20 /25 euro?

10. Pindakaas!!
uitleg product: Spreekt voor zich lijkt me..
Waarom het product nemen?
Omdat er super veel kcal in zitten, en veel onverzadigde vetten. En omdat het super lekker is.
AL zou ik wel de pindakaas kopen uit een natuurwinkel, daar zitten vaak een stuk minder vetten in. En het zijn vaak alleen maar vetten van de pinda zelf, niks bijgevoegd!
Met welke andere supplementen is het best te combineren?
Brood,! Echt lekker is het ook om bijvoorbeeld er saté saus van te maken!
In welke omstandigheden kan je het gebruiken (spier opbouwen, vetverlies, gezondheid,...)?
In de bulk is het echt prachtvoer!
Wat zijn de pro en contra (o.a. prijs en prijs/kwaliteit)?
De prijs van een pot kost ongeveer 1,60?? Dus dat is goed te doen!
Waarom vind jij het een goed (of beste) supplement?
er zitten veel kcal in, en het is goed te eten! Erg lekker, Je kan het ook erg lekker maken, door er saté saus van te maken! Echt goed te eten! Je hebt in een snelle tijd veel kcal binnen!
zowel vet, als eiwit!!
Wat zijn je persoonlijke ervaringen met het supplement (smaak, spierwinst, vetverlies...)?
De smaak, ja, zelf vind ik het heerlijk, maar een hoop mensen vinden het droog.
Dat verschilt per persoon! Ook de spierwint +vet % reageert er goed op, ik word er niet vetter op. Maar kom er wel goed van aan!
Eigenlijk zou deze op 1 moeten! Maar dat is niet echt de bedoeling lijkt me.
pindakaas.jpg




hoop dat jullie er wat aan hebben!
 
Een veteraan ben ik niet als het gaat om gebruik van supplementen.
Ik heb wel al een aantal supplementen gebruikt waarvan ik mijn ervaringen met jullie wil delen. Een top 10 haal ik nog niet denk ik, maar ik zal hier mijn supplementenverleden eens met jullie doornemen.
Verder zal ik proberen wat basisinformatie aan te halen en wat topics/artikelen erbij te zoeken.

Ps: ik ben ook geen expert dus staan er fouten in of dingen waar je het niet mee eens bent, laat het dan even weten! dan worden we er allemaal wat wijzer van :rolleyes:

1. Whey

- Tijdstip en dosering
Tijd van inname: ‘s morgens voor / tijdens het ontbijt en ongeveer halfuurtje voor de training. Plus dan na de training. Voordat ik naar bed ga eet ik kwark (voor langzame eiwitafgifte gedurende de nacht).
De dosering is zeer afhankelijk van wat je per dag nodig hebt en al uit je gewone voedsel (rijst, kip, melkproducten etc) kunt halen. Ga ook niet je gewone eten vervangen door whey shakes omdat je dat makkelijker vind, maar gebruik het als aanvulling. Bij de dosering voor mijn trainingen ga ik overigens uit van een dosering rond de 0.4 gram/kg.
Ik wil hierbij ook verwijzen naar het artikel van Big’r:
http://forum.dutchbodybuilding.com/f53/perfecte-voeding-voor-na-training-35652/

En de Faq van BigT
http://forum.dutchbodybuilding.com/f22/eiwit-faq-3655/
(met daarin helder uitleg over de verschillende soorten eiwit: ion exchange whey amino acids, wei whey, albumine, caseïne etc. ), bronnen van eiwitten etc.

+ nog een discussietopic
http://forum.dutchbodybuilding.com/f135/spieren-vragen-pas-eiwit-paar-uur-na-55982/


- Met welke andere supplementen is het beste te combineren?
Whey is een supplement dat goed valt te combineren met andere supplementen zoals creatine (Creatine is namelijk zelf een omzetting uit arginine, glycine en methionine) of vitaminepreparaten. In het geval dat je een aminozurensupplement gebruikt, dan moet je niet daarnaast nog eens extra whey bij innemen (voor de training bedoel ik dan).

- In welke omstandigheden kun je het best gebruiken?
Zowel als je in de bulk zit (wilt aankomen in gewicht) als in de cut (vetmassa wilt verliezen en de opgebouwde spiermassa behouden).

- Pro en contra
Pro: het is een gemakkelijke en goede aanvulling op je normale maaltijden.
De eiwitten worden goed en snel opgenomen door het lichaam en helpen bij spierherstel en opbouw.
Contra: een echt negatief punt zou ik niet kunnen verzinnen, tenzij zoals ik al aangaf men het als vervanger i.p.v supplement gaat gebruiken.

- Persoonlijke ervaring
Ik heb een aantal whey supplementen gehad.
Allereerst de Xtreme Pro whey van Sports Nutrition International



[Afbeelding niet meer beschikbaar]

SNC Hercules-Fitness , welkom op onze site 13-10-2006 21:29

Met deze whey ben ik nu bezig. Hij mixt goed, geen klonters en smaak is goed. Je hebt keuze uit diverse smaken, zelf vind ik vanille en de aardbei het lekkerst, maar goed dat verschilt voor iedereen dus dat is niet zo van belang omdat elke keer te gaan vermelden.
Ik durf geen hoeveelheid spiermassa toe te kennen aan dit product of welk product dan ook dat je hierna nog zult lezen. Immers dit is grotendeels ook afhankelijk van je training, rust en de samenstelling van de maaltijden die je als basis al eet.
De prijs (voor een grote emmer) komt neer op €18 per kilo. Dit vind ik persoonlijk een aanvaardbare prijs.

Een tip die ik wil geven aan degene die nog nooit een whey supplement hebben gebruikt: een grote verpakking scheelt vaak al flink in prijs vergeleken met de kleinere verpakking. Nadeel is wel dat als de smaak je niet bevalt je dan nog wel met een paar kilo whey zit opgescheept. Maar goed als je wilt groeien, moet je niet zeiken over de smaak haha.

Een andere zeer goede whey die ik gehad heb is deze van xxl:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

XXL no nonsense nutrition
Whey proteïne van xxlnutrition, ook verkrijgbaar in 10kg bulkverpakking, waarbij de prijs per kilo maar €15 euro is. Absoluut niet duur dus.

