XXL Nutrition

Week junken (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Soulreaver

Ripped Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
9 okt 2002
Berichten
3.884
Waardering
0
Ik merk dat ik na de kerst door de hele dag door te junken en ook wel gezonde dingen te eten, maar veel junk, dat me stofwisseling super hoog is komen te liggen, de week erna echt elk uur extreme honger. ik zit er zelfs aan te denken om zo af en toe een junkweek in te voegen, dus 3 weken streng dieeten, 1 weer alle junk vreten die je op kan en lekker vindt en op die manier je stofwisseling in de 6e versnelling te gooien, de kilo's die erbij komen na 1 weekje heb ik er ook na 1 weekje weer af.... mischien een keer het proberen waard..

Iemand ideeen of voors en tegens??
 
Burn zegt:

Je gaat toch niet 1 week junken om je stofwisseling weer te laten versnellen? Dat kun je al in 1 of 2 dagen bereiken en dan nog moet je op je voeding letten. 1 week junken betekent veel vet voor nix. Gewoon 1 of max 2 dagen net iets boven je dagelijkse kcal behoefte zitten en dan voornamelijk je kcal halen uit koolhydraten, waarbij je zo min mogelijk kcal uit vetten haalt.
 
Na 1 of 2 dagen heb ik echt niet hetzelfde effect als na 1 week heb ik gemerkt, ik kan na 1 week de dagen erna extreme hoeveelheden kh en eiwitten tot me nemen.. zal komen omdat ik in die week veel vetten binnenkrijg en me stofwisseling dus harder moet werken. eet ik echter 1 of 2 dagen vet, zoals in het weekend wellis dan heb ik niet die honger.. mischien me vetten gedurende die week opvoeren en lager in de kh en eiwitten gaan zitten, maar berekenen hoe ik in de totaal cal. kom te zitten, zodat je net 500 - 1000 cal boven je normale inname zit en na die week de verhoudingen weer aanpassen.. het is maar een hersenspinsel, maar 1 dag of 2 dagen junken om de stofwisseling op te fokken is bij mij niet merkbaar..
 
Jaap2 zegt:

Maar wat ik denk is (heb hier geen wetenschappelijke achtergrond voor dus wat volgt is mijn theorie graag mensen die het balletje willen kaatsten.
Na een week "junken" zal je metabolisme niet veel sneller gaan immers zo snel zal je schidklier niet reageren (denk niet dat de enzymatisch omzetting van t4 naar t3 zo snel zal verhogen). Terwijl je leptine toch al op het verhoogde niveau zit.
Trouwens veel van deze extra energie zal verloren zijn gegaan als warmte een bekend effect bij grote ploteselinge verhoging inname.
Denk dat het hongergevoel let wel gevoel meer komt doordat in de junken weken er erg veel insuline schommelingen zijn geweest. Je zal er daarom sneller weer willen eten we kenne het allemaal wel ff suiker eten veels cals maar snel daarna toch weer honger.

Van die 1 of 2 dagen klopt wel maar heeft meer te maken met het herstellen van het metabolisme na een dieet. Zal er niet op in gaan maar wat burn zegt klopt mwah wel. Tis niet net iets boven behouds maar toch wel 30-40% plus weinig vet is niet nodig maar wel verstandig.

Maar soul wat wil je nou bereiken met het inlassen van zo'n week meer kunnen eten of extra anabolisme (beetje ala ABCDE)?
 
Misschien heb ik je verkeerd begrepen.

Waarom wil je nu 1 week junken? Ben je nu aan het bulken en heb je problemen met de hoeveelheid die je moet eten of ben je aan het cutten en wil je je stofwisseling hoog houden?
 
Ik bedoel het in deze wanneer je aan het bulken bent en dus een bepaalde hoeveelheid voedsel naar binnen moet werken. Boven een bepaald aantal cal. wordt dat knap lastig en zit je jezelf vol te schuiven hapje voor hapje.. mischien dat dan een week tussendoor junken de boel zo krijgt dat je daarna meer weg kan werken..

En omgekeerd zou het voor iemand aan het cutten de stofwisseling een boost kunnen geven, alleen moet je dan als je aan het cutten bent goed je cal. inname in de gaten houden..

Het zijn maar hersenspinsels.. maar goed..
 
Originally posted by soulreaver
Ik bedoel het in deze wanneer je aan het bulken bent en dus een bepaalde hoeveelheid voedsel naar binnen moet werken. Boven een bepaald aantal cal. wordt dat knap lastig en zit je jezelf vol te schuiven hapje voor hapje.. mischien dat dan een week tussendoor junken de boel zo krijgt dat je daarna meer weg kan werken..

