AndroidHealthClinic

Welk nieuw schema

Bezoekers in dit topic

dandyman

Huge Freak
15 jaar lid
Lid geworden
1 mrt 2003
Berichten
7.925
Waardering
1
Jongens, ik zou graag jullie hulp willen bij de keuze voor een nieuw schema. Ik neem vanaf vrijdag een weekje rust waarbij ik alleen 3x p.w. ga cardioen en de buik bijhou.
19 mei begin ik vervolgens weer met mn training, maar nu wou ik dus bij jullie mijn vorbeeldschemas neerleggen inde hoop dat jullie mij kunnen aanbevelen welke te volgen.

Ik heb zo mn twijfels over een pull en push-schema omdat ik zelf van mening ben dat ik dan niet t maximale haal uit de biceps en triceps. Toch heb ik m voor de verandering opgenomen en dan wou ik graag van jullie een duidelijk statement waarom dit nou wel of niet goed is. enig voordeel wat ik erinzie is dat de bic/tri maar 1x p.w. wordt aangepakt ipv dat je m dan en apart en bij respectievelijk rug en borst nog meepakt. Ik heb voorheen een half jaar de armen samen gepakt wat toch wel de nodige progressie opleverde.

Mijn schouders en armen vind ik achterliggen tov de rest en borst vind ik proportioneel groter dan de rest. Dit hoor ik ook heel vaak dus t zal ook wel zo zijn:)

Komen mijn keuzeschema's:

1
zo-cardio op nuchtere maag
ma-schouders
di- benen
wo-rust (event. s'avonds cardio)
do-borst/tri
vr-rug/bic

2
zo-cardio op nuchtere maag
ma-schouders
di-tri/rug
wo-rust (event. s'avonds cardio)
do-benen
vr-bic/borst

3
zo-cardio op nuchtere maag
ma-schouders
di- bic/borst
wo-rust (event. s'avonds cardio)
do-benen
vr-tri/rug

Ik heb dus gekozen bij de laatste 2 om eerst de kleine spiergroep aan te pakken omdat ik die omhoog moet trekken.
borst en rug vind in principe prima eruitzien, vandaar. bic en tri worden dan 2 oefeningen gevolgd door 3 oef. voor de borst.rug.
optie 3 llijkt me ivm rug en benen na elkaar een mindere optie.
maar optie 2 zit ik weer met het probleemgeval van triceps na de schouders.

bij voorbaat dank.

dandyman, die op de Espitour bij deze aangeeft nu eens grotere armen en schouders wenst te krijgen;) :thumb: :lifter:
 
Laatst bewerkt:
komaan mensen, niemand die mij een helpende hand wil bieden:(
 
Ik zou je graag helpen Dandy, maar jij geeft MIJ meestal advies over mijn schema's, en kan jou geen gedegen advies geven...
 
haha, ben bij mezelf weer te veel aan t twijfelen, maar ben zelf ook nog lerende en ik leer elke keer weer.
alle antwoorden vergaar ik ook voor eigen doeleinden uiteraard maar hoe minder je weet hoe meer je leert.;)

enne ik ben benieuwd of iemand mij misschien op andere gedachten kan brengen qua pul/puschschema.
en ik heb ook nog nergens hier een schema als mijn laatste 2 gezien. triceps/rug en biceps voor de borst. ben benieuwd naar de meningen daaroer, maar vooralsnog is geen nieuws goed nieuws denk ik.
zwijgen is toestemmen, maar ja dan weet ik nog steeds niet welk schema. ga zelf als ik t nu bekijk voor nr 3.

Ik had r eigenlijk een poll van moeten maken:rolleyes:
 
optie 1, zo krijgen je schouders het meest rust , voordat ze weer bij borst worden aangepakt
 
ben ik t mee eens Nilsje, maarre dan zit ik met dat pull/pushschema. ga dan warschijnlijk erst biceps en dan rug doen en tricpes gevolgd door borst.

ben benieuwd naar de meningen hierover...nog steeds:rolleyes:
 
biceps rug, triceps borst??? Dat kan je dus beter niet doen, je biceps zijn synergisten bij je rug, dus als je eerst biceps doet, kan je het daarna wel schudden. Hetzelfde verhaal voor borst.

Benen kan je best de dag voor een rustdag doen. Het vergt behoorlijk veel energie en herstel vermogen, en om optimaal te kunnen trainen op de volgende trainingsdag is die rustdag wel wijs...
 
Originally posted by Robin
biceps rug, triceps borst??? Dat kan je dus beter niet doen, je biceps zijn synergisten bij je rug, dus als je eerst biceps doet, kan je het daarna wel schudden. Hetzelfde verhaal voor borst.

ja ik denk dat jij t verkeerd heb begrepen..bij nader inzien heb ik t verkeerd uitgelegd:rolleyes:
ik pak op donderdag eerst de biceps (2 oef, 6 sets totaal)om vervolgens de rug aan te pakken (3 oef, 10 a 12 sest totaal). biceps loop bij mij achter en rug benn ik wel tevreden over, vandaar deze volgorde.

de volgende dag geldt t zelfde verhaal voor triceps. mijn borst is mijn "handelsmerk":D, volgens velen, dus die wil ik in minder mate belasten ivm de armen en dus vooral triceps. dus pak ik op vrijdag eerst triceps (2 oef, 6 sets totaal) gevolgd door borst ( 3oefeningen, 10 a 12 sets totlaal)

Originally posted by Robin
Benen kan je best de dag voor een rustdag doen. Het vergt behoorlijk veel energie en herstel vermogen, en om optimaal te kunnen trainen op de volgende trainingsdag is die rustdag wel wijs...

