MuscleMeat

Weinig vooruitgang

Bezoekers in dit topic

patrick93

Novice
Lid geworden
3 mei 2016
Berichten
19
Waardering
1
Lengte
1m77
Massa
62kg
Vetpercentage
12%
Ik ben benieuwd naar een andere blik en wat adviezen over mijn vooruitgang, die ik erg vind tegenvallen.

Twee jaar geleden ben ik begonnen en ga sindsdien vier keer per week naar de sportschool. Ik was erg mager en was net 50KG. Inmiddels 62KG, hoewel mijn VVM ongeveer 54,5KG is. Zo gaan ook mijn oefeningen zoals de benchpress zeer traag vooruit. Ik kan er slechts een kilootje bovenop gooien per twee maanden. Ik zit nu op slechts 55KG met bench. Bij progressiefoto's is de titel "Zoek de verschillen" toepasselijk.

Momenteel heb ik een UB/LB schema met voornamelijk compounds. Aankomen is geen enkel probleem. Ik eet zo'n 2700 kcal en kom zo'n 200gr per week aan (maar een groot deel is vet). Ik heb daardoor al een aantal cuts achter de rug. Ook qua voeding al een en ander geprobeerd, zoals een tijdje op 3200 kcal gezeten. Kwam toen 0,5kg per week aan, maar boekte niet meer progressie dan nu.

Ik heb - in mijn ogen - veel geprobeerd, mezelf veel tijd gegund en motivatie steeds bij elkaar gezocht onder het mom 'weinig progressie is ook progressie'. Maar toch komt steeds de vraag terug of ik op bepaalde manier meer progressie zou kunnen boeken. Doe ik iets 'fout' cq kan het beter of moet ik ermee leren leven dat ik niet de ideale genen heb?

Hierover ben ik benieuwd naar jullie mening. Zou professionele begeleiding mij kunnen helpen, hebben jullie tips, of zeggen jullie 'deal with it'?

Thanks voor je reactie! :)
 
Hier staat het probleem.
"Momenteel heb ik een UB/LB schema met voornamelijk compounds. Aankomen is geen enkel probleem. Ik eet zo'n 2700 kcal en kom zo'n 200gr per week aan (maar een groot deel is vet). Ik heb daardoor al een aantal cuts achter de rug. Ook qua voeding al een en ander geprobeerd, zoals een tijdje op 3200 kcal gezeten. Kwam toen 0,5kg per week aan, maar boekte niet meer progressie dan nu."

als je 200-300gr aankomt is ideaal, maar je moet niet bang zijn voor wat vet, want je kunt nog een stuk zwaarder worden dan dat je nu bent geweest. Kwestie van lange tijd goed eten en niet bang zijn je sixpackje te verliezen. Wil je dit niet doen dan kun je idd geen gains verwachten.
 
Hier staat het probleem.
"Momenteel heb ik een UB/LB schema met voornamelijk compounds. Aankomen is geen enkel probleem. Ik eet zo'n 2700 kcal en kom zo'n 200gr per week aan (maar een groot deel is vet). Ik heb daardoor al een aantal cuts achter de rug. Ook qua voeding al een en ander geprobeerd, zoals een tijdje op 3200 kcal gezeten. Kwam toen 0,5kg per week aan, maar boekte niet meer progressie dan nu."

als je 200-300gr aankomt is ideaal, maar je moet niet bang zijn voor wat vet, want je kunt nog een stuk zwaarder worden dan dat je nu bent geweest. Kwestie van lange tijd goed eten en niet bang zijn je sixpackje te verliezen. Wil je dit niet doen dan kun je idd geen gains verwachten.

Exactly. Als je een beetje aankomt in vet betekent dat niet dat je direct moet gaan cutten. Gewoon aan blijven komen en goed trainen en dan komen de gains wel.
 
En ben ook van mening dat je bij het bulken veel sneller vooruitgang boekt bij bijv. bench press dan bij cutten.
 
Gewoon een flinke bulk gaan doen. Sixpack moet je de komende tijd maar even vergeten.
 
