MuscleMeat

Wel vet, geen spiermassa.. Skinnyfat, en nu?

Bezoekers in dit topic

Lid geworden
29 jan 2015
Berichten
2
Waardering
0
Lengte
1m80
Hoi allen,

Ik zit in de volgende situatie en weet niet precies wat te doen, ik hoop dat (één van) jullie hulp kunnen bieden.

Situatie
Man, 29 jaar, 180 cm, 81 kilo.

Ik ben tot twee jaar terug altijd zeer mager geweest (60-65 kg, geen spiermassa, geen vet), en nooit krachttraining gedaan.

Januari 2013 gestopt met roken en andere feestverruimende middelen, dat jaar ongeveer 8 kilo aangekomen zonder sporten (voornamelijk vet dus)

Vorig jaar begonnen met krachttraining. Veel informatie opgezocht op diverse fora en hierdoor de overtuiging verkregen dat ik vooral heel veel moest gaan eten. Ik ben toen minstens 3200 Kcal per dag gaan eten (wel redelijk clean, met vooral eiwitten) met 3x per week sporten. Hierdoor kwam ik erg snel aan, maar was het overgrote deel ervan ook vet, blijkt achteraf.

Door persoonlijke omstandigheden ben ik sinds November vorig jaar tijdelijk gestopt met sporten, en ben nu de draad weer aan het oppakken.

Alleen ben ik nu dus 81 Kilo bij 180 cm, met zeer weinig spiermassa, en wel een flinke buikomvang (96 cm), en zichtbare lovehandles. Het ziet er gewoon echt niet uit en ik schaam me voor mij buik, wanner ik een overhemd aan trek en de knoopjes er bijna afspringen, terwijl ik voor de rest redelijk mager ben.
(foto eventueel op aanvraag)

BMR / Vetpercentage
Ik heb opnieuw mijn BMR berekend met de Harris Benedict Formule. Die zegt het volgende:
Onderhoud (BMR): 1871
Onderhoud 1-3x sporten: 2572

Mijn vetpercentage:
25% (berekend met de witte Fat Caliper van Body&Fit Shop)
25.52% (berekend aan de hand van lengte/omtrek via http://www.vetpercentagemeten.nl/ )

Cut / Bulk
Het dilemma is dus geweest: óf eerst spiermassa aanzetten (bulk) en later cutten, of eerst vetpercentage verlagen (cut) en daarna spiermassa aanzetten.

Ik wil absoluut niet vetter worden dan nu het geval is, dus heb ik ervoor gekozen om eerst mijn vetpercentage te gaan verlagen. Hopelijk lukt dat door op onderhoud te eten, door de zogenaamde newbie gains?

Cut en Kcal
Ik wil dit vetpercentage dus flink verlagen, maar niet dat minieme beetje spiermassa wat ik heb verliezen. Om dit te bereiken heb ik ervoor gekozen om op onderhoud (of nét eronder) van 2500 Kcal per dag te gaan eten, met minimaal 2gr Eiwit p/kg en 1gr vet p/kg, de rest Koolhydraten. Ik hou alles netjes bij in MyFitnessPal, dus weet precies wat ik eet. 1x in de week een cheatmeal in het weekend (alleen diner), waarbij ik niet kijk naar calorien.

Dit wil ik graag volhouden totdat mijn buik (en de rest van mijn lichaam) weer in enigszins normale proportie is, waarna ik wil gaan clean bulken om spiermassa aan te zetten.

Schema
Mijn schema is een 3-daags split wat ik van de sportschool heb gekregen toen ik begon. Ik heb het gevoel dat ik eigenlijk beter een full body kan doen waarbij alles 3x in de week wordt aangepakt.
Echter heb ik tot nu alleen ervaring met machines (met relatief laag gewicht, want beginner). De sportschool waar ik zit heeft wel een squatrek en dergelijke, maar geen enkele begeleiding.

Ik lees overal dat fullbody compund eigenlijk de way to go is als beginner, maar twijfel er aan of het verstandig is dat te gaan doen, aangezien ik de techniek van verschillende oefeningen niet onder de knie heb, en deze mijzelf aan zou moeten leren. Ik ben bang dat de kans op blessures hierdoor toeneemt en ik mezelf snel iets verkeerd aanleer.