Als laatste nog een link naar de werking van whey (wetenschappelijk onderbouwd)
Proteïne - Wikipedia

2. Creatine

- Tijdstip en dosering
De meningen hierover variëren hier nog wel wat.
Zelf neem ik een halve dosering (2-3 gram) vlak voor het trainen, en een halve dosering na het trainen. Op niet trainingsdagen neem ik mijn creatine door (mono dan) – voor het ontbijt dan. Creatine met CEE neem ik niet op trainingsdagen.
http://forum.dutchbodybuilding.com/...89/?highlight=creatine+op+niet+trainingsdagen

Lees ook deze topics even door.

http://forum.dutchbodybuilding.com/f22/beste-tijdstip-54905/
http://forum.dutchbodybuilding.com/f22/inname-creatine-wanneer-s-56899/?highlight=3xl+creatine


- Met welke andere supplementen is het beste te combineren?
Creatine is goed samen met eiwit in te nemen. Theoretisch zitten er wat nadelen aan, maar in praktijk zal de zuurgraaddaling in de maag door de eiwitten niet zo sterk zijn dat het de creatine zal aantasten. Als je het maar goed oplost. Dit geld ook voor splitsing dmv eiwitsplitsende enzymen. Als de creatine goed is opgelost zal ook dat geen probleem zijn.

- In welke omstandigheden kun je het best gebruiken?

Creatine is goed om te gebruiken als je een plateau wilt doorbreken. Het geeft je in de meeste gevallen toch net die extra kracht om dat te kunnen bewerkstelligen. Maar let op: het is geen wondermiddel, en als je er maximaal van wilt profiteren zal je voeding/rust en trainingsschema ook optimaal moeten zijn.

- Pro en contra
Pro: zelf bemerk ik vrijwel altijd een toename in kracht, het vermogen om net wat harder en intenser te kunnen trainen. Vooral op Creatine Ethyl Ester ga ik altijd goed.
Contra: de prijs van de dure soorten: creatines die in de VS vaak de helft goedkoper zijn. Deze zijn dus zeker niet voor elk budget geschikt. Dus wil je wel eens creatine proberen probeer dan eerst eens creatine monohydraat.

Ter aanvullende informatie wil ik het nog even hebben over de verschillende soorten die worden aangeboden. Ik merk dat hier vaak nog wat verwarring over bestaat en het maakt het zoeken naar een goede creatine vaak nog extra lastig. Ik zal hier een aantal soorten opnoemen, wellicht zijn er nog een aantal, maar dit is wat ik momenteel weet. (let op: ik heb onderstaande niet allemaal zelf gebruikt)

- Creatine monohydraat (de goedkoopste/ eenvoudigste vorm van creatine – ideaal als je voor het eerst creatine wilt gebruiken en niet al te veel geld te besteden hebt)
- Creatine ethyl ester: gewone creatine maar dan gekoppeld aan een ester = organische verbinding waardoor creatine beter opgenomen zou moeten worden. (deze en de volgende genoemde soorten zijn veelal fors duurder dan de mono – vorm)
- Creatine ethyl ester met toevoeging van stikstof: bijv. no explode
- CEM3 Creatine Ethyl Ester Malaat; Door creatine te binden aan een ester wordt de creatine (volgens de fabrikanten ) veel beter opneembaar dan eerder mogelijk was. Hierdoor wordt de creatine snel en volledig opgenomen in de spiercellen. Door de creatine ook nog eens te binden aan malaatzuur wordt de wateroplosbaarheid van creatine ook nog eens verbeterd. Hierdoor wordt de creatine nog beter opgenomen. Malaatzuur speelt ook een rol in de energiecyclus binnen het lichaam maar de Creatine waaruit de CEM wordt gemaakt is een zogenaamd creatine anhydro. Dit is creatine zonder watermolecuul, hierdoor is de creatine veel stabieler en langer houdbaar. Dit schuingedrukte is zoals de fabrikant (in dit geval BSN) het uitlegt aan de consument. Let daar goed op. 90% van de verkooppraatjes zijn te mooi om waar te zijn en zijn dat dus ook. Dit wil niet zeggen dat ik schuingedrukte in twijfel trek, want ik heb het product nog niet geprobeerd. Ik wil het enkel als vb aandragen om te laten zien welke soorten er zoal op de markt zijn en om er voor te waarschuwen dat voorspellingen als 400% spiertoename de grootste kletskoek is die je maar kunt voorstellen. Maar goed als je beetje nadenkt kun je dat zelf natuurlijk ook wel verzinnen.
- Kre - Alkalyn: een gebufferde creatine waarbij de bufferstoffen ervoor zorgen dat de ph waarde hoog genoeg blijft, waardoor de creatine niet aangetast kan worden en voor 100% in je bloed terecht komt. (aldus de fabrikanten)

Persoonlijke ervaringen:

-Ik heb een aantal soorten creatine gebruikt:
Creatine monohydraat
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
: goede prijs kwaliteit verhouding. Een absoluut zuivere creatine dus. Dit was de eerste creatine die ik gebruikt heb. Ik nam deze na ongeveer een half jaar trainen al. Als ik er nu op terug zie, is dat te snel geweest misschien omdat ik toen toch nog wel vooruit ging in kracht en dan is het eigenlijk zonde om er al aan te beginnen.
Hier een link naar technische informatie over de zuiverheid van het product:
http://www.creapure.com/content/38/micronized_creapure_us.pdf

Naast de creatine monohydraat heb ik ook Revenge als supplement gebruikt

Revenge is CEE + NO
Ik nam deze s’ochtends voor het ontbijt en 45min voor de training, op niet trainingsdagen alleen voor het ontbijt.
Ik vond deze vrij goed, maar van de smaak ben ik verschillende malen haast over mijn nek gegaan.
Er is ook een logje van dit product:
http://forum.dutchbodybuilding.com/f22/log-revenge-46718/

Een ander product waar ik wel goed op vooruit ging was no explode.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Dosering (zoals vermeld op de verpakking)
Op trainingsdagen;
Neem NO-Xplode op een nuchtere maag 2 tot 3 maatscheppen met 250 – 375 ml koud water of drank naar keuze, 30 tot 45 minuten voor de training. Eet niets of drink geen proteïne shake in het uur na het innemen van NO-Xplode.
Niet trainingsdagen;
Neem NO-Xplode op een nuchtere maag 1 maatschep met 125 tot 250 ml water of drank naar keuze.
Eet niets of drink geen proteïne shake in het uur daarna.