Bedankt voor jullie reacties :)
Ik begrijp dat ik nauwelijks of niets vooruit ga tijdens een cut. Dat ik me daar (zeker het eerste jaar) iets te veel op heb gefocust klopt. Echter kom ik bij langere bulk periodes ook amper vooruit. Ik ben nu bijvoorbeeld inmiddels een half jaar aan het bulken, kom elke week netjes zo'n 200gr aan, maar er gebeurt gewoon enorm weinig in spiermassa en vooruitgang bij oefeningen en met name benchen. Half jaar geleden zat ik op 47,5KG en nu op 52,5KG. Mag blij zijn als ik in deze periode 1,5 kilo spiermassa heb gewonnen. Als ik vijf jaar bezig zou zijn, zou me dat niet verbazen. Maar het tweede jaar lijkt me dat toch bizar weinig. Het gaat mij dus met name om de trage vooruitgang tijdens het bulken. Ik vraag me af of daar iets misgaat en of er meer winst te behalen is. Natuurlijk lastig dat zo te zeggen, maar wat vinden jullie van deze progressie? Is er reden om dit onder de loep te nemen of zeggen jullie 'niet zeuren en doorpakken!' ?
 
200 gram per week aankomen is ook niet echt veel in een bulk. Veelal wordt er gericht op ca 0,5 kg per week. Dan zou mogelijk ook je vooruitgang in kracht groter kunnen zijn. Dus misschien gewoon je voeding uppen en je meer richten op 0,5 kg per week aankomen in je bulk?
 
Het zou zo maar een combinatie kunnen zijn van een slecht voedingsschema en een slecht trainingsschema.
Je verhaal roept bij mij veel vragen op, hoeveel x per week train je ? welke oefeningen ? rustdagen ? slaap ? enz enz

post je volledige trainingsschema eens , doe dat ook eens met je eetschema
 
Wat is je uiteindelijke doel, krachttoename of hypertrofie?

Als kracht je doel is dan een trainingsschema voor kracht toepassen en veel eten. Is daarentegen hypertrofie je doel, dan workouts hierop aanpassen en zeker niet veel boven onderhoud gaan eten. Niet ‘bulken’!

Telkens als je bulkt en een ietsiepietsie spiermassa hebt opgebouwd ga je weer ‘cutten’, je geeft het zelf al aan. Tijdens die ‘cut’ is het eerste wat je kwijtraakt dat zuurverdiende beetje spiermassa.
Ik heb daardoor al een aantal cuts achter de rug

Het is idd een lange termijn kwestie, consistentie is key. De volhouder wint!
 
Mijn doel is hypertrofie, ik volg momenteel dit UB/LB schema (4x per week): Een upper/lower body split schema voor veilige spiergroei - Schemaatje.nl
Heb natuurlijk ook andere (split en UB/LB) schema's geprobeerd, waar ik niet bij een specifiek schema meer effect merkte.

Ik train op ma, di, do, vr. Qua slaap probeer ik zoveel mogelijk acht uur te halen. Soms lukt dat niet, maar slaap over het algemeen goed. Ik heb een kantoorjob, niet echt stressvol.

Qua voeding noteer ik alles in Myfitnesspal en let ik op de macro's, gemiddeld is dit: 150gr eiwit / 350gr koolhydraten / 75gr vet.
Mijn voedingsschema ziet er doorgaans zo uit:
Ontbijt: Melk of drinkyoghurt, 2 boterhammen pindakaas
Ik sport meestal 's morgens, daarna pak ik een eiwitshake en (vaak) een banaan
Over de middag eet ik een bakje kwark (500gr) en zes boterhammen met kalkoenfilet / ham / kipfilet. Soms wat chocomelk voor wat extra kcal en meestal nog wat fruit (zoals een paar mandarijnen of een appel)
's Avonds wat de pot schaft, probeer wel te letten op zoveel mogelijk gezonde voeding (vlees, aardappelen/rijst en groente). Wat later in de avond een bakje magere yoghurt met muesli.

Gezien de reacties, wat is verstandig gezien mijn doel? 0,5kg per week (marina1975) of 'niet veel' boven onderhoud (eleiko)? Neem aan dat een overschot wel een must is, 200gr/week is toch niet overdreven veel of is het beter dit nog lager aan te houden?

