AndroidHealthClinic

Wel of geen aspartaam? (1 bezoeker)

Gebruik je aspartaam?

  • ja, regelmatig

    Stemmen: 19 29,2%
  • ja, soms (in koffie en kant&klaar produkten)

    Stemmen: 8 12,3%
  • nee, ik gebruik suiker

    Stemmen: 5 7,7%
  • nee, ik heb geen zoetigheid nodig

    Stemmen: 11 16,9%
  • nee, ik vind het geen gezond produkt

    Stemmen: 14 21,5%
  • wat is aspartaam ???

    Stemmen: 8 12,3%

  • Totaal stemmers
    65

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2002
Berichten
6.844
Waardering
25
Gebruiken jullie wel of geen aspartaam? Ik gebruik het vrijwel dagelijks, vnl. in de kwark, omdat ik caffeïne nu tegenwoordig bijna alleen in pilvorm slik.. en af en toe een espressootje met zoetstof.


To begin with, aspartame is not non-caloric, it has the same 4-calories-per-gram burden as table sugar, although, it takes a lot fewer grams to sweeten something.
And, even though it is stable in liquids, it isn't heat stable.. we willingly accepted these drawbacks for something that tasted cleanly sweet but didn't raise insulin levels measurably.

Serious challenges to aspartame's safety began to surface.
First calims that because the body breaks down the dipeptide molecule into methanol, a known toxin that can cause blindness, and formaldehyde, a known cancer-causing agent, the product posed significant safety risks to the public.

The FDA concuded that the levels did not reach toxic levels, and in fact, fruits , vegetables, and fruit juices exposed people to HIGHER levels of methanol THAN ASPARTAME did.

And the furor died down somewhat.

Subsequent to the publication of Protein Power scientific papers came to our attention, followed by a book by Russell L Blaylock: Excitotoxins: the taste that kills (toe maar, wat een titel) that caused us to review and ultimately reverse our stance on this sweetener.

We now feel that aspartame may pose significant hazards to the brain and nervous ystem and we NO LONGER RECOMMEND ITS' USE...

Aspartame differs from other types of artificial sweeteners in that it is a dipeptide. In other words, it's a tiny protein fragment
It can enter into the bloodstream intact and find its way through the circulation to a vulnerable area of the brain called the bare area, where it can gain entry to the brain.
Why is that a problem... the brain is picky. ..

met andere woorden, aspartaam kan de hersenen in..passeert de blood-brain barrier..

Once inside the brain it may stimularte the brain abnormally, an effect called excitotoxicity.
Such is the case for aspartame; this sweetener like MSG (monosodium glutamate of vetsin) behaves as a brain excitotoxin
It's chemical structure allows it to fit into a receptor within the brain called the NMDA recemptor , triggering such overstimulation in the nerve cell that it dies..
In other words, the brain cell literally becomes excited to death.
Interesting the toxic effects are made worse by low levels of magnesium.. a condition that afflicts the vast majority of people with insulin-related diseases such as diabetes, obesity and hypertension.

Nou, het gaat zo nog even door, maar het is niet zo best..

Stevia, een natuurlijke zoetstof zou beter zijn..

Heb ook gehoord dat Pepsi binnenkort een totaal nieuw produkt gaat gebruiken in dieet-cola tagatose geloof ik..

"Does anyone know anything about tagatose? Pepsico reports that they are planning to start using it in Europe."

Here is a quote from the release:

Tagatose is Spherix's revolutionary low-calorie, full-bulk sweetener that the Firm contends tastes virtually like table sugar, being far superior to other low-calorie sweeteners. In addition, because it does not cause a rise in blood sugar, tagatose is safe for use by people with diabetes, fulfilling a long-felt need for this rapidly increasing group of the world's population. Unlike table sugar, tagatose does not promote tooth decay, which enhances its potential for foods and sodas. It has pre-biotic properties that promote healthy digestion, making it useful in functional food applications, such as health bars and other medicinal foods and drinks.