En omgekeerd zou het voor iemand aan het cutten de stofwisseling een boost kunnen geven, alleen moet je dan als je aan het cutten bent goed je cal. inname in de gaten houden..

Het zijn maar hersenspinsels.. maar goed..

Dus dan begreep ik je toch verkeerd. Wanneer je aan het bulken bent dan zou je stofwisseling van zichzelf al omhoog moeten gaan. Een week junken om dan de volgende weken wel genoeg weg te krijgen lijkt me niet echt effectief. Misschien dat het voor de echte 'hardgainers' kan werken, alleen denk ik dat je beter je dieet aan kunt passen zodat je wel aan het aantal kcal komt. Zit je misschien niet te hoog in je kcal?
 
Originally posted by burn


Dus dan begreep ik je toch verkeerd. Wanneer je aan het bulken bent dan zou je stofwisseling van zichzelf al omhoog moeten gaan. Een week junken om dan de volgende weken wel genoeg weg te krijgen lijkt me niet echt effectief. Misschien dat het voor de echte 'hardgainers' kan werken, alleen denk ik dat je beter je dieet aan kunt passen zodat je wel aan het aantal kcal komt. Zit je misschien niet te hoog in je kcal?

Valt mee, ik krijg het ook allemaal wel weg nu, ik eet vrij schoon, de kerst niet meegerekend, maar dit was iets wat me ineens opviel, dus ik dacht mischien is er voordeel mee te behalen??
 
in het geval van cutten is het bewezen dat 1-2 dagen "junken" je metabolisme weer op een normaal niveau kan brengen. Heeft voornamelijk met leptine te maken.

In het geval van bulken tja.. Daarover het ik hierboven wat geschreven wat ik denk. Waar ik denk dat het op neer komt is dat in de week erna je lichaam gewend is aan sneller opeen volgende insuline pieken en je dus meer honger zal hebben. Ik ben namelijk van mening dat honger veel te maken heeft met de hoeveelheid bloedsuiker.
Dus als je meer wilt kunnen eten hoef je niet een week lang te junken gewoon wat minder complexe koolhydraten eten je kan dan beduidend de tijd tussen de maaltijden beperken zonder het gevoel te hebben te moeten schuiven
 
trouwens bedacht me net dat ik weer eens onzin lulde.

in het geval van cutten is het bewezen dat 1-2 dagen "junken" je metabolisme weer op een normaal niveau kan brengen. Heeft voornamelijk met leptine te maken.

Of je metabolisme weer op een normaal niveau komt weet ik niet zo snel uit mn knar. Je lipolyse zal wel weer beter verlopen met weer een normale serum leptine. Hoe het zit met de schildklier weet ik dus zo snel niet.
 
Originally posted by jaap2
trouwens bedacht me net dat ik weer eens onzin lulde.



Of je metabolisme weer op een normaal niveau komt weet ik niet zo snel uit mn knar. Je lipolyse zal wel weer beter verlopen met weer een normale serum leptine. Hoe het zit met de schildklier weet ik dus zo snel niet.

Leptine heeft een grote invloed op de werking van de schildklier.
 
Originally posted by burn


Leptine heeft een grote invloed op de werking van de schildklier.

Misschien ben ik dan toch wel slim :D
Maar ff serieus, ik zei dat omdat ik me eigenlijk bedacht dat alle data die ik zo in mn hoofd. Heb slaat op onderzoeken die zijn gedaan met zwaarlijvige patienten. En zoals je vast wel weet is hun leptine,t3,t4 en tsh nou niet echt normaal te noemen. Of de ob muis.

Dat na een hervoeding zowel leptine als t3+t4 weer stijgen (bij normale mensen) is ook wel bekend maar is het een van invloed op de ander? Of reageert de schildklier gewoon op de extra calorieen, introducering van carbs als die gecut waren. Ook hier onderzoeken bij normale mensen.

