AndroidHealthClinic

Wel of niet schema's wisselen om de 8 a 12 weken?

  • Topic starter RiPo
  • Startdatum
  • Reacties 20
  • Weergaven 2K
  • Volgers 6

Bezoekers in dit topic

RiPo

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
25 aug 2020
Berichten
433
Waardering
598
Lengte
1m93
Massa
94kg
Vetpercentage
16%
Zoals de titel al aangeeft ben ik wel benieuwd wat hier de meningen over zijn..
Vanuit de sportscholen heb ik vaak gehoord dat je om de 8 a 12 weken van schema zou moeten veranderen omdat je spieren zouden wennen aan de oefeningen..
Nou heb ik ook vaker gehoord dat je juist wil dat je spieren wennen aan de oefeningen en om progressie te maken je meer gewicht en/of herhalingen gaat doen (afhankelijk van je doel)

Wat is jullie mening hier over?
 
Dorian yates hield geloof ik 13 jaar een zo goed als zelfde schema aan met dezelfde oefeningen
 
Mijn antwoord op je vraag hangt af van wat je precies bedoeld met schema wisselen, in de zin van wat je verandert:
- De oefeningen?
- set-rep protocollen?
- Hoeveelheid Volume?
- Frequentie van trainingen?
 
Wat is jullie mening hier over?
-> Selecteer oefeningen die jou goed liggen.
-> Blijf deze doen en probeer ze zoveel mogelijk uit te melken door gewicht/reps toevoegen.
-> Langere tijd geen gewicht en reps kunnen toevoegen? Wissel het in voor een andere oefening.
-> Repeat.
 
Zoals de titel al aangeeft ben ik wel benieuwd wat hier de meningen over zijn..
Vanuit de sportscholen heb ik vaak gehoord dat je om de 8 a 12 weken van schema zou moeten veranderen omdat je spieren zouden wennen aan de oefeningen..
Nou heb ik ook vaker gehoord dat je juist wil dat je spieren wennen aan de oefeningen en om progressie te maken je meer gewicht en/of herhalingen gaat doen (afhankelijk van je doel)

Wat is jullie mening hier over?
Altijd compounds blijven doen, assistance is maar assistance, doen wat je leuk vindt en proberen elke keer meer reps (bv 8-12, 10-15) te doen, max reps bereikt dan gewicht erbij en reps weer opbouwen tot max enz.
Over schema wisselen zijn de meningen verdeeld, al wordt hier meestal geadviseert om een schema langere tijd aan te houden.
 
Mijn antwoord op je vraag hangt af van wat je precies bedoeld met schema wisselen, in de zin van wat je verandert:
- De oefeningen?
- set-rep protocollen?
- Hoeveelheid Volume?
- Frequentie van trainingen?
De oefeningen idd.
Maar denk dat t hier al vrij duidelijk is gemaakt 😁
Gewoon doen wat ik al deed, 1 schema aanhouden, en bij max reps gewicht er bij 🤙🏻
 
De oefeningen idd.
Maar denk dat t hier al vrij duidelijk is gemaakt 😁
Gewoon doen wat ik al deed, 1 schema aanhouden, en bij max reps gewicht er bij 🤙🏻

In mijn ervaring is progressie op langere termijn gebaat bij zowel constantheid als variatie.
Vooral op de basis compound bewegingen is constantheid belangrijk, d.w.z. dat er altijd een aantal vaste, onveranderlijke kern-oefeningen zijn.
Het wisselen van bijvoorbeeld de squat met lunges zou ik niet doen.

Als je dan toch wilt wisselen van oefeningen, doe dat dan met minimale variaties op deze bewegingen.
(High bar squat afwisselen met bijvoorbeeld een front squat)

Meestal is variëren in de manier waarop je sets en reps doet al voldoende om stagnatie tegen te gaan.
 
Je spieren herkennen de oefeningen niet zolang er hypertrofie is zal je spier zich ontwikkelen.
Uiteraard is het wel zo dat je met verschillende oefeningen van een bepaalde spiergroep de spier anders belast.
Maar bijvoorbeeld BP tov dumbbell presses zal de borstspier een biet zijn (als je deze goed uitvoert natuurlijk).
Skullcrushers t.o.v. pushdowns geeft wel verschil maar dat heeft met de spier te maken met skullcrushers pak je voornamelijk de lange triceps en met pushdown voornamelijk de korte.
 
Af en toe wisselen doe ik vooral voor m'n eigen gemoedsrust

Ohja en je moet je spieren laten schrikken door ze een oefening te laten doen die ze niet kennen :o
 
Zoals de titel al aangeeft ben ik wel benieuwd wat hier de meningen over zijn..
Vanuit de sportscholen heb ik vaak gehoord dat je om de 8 a 12 weken van schema zou moeten veranderen omdat je spieren zouden wennen aan de oefeningen..
Nou heb ik ook vaker gehoord dat je juist wil dat je spieren wennen aan de oefeningen en om progressie te maken je meer gewicht en/of herhalingen gaat doen (afhankelijk van je doel)

Wat is jullie mening hier over?

Mijn mening, zodra je merkt dat de winst minder wordt => wisselen. "Uitmelken" = verspilde energie
 
Mijn mening, zodra je merkt dat de winst minder wordt => wisselen. "Uitmelken" = verspilde energie
In plaats van wisselen kun je je huidige schema vaak aanpassen.
Een LP schema zoals starting strength en greyskull wordt vaak jarenlang succesvol gevolgd, met gaandeweg de nodige aanpassingen (toevoegen van accessory, supersets, backoffsets, aanpassen van reps en sets..).
 
Wat is het verschil tussen aanpassen en wisselen?

En gaande weg een schema aanpassen is gewoon een andere benaming voor wat anders gaan doen dan het oorspronkelijke schema.
 
Wat is het verschil tussen aanpassen en wisselen?

En gaande weg een schema aanpassen is gewoon een andere benaming voor wat anders gaan doen dan het oorspronkelijke schema.
In mijn ogen is aanpassen kleine veranderingen aanbrengen om progressie uit je schema te blijven halen. Bv backoffsets toevoegen voor meer volume.
Wisselen houdt in dat je schema structureel verandert op meerdere vlakken. Bv van fullbody naar ub/lb.
 
Voor mij houd wisselen in dat je iets verander aan wat je deed. Hoe groot die verandering is bepaal jezelf adhv ervaring en behoefte
 
In plaats van wisselen kun je je huidige schema vaak aanpassen.
Een LP schema zoals starting strength en greyskull wordt vaak jarenlang succesvol gevolgd, met gaandeweg de nodige aanpassingen (toevoegen van accessory, supersets, backoffsets, aanpassen van reps en sets..).
Greg Nuchols (sp?) zegt hierover dat het uitmelken niet zoveel zin heeft.

Het heet niet voor niets Starting Strength, jaren mee doen lijkt wat overdreven.
 
Greg Nuchols (sp?) zegt hierover dat het uitmelken niet zoveel zin heeft.

Het heet niet voor niets Starting Strength, jaren mee doen lijkt wat overdreven.
Starting strength is idd de verkeerde naam, weet de naam niet van rip's linear program schema, maar heb op zijn forum toch vaak gelezen dat mensen jarenlang nagenoeg hetzelfde basisschema volgen.
 
Back
Naar boven