Ergo, als je ergens het woord tagatose tegenkomt, weet je van wie je het hebt.. ;)

Espi

(even wat tikfoutjes weggewerkt.. in recordtempo ingetikt toen ik met Cowgirl chatte vandaag..)
 
Laatst bewerkt:
Had ik dat al niet zo lang geleden gezegd? :rolleyes:
Maar jij gelooft natuurlijk niets van mij als ik niet met onderzoekgegevens aan kom rennen.
Gewoon doorgaan dus...
 
in de VS zijn er heel wat alternatieven voor aspartaam verkrijgbaar... wij Europeanen moeten natuurlijk weer lekker achterlopen! :(
 
eh ja, BOS, maar ik geloof niet zomaar iets.. bovendien heb ik het vandaag pas gelezen en mijn pot aspartaam is nog niet op!

Ik heb/had zoiets van 'gooi maar in mijn pet'..

zocht dus even zowel bij DBB als B&F op dit owp en vond dat borgqueen het er over had dat haar vriend pas succesvol afviel toen hij van aspartaam afstapte... kijk dat vind ik motiverender dan allerlei vage claims.. want er zou in de tussentijd weer beweerd worden, dat het niet waar is..

Afijn, ik heb al vanaf mijn 14e geen margarine meer willen eten omdat ik gruwde van het idee iets te eten dat geëlektrolyseerd was.. nu blijken er allemaal enge, kankerverwkkende transvetzuren in te zitten en is mijn geliefde boter niet slecht.. (gebruik dat overigens alleen voor eieren, rest met olijfolie .. stil maar!... enne BOS, ik had even goed opgelet toen je schreef over avocado! )

Waar haaal je die Stevia vandaan??? Splenda is hier ook niet te koop dacht ik.. of heb ik niet opgelet???

Iemand een goede bron?

Espi
 
Laatst bewerkt:
Originally posted by Esperantisto
eh ja, BOS, maar ik geloof niet zomaar iets.. bovendien heb ik het vandaag pas gelezen en mijn pot aspartaam is nog niet op!

zocht dus even zowel bij DBB als B&F op dit owp en vond dat borgqueen het er over had dat haar vriend pas succesvol afviel toen hij van aspartaam afstapte... kijk dat vind ik motiverender dan allerlei vage claims.. want er zou in de tussentijd weer beweerd worden, dat het niet waar is..
Het feit dat mijn vriendin pro is is ook niet motiverend genoeg voor je dus?
 
zou iemand mij kunnen vertellen wat nou aspartaam werkelijk in houd??

thanks

jopie
 
Originally posted by kingnbajam
in de VS zijn er heel wat alternatieven voor aspartaam verkrijgbaar... wij Europeanen moeten natuurlijk weer lekker achterlopen! :(

Vind ik niet hoor, ik gebruik ook zoetstoffen maar geen 1 op basis van aspartaam. Allen met sachharine of cyclamaat etc.
 
Ik drink tegenwoordig elke dag 2 liter water en als die fles leeg is de rest van de dag enkel nog blikjes cola-light zoveel ik wil, verdorie!!
 
heb geen probs met aspartaam, vind die nieuwe zoetstoffen wel om naar uit te kijken.
 
Originally posted by bestoldschool

Het feit dat mijn vriendin pro is is ook niet motiverend genoeg voor je dus?

Je bent echt gepikeerd geloof ik BOS?

Ik wist toen nog niet dat je zulke topmensen begeleidt ;)

En.. ik had er over heen gelezen of was het vergeten wat Borgqueen zei (ze was bijna professioneel geworden tot ze ziek werd), maar toen ik dus dat boek (Protein Power Life plan, wat ik wel heel serieus neem! ) bij die passage kwam, ging ik even zoeken... en herinnerde me weer dat je het er over had.
Wordt trouwens ook over gesproken op een aantal low-carb forums hoor.. maar het kwintje moest nog even vallen.. de akker was al door jou voorgeploegd ahw, nu nog even zaaien..

