MuscleMeat

wel lichaamsgewicht oefeningen tijdens rustperiode ivm overbelasting?

Bezoekers in dit topic

Vincefx

Novice
Waardering
0
Lengte
1m72
Massa
60kg
Hallo forumgebruikers,

Alvorens ik mijn vraag stel zal ik eerst even mijn situatie uitleggen.

Ik ben 16 jaar, en ik ben begonnen met fitnessen toen ik eind 14 was. Het correct uitvoeren van oefeningen is voor mij altijd belangrijk geweest, en dat wierp in het begin zijn vruchten af. Ik maakte vooruitgang en ben gaan cleanbulken, had variatie in mijn training en sportte vaak. Té vaak,
uiteindelijk ben ik 6 keer per week gaan trainen. Achteraf gezien dom en ik heb er enorm veel spijt van.

( Dit vind ik overigens heel slecht van de sportschool zelf, ik heb aangegeven dat ik 6 keer per week trainde en niemand raadde mij dit af ).
Uiteindelijk kon mijn lichaam het niet meer aan en begonnen de klachten te komen. Het begon met rugklachten, ik heb lichte scoliose ( +/-12 graden dus het wordt nog net niet geclassificeerd als 'normaal' ) dus dit linkte ik daaraan. Ik ben gewoon door gegaan met trainen, maar minderde.

Later kreeg ik ook elleboogklachten, knieklachten & schouderklachten ( pijn en kraken van ellebogen en knieën ). Ik deed nog een stapje terug en ging minder vaak in de week sporten maar de klachten bleven. Ik heb fysiotherapie gehad voor individuele klachten maar het woordje 'overbelasting' is nooit gevallen. Uiteindelijk heb ik ook 2 maanden rust genomen, de klachten namen af maar zodra ik begon met sporten keerden ze weer terug.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik altijd in een soort ontkenningsfase zat. Ik wilde er niet aan geloven dat ik lang zou moeten stoppen met fitnessen omdat ik dan weer mijn natuurlijke lichaam zou terugkrijgen, en ik ben een ectomorph dus nogal skinny. Daarnaast vind ik het een heerlijke bezigheid en kan ik er echt in opgaan.

Toch moet ik er aan geloven, de klachten zorgen ervoor dat ik niet meer geniet van het sporten en ook niet veel vooruitgang boek. Het is altijd wel iets, als ik geen knieklachten heb dan heb ik het wel aan mijn ellebogen en anders aan mijn rug of nek. Als ik oefeningen doe heb ik vaak het gevoel dat ik het gewicht meer met mijn botten beweeg dan met mijn spieren, en krijg ik eerder een ongezonde pijn dan spierpijn.

Ik weet dat zelfdiagnose niet goed is, maar als ik naar mijn symptomen kijk denk ik echt dat ik met chronische overbelasting te maken heb. Hierdoor heb ik op 8 juli het besluit genomen om voor 6 maanden te stoppen met fitnessen. Ik hoop héél erg dat dit de oplossing is en dat ik in januari eindelijk klachtvrij rustig weer kan gaan opbouwen, en van alle onzin af ben. Ik zit er enorm mee en wil gewoon kunnen sporten.

Nu is mijn vraag: Wat is wijsheid? Moet ik 6 maanden volledige rust nemen van lichamelijke inspanningen op het gebied van sporten, of kan ik over een tijdje wel weer oefeningen doen zonder gewichten? Houd er rekening mee dat ik tijdens mijn periode van klachten zelfs geen pushups kon doen zonder last van mijn schouders of ellebogen.

Ik hoor graag jullie advies.

Je denkt te veel. En je hebt zelf het besluit genomen 6 maanden rust te nemen? En bodyweight oefeningen in een rustperiode, nee.

Ga naar een ervaren persoon en laat hem voor jouw denken en besluiten nemen.

Als je rust inlast omdat je gewrichten rust nodig hebben kun je beter niet je gewrichten gaan belasten he. 6 maanden vind ik eerlijk gezegd overdreven, kijk gewoon wanneer je compleet klachtenvrij bent en wacht dan nog 2 weken. Begin dan met licht gewicht en bouw langzaam op, hoe langer je kunt blijven opbouwen hoe sterker je zal eindigen.

Zorg gewoon dat je gewrichten voor nu niet teveel te verduren krijgen ga fietsen/spinnen/zwemmen ofzo zodat je wel fit blijft en straks gewoon in goede conditie weer kunt gaan liften.

