MuscleMeat

Weer begonnen na een lange tijd - bulk of cut?

Bezoekers in dit topic

shrednation

Cool Novice
10 jaar lid
Waardering
30
Lengte
1m82
Ben weer na een lange break van 3 jaar begonnen met trainen (nu 2 maanden bezig). Ik ben 26j, gewicht: 79,5 kg (ongv 22% bf) en 182 cm.

Ik zie er als de typische skinny fat uit, weinig spiermassa en een wat hoger vetpercentage.

Ik doe een 3x5 routine en heb daar voorheen het meeste succes mee gehad.
Mijn lifts waren toen: bench 100 kg x3, squat 130 kg x5 en deadlift 150 kg x5.
Nu na twee maanden trainen: bench 64 kg 3x5, squat 65 kg x5 en deadlift 95 kg x 5.
Tijdens deze twee maanden was ik aan het cutten (1,5 kg kwijt). Ik merk echter nu al dat de krachttoename niet meer zo snel gaat en de bench begint al zwaar te voelen.

Toen ik voorheen trainde was eigenlijk altijd aan het bulken, maar woog toen ook 8 kg minder en had dus een lagere vetpercentage.
Ik zou graag willen cutten tot zo'n 12-15% voor de zomer om daarna rustig te bulken. Wat vinden jullie?

Ik track m'n macros elke dag via Myfitnesspal, maintenance is 2200 kcal en cut nu op 1900 kcal en val ongeveer 0.3-0.4 kg per week af.

Bijlagen

• WhatsApp Image 2023-03-22 at 14.24.39.jpeg
    WhatsApp Image 2023-03-22 at 14.24.39.jpeg
    162,9 KB · Weergaven: 275
weinig spiermassa en een wat hoger vetpercentage.
Je geeft het antwoord zelf al

Cutten tot 11%/12%, zou dan wel meteen starten. Je hebt zeker 4/5 maanden nodig om daar te komen. Eigenlijk al krap om voor de zomer klaar te zijn. Je had beter in de winter gestart

Je geeft het antwoord zelf al

Cutten tot 11%/12%
De vraag is dan meer als ik nu al merk dat ik begin te stallen op m'n bench en m'n herstel niet zo goed is, kan ik daar nog wat aan doen of moet ik dat gewoon accepteren?
Toen ik bulkte was m'n progressie gewoon linear, elke sessie gewicht erbij tot aan 90 kg ongeveer, misschien 3 x dat ik een reset van 10% deed...

De vraag is dan meer als ik nu al merk dat ik begin te stallen op m'n bench en m'n herstel niet zo goed is, kan ik daar nog wat aan doen of moet ik dat gewoon accepteren?
Gewoon accepteren en cutten en zo sterk mogelijk proberen te blijven. Eerst een fatsoenlijk vet% behalen

Toen ik voorheen trainde was eigenlijk altijd aan het bulken, maar woog toen ook 8 kg minder en had dus een lagere vetpercentage.
Ik zou graag willen cutten tot zo'n 12-15% voor de zomer om daarna rustig te bulken. Wat vinden jullie?

Ik track m'n macros elke dag via Myfitnesspal, maintenance is 2200 kcal en cut nu op 1900 kcal en val ongeveer 0.3-0.4 kg per week af.
Lekker zo doorgaan.
160g eiwit
55g vet rest carbs

Gewoon accepteren en cutten en zo sterk mogelijk proberen te blijven. Eerst een fatsoenlijk vet% behalen
Thanks, ik vind het wel een stuk lastiger dan voorheen om eerlijk te zijn.
Ik had toen een hogere bmr, terwijl ik minder cardio deed. Toen ging ik nog naar school en liep ik vaak, heb nu een desk job.
Ik heb echt bijna elke dag enorme honger met 1900 kcal, ook al eet ik 300 gram groenten bij het avond eten.

Dit was m'n physique voorheen (74 kg) en ook een beetje mijn doel voor dit jaar.