Ik vond de dosering zoals die op de gebruiksaanwijzing staat te hoog. 2 maatscheppen vond ik al veel. Meestal hield ik het bij 1.5 ongeveer; zeker geen 2 of zelfs 3. Ook gebruikte ik deze niet op niet trainingsdagen.
De prijs kwaliteit verhouding is bij deze duurdere creatine soorten volledig uit balans naar mijn mening. In de VS worden dezelfde producten namelijk voor bijna de helft van de prijs verkocht. Niettemin werkte dit product wel voor mij dus maar het blijft dure shit.

nog een linkje naar een review:(er zullen er nog wel meer zijn moet je maar effe searchen)
http://forum.dutchbodybuilding.com/f116/supplement-review-bsn-no-xplode-49284/

Een andere creatine waar ik zeer goed op ging was Xpand van dymatize. Ik had een restant gehad van een maatje van me, die het niet goed vond dus ik heb maar iets minder als de helft van de pot gevolgd.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Dosering:
Ik nam 1 dosering voor en 1 dosering na mijn training. Smaak was goed te doen.
Qua kracht ging ik er wel wat op vooruit maar zoals ik al aangaf heb ik maar de helft van die pot kunnen nemen, waardoor het beeld wat ik van het supplement heb wat vertekend kan zijn. Wat wel al snel goed te merken was, was de vele energie die ik ervan kreeg. Waardoor je na de training het gevoel had nog wel een uur door te kunnen gaan.
Zeker een aanrader imo.
Een review topic van dit product:
http://forum.dutchbodybuilding.com/f116/supplement-review-dymatize-x-pand-54222/


http://forum.dutchbodybuilding.com/f22/beste-creatine-56258/
In dit topic geven een aantal mensen hun mening over welke creatine zij het beste vinden: je ziet: Iedereen komt weer met een ander product op de proppen. Het blijft dus beetje uitvogelen wat voor jou het beste zal zijn.


Nog wat nuttige links, met uitleg over creatine (FAQ) en wetenschappelijke artikelen + discussie
http://forum.dutchbodybuilding.com/f22/creatine-faq-3550/
http://forum.dutchbodybuilding.com/f93/scientific-basis-and-pract-aspects-creatine-suppl-22012/
Creatine - Wikipedia, the free encyclopedia

En dan nog een product waar ik zelf zeer positief over ben: Mega Grow

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

XXL no nonsense nutrition

http://forum.dutchbodybuilding.com/f116/supplement-review-xxl-nutrition-mega-grow-36098/

Het is een beetje een mix tussen een weightgainer en een creatine monohydraat supplement. Ik ben zeer positief over dit product vanwege:

- goede smaak
- merkbare krachttoename
- meer uithoudingsvermogen tijdens je sets (waardoor je harder / zwaarder kunt trainen)
- en niet geheel onbelangrijk: niet duur > goed prijs/ kwaliteitsverhouding. Met een pot van net geen €40 kun je ruim een maandje knallen.

Zeker een aanrader imo.
Om dan toch nog een contra argument te noemen is het de kleine opening van de pot, dus als je grote klauwen hebt is het beetje lastig, maar dan ben ik echt aan het mierennken natuurlijk :p

3. Weightgainer

- Tijdstip en dosering
Ik heb een drietal Weightgainers gebruikt voornamelijk met als doel sneller aan te komen in gewicht.
In het begin vond ik het lastig om veel te eten en dan was een dergelijk weightgainer wel een uitkomst. Echter probeer dit zoveel mogelijk te gaan vervangen door gewoon eten. Dit scheelt je enorm qua uitgaven natuurlijk. Ga ook nooit een maaltijd vervangen door een weightgainer omdat je het ‘makkelijker’ vind om zo aan je calorieën te komen. Gebruik het enkel als aanvulling.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik die fout wel gemaakt heb in het begin.
Ik ging minder eten tijdens mijn basismaaltijden omdat ik tussendoor zo’n shake had gedronken.
Niet goed want dan word het een substituut in plaats van een aanvulling.
Om terug te komen op tijdstip en dosering, het wordt aanbevolen er zeker 1 na de training te nemen en daarnaast kun je eventueel 1 grote shake maken en die tussen de basismaaltijden door opdrinken.

- Met welke andere supplementen is het beste te combineren?

Aangezien weightgainers als aanvulling worden gebruikt op je basis hoeveelheid eten, is deze vraag niet zo relevant. In principe kun je alles er mee combineren.

- In welke omstandigheden kun je het best gebruiken?
Een weightgainer is vooral handig als je ondergewicht hebt en moeite hebt om aan in calorie – behoefte te kunnen voorzien. Vooral voor mensen met een ectomorfisch lichaamstype kan het dus een uitkomst zijn.


- Pro en contra
Pro: handig om snel veel calorieën binnen te krijgen en in gewicht aan te komen zonder echt vet te worden (is natuurlijk wel grotendeels afhankelijk van hoeveel je boven je onderhoud gaat zitten en wat je de basismaaltijden eet.
Contra: prijzig, je kunt ook zelf ‘calorie – bommen’ maken, in feite hoef je dus geen weightgainer te kopen.

Massabommen ;)
http://forum.dutchbodybuilding.com/f33/admins-massa-bom-7573/?highlight=massabom
http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/arnolds-massa-bommen-5030/?highlight=massabom

Let op! Kijk altijd goed naar de ingrediënten van de weightgainer. Een goede weightgainer bevat niet teveel suikers en niet teveel vetten. In weightgainer zelf zitten altijd al een portie eiwitten naast de koolhydraten, reken die dus wel mee bij je totale dagelijkse inname aan eiwitten. Het is zonde van je geld als je ze toch inneemt terwijl je al voldoende eiwitten binnenkrijgt via je basisvoeding en eventueel je whey shake.

- Persoonlijke ervaringen

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Twinlab Super Fuel

Aanbevolen Dosis (volgens gebruiksaanwijzing)

Voor een snelle spiergroei: 1 portie
Sporters van 60 tot 85 kg: meng 8 oz door 250 ml afgeroomde melk, dat is ¼ van de dagelijkse dosis vermeld op het etiket (een maatlepel met OZ-gradatie bevindt zich in de pot). 30 tot 60 minuten na de training innemen.
Sporters van 90 tot 120 kg: meng 12 oz door 375 ml afgeroomde melk, dat is 3/8 van de dagelijkse dosis vermeld op het etiket (een maatlepel met OZ-gradatie bevindt zich in de pot). 30 tot 60 minuten na de training innemen.


Ik boekte met deze weightgainer wel goede resultaten. Exacte gewichtstoenames weet ik niet meer. Ik kan enkel vertellen dat ik nog op schema zit om in 2 jaar 25 kilo aan te komen bij eenzelfde vetpercentage. Maar niet enkel dankzij alle opgenoemde supplementen. Je gewone voeding is imo veel belangrijker.

Gainfast 3100
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Dit vond ik persoonlijk een zeer goede weightgainer. Hiermee kwam ik in een bestek van 1.5 maand bijna een 5 kilo mee aan. (helaas ook een redelijke stijging in vetpercentage – maar dat was vooral te wijten aan de voeding daarnaast, aangezien de gainer van zichzelf nauwelijks vet bevat, maar de vele koolhydraten en het feit dat ik flink boven mijn onderhoud zat zorgden voor een grotere aanwinst in vetmassa)
Met €35 voor 2.3 kilo is het redelijk aan de prijs. Zeker als je hiernaast ook nog eiwitten gebruikt en eventueel creatine, dan ben je per maand heel wat euro’s lichter. Een 'massabom' is dan een veel goedkopere oplossing die ik dan ook een ieder die overweegt om een weightgainer aan te schaffen, wil aanbevelen.

De mammoth 2500

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

‘’Mammoth is specifiek ontwikkeld voor iedereen die moeite heeft om (spier)massa aan te komen. Niet voor niets is Mammoth al 3 jaar op rij gekozen door een zeer deskundige jury tot beste Weight Gainer van Canada’’
Dit is een stukje van het verkooppraatje wat mij destijds over de streep haalde om het maar eens te proberen. Eerlijk gezegd heb ik nooit kunnen wennen aan de smaak dus deze heb ik nadien nooit meer gekocht, hoewel ik er zeker wel goede gains mee behaald heb.
De prijs verschilt niet gek veel van andere weightgainers. (€32.90 voor 2.2 kg of €65 voor 4.4 kg)

Een tip die ik nog wil geven, volg niet blindelings de aanwijzingen op de verpakking. Wil je aankomen reken dan eerst je onderhoud uit, ga daar 500 of meer calorieën boven zitten. Reken uit hoeveel je uit je normale eten al krijgt en overweeg daarna hoeveel je eventueel extra zou kunnen behalen uit de weightgainer, pas daar dus je dosis op aan.
Op de gebruiksaanwijzing bijv van de Twinlab weightgainer staat naast de normale dosering:

Voor een ultrasnelle toename van de spiermassa en het gewicht: 2 porties
Sporters van 60 tot 85 kg:
1e inname: meng 8 oz door 200 ml water enz..


Dit is dus puur een manier om ervoor te zorgen dat je een dergelijk emmer er in een maandje door heen jaagt, als je een schepje meer weightgainer neemt betekent dit absoluut niet een directe snellere toename van spiermassa, wel van gewicht natuurlijk ( er van uitgaande dat je boven je onderhoud zit)

Een link die zeker niet mag ontbreken in dit stukje is:
http://forum.dutchbodybuilding.com/f53/voedingsplan-voor-gewichtstoename-71310/;)

4. (Multi)vitamines
Momenteel neem ik :
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Een potje met tabletjes voor 1 maand kost rond de 4 a 5 euro dacht ik. Ze zijn verkrijgbaar bij o.a DA en kruidvat.


- Tijdstip en dosering
1 tablet per dag bij voorkeur s’ochtends bij de maaltijd.

- Met welke andere supplementen is het beste te combineren?
Kan gewoon met elk ander supplement worden gebruikt. Let wel goed op dat je van bepaalde vitamines niet teveel (overdosis) binnenkrijgt.

- In welke omstandigheden kun je het best gebruiken?
Vooral in de herfst en winter als je lichaam wel wat extra weerstand kan gebruiken of wanneer je ziek bent en niet in staat bent om via normaal voedsel voldoende vitaminen binnen te krijgen.
Maar ook als je:
- ongeregeld eet en niet aan de vijf porties fruit en groenten per dag komt
- een caloriearm dieet volgt
- één van de belangrijkste voedingsmiddelen uit je dieet verbant (bijvoorbeeld een zuivelvrij dieet)

- Pro en contra
Eigenlijk is er voor dit product enkel een pro om het in te nemen. Je bent er namelijk zeker van dat je de meeste vitaminen zo binnenkrijgt. Heel duur is het ook niet dus ik zou geen contra argument kunnen noemen.

Ik heb ook een tijdje de volgende vitamine gehad:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

SNC Hercules-Fitness , welkom op onze site 13-10-2006 22:26

Beste tijdstip:
Tijdens de maaltijd – je zult je afvragen waarom vitaminen meestal met een maaltijd moeten worden ingenomen. Wel de in vet oplosbare vitamines worden namelijk beter opgenomen in combinatie met een (warme) maaltijd, omdat die meestal ook wel wat vet bevat. Ook vitamine C kun je het beste met de (warme) maaltijd innemen omdat het de opname van ijzer uit de maaltijd verbetert. Daarnaast gaat vitamine C de vorming van schadelijke nitrosaminen uit nitraat in de maag tegen. (Voor bijv de B vitamines maakt het tijdstip van innemen niet uit.)


- Pro en contra
- Pro: vitamines zijn voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft om goed te functioneren.
- Contra: bij doseringen hoger dan 1maal a.d.h is er kans op overdosering. Let daarom goed op wat je al binnen denkt te krijgen via je normale voeding.
Prijs kwaliteit is eigenlijk altijd wel goed. Vitamines zijn absoluut niet duur. Maar bekijk voor jezelf of je het echt nodig hebt. Als je namelijk goed en voldoende van alles eet is het niet echt nodig, tenzij je door een ziekte of keuze (vegetarisch) bepaalde stoffen niet kunt verdragen/wilt eten.

Let op: er word door sommige mensen nog wel eens de fout begaan om alleen enkele vitaminen te nemen terwijl het hele scala nodig is. Dit kan leiden tot een slechte balans omdat veel voedingsstoffen op elkaar reageren en als team samenwerken. Zo werken de meeste vitaminen B samen om het voedsel om te zetten in energie. Elke B – vitamine moet aanwezig zijn om het werk mogelijk te maken voor de hele groep maar als er een tekort is van een soort, heeft dat effect op het functioneren van de hele groep. Het is daarom veelal veiliger om een multivitamine – combinatie in te nemen in plaats van individuele vitaminen.


B12


Ik voelde mij maanden terug altijd duf, kon heel veel slapen (10/11 uren per dag) en voelde me dan nog niet echt fit.
Ook had ik last van fasciculaties (=spiertrillingen, samentrekking van een klein deel van een spier) en voelde ik me misselijk waardoor ik ook vaak geen eetlust had.
B12 heeft aan al die vage klachten een einde gemaakt nu ik dagelijks een tablet neem.
Als je denkt aan een B12 tekort te voldoen check deze lijst anders eens:
De symptomen/klachten door een tekort aan vitamine B12
Vraag altijd bij een deskundig iemand (voedingsspecialist ofzo) na om advies alvorens je B12 supplementen gaat slikken. Er zijn namelijk nogal wat verschillende doseringen te verkrijgen.

