AndroidHealthClinic

Wel of niet door spierpijn heen trainen? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2002
Berichten
6.844
Waardering
25
Wat is de consensus?

Lichtjes trainen of helemaal niet trainen?

Ik heb dinsdag mijn gluteus (en daarmee ook hamstrings), abs en kuiten weer eens anders aangepakt.
Ditmaal op duurvermogen... dat betekende dus ipv de 15-10-8-6-4 pyramide, een 30-20-15-10 pyramide voor de meeste oefeningen. Bij de abdominal machine heb ik zelfs 50-30-20-15 gedaan, waarbij ik de 15 hh deed op dezelfde intensiteit als voorheen die 15 reps opwarming..

Daarmee werd dus een gigantische hoeveelheid melkzuur opgebouwd.. de spierpijn was dezelfde avond al te voelen.
Mijn buikspieren hebben nergens last van, maar mijn gluteus en hamstrings zijn zowat gesloopt.. ik heb desondanks gisteren toch meegedaan aan spinning. Tegen mijn bedoelingen in, heb ik dat zelfs nog vrij fanatiek gedaan. Tja...
Ik laat vandaag het zwemmen maar even schieten, maar hoop morgenavond weer hersteld te zijn om de 3 uur spinningmarathon aan te kunnen... en liefst om een gym-record te vestigen en 2x mee te doen (op vr-avond EN zaterdag).

O ja.. terwijl ik normaal 25 g extra KH neem voor KT, heb ik dat dinsdag niet gedaan, voor hoog volume trainingen met vrij lichte gewichten had ik niet echt het idee het nodig te hebben. Met spinning wel...

Blijkbaar is het dus idd zo dat wanneer je iets in je trainingsaanpak verandert, je daar gelijk giga-spierpijn van krijgt.. ongeacht het soort nieuwe trainingsaanpak...

Commentaar is welkom!

Espi
 
Denk dat je zo en zo de spiergroepen waar je spierpijn hebt niet moet trainen, de spieren moeten maleijk nog herstellen en als je die spieren dan weer gaat trainen krijgen ze de kans niet om te herstellen. Ik persoonlijk zou die spieren dus met rust laten tot je geen spierpijn hebt, daarna ook nog maar dagen door laten rusten voor de supercompensatie?
 
In dit geval geloof ik dat je gelijk hebt, al is 2 dagen misschien wat weinig als je vanaf de laatste spinningles rekent.. wellicht was het dan toch precies goed met 3 dagen vanaf gluteus/hams training...

Maar let wel, ik hoef niet grotere spieren, wel sterkere en dan gaan andere wetten op. Powerlifters trainen iha om de andere dag steeds min of meer dezelfde spiergroepen en hetzelfde soort oefeningen. En voor wedstrijdfietsers geldt dat nog sterker, die hebben praktisch geen rustdagen, dat is echter nogal spiervretend natuurlijk..
 
In principe moet je nooit door spierpijn heentrainen, maar voor jouw gelden misschien andere wetten. Maar ik zou er toch maar mee oppassen, anders ga je dadelijk spieren afbreken.
 
yep, zoiets wil ik over een jaartje ook gaan doen, dus nu eerst flink wat massa & kracht opbouwen. en over een jaartje meer op spierconditie trainen, dus door verzuring heen en hogere reps.

ook mijn algehele conditie wil ik dan opvijzelen met als doel zo'n 20 min. lang op 13 a 14 km/h hard te lopen.

zo probeer ik me een beetje voor te bereiden, mocht ik aangenomen worden in 't leger...
en zo niet, dan ben ik liever een manusje van alles dan alleen een spierbonk.. :p

toen ik dat verhaal van Geoffke las over die spreidzit, (kon em vroeger bijna) wilde ik dat ook weer gaan proberen, en hoop 't in een maand te kunnen.. :D
nu nog maar zo'n 10 cm van kruis tot grond..
 
Het is helemaal niet erg om als je spierpijn heb de spier nog een licht te belasten, dus weinig gewicht en meer herhalingen.

De nieuwe doorbloeding(pomp) zorgt alleen maar voor sneller herstel.
 
Spinning is niet echt helemaal licht belasten :(

Maar idd, de schouderblessure is nu wel behoorlijk minder door alle oef waar ik schouders bij betrok (dus ook chinnen voor triceps) en ook borst, rug tussen 20 en 30 hh uit te voeren..
De spierpijn was gisteravond en vandaag bijna niet te harden, maar wordt dus geleidelijk aan minder...
Sjonge.. ik dacht weer wat gewend te zijn, maar dit is weer een volkomen ander soort training.

Daarom vond de fysiotherapeute met wie ik nogal vaak klets het ook volslagen onzin om te zeggen dat een oefening met veel hh 'aerobic wijvensets'waren.. wel beaamde ze dat je basisoefeningen als squats en DLs gewoon met weinig hh moest doen, die leenden zich niet voor veel hh.

