XXL Nutrition

Wedstrijdtip voor een papierdunne huid (natrium kalium / sodium potassium)

Bezoekers in dit topic

Veel beginnende bodybuilders vragen zich wel eens af hoe je nou aan die papierdunne huid komt die je nodig hebt om op het podium uit te blinken tegenover de anderen. Het heeft allemaal met mineralen en water te maken maar hoe gaat dat nou precies in zijn werk? Een en ander zal ik proberen verduidelijken met eigen ervaring en die van anderen.

Laten we beginnen bij het begin en eerst uitleggen hoe het lichaam omgaat met water/vocht.
Er zijn 3 opslagplaatsen voor vocht/water in het lichaam:
  • Het bloed en vasculair systeem: Dit is de meest belangrijke opslagplaats voor lichaamsvocht. Als er hier te weinig vocht zit, dan zal het bloed veranderen van structuur en kan je in het ergste geval eraan sterven. Dus hiermee moet je heel voorzichtig omgaan.
  • Spierweefsel: Alle spieren (glad of skelet) bevatten 70% water om goed te kunnen blijven functioneren. Dit vocht willen we rond contesttijd NIET verminderen zodat uiteraard het spiervolume niet drastisch afneemt.
  • Subcutaan: Dit is het vocht dat zich onder je huid bevindt. Je kan het zien als een ultieme reserve voor het lichaam voor bijv. als er een ernstig vochttekort dreigd. Je hebt het al begrepen, dit is het vocht dat je kwijtwil vlak vóór de wedstrijd/show ZONDER dat je spier- of bloedvolume afneemt. Hier gaat dit artikel over en ik zal precies uitleggen hoe je dit bereikt.

Om te beginnen is het hormoon oestrogeen hier een belangrijke factor, het beïnvloed het hormoon aldosterone (Aldosterone is het hormoon dat o.a. de bloeddruk regelt, het zorgt ervoor dat de zout/water retentie voldoende is om een voldoende bloeddruk te garanderen.) Aldosterone houd vocht+natrium vast en stoot kalium af. Dit gebeurd bijv. wanneer er hogere oestrogeen waarden zijn door aromataze tijdens of na een anabolen kuur. (Vandaar enkel aanzienlijke vochtretentie bij aromatiserende AAS) Deze vochtretentie is er in de 3 bovenstaande opslagplaatsen, maar de belangrijkste weg blijft toch het bloed.

De vraag blijft: hoe kunnen we dit hormoon (aldosterone) beïnvloeden zonder het gebruik van diuretica of AAS?
Daar kom ik toe:

Veel bodybuilders zien zout als boosdoener omdat ze denken dat méér natrium, méér vocht retentie veroorzaakt. We doorbreken de mythe:
Zout kan juist positief gebruikt worden om vóór de wedstrijd in topshape te komen. Maar dan moet je weten hoe je tewerk gaat.

Wat gebeurd er als men de zout inname verminderd?
  • Minder of geen natrium (en in mindere mate kalium iodide) betekend meer afgifte van aldosterone. Hierdoor geeft het lichaam meer kalium af en houd het meer natrium en water vast. Door elektrolyte onevenwichtigheid zal de huid er dikker uitzien en de spieren minder zichtbaar.
  • Verminderde natrium-kalium pomp, minder opname van nutriënten en transport van glycogeen, aminozuren en creatine.
  • Als er zich minder natrium in de spier bevindt, dan ook minder water en dus krijgt men platte spieren, zwakke vasculariteit en een catabole omgeving.

We weten nu dus hoe belangrijk zout is en wat het hormonaal kan teweeg brengen.
Maar hoe passen we dit toe op de contest preparatie en hoe krijgen we die papier dunne huid en volle spieren? (ervanuitgaand dat het dieet al goed zit en het meeste vet weg is).

We beginnen 15 dagen voor de wedstrijd/show met het vermeerderen van de zoutinname met 20 tot 30%. LET OP: Ik ga ervanuit dat je zoutinname hiervoor al normaal was en niet lager of verminderd. Deze hoeveelheid moet elke dag evenhoog blijven en niet pieken of dalen. Hierdoor krijg je de reactie van je lichaam waardoor het geen aldosterone meer zal afgeven. Het zout zal als gevolg in de spier blijven en het nodige watervolume word daar opgebouwd. Hierdoor verkrijg je ook de natrium-kalium pomp waar ik het al eerder over had. Een zeer welkom voordeel tijdens dieetperiodes omdat dit anti-catabool werkt.