5. Aminozuren

Ik heb zelf éénmaal een aminozuur supplement genomen, namelijk vendetta.
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

- Tijdstip en dosering
(Volgens de gebruiksaanwijzing)
Inname direct voor de training (mengen met water)

- Met welke andere supplementen is het beste te combineren?
Met bijv snelle suikers (dextrose) en creatine

- In welke omstandigheden kun je het best gebruiken?
Aminozuren passen zeer goed in een calorie arm dieet of om je eiwitbehoefte aan te vullen bij een maaltijd.
Als je gewoon in een bulkdieet zit kan je beter gewoon whey proteïne kopen dat is voordeliger.



- Pro en contra /Persoonlijke ervaring
Ik kreeg er gigantisch energie boost van het product wat voordelig was voor mijn trainingen, maar van een echte krachttoename heb ik niets gemerkt. Een beetje misschien maar dat zal eerder het welbekende placebo – effect geweest zijn.
Het idee van snelle koolhydraten en aminozuren vóór de training is op zich wel goed. Alleen kan je deze dan beter apart kopen en zo zelf je shake samenstellen, stuk goedkoper en naar mijns inziens even goed.
1 pot kost bijna €50 – in feite is het gewoon een heel duur blikje red bull ;) – oké dat is wat overdreven want het levert natuurlijk wel goede bouwstoffen, maar je kan mijns inziens net zo goed ervoor zorgen dat je gelijkmatig over heel de dag eiwitten binnenkrijgt.
Het kosten – baten plaatje slaat dus voor deze producten bij mij door naar de negatieve kant kijkend naar wat je per gram kwijt bent aan eiwitpoeder of dus een aminocomplex. Vooral in de bulk zou ik dit product dus niet nemen.
Wat ik nog wel moet zeggen is dat aminozuren boven whey uitstijgt als het gaat om de opnamesnelheid. Immers aminozuren komen namelijk direct na inname in de bloedbaan terecht. Maar je kunt dus ook gewoon wat whey nemen een halfuur voor je training.

Meer (wetenschappelijke) informatie vind je hier:
Alles over Aminozuren (zeer goede en informatieve site!!)
Aminozuur - Wikipedia
http://forum.dutchbodybuilding.com/f22/essentiele-aminozuren-bcaa-wanneer-neem-waarom-47412/
http://forum.dutchbodybuilding.com/...-net-voor-training-minstens-belangrijk-24979/

6. Dextrose


- Tijdstip en dosering
Ik neem 0.4 gram per kg lichaamsgewicht (voor + na de training omdat ik nogal heftig reageer op snelle suikers). De uren voor mijn training neem ik langzame koolhydraten zodat ik tijdens mijn training wel voldoende energie heb.
Om hypoglycaemia (trillen) te voorkomen kun je voor het trainen al een kleine hoeveelheid glucose/fructose (siroop) – vooral bedoeld voor mensen die snel last krijgen van lage bloedsuikers.

Let op: de hoeveelheden die worden aanbevolen (bijv 0.8 x je lichaamsgewicht of 50 gram) hebben niets te maken met de hoeveelheid glycogeen die je hebt verbruikt maar zijn de hoeveelheden die nodig zijn om een optimale hoeveelheid insulineafgifte te bewerkstelligen.

- Met welke andere supplementen is het beste te combineren?
Je kunt dextrose tegelijk met BCAA’s innemen en/of met creatine.

- In welke omstandigheden kun je het best gebruiken?
Na de training is dextrose het meest anabole (spieropbouwend) wat je kunt nemen.
Na zware krachttraining is het glycogeen (spiersuiker) uit de spieren en lever verdwenen en zijn de spieren beschadigd (door microtrauma die heeft plaatsgevonden) Om zo snel mogelijk te herstellen moet je dus je glycogeenvoorraden in de spieren en lever weer aanvullen om spierafbraak te voorkomen.

- Pro en contra
Dextrose is spotgoedkoop, vooral in reformwinkels.


- Persoonlijke ervaring
Ik vind het perfect spul, bij inname weet je zeker dat je glycogeenvoorraden snel aangevuld worden, wat alleen maar gunstig is als je wilt groeien.

Glucose - Wikipedia (wetenschappelijke informatie over dextrose)

7. Vetten (poly onverzadigde vetzuren)(omega 3)

- Tijdstip en dosering
1 capsule per dag (1000 mg) omega 3 (EPA & DHA)
- In welke omstandigheden kun je het best gebruiken?
Altijd, dus in de bulk maar ook als je vet wilt verliezen (in de cut) Immers ook in de cut heb je altijd een minimale hoeveelheid vet nodig. Daarnaast is het ook gezond voor mensen die niet eens aan krachttraining doen.
Zoals je straks kunt lezen is de verhouding tussen omega 3 en 6 bij veel mensen totaal uit balans.
Omega 3 supplementie kan helpen die balans weer goed te krijgen. Verder is het ook goed voor het hart:
Goed nieuws voor het hart!

Entrez PubMed

- Pro en contra
Omega-3 vetten zijn niet enkel nuttig voor de krachttraining, maar ook voor cardiovasculaire training. De consumptie van meer Omega-3 vetten stimuleert de aërobische stofwisseling en leidt tot een groter uithoudingsvermogen en meer vetverbranding. De levering van zuurstof aan de cellen verbetert omdat Omega-3 vetzuren het bloed minder kleverig en de rode celmembranen flexibeler maakt. Meer zuurstof voor de cellen betekent dus dat de aërobe training effectiever wordt.
Er is voldoende bewijs voorhanden om te suggereren dat een hoge consumptie omega –3 zuren zwellingen, pijn en stijve gewrichten vermindert. Het consumeren van meer omega –3 en minder omega –6 zuren kan u helpen sneller te herstellen na een zware sessie in de sportschool en de pijn en zwelling in uw gewrichten te verminderen. (o.a Visolie en de vele voordelen voor de gezondheid van de omega 3 vetzuren )

-meer info
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Tot voor kort werd in voedingsadviezen enkel onderscheid gemaakt tussen verzadigde en onverzadigde, goede vetten. Maar ook de verhouding tussen de onverzadigde vetten onderling ook belangrijk is. Omega 6 is dominanter aanwezig in onze voeding, daarom is het van belang producten te kiezen die omega 3-vetzuren bevatten en dus het evenwicht herstellen. De gewenste verhouding tussen omega 6- en omega 3-vetzuren is 5/1.

Als we het voedingspatroon van onze voorouders, prehistorische jagers, bekijken, zien we dat zij zich vooral voedden met bessen, noten, planten, vis en wild. De verhouding omega 6- en omega 3-vetzuren die zij via hun voeding innamen bedroeg 1/1.

