• Log in of maak account aan om verder te gaan zonder reclame

Veel plezier! 💪🏋‍♂️

XXL Nutrition

Wel genoeg E/K/V maar niet genoeg calorieën?

Bezoekers in dit topic

bjimmyd

Novice
10 jaar lid
Waardering
0
Lengte
1m88
Massa
72kg
Vetpercentage
12%
Ik ben nieuw op het gebied van bodybuilding (en ook op dit forum), ik heb heel veel geleerd over bodybuilding op dit forum maar er is een ding dat ik niet begrijp.

Iedereen zegt dat:
1 gram Eiwitten = 4 calorieën
1 gram Koolhydraten = 4 calorieën
1 gram Vet = 9 calorieën
1 gram alcohol = 7 calorieën

Maar nu staat er op mijn ontbijtkoek verpakking (Peijnenburg, Minder Suiker Gesneden) dat er per 100 gram het volgende inzit:
  • 281 calorieën
  • 2,9 gram eiwitten (2,9*4=11,6 calorieën)
  • 60,4 gram koolhydraten (60,4*4=241,6 calorieën)
  • 1,4 gram vetten (1,4*9=12,6 calorieën)
Al tel ik de calorieën van de eiwitten, koolhydraten en de vetten bij elkaar op kom ik uit op 265,8 calorieën, dit is veel minder dan de 281 calorieën die op de verpakking staan ???. En zo heb ik het bij heel veel producten, bij bijna geen een komt het wel goed uit. Hoe kan dit? En hoe moet ik hiermee omgaan in mijn voedingsschema?

Hier een link naar de site van peijnenburg zelf met de ontbijtkoek (hier staan de voedingswaarde bij) http://www.peijnenburg.nl/nl/assortiment/bekijk/gesneden_minder_suiker/56

Alvast bedankt :)

Het totaal aan kcal komt vaak niet overeen met als je het zelf berekent a.d.h.v. de eiwitten, koolhydraten en vetten. Dat komt o.a. door afrondingen en doordat oplosbare vezels ook kcal bevatten. Dus gewoon het aantal kcal gebruiken dat op de verpakking staat, niet zelf doorrekenen. Ik zou uberhaupt niet met een E/K/V verhouding werken, omdat een verhouding niet logisch is. Je kunt beter rekenen met "minimaal x gram eiwitten en vetten" eten.

• Topic Starter Topic Starter
Het totaal aan kcal komt vaak niet overeen met als je het zelf berekent a.d.h.v. de eiwitten, koolhydraten en vetten. Dat komt o.a. door afrondingen en doordat oplosbare vezels ook kcal bevatten. Dus gewoon het aantal kcal gebruiken dat op de verpakking staat, niet zelf doorrekenen. Ik zou uberhaupt niet met een E/K/V verhouding werken, omdat een verhouding niet logisch is. Je kunt beter rekenen met "minimaal x gram eiwitten en vetten" eten.
En waar moet ik dan vooral op letten als ik mijn voedingsschema maak? Op mijn aantal eiwitten, koolhydraten en vetten? of op mijn calorieën in combinatie met de juiste verhouding e/k/v?

Overigens ook omdat 4 calorieën per gram niet altijd klopt; het is een gemiddelde.

En waar moet ik dan vooral op letten als ik mijn voedingsschema maak? Op mijn aantal eiwitten, koolhydraten en vetten? of op mijn calorieën in combinatie met de juiste verhouding e/k/v?
Een goede streefwaarde is minimaal 2 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht en minimaal 1 gram vet per kg lichaamsgewicht, en dan de rest aanvullen met koolhydraten.

Terug
Naar boven