OK.. hopelijk morgenavond klaar voor die marathon.. de fruitdrank en rijstdessert staan al klaar (samen 200 g extra KH voor 3 uur spinning!) en dan kijken of ik het zaterdag weer kan doen... ultieme door spierpijn-heen-trainen-evenement geloof ik. Ben benieuwd.. moet niet te gek worden natuurlijk, dan doe ik het gewoon niet.

Me dunkt ook dat ik beter borst-biceps-onderamen morgen kan laten vallen, of zal ik dat eerst afwerken???

Espi, die een beetje zenuwachtig wordt...
 
ik ken iemand die heel er last van zn kuiten had.. spierpijn bedoel ik dan.

en die ging toch gewon fanatiek zijn kuiten heel hard trainen, toen heeft ie er weken last van gehad !! overtrained dus.

dus ik doe gewoon die spieren waar ik spierpijn heb .. gewoon niet trainen.
 
gewoon de very next day terug trainen maar dan bijna geen weerstand en veel herhalingen om't bloed erin te pompen. wedden dat spierpijn sneller verdwijnt? doe dit zo'n 2 keer op een dag.

ikzelf train gewoon door. ik heb het luxe niet om te zeggen 'ach nee niet nu ik heb nog spierpijn' 't is van moeten.
 
Ja, met rust schiet ik ook niet zoveel op, misschien had ik juist wel moeten gaan zwemmen.. maar afijn, ik voel het nu alweer stukken minder.
Maar ik heb nog nooit zo lang achter elkaar spierpijn gehad in mijn hamstrings & gluteus. Zelfs niet toen ik er 2,5 wk uit was geweest in november. Met op puur kracht trainen voel ik me wel een paar dagen beetje moe, maar heb bijna geen spierpijn. Maar alla, eens kijken hoe het vanavond gaat. Meestal gaat het dus beter als je al weer een tijdje bezig bent..

Op verzuring trainen blijkt dus ook wel goed, is een compleet andere sT en is weer een andere uitdaging.

Espi
 
ik heb het vanavond.. dan moet ik borst trainen, maar kep nog steeds spierpijn in mijn triceps. kan ik wel gewoon borst trainen?
 
Is het geen idee om zodanig te trainen dat je licht traint wanneer je een zware training hebt gehad.

Over een week of 2 ga ik toch eens over op ja alweer een ander schema, omdat 3x spinning /week toch wel erg belastend is.
Zoiets van :
maandag benen licht, rug gemiddeld, borst zwaar
woensdag benen zwaar, rug licht, borst gemiddeld
zaterdag benen gemiddeld, rug zwaar & borst licht.
dat advies kreeg ik, maar dit lijkt me logischer
maandag benen licht, rug gemiddeld, borst zwaar
woensdag benen gemiddeld, rug zwaar, borst licht
zaterdag benen zwaar, rug licht & borst gemiddeld.
Dus: licht trainen NA je zware training van een spiergroep??

Licht is dan steeds werken met zeer lichte gewichten en veel herhalingen gewoon om de doorbloeding te verbeteren zoals na blessure
- rug good morning
- borst flyes
- benen: leg extensie en curl

Gemiddeld:
- rug: seated cable row (of chinnen?)
- borst: db press
- benen: leg press zonder falen en db lunges iets lichtere gewichten.

Zwaar
- rug: deadlift
- borst: bench press
- benen: squats & stiff-legged DL.

En voor mijn probleemgebieden toch ook de onderarm (reverse en gewone wrist curl), evenals de nek (db shrug)


Maar mij moet je niets vragen.. :p Ik ben een kruising aan het doen tussen PL (veel basisoefeningen voor kracht) en cardio-KT (spinning voor uithoudingsvermogen en kracht) .
Voorlopig houd ik het erop dat puur op kracht trainen met ijzer het meeste oplevert ipv op duur trainen, muv isolatie-oefeningen ...

Espi
 
Nou ben nu 3 kwartier terug.. de marathon ging niet zo lekker als verwacht. Ik was op de heenweg nogal agressief, het was nl. spitsuur en op dat smalle landweggetje werd me toch knoerthard gereden en midden op de weg rijden om de automobilisten vaart te laten minderen had weinig zin...

Maar afijn ik begin met de marathon en halverwege het eerste uur kreeg ik een giga-kramp in de kuiten. Vreemd, daar ik juist te voren al zo'n 60 gram drop had genuttigd. Maar wellicht beter Mg/Ca bruis nemen ipv drop (NaCl) , het ging gelukkig daarna weer beter en het einde was sterk.

Over 7,5 uur sta ik weer naast mijn bed en ga over 9,5 uur (nu 0:30) aan de tweede marathon meedoen...

Welterusten

Espi
 
you're one sick mofo Espi :D je hebt waarschijnlijk meer moed dan ik :D

als ik 1x per jaar 100km fiest is dat veel :D
en dan fiets ik die 100km nog in 1 keer (de Gordel dus). een leuke maar meestal erg pijnlijke ervaring voor mijn achterwerk
 
OK, ik heb de pizza die ik net op heb wel verdiend dacht ik.. naast me staat ook een fles met tropische vruchtensap die ik, als ik er aan denk gorgelend (dank aan 3XL) leegdrink. Leve de junkdag!

Espi
 
Back
Naar boven