In onze moderne, westerse cultuur is het evenwicht tussen de omega 6- en omega 3-vetzuren behoorlijk uit balans.
Bij de herziening 2003 van de voedingsaanbevelingen voor België, heeft de Hoge Gezondheidsraad volgende aanbeveling gedaan
- voor de omega-3-vetzuren in hun geheel: van 1,3 tot 2 % van de totale energiebehoefte
- alfa-linoleenzuur: meer dan 1 % van de totale energiebehoefte
- DHA + EPA: meer dan 0,3 % van de totale energiebehoefte
Voor de omega-6-vetzuren werd een toevoer aanbevolen van 4 tot 8 % van de totale energiebehoefte.
Dit brengt de verhouding omega 6/ omega -3 op 4,0 tot 6,1.
In haar nieuwe rapport over Omega-3-vetzuren komt de Hoge Gezondheidsraad tot het besluit dat een verhoging van de meervoudig onverzadigde omega-3-vetzuren moet aanbevolen worden. Tegelijk moet de inname van meervoudig onverzadigde omega-6-vetzuren verminderen om de verhouding omega-6/ omega -3 te verminderen. (ps het kan inmiddels zijn dat dit is bijgesteld maar ik heb hier niets over kunnen vinden)
Een tweetal links met daarin samenvatting van wetenschappelijke onderzoeken over vetten. Allereerst de eerder aangegeven link: Visolie en de vele voordelen voor de gezondheid van de omega 3 vetzuren
+ aanbevelingen vetten:Aanbevelingen voor vetten [www.gezondheid.be]
Als Omega 3 bron kun je ook kiezen voor koud geperste lijnzaadolie, die is zelfs misschien nog wel beter dan capsules met visolie. Want vissen kunnen tegenwoordig ook gemakkelijk met vervuiling in aanraking gekomen zijn.

Naast omega 3 gebruik ik ook MCT olie

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

XXL no nonsense nutrition

Espi heeft hier jaren geleden al eens een topic aan besteed. Daarin heeft ze een aantal interessante wetenschappelijke artikelen opgenomen. Ik kan niet garanderen of die onderzoeken allemaal nog overeind staan.
http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/medium-chain-triglycerides-mcts-10561/
- Tijdstip en dosering
Ik meng het vaak door de kwark/pap. Soms neem ik het voor mijn training om zo snel extra energie te krijgen (MCT olie bestaat namelijk uit snelle vetten)

- In welke omstandigheden kun je het best gebruiken?
Het is handig als je in de bulk zit en nog wat extra calorieën nodig hebt. (hetzelfde geld natuurlijk voor andere vetten) Verder zijn ook mensen die een dieet volgen erbij gebaat, om de vetverbranding te versnellen en vocht af te drijven en zodoende goed droog te worden. Ook kun je het gebruiken als energie boost voordat je gaat trainen. De kortere molecuulstructuur geeft je snel energie.
Het schijnt ook gebruikt te worden door mensen in wedstrijdvoorbereiding (low carb)
Je kunt het ook gebruiken als je lijnzaad te smerig vind ;)
Als je het echt wilt gebruiken om je inname van omega 3 te verhogen kun je overigens wel beter lijnzaadolie nemen of zalmolie/ vette vis.

- Pro en contra
Niet duur en omdat het goede vetten zijn, heb ik niet echt een noemenswaardig contra argument,
Behalve dat je in hogere doseringen maag - darmproblemen kunt krijgen.



- Persoonlijke ervaring
Ik gebruik dit product vooral in de bulk als aanvulling op mijn dagelijkse voeding. 1 eetlepel levert toch +/- 116 calorieën op (volgens de gebruiksaanwijzing) – en dat is zeker in de bulk handig.

Let op: houd altijd de aanbevolen dosering aan die op de verpakking tenzij je behoefte hebt aan een laxeermiddel. :p

8. HMB

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Om toch nog een product te noemen waar ik echt niets aan heb gehad dan is het wel HMB
Ik had eens een pack hiervan besteld i.c.m creatine monohydraat.
De HMB zat in pilvorm van 500 mg.
Elke dag moet je dan 1 capsule per 20 kilo lichaamsgewicht innemen, bij voorkeur bij de maaltijd.
Ik heb nooit echt het gevoel gehad dat HMB meer spiermassa en spierkracht heeft bewerkstelligd. De mogelijke positieve effecten wegen voor mij dus niet op tegen de prijs.
(240 capsules = voor 2 maanden = €34 )

Beta-hydroxy bèta methylbutyraat - Wikipedia

‘’De afkorting HMB staat voor B-Hydroxy B-Methylbutyraat. Dit is een metaboliet van het aminozuur Leucine. HMB treft men in kleine hoeveelheden aan in voedingsstoffen zoals Alfalfa, grapefruit en witvis. HMB wordt ook normaal geproduceerd in het lichaam, afhankelijk van het dieet 0,3 tot 1 gram per dag.HMB ondersteunt het vermogen van het lichaam om de afbraak van proteïne na inspanning zoals b.v. intensieve lichaamstraining, tot het minimum te beperken. Door de afbraak van proteïne te minimaliseren kan HMB een toename in spiermassa en spierkracht bewerkstelligen. HMB zorgt dus voor een snel herstel en een snelle groei van de spiercel’’.

Crap imo!

Om toch nog een product te noemen waar ik echt niets aan heb gehad dan is het wel HMB
Ik had eens een pack hiervan besteld i.c.m creatine monohydraat.
De HMB zat in pilvorm van 500 mg.
Elke dag moet je dan 1 capsule per 20 kilo lichaamsgewicht innemen, bij voorkeur bij de maaltijd.
Ik heb nooit echt het gevoel gehad dat HMB meer spiermassa en spierkracht heeft bewerkstelligd. De mogelijke positieve effecten wegen voor mij dus niet op tegen de prijs.
(240 capsules = voor 2 maanden = €34 )

Beta-hydroxy bèta methylbutyraat - Wikipedia

‘’De afkorting HMB staat voor B-Hydroxy B-Methylbutyraat. Dit is een metaboliet van het aminozuur Leucine. HMB treft men in kleine hoeveelheden aan in voedingsstoffen zoals Alfalfa, grapefruit en witvis. HMB wordt ook normaal geproduceerd in het lichaam, afhankelijk van het dieet 0,3 tot 1 gram per dag.HMB ondersteunt het vermogen van het lichaam om de afbraak van proteïne na inspanning zoals b.v. intensieve lichaamstraining, tot het minimum te beperken. Door de afbraak van proteïne te minimaliseren kan HMB een toename in spiermassa en spierkracht bewerkstelligen. HMB zorgt dus voor een snel herstel en een snelle groei van de spiercel’’.

Crap imo!