Vragen
1. Is mijn aanpak van 2500 Kcal de juiste om mijn vetpercentage te verlagen en spiermassa te behouden ? Of moet ik hier nog onder gaan zitten om resultaat te zien?

2. Is het verstandig om mijn splitschema om te zetten naar een full body (door de oefeningen op machines te verdelen naar alle spiergroepen op 1 dag, en dan afwisselen in verschillende machines)?

3. Is het verstandig om op eigen houtje compound oefeningen te gaan leren zonder begeleiding? (Squat, deadlift, bench, rows, press, etc) En is het wel slim om dit te doen zonder daarbij een calorie overschot te hebben?

Excuus voor de lap tekst, maar liever geef ik een duidelijke situatie dan een wazig verhaal.
Hopelijk kan iemand mij vooruit helpen met goede tips!

Groet
 
Vragen
1. Is mijn aanpak van 2500 Kcal de juiste om mijn vetpercentage te verlagen en spiermassa te behouden ? Of moet ik hier nog onder gaan zitten om resultaat te zien?

Ik zou er hiermee beginnen en dan langzaam de kcal nog wat terug schroeven, (bijv) 100 pweek er af. Tot aan de 500 onder onderhoud!
Ps ik doe ook zo'n fout diner in het weekend, alleen ik schroef ervoor en erna wel de kcal flink terug! Lekker om de kachel zo op te porren, maar niet als de kachel nog tjokvol ligt! Oftewel als je de rest van de dag normaal eet kom je in totaal over een week gezien boven onderhoud uit.

2. Is het verstandig om mijn splitschema om te zetten naar een full body (door de oefeningen op machines te verdelen naar alle spiergroepen op 1 dag, en dan afwisselen in verschillende machines)?
Ja! No more words needed!

3. Is het verstandig om op eigen houtje compound oefeningen te gaan leren zonder begeleiding? (Squat, deadlift, bench, rows, press, etc) En is het wel slim om dit te doen zonder daarbij een calorie overschot te hebben?
Ja hoor kan best, begin met stronglifts bijv. Lekker licht, veel info over te vinden, handige app om bij te houden! Zelf ook mee gestart en goed bevallen! Wat ik wel in het begin deed was hiit cardio er achteraan. De gewichten waren nog geen uitdaging ( de techniek wel). Dus gewoon wat extra energie vragen van je lichaam. Ps ik deed graag hiit ivm tijd en omdat dit lang nawerkt! Is flink doorbijten, maar erna voelt t heerlijk!



Excuus voor de lap tekst, maar liever geef ik een duidelijke situatie dan een wazig verhaal.
Hopelijk kan iemand mij vooruit helpen met goede tips!

Groet
tadaa!
 
Je bent al goed op weg wat betreft basiskennis. Als je deze nu ook gaat toepassen zal je al snel resultaten zien.

Ik heb ook zelf alle compounds geleerd zonder begeleiding. Gewoon goed lezen waar je op moet letten bij de bewegingen en veel (instructie)video's kijken op Youtube. Beginnen met laag gewicht, rustig opbouwen. Als je merkt dat je techniek slecht wordt ga je weer omlaag in gewicht. Daarnaast kan je ook je lifts opnemen en terugkijken of hier plaatsen om commentaar te krijgen.

Deze jongen heeft veel verstand van uitvoering van oefeningen: http://www.youtube.com/user/CanditoTrainingHQ/videos
En deze ook: https://www.youtube.com/user/athrall7/videos
 
Eens met de anderen: doe jezelf een lol en dump dat splitschema. Gewoon 3x per week full body om lekker snel kracht en massa te pakken. Bewijst ook maar weer wat voor waardeloze adviezen mensen krijgen van de zogenaamde "fitness experts" in de sportscholen.
 
De bodyfat capiler van B&F kan wel rond de 20% afwijken, wel even rekening mee houden.
 
Thanks voor de replies mannen.


Ik zal eens kijken wat de weegschaal / metingen zeggen maandag, en aan de hand daarvan mijn inname (naar beneden) bijstellen.

Wat betreft cheat meal, lijkt het me inderdaad een goed idee om daar om heen minder te eten, zodat het alsnog redelijk in balans blijft qua cals. Ga ik onthouden!

Je bent al goed op weg wat betreft basiskennis. Als je deze nu ook gaat toepassen zal je al snel resultaten zien.

