XXL Nutrition

Weer een bashtopic over spreektaal (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

benchMarc

AKA The Jesus
Elite Member
20 jaar lid
Lid geworden
25 nov 2002
Berichten
14.932
Waardering
552
Lengte
1m88
Massa
98kg
Vetpercentage
12%
Buitenland
Het Nederlands heeft in het buitenland vaak de naam een lelijke, gutturaal klinkende taal te zijn en wordt wel eens schertsend een keelziekte genoemd. Wanneer anderstaligen zich negatief over de uitspraak van het Nederlands uitlaten, noemen ze vooral de schraperige harde g als reden. Anderstaligen die voldoende vertrouwd zijn met het Nederlands om het onderscheid tussen een noordelijk en een zuidelijk accent te horen, vinden over het algemeen een accent met een zachte g het aangenaamst klinken.

Bron: WaterSport.com en Wikipedia.

:')
 
Laatst bewerkt:
Zachte G... AANGENAAM?!!??!?!

WAAAAAAAAAAAHAHAHAHAHAHHAHAHA

Zo.
 
Harde g en zachte g

Hier nog een:

Vooral in de Randstad is er ook een steeds grotere groep mensen die een g maken met hun tong en hun huig (bij de C). De huig gaat dan trillen en soms maakt de spreker ook nog een schrapend geluid in zijn keel. Zo'n uitspraak vinden veel Nederlanders te hard en lelijk. Dat lijkt trouwens wel een algemeen-menselijk gevoel: ook veel buitenlanders die voor het eerst Noordnederlands horen, storen zich aan die keelklanken. Een zachtere g vinden veel mensen lieflijker en beschaafder.

Ik vind die harde "g" ook al zo ontzettend keelvernkend klinken. Ik weiger dan ook ooit zo te gaan spreken.
 
Een plascoïtus link als bron? Verkeerde linkje benchie?

Bron: WaterSport.com: Golden Showers, Peeing, Enema and Scat

:eek:
 
zal dan wel enkel voor Hollanders gelden, wij vlamingen staan bekend om ons lyrisch engelengezang, onverstaanbaar maar in ieder geval een lust voor het oor. die harde G, blijft enorm boers klinken.
 
Een plascoïtus link als bron? Verkeerde linkje benchie?
Nee, maar ik wilde em gewoon watersport.com noemen :D Altijd leuk als mensen er dan op klikken. Maar DBB generate die urls automatisch dus is de lol er vanaf :(

(ff handmatig gedaan dan maar. het was ook een schaamteloze copy/past uit fok)
 
[Link niet meer beschikbaar] :)
 
Een plascoïtus link als bron? Verkeerde linkje benchie?

:roflol: hahhaa bench, niet je msn gesprekken en je posts door elkaar halen he.

Ontopic: Ik erger me rot aan die zachte g. Het klinkt gay, of zoals jullie zeggen "zjeej".
 
Yep kan best kloppen, mijn tante is Canadees, ze zegt als ze ons hoort praten dat het klinkt als een paar messen die over boorden schuren :D
 
ik vind die zachte g echt lelijk gewoon
 
Volgens mij is de zachte g uitgevonden door een stel homo's, die elkaar in de mond hadden gespoten. Het vocht, dat daarmee gepaard ging, zorgde ervood, dat zij de g niet meer als normale hollanders uit konden spreken. Zo is de Brabantse streektaal ontsproten.
 
Die zachte g is echt super gay inderdaad, maar het lijkt of ze terrein winnen. Ik hoor die shit overal, niet te doen echt.
 
Jullie brabo's spreken de 'r' uit als een noordelijke 'g', heb je daag weleens bij stilgestaan, 'benchmagk'? Pot en ketel enzo, maar dan met andere letter...
 
haha ja da's inderdaad ook niet best.
 
KLB / Brabanders die hun afkomst verloochenen.

emo.gif
 
Laatst bewerkt:
Voor buitenlanders klinkt die zachte g echt beter, kan ik me voorstellen. Alleen dan moet je ook even zeggen hoe zuiderlingen de a uitspreken en de w.
Vooral die w wordt uitgesproken alsof ze net een jaar in het Surinaamse woud hebben gewoond. Dan het ergste wat een Brabander ka doen: De R.

De R wordt door bepaalde delen van Brabant uitgesproken als....een HARDE G!

Geen kikkerrrr maar kikkeggg.

Dus is het cirkeltje weer rond.
De G van de noorderling mag dan als een mes klinken, de A,R,W en G van de zuiderling zijn te bespottelijk voor woorden.

Nog even iets toevoegen: Ik hoor inderdaad (ook van veel vrouwen) dat als een stoere kerel z'n bek open trekt en er een zachte G uitkomt, het ENORRRM GAY klinkt. En zo is het ook. Je neemt geen jongen serieus met z'n zachhhte G. Sorry maar zo is het. Het klinkt letterlijk 'zacht' 'lief' en bovenal erg mieterig.
 
Oh en er is één superdikke Brabo-uitspraak doorgedrongen tot héél Nederland:

Het werkwoord in een zin bij laten vallen door het werkwoord 'doen'.

Voorbeeld: Men zegt geen 'ga eens werken jij' maar 'doe es werken jij'.
Geen 'Laat dat eens' maar 'doe dat eens laten'.

Hoor je overal. En komt oorspronkelijk uit Brabant. 'Houdoe' was ook een tijdje hot maat gelukkig zagen we allemaal in dat we ons onsterfelijk belachelijk maakten.
 
haha ja die weeeee
 
Die Weeee wordt uigesorken als een Surinamer die voor het eerst Nederlands onderwijs krijgt, echte belachelijk! :D
 
Back
Naar boven