9. Tribulus Terrestris

Ik hoor jullie al denken: shutter aan de tribulus. Hij is 20. Inderdaad. Ik had dit product gekocht zonder dat ik me ooit in supplementen had verdiept. Bovendien trainde ik niet eens zo lang > dubbel stom om het te kopen dus. Maar goed ik plaats het hier om aan in het bijzonder jonge krachttrainers duidelijk te maken dat dit een absoluut ‘weggegooid geld product’ is. Zeker als je test zeker als je jong bent nog op voldoende peil is :cool:
Nog een paar verwijzingen naar het product. Ps: ergogenics heeft af en toe goede stukken informatie, maar soms ook een hoop bla bla. Beschouw het niet als volledig wetenschappelijk!
Zoekresultaten Supplement Tribulus terrestris http://forum.dutchbodybuilding.com/f116/supplement-review-tribulus-48536/?highlight=wanneer+tribulus
In de nakuur word het door een aantal wel gebruikt, maar omdat dit topic bedoeld is voor een ''top 10 supplementen'' is dit niet 100% relevant (maar ik wilde dit toch even vermelden ;))
http://forum.dutchbodybuilding.com/f22/tribulus-terrestris-28776/?highlight=wanneer+tribulus

10 -

Ik merk dat veel mensen een supplement kopen zonder te beseffen wat het überhaupt is en waar het voor dient. Eerlijk is eerlijk, zelf heb ik die fouten ook gemaakt en met deze post hoop ik, dat mensen, die van plan zijn om supplementen aan te schaffen, niet diezelfde fouten maken.
Ps: als je van plan bent een supplement te kopen en je hebt er nog een vraag over of iets is je nog niet helemaal duidelijk, kun je altijd nog met de zoekfunctie kijken, of er reviews van het product zijn. Als je het dan nog niet weet kun je hier je vragen kwijt:
http://forum.dutchbodybuilding.com/f22/
 
alleereerst even melden dat ik het leuk vind dat je 1 van mijn ideeën gebruikt hebt voor topic van de week :)

een dezer dagen zal ik mijn bijdrage geven
 
persoonlijk heb ik nog niet veel geexperimenteerd met sups....

de sups die ik tot nu toe heb gebruikt

multivit - gebruik al vanaf toen ik nog 3 was ofzow:P moest altijd van me moeder bij et ontbijt. moet wel zeggen dat dit cker een basis zou moeten zijn voor een krachttrainer aangezien krachttraining veel van je weerstand vraagt.
creatine-monohydrate - merkte geen ruk van....
soja eiwit - [wist ik veel was gewoon vet goedkoop] smaakte naar zand...was egt te goor...ook niet echt aan te raden dus :P

CEE - goeie creatine...merkte duidelijke krachtwinst :)
green thea fat burner - merkte niks van....
weight gainer - gebruikte is als pre/post workout shake.....werkte goed alleen er zijn betere alternatieven. verder had ik choco en werd snel zat van de smaak.
fatburner/diuretica van universal - gebruikte het meer als stok achter de deur om mijn dieet vol te houden:P probleem was gewoon een te drastisch dieet :S
ook gewoon geldverspilling dus.
whey isolate van powersups - goeie en lekkere whey [had aarbei smaak] merkte sterk verbeterd herstel sinds ik dit voor en na de workout neem. ook aanrader dus.
kre-alkalyn - voor mij zeer goeie crea...reageer er uitstekend op....de eerste keer zelfs iets TE...begon helemaal te trippen en ik kon kilo's trekken niet normaal.
visolie - algemeen bekend dat het goed voor je is :)

mijn top 10 lijst is als volgt

dingen die ik al gebruikt heb en dus aanraad + dingen die ik nog niet gebruikt heb maar waarvan ik denk dat ze een goeie bijdrage kunnen leveren

1 - multivitamine
2 - visolie
3 - whey
4 - kre-alkalyn/CEE of een dergelijk goeie crea zoals cellmass etc.
5 - dextrose
6 - NO-explode
7 - testo sting
8 - tribosten
9 - St-Janskruid
10 - gakic
 
Hoi,
Hier mijn top 10
1. Creatine
2. Multi-vitamine
3. Whey
4. Glutamine
5. Omega 3 (lijnzaad)
6. No- explode
7. Meth
8. Bcaa
9. Amino 4800
10. Weight gainer.

Mvgr Fire
 
Heb geen top tien!

Eerder top drie:

Whey, gebruik ik vaak.
Creatine, soms als ik daar zin in heb maar werkt steeds minder goed.
Vitamines, ook standaard eigenlijk maar meerwaarde zie ik niet echt naast een goede voeding...
 
Alleen creatine, van de rest heb ik nooit direct iets gemerkt.
 
Creatine, is wat mij betreft bij verre het beste Suplemment wat mij betreft, (bijna) Alle andere supplementen, kunnen ook bij voldoende variatie in voeding binnen gekregen worden.
 
Creatine Monohydraat 5 gr, met 30 Gr Dextrose in 500 mili liter water


Wat is het beste tijdstip en dosering?
Nam het half uur voor mijn training in, 5 gram

Met welke andere supplementen is het best te combineren?
Je normale Eiwitten, eventueel een Pro 80/85

In welke omstandigheden kan je het gebruiken (spier opbouwen, vetverlies, gezondheid,...)?
Kracht/Massa opbouw, Ik zelf merkte het verschil vooral in Explosiviteit en kon veel meer aan in mijn trainingen, (gewichten en uithouding)

Wat zijn de pro en contra (o.a. prijs en prijs/kwaliteit)?
Ik vind Creatine een basis die je legt nadat je je voeding op orde hebt gekregen, daarna vind ik zelf supplementatie (vrijwel) overbodig. In vergelijking met andere Supplementen is Creatine echt goedkoop, Niet iedereen reageert evengoed op Creatine, dat is wel jammer, maar er bestaan meerdere varianten, zoals een Swole daar zit een andere vorm van Creatine in verwerkt.

Waarom vind jij het een goed (of beste) supplement?
Ik vind het persoonlijk alles wat je nodig hebt. Zoals ik al eerder heb gezegd is voor zover ik weet het enigste wat je niet uit je voeding kunt halen (ja okay met enkele KILO's vlees!). En essentieel in Krachttraining dat je energie huishouding zo optimaal mogelijk wil houden. Goedkoop!

Wat zijn je persoonlijke ervaringen met het supplement (smaak, spierwinst, vetverlies...)?
Smaak haha het zijn net zandkorreltjes, de versies die ik ken hebben geen smaak, drink je een mengelmoesje van Swole nou zeg niet te drinken dat spul :D, Spierwinst overgrootte deel zal vocht zijn, maar wat overblijft is KNAL harde spiermassa, Ik persoonlijk merkte het vooral in mijn hogere Work-load die ik aankon, Explosiviteit toename!
 