Schouders is ook een achtergestelde spiergroep bij mij dus zodoende pak ik na goede rust eerts mn schouders, gevolgd door een rustdag voor mn bovenlichaam en dus benen (dag voor rustdag). zodoende hebben mn schouders voldoende rust gehad.
Waarna ik na de rustdag dus bovenstaande dagen in heb gepland zodat ik alle 3 mijn prioriteitgroepen goed kan aanpakken, althans ik hoop dat ik op de goede manier bezig ben.
maar aangezien ik vrij weinig reacties op mijn revolutionaire voorstel van eerst de kleine spiergroep en dan de grote spiergroep (biceps/rug en triceps/rug) heb gekregen ga ik dit schema gedurend e 8 weken eens volgen.

zo-cardio op nuchtere maag
ma-schouders
di- benen
wo-rust (event. s'avonds cardio)
do-bic/rug
vr-tri/borst
 
Misschien nog een tip voor het krijgen van wat grotere schouders.
Ik las dat je deze oefeningen voor de schouders doet:

"ik begin in t algemeen met lateral press, gevolgd door lateral raise, dan bent over raise. en dan shrug. doe geen extra oefening voor de anterior delts"

Persoonlijk vind ik dit ook niet de oefeningen voor de schouders. Vooral die lateral press, het is een leuke oefening maar als je bijna tot failure gaat dan ben je op het laatst meer andere spiergroepen aan het doen dan de schouders.

Voor schouders denk ik dat je altijd met dumbbell of barbell press moet beginnen. Met deze oefening ben je op het laatst als je niet meer kunt nog steeds met de schouders aan het drukken. En bij laterall press gebruik je dan al lang andere spieren. Dumbbell press is ook de ultieme massa builder, en daar gaat het bij de schouders om. Ik vind persoonlijk lateral press geen massa builder.

Doe het volgende maar eens:

Dumbbell press 4 sets ca 8 reps
Lateral Dumbbell raise 4 sets ca 8 reps
Seated Rear Lateral Raise (dumbbell) 3 sets ca 8 reps
Front raise ( deze doe ik zelf meestal met kabels) 3 sets

Probeer ook om de 2 weken bij de dumbbell press 3 dropsets te doen. Alleen je eerste set gewoon volgens de normale gang.
Deze oefeningen doe ik zelf ook voor de schouders, en als er 1 spiergroep is gegroeid het afgelopen jaar dan zijn het mijn schouders wel. Mijn borst is k*t, maar mijn schouders zijn top :)


Dat van die massa oefeningen weet je natuurlijk al lang, maar ben benieuwd waarom je geen echte press oefening doet.

Succes Dandyman

PS Voor het verkijgen van grotere schouders en armen is een schema belangrijk, maar de juiste oefeningen is nog veel belangrijker :)
 
Laatst bewerkt:
Dat van die massa oefeningen weet je natuurlijk al lang, maar ben benieuwd waarom je geen echte press oefening doet.

doe toch lateral press, vind ik zelf wel massabouwer. weet wel waar je op doelt, dat je bij laatste reps meer met je rug loopt te tillen of niet?
maar pak ook vaak de dumbbellpress hoor. was een algemeen schema. heb afgelopen schema lateral/mil. press gevolgd door dumbpres na mn borsttraining gedaan.

maar zekr bedankt voor t schema en de oefeningen. zal ze zeker gaan proberen.

is militairy press anders dan barbell press?
Ik weet trouwens niet warrom ik de mil.press lateral press noem:rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Originally posted by dandyman


doe toch lateral press, vind ik zelf wel massabouwer. weet wel waar je op doelt, dat je bij laatste reps meer met je rug loopt te tillen of niet?
maar pak ook vaak de dumbbellpress hoor. was een algemeen schema. heb afgelopen schema lateral/mil. press gevolgd door dumbpres na mn borsttraining gedaan.

is militairy press anders dan barbell press?
Ik weet trouwens niet warrom ik de mil.press lateral press noem:rolleyes:


Ja precies, dat je de laatste reps meer met je rug bezig bent dan met je schouders.

Ja military press is hetzelfde als barbell press.
 
Zou voor schema 1 gaan. En gewoon wat afwisselen. Dus om de zes weken een ander schema nemen.

Toen ik 12 weken een schema had gevolg waarin ik biceps/triceps 2x in de week trainde (dus bij borst/rug en nog eens bij armen) en daarna overstapte op push/pull, merkte ik dat mijn biceps een veel betere piek hadden en harder waren.
Dus push/pull was voor mij zo slecht nog niet.

En die armen trekken wel bij, maar het moet ook wel een beetje in je aanleg zitten. Je kan door trainen een heleboel verbeteren, maar sommige lichaamsdelen zijn nu eenmaal meer genetisch bevoorrecht dan andere lichaamsdelen.
 
Back
Naar boven