Fitness Seller

Shift to 'hybrid athlete' (BB + running)

Bezoekers in dit topic

Weinig goesting om te loggen, want het blijft aanmodderen met de onderrug. Na de laatste setback vorige week zaterdagochtend heb ik 4 dagen rust genomen van de sportschool. Wel veel gewandeld in de hoop dat dit het herstel zou bevorderen. Vervolgens drie dagen (wo, do, vr) met 500 mg paracetamol in het lijf naar de sportschool gegaan en zaterdag weer zonder pijnstilling getraind. Vandaag ga ik weer en ik wil eigenlijk geen pijnstilling meer gebruiken. Zou best kunnen dat ik door die pijnstilling te ver push en het herstel juist vertraag.

Training week 12 + 13

ma 18-3lower body + core
di 19-3upper body
wo 20-3---
do 21-3lower body + core
vr 22-3upper body
za 23-3---
zo 24-3---
ma 25-3---
di 26-3---
wo 27-3lower body + core
do 28-3upper body
vr 29-3lower body + core
za 30-3upper body
zo 31-3---
 
Kan aan mij liggen (denk het wel), maar bij pijn doet paracetamol bij mij geen ene flikker, en zeker niet alleen maar 500mg.
 
Vandaag weer benen + core. De meest tricky oefeningen zijn de machine ab crunces en de lying leg curl. Die moet ik zeer beheerst uitvoeren. Waarschijnlijk komt de onderrugspier waar ik last van heb op lengte tijdens de crunches en dat vindt ie niet fijn (back extensions daarentegen gaan probleemloos). Na de lying leg curl, die ik unilateraal doe, kom ik echt als een oud mannetje van het apparaat en voelt het alsof de onderrug onder hoogspanning staan. Als ik dan in beweging kom ebt het vrij snel weer weg.

RDL's heb ik er uiteraard even helemaal uitgegooid.
 
Toch wel een beetje spannend dit:

Morgen wordt er een scan van m'n nieren en blaas gemaakt, omdat er al jarenlang teveel rode bloedcellen in de urine zit (microscopische hematurie). Onderzoek zelf stelt uiteraard niets voor. Maar een week later ga ze nog in de blaas kijken en dan gaan ze via de plasbuis naar binnen. Niet echt een fijne gedachte.
 
Vandaag weer benen + core. De meest tricky oefeningen zijn de machine ab crunces en de lying leg curl. Die moet ik zeer beheerst uitvoeren. Waarschijnlijk komt de onderrugspier waar ik last van heb op lengte tijdens de crunches en dat vindt ie niet fijn (back extensions daarentegen gaan probleemloos). Na de lying leg curl, die ik unilateraal doe, kom ik echt als een oud mannetje van het apparaat en voelt het alsof de onderrug onder hoogspanning staan. Als ik dan in beweging kom ebt het vrij snel weer weg.

RDL's heb ik er uiteraard even helemaal uitgegooid.
Probleem kan mede komen door de unilaterale uitvoering.
 
Onderrug voelt vandaag ineens een stuk beter. Tot gisteren was ik niet in staat om gestrekt op de rug op de vloer liggend de benen gestrekt van de vloer te tillen of diepe bodyweight squats te doen. Vandaag dus wel.
 
Vanochtend een mooie nieuwe toevoeging gezien aan het cardio assortiment in m'n gym: twee airbikes (merk: CrossMax)! Dit hadden ze nog niet. Schijnt heel geschikt te zijn voor HIIT trainingen. Nadeel is wel dat ze veel lawaai maken en veel lucht verplaatsen, vooral als je hard gaat.

1712232305374.jpeg
 
Reden: afbeelding toegevoegd
Laatst bewerkt:
Vanochtend een mooie nieuwe toevoeging gezien aan het cardio assortiment in m'n gym: twee airbikes (merk: CrossMax)! Dit hadden ze nog niet. Schijnt heel geschikt te zijn voor HIIT trainingen. Nadeel is wel dat ze veel lawaai maken en veel lucht verplaatsen, vooral als je hard gaat.
Plus je DENKT dat je heel hard aan het trainen bent, maar komt doordat je niet op een echte fiets zit in de buitenlucht.
 
Plus je DENKT dat je heel hard aan het trainen bent, maar komt doordat je niet op een echte fiets zit in de buitenlucht.
Ik snap wat je bedoelt. Dat lawaai kan ook een vals gevoel van 'hard trainen' geven. Maar omdat je op dit apparaat veel meer spieren aanspreekt dan met fietsen (je bovenlichaam doet ook hard mee), kun je je hartslag makkelijker de hoogte in jagen. Maar wat ik vooral mooi vind, is dat ze blijven investeren in nieuwe spullen. Zo is er een aantal jaren geleden nog een hele stellage van BarBrothers neergezet, voor iedereen die van calisthenics houdt.
 
Prima week gedraaid. Vooral het vlotte herstel van de onderrug (op rechts) maakt me blij. Nu de oefeningen waarbij ik een stap terug moest doen weer rustig aan het opbouwen en komende week durf ik al weer voorzichtig de RDL toe te voegen op leg day. Voor ik weer begin met hardlopen moet alles echt weer 100% voelen, dat duurt nog even. Ik twijfel zelfs of ik misschien niet definitief moet stoppen met hardlopen, want ik heb het gevoel dat m'n onderrugproblemen mede daardoor kwamen.

ma 1-4lower baaady + core
di 2-4upper baaady
wo 3-4---
do 4-4lower baaady + core
vr 5-4upper baaady
za 6-4---
zo 7-4lower baaady + core
 
Laatst bewerkt:
Prima week gedraaid. Vooral het vlotte herstel van de onderrug (op rechts) maakt me blij. Nu de oefeningen waarbij ik een stap terug moest doen weer rustig aan het opbouwen en komende week durf ik al weer voorzichtig de RDL toe te voegen op leg day. Voor ik weer begin met hardlopen moet alles echt weer 100% voelen, dat duurt nog even. Ik twijfel zelfs of ik misschien niet definitief moet stoppen met hardlopen, want ik heb het gevoel dat m'n onderrugproblemen mede daardoor kwamen.

ma 1-4lower baaady + core
di 2-4upper baaady
wo 3-4---
do 4-4lower baaady + core
vr 5-4upper baaady
za 6-4---
zo 7-4lower baaady + core
Zou best wel eens kunnen.
 
Vanochtend vroeg in een zaikenhoes in Grunn een cystoscopie overleefd, waarbij alles er pico bello uitzag, dus mijn dag is al weer geslaagd. :rocknana:
 
Back on track. De onderrug is weer 100%.:rocknana:

De grootste uitdaging is nu blessurevrij blijven. Woensdag ben ik weer voorzichtig begonnen met hardlopen op de loopband (minutenloopjes met wandelpauzes) en gisteren weer heel licht begonnen met RDL's (4x10x40kg).

Krachttraining is nog steeds lower-upper-rest-repeat.
Dat betekent soms vier, soms vijf trainingen per week.
Hardlopen doe ik om de dag met dit schema: https://www.sportzorg.nl/sport-bewegen/sport-overzicht/hardlopen/beginnen-met-hardlopen
Mijn frequentie ligt dus wat hoger dan aanbevolen. Het mooie van dit schema is dat het ook aangeeft hoe je met pijntjes moeten omgaan en het schema daarop kunt aanpassen.
 
Back
Naar boven