Bijlagen

• 2pzeeck.jpg
    2pzeeck.jpg
    83,7 KB · Weergaven: 183
Ik heb echt bijna elke dag enorme honger met 1900 kcal, ook al eet ik 300 gram groenten bij het avond eten.
EVen een aantal maanden goed doorbijte en dan niet meer zover laten komen, dan proberen om niet te vet te worden zodat je cuts ook redelijke termijnen blijven houden.

Progressie update. Niet heel erg veel gewicht afgevallen, maar het lijkt erop dat ik ook een beetje spiermassa ben aangekomen of lijkt dat maar zo?

Bijlagen

• progressie.jpg
    progressie.jpg
    128,5 KB · Weergaven: 176
Met dit tempo ga je die 12% voor de zomer niet halen.
Ja, dat zie ik ook in. Ik weet alleen niet wat ik nog veel meer kan doen.
Ik eet 2000 kcal per dag en train 4x met gewichten en 3x cardio van 30 minuten - 300 kcal.
Ook cardio doen op trainingsdagen dan? Ik heb een enorme honger op 2000 kcal..

Ja, dat zie ik ook in. Ik weet alleen niet wat ik nog veel meer kan doen.
Ik eet 2000 kcal per dag en train 4x met gewichten en 3x cardio van 30 minuten - 300 kcal.
Ook cardio doen op trainingsdagen dan? Ik heb een enorme honger op 2000 kcal..
In theorie, kcal verlagen/ cardio uppen.
In praktijk: weet je zeker dat je 7 dagen pw aan je schema houd?

Duh. Wie mooi wil zijn...
Misschien kun je meer volumineuze voeding in je schema opnemen?
Dit is mn standaard voeding;

ochtend: 4x volkoren snee met kipfilet of achterham
middag: overnight oats: havermout, whey, blauwe bessen, melk, mager kwark
avond: rijst/noodles/aardappel + kip + groenten
snack: appel of protein pudding

nog wat stats

Bijlagen

• WhatsApp Image 2023-04-08 at 11.47.56.jpeg
    WhatsApp Image 2023-04-08 at 11.47.56.jpeg
    63,2 KB · Weergaven: 67
  • WhatsApp Image 2023-04-08 at 11.47.57.jpeg
    WhatsApp Image 2023-04-08 at 11.47.57.jpeg
    74,7 KB · Weergaven: 63
Ja, 4 cm eraf!

Ja, ik heb elke dag mn calorieen geteld en skip geen trainingsessies. Wel een week vakantie gehad zonder training en een klein surplus
Gewoon zo verder gaan, elke dag wegen en eens per week eerlijk je buikomtrek bijhouden op ruimste plek.
Zie je dat je buik dikker wordt of dat je er minder gespierder uitziet of dat je zwaarder word, dan verlaag je pas je Kcals.(50gcarbs)
Hoeveelheid KEV heb ik eerder al aangegeven

Dit is mn standaard voeding;

ochtend: 4x volkoren snee met kipfilet of achterham
middag: overnight oats: havermout, whey, blauwe bessen, melk, mager kwark
avond: rijst/noodles/aardappel + kip + groenten
snack: appel of protein pudding
Geen slecht schema, maar voor mij is bv brood, havermout en rijst totaal niet vullend. Daar kan ik bakken van eten en blijf honger houden. Daarom eet ik dan tijdens de cut liever (extra)mager gehakt, bonen (werk maar eens 250gr snijbonen weg..en nog redelijk wat eiwitten ook), veeel wokgroente, gekookte aardappel etc. En vergeet genoeg goede vetten niet!
Wat ik bedoel is dat je even op zoek moet naar wat jou goed vult en smaakt. Verder heb ik gemerkt dat als je geraffineerde suikers mijdt en andere suikers (fruit, agave, honing..) beperkt, je cravings na een tijdje wegblijven.

Ouder Topic: dit topic heeft al een tijdje geen reactie meer gehad.
Je kan nog iets toevoegen als dit relevant is of in een nieuw topic.
Back
Naar boven