Espi
 
O ja.. aspartaam is een zoetstof. Wordt onder de merknaam Canderel het meest verkocht, maar je kunt het ook in poedervorm kopen. AH verkoopt het zelfs als huismerk en er zijn dacht ik nog wel meer winkels waar ze een huismerk-aspartaam hebben.

Het is meestal zoiets van 97% maltodextrine en 3% aspartaam.. 100% maltodextrine (moutsuiker, heeft heel hoge GI, maar is niet erg zoet, handig voor de weidrankjes) koop ik trouwens als Fantomalt (van Nutricia) bij de Etos.

Maar waren een aantal andere zoetstoffen zoals cyclamaat ed niet kankerverwekkend?

Espi
 
ik moet binnenkort maar eens een zoektocht inzetten naar stevia... als het een goed (en gezond) alternatief is voor zoetstof op basis van aspartaam, dan moet ik maar een lading inslaan...

als iemand weet waar ik het goedje kan krijgen, hoor ik dat graag natuurlijk. :) Eerst maar eens wat natuurwinkeltjes bezoeken van de week....
 
Originally posted by kingnbajam
ik moet binnenkort maar eens een zoektocht inzetten naar stevia... als het een goed (en gezond) alternatief is voor zoetstof op basis van aspartaam, dan moet ik maar een lading inslaan...

als iemand weet waar ik het goedje kan krijgen, hoor ik dat graag natuurlijk. :) Eerst maar eens wat natuurwinkeltjes bezoeken van de week....

Ik haal het bij mijn buurvrouw die voedingsupplementen van sunrider verkoopt. Dat zijn multilevelmarketing spullen (voornamelijk kruiden). De stevia is in vloeibare vorm in een flesje om te druppelen. Als je geen zoetekauw bent is een druppel voldoende om bijvoorbeeld je thee of koffie zoet te maken.
Het is een miniflesje maar gaat wel redelijk lang mee. Ik weet alleen niet meer of het nou 40 euro of 40 gulden kostte.

(voor meer info stuur maar een PM)
 
Tering wat een duur spul.. en hoe zit het met cyclamaat, acesulfam-K en saccharine. Die 3 stofjes zitten in vloeibare zoetstof van het merk Schneekopf, wat ik vorig jaar in Duitsland aangeschaft heb?

Espi
 
gevaarlijke shit???

Ik was laatst bij de natuurwinkel met een vers kauwgompje in mijn mond. De eigenaar rook het en begon een heel verhaal over het ongezonde aspartaam (wat bijna altijd in kauwgom zit). Check onderstaande link:

http://www.aspartaam.nl

een quote eruit:

'Een zoetstof die mogelijk de oorzaak is van veel lichamelijk en geestlijke lijden.'

doe ermee wat je wilt;)!

ps ik eet nogsteeds kauwgom, maar das aspartaam op vrij lage dosis lijkt me....
 
Ik probeer aspartaam ook te vermijden, jammer dat het ook in (bijna?) alle Whey supplementen zit :(
 
ja ach, aspartaan en is zoveel negatieve dingen over geschreven, je krijgt er zelf gaten van in je hersens.
Ik denk dat het allemaal wel meevalt, als het echt zo schadelijk, waarom wordt het dan nog verkocht, waarom zit het bijna elke whey-protein supplement.
Ik zelf gebruik het dus dagelijks, meestal zoetstof die doen we hier in ons kwark.
Bij ons gaat hier wekelijks een pot zoetstof er doorheen.
En ik heb geloof ik nog geen gaten of andere gekke bijwerkingen gehad.

Ik geloof gewoon niet dat het zo schadelijk voor de mens is.
 
Nee ik gebruik Keto-Sweetener op basis van sucralose.
 
Back
Naar boven