En tis eigenlijk teveel werk om ff snel op te zoeken. Heb net ff een poging gewaagd maar de meeste onderzoeken zijn toch nog steeds de bekende op ob muizen en zwaarlijvigen.
Dus als jij wat info paraat heb burn zou het op prijs stellen als je ff wat schrijft. M.b.t deze puntjes:
- hoe snel/langzaam daalt t3,t4,tsh bij dieten (wat voor dieet is het cals,minder carbs etc.)
- de relatie hiervan tot leptine (direct dus niet omdat de adiopose massa afneemt)
- de stijging van schildklierhormonen na het terug komen van een korte let wel korte veel onderzoeken reppen over veels te lange periodes calorisce beperking
- de invloed van xtra eten als men al in de fed state is op leptine zowel als schildk. in normale mensen

Als je het weet gaarne we zijn hier allemaal tenslotte om te leren en ik voel me altijd erg dom dus wat xtra kennis is nooit weg :D
 
Hoi Jaap.. leuk dat er nog iemand hier is met veel kennis over leptine. Kijk eens naar de linkjes die ik heb geplaatst in het sticky deel bij voeding als ik me niet vergis.
Jammer genoeg blijft bij mij van vergaarde kennis vaak weinig hangen (slecht kortetermijngeheugen).
Ik heb het boek van Lyle McDonald over ketodiëten. Toen wist hij nog niets van leptine en werd junken alleen aangeraden om de glycogeenvoorraad weer aan te vullen. Inmiddels heeft hij veel kennis vergaard over leptine en als het goed is, staat er een link naar dat interview met hem waarin hij uitgebreid ingaat op de rol van leptine.

Overigens heb ik vanochtend bloed afgegeven voor een uitgebreid hormonaal onderzoek omdat me door dezelfde Lyle gesuggereerd is dat ik evt. lijd aan PCOS een syndroom dat bij vrouwen een hormonale onbalans veroorzaakt en o.a. verhoogd test-gehalte.

Afijn.. kijk zelf maar. Ik heb vnl. het ketodieet gevolgd tussen kerst en nu, maar af en toe gezondigd met o.a. ijs en wat KH-toetjes tijdens kerst en 6 januari. Gevolg: 3kg erbij... (zie ook stats in mijn fotodraad).
 
Originally posted by jaap2


Misschien ben ik dan toch wel slim :D
Maar ff serieus, ik zei dat omdat ik me eigenlijk bedacht dat alle data die ik zo in mn hoofd. Heb slaat op onderzoeken die zijn gedaan met zwaarlijvige patienten. En zoals je vast wel weet is hun leptine,t3,t4 en tsh nou niet echt normaal te noemen. Of de ob muis.

Dat na een hervoeding zowel leptine als t3+t4 weer stijgen (bij normale mensen) is ook wel bekend maar is het een van invloed op de ander? Of reageert de schildklier gewoon op de extra calorieen, introducering van carbs als die gecut waren. Ook hier onderzoeken bij normale mensen.

En tis eigenlijk teveel werk om ff snel op te zoeken. Heb net ff een poging gewaagd maar de meeste onderzoeken zijn toch nog steeds de bekende op ob muizen en zwaarlijvigen.
Dus als jij wat info paraat heb burn zou het op prijs stellen als je ff wat schrijft. M.b.t deze puntjes:
- hoe snel/langzaam daalt t3,t4,tsh bij dieten (wat voor dieet is het cals,minder carbs etc.)
- de relatie hiervan tot leptine (direct dus niet omdat de adiopose massa afneemt)
- de stijging van schildklierhormonen na het terug komen van een korte let wel korte veel onderzoeken reppen over veels te lange periodes calorisce beperking
- de invloed van xtra eten als men al in de fed state is op leptine zowel als schildk. in normale mensen

Als je het weet gaarne we zijn hier allemaal tenslotte om te leren en ik voel me altijd erg dom dus wat xtra kennis is nooit weg :D

Ja ik snap je vragen, alleen is is hier geen specifiek (niet dat ik weet) antwoord op te geven.
Maar het is wel gewoon duidelijk dat leptine o.a. invloed heeft op de schildklier.
Verder zijn de vragen die je stelt erg individueel. In welke mate leptine daalt bij dieeten is afhankelijk van zowel het vet% als de genen van de persoon. Iemand die van zichzelf al een vrij laag vet% heeft zal leptine pas op een lager bf% dalen etc...

Ik heb ook geen tijd/ zin om me echt verder hierin te verdiepen. De onderzoeken die gedaan zijn zul je in zijn geheel moeten bestuderen(dus geen abstract) wil je er echt conclusies uit trekken en dan nog zijn ze vaak niet echt relevant.