1: Whey
2: Creatine
3: hmm.. eten.
 
persoonlijk heb ik nog niet veel geexperimenteerd met supplementen....


1 - multivitamine
2 - visolie
3 - whey
4 - kre-alkalyn/CEE of een dergelijk goeie crea zoals cellmass etc.
5 - dextrose
6 - NO-explode
7 - testo sting
8 - tribosten
9 - St-Janskruid
10 - gakic

Ik zie dat je Gakic gebruikt.. Ik heb een vraagje ik heb het nu ook gekocht maar ik kan niet helemaal vinden met hoeveel water je het moet innemen.
Hoe deed jij dat ??
 
Ik zie dat je Gakic gebruikt.. Ik heb een vraagje ik heb het nu ook gekocht maar ik kan niet helemaal vinden met hoeveel water je het moet innemen.
Hoe deed jij dat ??

kerel je ken nie eg lezen volgens mij :P


er staat dat bovenaan de sups staan die ik neem
dat is tot aan de NO-explode [welke ik dus niet meer gebruik]
de sups daaronder "lijken" mij ook goeie sups. die wil ik dus in de toekomst wel eens proberen. beginnende dus met NO-explode dan testo sting dan tribostern etc.

heb nog geen gakic gebruikt.

vind het nu nog gewoon te duur voor het geld dat ik beschikbaar heb.

als er niet bij staat met hoeveel water zal het wel niet uitmaken ;)
 
Heb een wat ander rijtje dan de meesten

1. methyl-B12: verschil van dag en nacht qua stemming en fitheid ivm malabsorptie B12 uit voeding (neem 1x per week 1 zuigtablet van 5000 microgram )
2. omega-3 uit visolie & krillolie: 10 ml levertraan (ook ivm vit D3) en 1 capsule NKO/dag , ontegenzeggelijke voordelen mbt gewrichtsfunctie, geheugenfunctie evenals vet%.
3. Jarrodophilus: probiotica voor een gezonde darmfunctie (neem dit af en toe voor een week als kuurtje. Ga overigens over enige tijd kijken of ik kefir kan verdragen. Hier horen eigenlijk ook prebiotica bij zoals voedingsvezels (inuline is een voorbeeld) maar die zitten gewoon in mijn dagelijkse voeding.
4. Endure, een supplement met o.a. citrulline malaat ivm versneld herstel na training en een lichtelijk verbeterd libido: elke training 1 tl (5g).
5. overige B-vitamines (B-100 complex) en uiteraard een goede multi evenals vit C.
6. St. Janskruid om de bloedsaaie winter door te komen , al heb ik dit supplement de vorige winter dankzij B12 niet nodig gehad.
7. R-ALA (evenals kaneel) voor betere insuline-gevoeligheid
8. Jarrozymes: spijsverteringsenzymen voor als ik 'zondig' met zetmeel
9. snelle suikers als oppepper tijdens de training
10. laat ik open omdat er te veel supps zijn om op te noemen, maar oa. tryptofaan als slaapmiddel (voor anderen zal dit melatonine zijn)
11. eigenlijk hetgene wat ik dus NIET neem = geen gluten, geen zuivel en geen snelle suikers als ik niet train of geen refeeds plan. Dit heeft enorme gezondheidsverbeteringen met zich meegebracht, waaronder het niet meer nodig hebben van bekende gewrichtssmerende supps.

Geen eiwitpoeders omdat ik dit als een extraatje zie en ivm semi-allergische reactie op zuivel niet consumeer. Of BCAAs en peptiden een aanvulling zijn, kan ik nog niet zeggen.
Ook ondanks dat ik zelf CEE verkoop evenmin omdat dit een persoonlijke voorkeur is en ik een absolute non-responder lijk te zijn. Voor anderen kan het dus wel zeer zeker in de top 3 eindigen.
 
Eindelijk nog eens een complete lijst, netjes Espi :thumbup:
 
Ik ben de mijne nu aan het maken, dus ik weet niet tot hoe lang je kan blijven inzenden??
 
Heb een wat ander rijtje dan de meesten

1. methyl-B12: verschil van dag en nacht qua stemming en fitheid ivm malabsorptie B12 uit voeding (neem 1x per week 1 zuigtablet van 5000 microgram )
2. omega-3 uit visolie & krillolie: 10 ml levertraan (ook ivm vit D3) en 1 capsule NKO/dag , ontegenzeggelijke voordelen mbt gewrichtsfunctie, geheugenfunctie evenals vet%.
3. Jarrodophilus: probiotica voor een gezonde darmfunctie (neem dit af en toe voor een week als kuurtje. Ga overigens over enige tijd kijken of ik kefir kan verdragen. Hier horen eigenlijk ook prebiotica bij zoals voedingsvezels (inuline is een voorbeeld) maar die zitten gewoon in mijn dagelijkse voeding.
4. Endure, een supplement met o.a. citrulline malaat ivm versneld herstel na training en een lichtelijk verbeterd libido: elke training 1 tl (5g).
5. overige B-vitamines (B-100 complex) en uiteraard een goede multi evenals vit C.
6. St. Janskruid om de bloedsaaie winter door te komen , al heb ik dit supplement de vorige winter dankzij B12 niet nodig gehad.
7. R-ALA (evenals kaneel) voor betere insuline-gevoeligheid
8. Jarrozymes: spijsverteringsenzymen voor als ik 'zondig' met zetmeel
9. snelle suikers als oppepper tijdens de training
10. laat ik open omdat er te veel supplementen zijn om op te noemen, maar oa. tryptofaan als slaapmiddel (voor anderen zal dit melatonine zijn)
11. eigenlijk hetgene wat ik dus NIET neem = geen gluten, geen zuivel en geen snelle suikers als ik niet train of geen refeeds plan. Dit heeft enorme gezondheidsverbeteringen met zich meegebracht, waaronder het niet meer nodig hebben van bekende gewrichtssmerende supplementen.

Geen eiwitpoeders omdat ik dit als een extraatje zie en ivm semi-allergische reactie op zuivel niet consumeer. Of BCAAs en peptiden een aanvulling zijn, kan ik nog niet zeggen.
Ook ondanks dat ik zelf CEE verkoop evenmin omdat dit een persoonlijke voorkeur is en ik een absolute non-responder lijk te zijn. Voor anderen kan het dus wel zeer zeker in de top 3 eindigen.

sow, ik weet van de helft niet eens wat het is...
 
Back
Naar boven