Tijdens deze 15 dagen durende periode moet de water inname zeer hoog blijven (4-6 liter per dag is een minimum, a.s. gebruikers moeten zelfs denken aan 6-8 tot 10 liter per dag!). Dit helpt je lichaam om alle extra natrium af te geven, dit zal gebeuren omdat de aldosterone afgifte wordt gecontroleerd door de verhoogde zout inname. Het lichaam zal dan ook het teveel aan water en natrium blijven afgeven zolang dit blijft duren.

Stel dat de wedstrijd is op een zondag, dan moet je op vrijdagavond de water inname gaan afbouwen tot je op de dag zelf bijna geen drank meer binnenkrijgt. Het lichaam denkt nog steeds dat het weer een overvloed aan water zal binnenkrijgen en blijft dus water afgeven aan het normale ritme. Hierdoor zal het bloed- en spiervolume sterk afnemen. Weet je nog wat ik helemaal in het begin zei over het "subcutaan vocht"? Wel hier dreigt nu de extreme situatie van vochttekort voor het lichaam. Om te overleven gaat het lichaam alle vocht reserves opgebruiken en haalt alle vocht uit de minst belangrijke plaatsen weg. Je snapt het al. Alle subcutaan vocht wordt in het bloed en de spieren gepompt. Het resultaat is: vasculariteit, opgepompte spier"zakken" en een papierdunne huid.

En natuurlijk werkt deze methode perfect in combinatie met carb loaden!

Succes!
 
FF een weetje over Kalium Chloride,

Dit gebruiken ze in de VS als dodelijke injectiespuit.
Kalium onverdund IV toegediend veroorzaakt na paar minuten
hartstilstand.

Zwaar spul :eek:
 
Dit oude stoffige topic maar weer eens leven inblazen was het helemaal vergeten :)

Wat is de beste manier om je natrium inname te verhogen? Gewoon meer zout strooien of bepaalde voedingsmiddelen kiezen?
Het kan beiden.

Vind het belachelijk jezelf uit te drogen moet op een gezondere manier kunnen lijkt me.
Maar dit is de gezonde manier. De ongezonde manier is dat je diuretica medicijnen gaat slikken en geen druppel water drinkt. Dat is pas gevaarlijk. Dit is ook niet zonder risico, maar tenminste zonder zware medicijnen. Op het podium zorgen dat je niet teveel zweet, en verder zorgen dat er iemand klaar staat om je in het oog te houden als er wat misgaat.

Ben me er in aan het verdiepen is sodium hetzelfde als natrium ?

Welke zout vorm is de beste in de supermarkt ?
Sodium chloride is Engels voor Natrium chloride (Latijn), wat dus gewoon keukenzout is.

wat moet ik begrijpen onder een normale zout inname?

Aanbevolen hoeveelheid
Aan 1 gram keukenzout (= 400 mg Natrium) per dag hebben we eigenlijk al voldoende. Dit is de hoeveelheid die van nature in onze voeding voorkomt. De hoeveelheid keukenzout die wij binnenkrijgen, is over het algemeen echter groter, namelijk zo'n 9 gram (= 3600 mg Natrium). Aanvankelijk dacht men dat een hoge consumptie van natriumchloride (keukenzout) bij iedereen een hoge bloeddruk veroorzaakte. Nu blijkt dat er tussen mensen grote individuele verschillen hier in bestaan. Er zijn 'zoutgevoelige' mensen en mensen waarvan de bloeddruk niet of nauwelijks stijgt na een grote zoutinname.

Het natriumgehalte van voedingsmiddelen varieert sterk, al naar gelang de bereidingswijze. Hieronder staat een aantal voedingsmiddelen vermeld met daarachter de hoeveelheid natrium die erin zit.
1 bord soep 1000 mg
1 stukje vlees (bereid zonder zout) 50 mg
1 stukje vlees (bereid met zout) 350 mg
1 stukje rookworst 700 mg
1 zoute haring 820 mg
1 zure haring 610 mg
1 stukje gekookte kabeljauw 100 mg
1 grote lepel groente, zonder zout gekookt 15 mg
1 grote lepel groente uit blik 125 mg
1 grote lepel zuurkool 160 mg
3 stokjes saté met pindasaus 1100 mg
1 frikadel 880 mg
1 handje chips 45 mg
(Bron: NEVO-tabel 2001)
bron: Natrium - Medic Info
Je zou het eens moeten narekenen met de voedingstabellen.Als je weet hoeveel je binnenkrijgt kan je daarna de hoeveelheid voor het laden bepalen. Dit moet allemaal wel kloppen met je kalium inname. Het is niet zo eenvoudig, je voedingsschema moet kloppen, toch wel wat rekenwerk dus.


FF een weetje over Kalium Chloride,

Dit gebruiken ze in de VS als dodelijke injectiespuit.
Kalium onverdund IV toegediend veroorzaakt na paar minuten
hartstilstand.