Fijn dat jullie meedenken en zie jullie reacties graag weer.
 
Als je in de cirkel wilt blijven van aankomen en afvallen dan voorspel ik je weinig progressie vwb hypertrofie.
 
Laatst bewerkt:
Thanks, wat raad je dan concreet aan, 100kcal boven onderhoud ongeveer?
 
Onderhoud is een schatting, maar met je inname zoals boven vermeldt zit je mi wel goed.

Ik raad je aan een wat andere indeling van je schema. In elk geval na iedere trainingsdag 1 dag rust. Geen andere belasting, maar echte rust. Groeien doe je tijdens je rust, niet tijdens je training ;)
 
Of hij is net 93 geworden, woont op nummer 93, leeftijd van zijn vader en moeder is samen 93, eigenlijk is hij 39 maar dat getal wordt al gebruikt, hij heeft 2 kinderen 1 van 9 en 1 van 3, of ....
Patrick93... 1993 misschien geboorte jaar?
 
Thanks, wat raad je dan concreet aan, 100kcal boven onderhoud ongeveer?

Clean bulken.

Inderdaad met een klein calorisch overschot van hooguit een paar honderd kcal en zonder meer een kwalitatief hoogwaardige voedingspatroon.
 
Ik denk dat het menselijk is. Ik heb dat ook wel eens, iedereen heeft dat wel eens.
Misschien een keertje van trainingsschema wisselen? Wat anders proberen?
Boring But Big is altijd een noodplan van mij geweest, hij werkt altijd!
 
Eerlijk gezegd niet alles gelezen alleen tot het voedings gedeelte. Zelf begonnen op 63kg en kwam in 5maanden zonder gebruik 20kg aan. We zullen voor de gemakzucht HET een naam geven “ectomorph”.

Maar ik zelf had als hobby eten en daarbij trainde ik, 4000cal niet kijken naar vet of vocht wel kijken naar voeding (eiwit, vet, Kh). Altijd een vet percentage gehouden van rond de 10% soms eronder soms er wat boven. Gewoon meer eten dus!

Ik lees ook een 100cal overschot, maar iemand van 55kg nu in de 60 Pff. Pak is een overschot van 500 kijk wat het doet kom je geen kg aan per week meer eten. Je weeg in de 60 waar maak jeej druk om.... of je bent erggggg klein maar volgens mij is dit gewoon weg te ligt.
 
Als je in de cirkel wilt blijven van aankomen en afvallen dan voorspel ik je weinig progressie vwb hypertrofie.

Idd dit, dit zijn toch gewoon geen dingen waar hij nu al aan moet denken.

Hier staat het probleem.
"Momenteel heb ik een UB/LB schema met voornamelijk compounds. Aankomen is geen enkel probleem. Ik eet zo'n 2700 kcal en kom zo'n 200gr per week aan (maar een groot deel is vet). Ik heb daardoor al een aantal cuts achter de rug. Ook qua voeding al een en ander geprobeerd, zoals een tijdje op 3200 kcal gezeten. Kwam toen 0,5kg per week aan, maar boekte niet meer progressie dan nu."

als je 200-300gr aankomt is ideaal, maar je moet niet bang zijn voor wat vet, want je kunt nog een stuk zwaarder worden dan dat je nu bent geweest. Kwestie van lange tijd goed eten en niet bang zijn je sixpackje te verliezen. Wil je dit niet doen dan kun je idd geen gains verwachten.

Mijn sixpack is nog nooit weg geweest, ik bulkte een jaar lang met 4000cal als het niet meer is. Op elke bouw waar ik kwam dachten ze allemaal dat ik een lintworm had.

Dat wat je eet als ik dat lees doet het al pijn aan mijn ogen, plakjes kipfilet? Pakje open is einde van de dag op klaar, Brinta is de lepel er recht in kunnen zetten en dat 4 soms we 6keer per dag. Als je dat lukt kom maar terug klagen.

Sorry hoor ik moest echt ff mijn ogen afstoffen na het lezen van “daardoor al meerderen cuts achter de rug” met 60kg durf jij dat te zeggen.
 
Back
Naar boven