Een abstract(pubmed):

Department of Rehabilitation Medicine, Sahlgrenska University Hospital, Goteborg, Sweden. mpab@algonet.se

Thyroid hormones (TH) are potent modulators of adaptive thermogenesis and can potentially contribute to development of obesity. The decrease of T(3) in association with reduction of calorie intake is centrally regulated via decreases in leptin and melanocortin concentrations and peripherally via a decrease in deiodinase activity, all aimed at protein and energy sparing. The use of TH in the treatment of obesity is hardly justified except in cases of elevated thyrotropin (TSH) with low/normal T(3) and T(4) and/or a low T(3) or T'(3)/T(4) or a high TSH/T(3) ratio. TH treatment with small doses of T(3) can also be exceptionally applied in obese patients resistant to dietary therapy who are taking beta-adrenergic blockers or with obesity developed after cessation of cigarette smoking and with hyperlipidemia and a concomitant high thryrotropin/T(3) ratio. Supplementation with Se(2+) and Zn(2+) may be tried along with more severe calorie restriction to prevent decline of T(3).



When leptin goes down (during caloric restriction/fat loss),
you get an increase in NPY , a decrease in TSH, a decrease in GHRH, a decrease in LH/FSH, and an increase in CRH. So thyroid drops, GH drops, testosterone/estrogen drop, cortisol goes up (to what extent this occurs depends on a lot of factors such as starting bodyfat percentage, caloric deficit, length of the deficit, etc, etc ; a lean individual will suffer these effects to a greater degree than an obese individual on account of the obese individual having a higher baseline leptin level but that gets into issues of receptor saturation and stuff).
 
Originally posted by burn


Ja ik snap je vragen, alleen is is hier geen specifiek (niet dat ik weet) antwoord op te geven.
Maar het is wel gewoon duidelijk dat leptine o.a. invloed heeft op de schildklier.
Verder zijn de vragen die je stelt erg individueel. In welke mate leptine daalt bij dieeten is afhankelijk van zowel het vet% als de genen van de persoon. Iemand die van zichzelf al een vrij laag vet% heeft zal leptine pas op een lager bf% dalen etc...

Ik heb ook geen tijd/ zin om me echt verder hierin te verdiepen. De onderzoeken die gedaan zijn zul je in zijn geheel moeten bestuderen(dus geen abstract) wil je er echt conclusies uit trekken en dan nog zijn ze vaak niet echt relevant.

Een abstract(pubmed):

Department of Rehabilitation Medicine, Sahlgrenska University Hospital, Goteborg, Sweden. mpab@algonet.se

Thyroid hormones (TH) are potent modulators of adaptive thermogenesis and can potentially contribute to development of obesity. The decrease of T(3) in association with reduction of calorie intake is centrally regulated via decreases in leptin and melanocortin concentrations and peripherally via a decrease in deiodinase activity, all aimed at protein and energy sparing. The use of TH in the treatment of obesity is hardly justified except in cases of elevated thyrotropin (TSH) with low/normal T(3) and T(4) and/or a low T(3) or T'(3)/T(4) or a high TSH/T(3) ratio. TH treatment with small doses of T(3) can also be exceptionally applied in obese patients resistant to dietary therapy who are taking beta-adrenergic blockers or with obesity developed after cessation of cigarette smoking and with hyperlipidemia and a concomitant high thryrotropin/T(3) ratio. Supplementation with Se(2+) and Zn(2+) may be tried along with more severe calorie restriction to prevent decline of T(3).



When leptin goes down (during caloric restriction/fat loss),
you get an increase in NPY , a decrease in TSH, a decrease in GHRH, a decrease in LH/FSH, and an increase in CRH. So thyroid drops, GH drops, testosterone/estrogen drop, cortisol goes up (to what extent this occurs depends on a lot of factors such as starting bodyfat percentage, caloric deficit, length of the deficit, etc, etc ; a lean individual will suffer these effects to a greater degree than an obese individual on account of the obese individual having a higher baseline leptin level but that gets into issues of receptor saturation and stuff).

Daarom, er zijn wel verbanden maar bedacht me dat om het zo expliciet te zeggen niet juist is. Hetzelfde was het geval voordat ze wisten dat er leptine was.
Trouwens ik ben zeker van mening dat leptine manipulatie erg belangrijk is in een dieet.

Espi, ikke veel kennis van leptine dacht het niet tis allemaal erg ingewikkeld shit en iek dom he.
Trouwens ik geloof dat lyle sinds die tijd een nieuwe publicatie heeft waarin zijn ideen over leptine duidelijk naar voren komen. HIj gebruikt bromo om leptine te simuleren. Hij weet trouwens wel VEEL over fysiologie biochemie e.d. En tis daarom misschien wel verstandig dat je zijn advies heb opgevolgt. Nu nog een dokter vinden die weet wat hij ermee aan moet :D

Trouwens een verhoogd test gehalte is zo slecht toch nog niet in vrouwen word in relatie gebracht met verhoogd libido dacht ik toch :D
 
Back
Naar boven