Zoals reeds gezegd: neem wat rust tot je lichaam hersteld is en dan LICHT beginnen trainen. Stap voor stap opbouwen dan. Als je te zwaar zou herbeginnen dan loop je het risico meteen terug hier en daar pijn te krijgen met blessures tot gevolg.

Ik ben 16 jaar, en ik ben begonnen met fitnessen toen ik eind 14 was.
Ben je een ruim jaar bezig geweest of hoelang ben je al 16?
Het correct uitvoeren van oefeningen is voor mij altijd belangrijk geweest, en dat wierp in het begin zijn vruchten af. Ik maakte vooruitgang en ben gaan cleanbulken, had variatie in mijn training en sportte vaak. Té vaak,
uiteindelijk ben ik 6 keer per week gaan trainen. Achteraf gezien dom en ik heb er enorm veel spijt van.
Hoelang duurde de periode dat het goed ging en je vooruitgang maakte? Begon je pas last te krijgen toen je 6x per week ging trainen, en wanneer besloot je dit te doen in het ruime jaar dat je traint?
Ik deed nog een stapje terug en ging minder vaak in de week sporten maar de klachten bleven. Ik heb fysiotherapie gehad voor individuele klachten maar het woordje 'overbelasting' is nooit gevallen.
Heb je het er wel over gehad?
Toch moet ik er aan geloven, de klachten zorgen ervoor dat ik niet meer geniet van het sporten en ook niet veel vooruitgang boek. Het is altijd wel iets, als ik geen knieklachten heb dan heb ik het wel aan mijn ellebogen en anders aan mijn rug of nek. Als ik oefeningen doe heb ik vaak het gevoel dat ik het gewicht meer met mijn botten beweeg dan met mijn spieren, en krijg ik eerder een ongezonde pijn dan spierpijn.
Heb je de klachten tijdens het trainen of houden deze ook aan nadat je klaar bent? Heb je ze met alle sets of alleen vanaf een bepaalde intensiteit (gewicht)? Heb je het met alle oefeningen of alleen bepaalde, hoe zit het met de uitvoering?

Nu is mijn vraag: Wat is wijsheid?
Tja lastig vanaf internet. Ben geneigd om me aan te sluiten bij RobbertK.

• Topic Starter Topic Starter
Ben je een ruim jaar bezig geweest of hoelang ben je al 16?
Ruim een jaar inderdaad. Ik ben nog niet zo lang 16.
Hoelang duurde de periode dat het goed ging en je vooruitgang maakte? Begon je pas last te krijgen toen je 6x per week ging trainen, en wanneer besloot je dit te doen in het ruime jaar dat je traint?
Lastig om te bepalen achteraf. Ik weet wel dat de klachten tijdens die periode van 6 keer per week trainen zijn begonnen, maar elleboogklachten zijn later echt erger geworden.
Heb je het er wel over gehad?
Nee.
Heb je de klachten tijdens het trainen of houden deze ook aan nadat je klaar bent? Heb je ze met alle sets of alleen vanaf een bepaalde intensiteit (gewicht)? Heb je het met alle oefeningen of alleen bepaalde, hoe zit het met de uitvoering?
Tijdens het trainen heb ik bijna nooit last, dan voel ik me juist oppermachtig en heb ik nergens pijn. Klachten komen vaak de avond/dag na het fitnessen. Ze houden zeker aan, soms heb uit het niets enorme rugpijn.

Daarnaast werd ik laatst een paar keer wakker met schrijnende elleboogpijn die ook overdag aanhield. Ook het kraken van mijn knieën na het opstaan uit een hurkpositie of kraken van de ellebogen als ik gestrekt aanspan zijn altijd aanwezig. Mijn ellebogen knakken ook vaak uit het niets.

Of ik ze met alle sets heb? Ja. Ik heb wel eens gehad dat ik tijdens pushups meer last van mijn schouders had dan van mijn chest, en niet op een gezonde manier.

Mijn uitvoering van oefeningen is correct.

Hier heb je verder niets aan,maar dit komt niet persé door 6 dagen p.week trainen hoor.
Het kan zijn dat je te hard trainde,of dat je gezondheid het niet toelaat,of een combi van beide.
Maar 6 dagen p.week trainen zou normaal gesproken geen enkel probleem moeten zijn.

Dit gezegd hebbende,als 14 jarige is het wellicht iets te veel van het goede.

Sluit me verder ook aan bij RobbertK.

Je schrijft dat je uitvoering correct is, maar als je zoveel klachten zal er toch wel iets zijn wat je niet helemaal goed doet.
Goed eten en rusten is ook belangrijk.

Terug
Naar boven