Zwaar spul :eek:
Idd, maar dmv voeding gebeurt dit natuurlijk niet.
 
en wat kan ORS in dit verhaal betekenen?
 
Leerzame topic, toch blijven er nog steeds vragen hangen:

Stel dat de wedstrijd is op een zondag, dan moet je op vrijdagavond volledig stoppen met alle water inname. Het lichaam denkt nog steeds dat het weer een overvloed aan water zal binnenkrijgen en blijft dus water afgeven aan het normale ritme. Hierdoor zal het bloed- en spiervolume sterk afnemen.

Is dit zoveel mogelijk te beperken? Of is het nu hoofdzakelijk doel om wat spieren in te leveren voor definitie?
 
De theorie van het water cutten is oud en allang busted.

Gewoon blijven drinken.
 
De theorie van het water cutten is oud en allang busted.

Gewoon blijven drinken.

welke methode gebruik je dan?


Ik eet vrij weinig groenten, tijdens de cut pakje meer en ik eet VEEL zout (meer dan normale mensen rondom mij). Heb ook enorm vlug last van vocht, mss heeft het toch grotendeels daarmee te maken. Heb kalium caps bestelt, ben benieuwd of ik verschil merk. Hoeveel zou ik dagelijk nemen?


greetz
 
De theorie van het water cutten is oud en allang busted.

Gewoon blijven drinken.
Heb je beiden al geprobeerd? Ik heb voor een fotoshoot een dag niets gedronken en merkte toch wel minder vocht op. Moet bekennen dat ik het nog niet gedaan heb voor een wedstrijd. Ben eigenlijk wel benieuwd of de pro's/amateurs hier op het board er wat feedback op kunnen geven, over hoe zij het tegenwoordig doen. Maar dat het in de IFBB nog gebeurd ben ik zeker van, heb laatst nog een prive bericht gehad van een Amerikaanse pro die het doet (niet op dit forum).
 
lasix, aldactazide enz...

dag van de wedstrijd drink je niets of zeer weinig

als je begint te laden(4 dagen) drink je 6 liter water per dag dan 3 liter per dag dan 1.5 liter en de dag van de wedstrijd niets.

hoeveelheid water inname kan bij sommige mensen anders zijn, dit is enkel een voorbeeld.
 
Mega bump sorry,maar lijkt me interessant topic.

Wat is de verhouding NA/KA.?
 
Mega bump sorry,maar lijkt me interessant topic.

Wat is de verhouding NA/KA.?

idd ben hier ook wel benieuwd naar..

Normale inname (bijv. 10 gr) + 3 gr Na = ?? K
 
Zoals gezegd in posts hiervoor wordt natrium inname met 20 a 30 % verhoogd. Echt geen absurde verhoging zeker niet voor de bodybuilding dieeten (gemiddeld of zelfs laag zoutgehalte) die de meesten hier volgen. En trouwens als je echt zo bang bent voor de hogere inname vergelijk dit dan met de overige mensen. Zoals gezegd eten die gemiddeld dag in dag uit, jaren achter elkaar vele malen meer als deze verhoging (kant & klaar maaltijden, gezouten noten, en alle andere 'verborgen' zouten). Als het dus echt zo slecht was hadden deze mensen allang problemen. En 15 dagen is nou niet echt lang. Lichaam kan echt wel een stootje hebben en dit valt denk ook nog niet eens onder een 'stootje'.


Goeie post! dit zocht ik nou echt eens.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
En trouwens; bij diuretica WEL blijven drinken!
 
Leerzame topic, toch blijven er nog steeds vragen hangen:

Stel dat de wedstrijd is op een zondag, dan moet je op vrijdagavond volledig stoppen met alle water inname. Het lichaam denkt nog steeds dat het weer een overvloed aan water zal binnenkrijgen en blijft dus water afgeven aan het normale ritme. Hierdoor zal het bloed- en spiervolume sterk afnemen.

Is dit zoveel mogelijk te beperken? Of is het nu hoofdzakelijk doel om wat spieren in te leveren voor definitie?
Zoals je zegt stoppen met water en dan VET laden, vet zorgt ervoor dat water in de spieren trekt zodat je niet te veel uitwatert, je spieren krijgen daardoor meer volume!
 
Zoals je zegt stoppen met water en dan VET laden, vet zorgt ervoor dat water in de spieren trekt zodat je niet te veel uitwatert, je spieren krijgen daardoor meer volume!

Is het niet carbs?
 
Is het niet carbs?
Zelfde nietwaar energie! Energie uit vet heeft het voordeel dat je een dunne buik houd en dat vet er voor zorgt dat het water je spier intrekt voor een groter volume. Niet een bak rijst of pasta gaan eten voor een wedstrijd toch of suiker trekt weer vocht aan op de plekken die je niet wil..
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven