AndroidHealthClinic

welk schema anhouden?

Bezoekers in dit topic

Ik probeer uit te leggen dat er meerdere wegen naar Rome leiden.
Even een quote van Brad schoenfield:

First and foremost, it’s important to remember that the study equated volume between conditions. This was done to isolate the effects of frequency on muscular adaptations – an essential strategy for determining causality. However, a primary benefit of a split routine is the ability to increase per-workout volume while affording ample recovery between sessions. Since there is a clear dose-response relationship between volume and hypertrophy, total weekly volume needs to be factored into the equation. Certainly it’s possible that a split routine with a higher weekly volume would have performed as well or even better than the total body routine.

Dus niet gelijk op je pik getrapt, een oneliner als 'fuck splits voor naturals' is gewoon te makkelijk en zeker niet altijd waar.
Post een schema.
 
Maar is totaal overbodig en ook niet optimaal .

Nou als je het kunt bolwerken lijkt het mij optimaler, ik pak zelf ook Ppl 5 of 6x p.w.
Dat verkies ik boven Ub/Lb of bijv. 3 x full body, all for the gains :cool:
 
TS geeft duidelijk aan dat hij 3 dagen per week sport en niet 5/6x. Bodypart split is dus niet ideaal want frequentie is 1x/week. Als je 6x/week gaat is het een ander verhaal. Maar is totaal overbodig en ook niet optimaal .

Ik geef het op, je snapt het gewoon niet.
 
Post een schema.
Leer eens je plek kennen. Leuk dat je ergens wat artikeltjes hebt gelezen, maar die zonder te relativeren hier rond te gaan bazuinen is voor niemand zinvol. Daarnaast roep je een hoop en onderbouw je niets.
Als je straks wat meer ervaring hebt zal je zien dat krachttraining niet zwart/wit is, maar een groot grijs vlak.
Naar mate je langer traint is een fullbody schema gewoon niet meer vol te houden; 3x per week 5 setjes squatten met 60kg is prima te doen, zodra je op 1,5/2x je lichaamsgewicht zit is het wat minder tof.
Neemt overigens niet weg dat voor een beginner een split (zeker bij maar 1x per week) waarschijnlijk niet ideaal is.
 
Leer eens je plek kennen. Leuk dat je ergens wat artikeltjes hebt gelezen, maar die zonder te relativeren hier rond te gaan bazuinen is voor niemand zinvol. Daarnaast roep je een hoop en onderbouw je niets.
Als je straks wat meer ervaring hebt zal je zien dat krachttraining niet zwart/wit is, maar een groot grijs vlak.
Naar mate je langer traint is een fullbody schema gewoon niet meer vol te houden; 3x per week 5 setjes squatten met 60kg is prima te doen, zodra je op 1,5/2x je lichaamsgewicht zit is het wat minder tof.
Neemt overigens niet weg dat voor een beginner een split (zeker bij maar 1x per week) waarschijnlijk niet ideaal is.
Post een schema zoals TS heeft gevraagd.
 
Als je dan ook daadwerkelijk je eigen link even leest spreken ze van gelijk volume, waarbij 2x per week beter is.
Als het volume niet meer gelijk is gaat de vlieger dus al niet meer perse op, zoals ik stelde in mijn post.
Wekelijks volume blijft belangrijker dan frequentie.

Waarom zou je wekelijkse volume op een frequentie van 1x per week tov. 2x?
 
TS geeft duidelijk aan dat hij 3 dagen per week sport en niet 5/6x. Bodypart split is dus niet ideaal want frequentie is 1x/week. Als je 6x/week gaat is het een ander verhaal. Maar is totaal overbodig en ook niet optimaal .

Ik kan je volgen hoor, idd als je zoals Ts 1x p.w. de spiergroepen aan bod laat komen dan is het optimaler om gewoon de freqentie te verhogen (dus een ander schema) / maar dan met het oog op H'trophy.
Echter hij vraagt om een schema om in zijn cut aan te houden, tja in die context kan hij (zoals 3XL al zei) gewoon hetzelfde schema hanteren.
 
Leer eens je plek kennen. Leuk dat je ergens wat artikeltjes hebt gelezen, maar die zonder te relativeren hier rond te gaan bazuinen is voor niemand zinvol. Daarnaast roep je een hoop en onderbouw je niets.
Als je straks wat meer ervaring hebt zal je zien dat krachttraining niet zwart/wit is, maar een groot grijs vlak.
Naar mate je langer traint is een fullbody schema gewoon niet meer vol te houden; 3x per week 5 setjes squatten met 60kg is prima te doen, zodra je op 1,5/2x je lichaamsgewicht zit is het wat minder tof.
Neemt overigens niet weg dat voor een beginner een split (zeker bij maar 1x per week) waarschijnlijk niet ideaal is.
Een van de meest bekende en beste intermediate schema's nl Texas Method is nochtans exact wat jij beschrijft. Jammer maar helaas.
 
Ik kan je volgen hoor, idd als je zoals Ts 1x p.w. de spiergroepen aan bod laat komen dan is het optimaler om gewoon de freqentie te verhogen (dus een ander schema) / maar dan met het oog op H'trophy.
Echter hij vraagt om een schema om in zijn cut aan te houden, tja in die context kan hij (zoals 3XL al zei) gewoon hetzelfde schema hanteren.
Tuurlijk kan hij dat. Maar TS zegt dat hij 2 spiergroepen traint en 3x per week. Er vanuit gaande dat TS zijn benen traint zijn dat dan de volgende spiergroepen: benen, rug, borst, triceps, biceps en schouders. Frequentie is 1x/week en het volume zal lager liggen dan bij bvb upper/lower of fullbody. Maar blijkbaar ben ik nu de boeman omdat ik zeg dat hi jbeter alle spiergroepen 2x of3x /week traint.
 
The Rider spreekt zichzelf trouwens tegen. Hij geeft zelf aan dat hij een frequentie gebruikt van 2x/week om dan te zeggen dat ik ongelijk heb? Ik had het over TS zijn schema, niet over een 6 daagse split met 2x/frequentie. ' Volume is belangrijker ' en dan zegt hij ja ik neem alle spiergroepen 2x per week om meer volume te hebben. Dus je verhoogt maw de frequentie om meer volume te pompen.
 
Ik snap niet wat je vraagt?

Het onderzoek gaat ervan uit dat het volume hetzelfde is bij 3, 2 & 1x per week, dat lijkt me logisch toch? Aangezien je het aantal oefeningen, reps en sets gewoon verspreid over de week bij een frequentie van 3 & 2x.
 
Tuurlijk kan hij dat. Maar TS zegt dat hij 2 spiergroepen traint en 3x per week. Er vanuit gaande dat TS zijn benen traint zijn dat dan de volgende spiergroepen: benen, rug, borst, triceps, biceps en schouders. Frequentie is 1x/week en het volume zal lager liggen dan bij bvb upper/lower of fullbody. Maar blijkbaar ben ik nu de boeman omdat ik zeg dat hi jbeter alle spiergroepen 2x of3x /week traint.

Hoho, hoezo zal het volume lager liggen? Dat staat toch nergens?
Misschien ramt hij op 1 dag wel 18 setjes per lichaamsdeel.
 
Een van de meest bekende en beste intermediate schema's nl Texas Method is nochtans exact wat jij beschrijft. Jammer maar helaas.
Niet ingaand op de discussie hoe relevant de bekendheid van een schema is; je laat hier weer duidelijk zien dat je niet wilt discusseren maar wilt roepen. Helemaal geen punt, maar een forum is daar niet helemaal de juiste plek voor.
 
Hoho, hoezo zal het volume lager liggen? Dat staat toch nergens?
Misschien ramt hij op 1 dag wel 18 setjes per lichaamsdeel.

Als je zoveel setjes doet gaat de intensiteit er wel onder lijden, het gewicht neemt af, dus het volume gaat dan ook omlaag.
 
The Rider spreekt zichzelf trouwens tegen. Hij geeft zelf aan dat hij een frequentie gebruikt van 2x/week om dan te zeggen dat ik ongelijk heb? Ik had het over TS zijn schema, niet over een 6 daagse split met 2x/frequentie. ' Volume is belangrijker ' en dan zegt hij ja ik neem alle spiergroepen 2x per week om meer volume te hebben. Dus je verhoogt maw de frequentie om meer volume te pompen.

Nog een poging dan:
Jij lift 3x per week fullbody, jij traint ieder lichaamsdeel 3x per week met 1 setje (overdreven maar dan snap je het misschien).

Ik train een split en doe elk lichaamsdeel 1x in de week met 18 setjes. Wie denk je dat harder gaat, jij met je 3x of ik met mijn 1x?
 
Tuurlijk kan hij dat. Maar TS zegt dat hij 2 spiergroepen traint en 3x per week. Er vanuit gaande dat TS zijn benen traint zijn dat dan de volgende spiergroepen: benen, rug, borst, triceps, biceps en schouders. Frequentie is 1x/week en het volume zal lager liggen dan bij bvb upper/lower of fullbody. Maar blijkbaar ben ik nu de boeman omdat ik zeg dat hi jbeter alle spiergroepen 2x of3x /week traint.

Klopt wat je zegt, alleen hij stelde de vraag in de context van zijn cut en of hij dit zo aan kon houden of eventueel een ander schema.

Nu ja voor de cut kan hij natuurlijk gewoon xijn split aanhouden. Waarom veranderen ? Niet voor de cut iig.

Rider heeft wel gelijk maar hanteert een ander uitgangspunt, gaat niet uit vd oorspronkelijke vraagstelling.

Maar nogmaals ik snap je en vanuit jou redenatie heb je gelijk
 
Back
Naar boven