Ik heb ook zelf alle compounds geleerd zonder begeleiding. Gewoon goed lezen waar je op moet letten bij de bewegingen en veel (instructie)video's kijken op Youtube. Beginnen met laag gewicht, rustig opbouwen. Als je merkt dat je techniek slecht wordt ga je weer omlaag in gewicht. Daarnaast kan je ook je lifts opnemen en terugkijken of hier plaatsen om commentaar te krijgen.

Deze jongen heeft veel verstand van uitvoering van oefeningen: http://www.youtube.com/user/CanditoTrainingHQ/videos
En deze ook: http://www.youtube.com/user/athrall7/videos

Thanks voor de links, erg handig! Vooral die baard heeft zeer uitgebreide instructies, staat direct in de bookmarks!

De bodyfat capiler van B&F kan wel rond de 20% afwijken, wel even rekening mee houden.
Haha, ik zal er rekening mee houden. Ben momenteel bezig met de laatste schepjes Whey Perfection van de oude batch ;)

Eens met de anderen: doe jezelf een lol en dump dat splitschema. Gewoon 3x per week full body om lekker snel kracht en massa te pakken. Bewijst ook maar weer wat voor waardeloze adviezen mensen krijgen van de zogenaamde "fitness experts" in de sportscholen.

Ga ik zeker doen! Mijn plan is nu om de compound oefeningen eens flink te gaan bestuderen komende week (of weken), met alle do's en don'ts en deze te gaan oefenen op laagste gewicht (lege barbell waarschijnlijk).

In de tussentijd wil ik alvast een fullbody doen, maar dan met de machines/oefeningen die ik al ken. Ik heb mijn split omgezet naar een fullbody, zie hieronder. Ik heb de sets/reps afgekeken van AllPro (2x12), het lijkt me erg veel als ik alles 3x8-12 doe?

Slaat dit schema ergens op? Wat zijn eventuele verbeteringen (afgezien van iso vs compounds, dit komt dus later)? Moeten bepaalde spiergroepen meer (bv benen, borst) oefeningen hebben? Kleinere spiergroepen minder vaak per week? (biceps, tricep) Rep/sets ok?

Alle oefeningen dus 2x8-12

Ma:
Squat machine
Lat pulldown breed
Bench press machine
Shoulder press machine
Barbell curl
Tricep pushdown
Crunch machine

Wo:
Leg press
Lat pulldown (small)
Wide chest machine
Reverse Pec Dec
Dumbell Curl
Tricep dip machine
Crunch machine

Vr:
Squat machine
Seated row machine
Pectoral machine (misschien vervangen door DB press?)
Lateral raise machine
Barbell curl / Dumbell curl (wisselen om de week)
Tricep pushdown / tricep dip machine (wisselen om de week)
Crunch machine
 
Je kan alvast wel rustig aan gaan beginnen met dat schema. Vast wat wennen aan het liften. Maar ik zou wel zo vlug mogelijk overstappen op een "echt" schema als Starting Strength, SL 5x5 of Greyskull LP.
 
Ik zou gewoon meteen met stronglifts of starting strength beginnen, waarom wachten, zonde van je tijd
 
Je kan alvast wel rustig aan gaan beginnen met dat schema. Vast wat wennen aan het liften. Maar ik zou wel zo vlug mogelijk overstappen op een "echt" schema als Starting Strength, SL 5x5 of Greyskull LP.

Misschien een hele stomme vraag, maar als je t schema van SL 5x5 gaat volgen: http://stronglifts.com/wp-content/uploads/stronglifts-5x5-kg.xls , is het dan ook de bedoeling om alleen deze oefeningen te gaan doen en verder niks er naast bij te gaan doen?
 
Misschien een hele stomme vraag, maar als je t schema van SL 5x5 gaat volgen: http://stronglifts.com/wp-content/uploads/stronglifts-5x5-kg.xls , is het dan ook de bedoeling om alleen deze oefeningen te gaan doen en verder niks er naast bij te gaan doen?
Dat is inderdaad de bedoeling, bij de eerste versie werden er wel nog assistence oefeningen bij vermeld, namelijk bij workout a 3 sets dips tot falen, bij workout b 3 sets pull ups tot falen. In het begin lijkt het weinig, maar als je paar weken verder bent wordt t zwaar genoeg hoor
 
Back
Naar boven