MuscleMeat

Weerstandbanden effectief voor krachttraining benen?

Bezoekers in dit topic

Hanna

Novice
Lid geworden
29 jul 2019
Berichten
12
Waardering
2
Lengte
1m70
Massa
44kg
Hey allemaal

Benen en achterwerk trainen vind ik super belangrijk. Meestal doe ik de gewone oefeningen zoals leg press, squat, lunges, leg extention, leg curl, hip abduction, hip trust,... Soms neem ik gewoon een matje en doe ik wat oefeningen met weerstandbanden. Ik merk echt dat ik hiervan nooit spierpijn heb. Ik vraag me af of je echt krachttraining en spieren bij kan kweken met weerstandsbanden?

Knuffel van Hanna
 
Je wilt streven naar progressive overload, simpel gezegd wil je steeds je grenzen verleggen. Waardoor je lichaam steeds geprikkeld wordt om te veranderen.
Dit kan door opeenvolgende trainingen gewicht steeds te verzwaren, steeds een herhaling meer, steeds een betere uitvoering etc. Mede hierdoor is het belangrijk om voor X aantal weken dezelfde oefeningen te doen, zodat je voortgang kan bijhouden.
Met weerstandsbanden is dat moeilijker bij te houden, maar het kan zeker zijn waarde hebben in bijvoorbeeld warming up/activatie.

Wel/geen spierpijn is overigens geen graadmeter dat je lichaam geprikkeld wordt om sterker te worden of te groeien. Vaak heb je spierpijn als je een oefening niet gewend bent of niet gewend bent aan de volume/intensiteit van je training.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de feedback!
 
Hey Hanna,

Als je echt mooi spiermassa wilt opbouwen zul je toch met zware gewichten aan de slag moeten gaan om een mooi resultaat te krijgen.
Weerstandsbanden zijn los niet echt effectief daarvoor.

Je kunt ze bijv. wel gebruiken voor extra spanning door ze te gebruiken tijdens het gewichtheffen. Bijvoorbeeld bij squats en hiptrusters.
of om mee te nemen tijdens een weekeinde weg of vakantie.

Er is een oefening die wel voor spierpijn zorgt met alleen een band, en ik sluit daar altijd graag mee af : lateral band walk waarbij de band om de knieën zit.
 
Gezien je andere topic: genoeg eten in overschot = spieropbouw.
 
pikachu : heel erg bedankt voor je reactie! Toen ik op reis ging heb ik ze inderdaad meegenomen, maar thuis ga ik inderdaad beter voor zwaardere krachtoefeningen, bedankt

LM : bedankt voor de tip
 
Back
Naar boven