MuscleMeat

Welk schema voor beginnende powerlifter (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic


Kijk anders op deze site bij de powerlift sectie wat je bevalt qua indeling
 
Dit lijkt me een stuk beter
Vind nSuns eigenlijk gewoon best wel een debiel schema alhoewel ik het zelf ook heb gedaan
Beste zou gewoon zijn om een powerlift coach te nemen die je van een fatsoenlijk schema en programmering voor ziet natuurlijk :p
Mwah , een coach is idd alrijd beter maar ik wil eerst een jaar gaan powerliften voordat ik mezelf als serieus genoeg beschouw om naar een coach te kijken. Het is voor mij ook even uitproberen natuurlijk. 5x5 ziet er wel oerdegelijk uit .. gewoon focus om waar het op draait en dit vaak en veel doen. Misschien dat ik er een dag bij gooi met wat stretch routines, cardio en paar kleine isolaties voor achterlopende zaken
 
Ik ben ook gaan kijken naar 5/3/1 boring but big, opzich vrij flexibel qua volume maar het tempo waarin opgebouwd word is wel echt traag met een klein stapje per 4 weken … hoe moeilijk kan het zijn
 
Ik ben ook gaan kijken naar 5/3/1 boring but big, opzich vrij flexibel qua volume maar het tempo waarin opgebouwd word is wel echt traag met een klein stapje per 4 weken … hoe moeilijk kan het zijn
Je zou dan ook naar de (inverted) Juggernaut kunnen kijken, Alex Bromley heeft dat in een filmpje op YT weleens vergeleken met 531 en daar doe je op basis van je 4 wekelijkse repout je trainingsmax aanpassen, iirc.
 
Ik ben ook gaan kijken naar 5/3/1 boring but big, opzich vrij flexibel qua volume maar het tempo waarin opgebouwd word is wel echt traag met een klein stapje per 4 weken … hoe moeilijk kan het zijn

Ik heb deze variant pakweg 14 jaar geleden uitvoerig uitgeprobeerd en daar helaas amper resultaten mee behaald.
Dat moet je overigens wel in de context zien van iemand die toe al decennia lang serieus trainde.
Ik ken genoeg anderen die er wel goed op gaan/gingen.

Wat dit systeem -en alle andere goede methoden- kenmerkt, is een opbouw van zogenaamd "momentum".
De clue zit hem daarbij in de zeer graduele progressieve opbouw en het (aanvankelijk) vaak grote volume.

Dit in tegenstelling tot lineaire vormen die te snel en te "stijl" omhoog gaan waardoor je voortijdig vastloopt.
Niet dat er iets mis is met tapering en pieken (volume-reductie overgaand in hogere intensiteit) maar geduld is dus een schone zaak.

Je werkt aan het grote onzichtbare deel van de ijsberg, maar als het voor je werkt krijg je dit wel dik in krachtpieken "uitbetaald".
 
Mwah , een coach is idd alrijd beter maar ik wil eerst een jaar gaan powerliften voordat ik mezelf als serieus genoeg beschouw om naar een coach te kijken. Het is voor mij ook even uitproberen natuurlijk. 5x5 ziet er wel oerdegelijk uit .. gewoon focus om waar het op draait en dit vaak en veel doen. Misschien dat ik er een dag bij gooi met wat stretch routines, cardio en paar kleine isolaties voor achterlopende zaken
Dan kan je ook kijken naar een 3(+1)-daagse DUP, waarbij je op 3 dagen de grote 3 doet en de rest op een 4e dag. Voor de 3 dagen waar je de grote 3 doet zit dan altijd een rustdag, bv: ma, wo, vr + zat.
 
Het is wel zo het beste schema is er een waar je je aan houd. Ik ga daarom omdat ik dit het meest simpel vind nsuns volgen tot ik echt plateau. In combinatie met mijn eerste bulk in jaren verwacht ik dat als ik streng ben voor mezelf wat betreft herstel er voor mij een hoop te halen valt nog.
 
Het is wel zo het beste schema is er een waar je je aan houd. Ik ga daarom omdat ik dit het meest simpel vind nsuns volgen tot ik echt plateau. In combinatie met mijn eerste bulk in jaren verwacht ik dat als ik streng ben voor mezelf wat betreft herstel er voor mij een hoop te halen valt nog.
Voor hoeveel dagen ga je? Ga je m loggen?
 
Voor hoeveel dagen ga je? Ga je m loggen?
Ik ga voor 4 want volume lijkt me dan het best te managen. Moet nog even kijken wat voor oefeningen ik toevoeg aan isolatie werk, maar ik denk oefeningen die een directe invloed hebben op het verbeteren van de grote 3.

Loggen ben ik echt heel inconsistent mee dus ik twijfel
 
Begin maar eens met 5x5 !
Vaak denkt men er te makkelijk over
 
Begin maar eens met 5x5 !
Vaak denkt men er te makkelijk over
Top schema voor iemand die nog nooit een barbell heeft aangeraakt in zijn/haar leven. Absoluut geen strak plan voor iemand die al zoveel ervaring heeft.
 
Top schema voor iemand die nog nooit een barbell heeft aangeraakt in zijn/haar leven. Absoluut geen strak plan voor iemand die al zoveel ervaring heeft.
Ligt er aan op welk % van 1RM je start, verder heeft een 'ervaren' sporter ook een hoger 1RM dan een beginner. Al met al maakt het dan weinig uit, en zal alleen het % invloed hebben.
Als nieuweling in 5x5 zou ik sowieso niet te hoog beginnen
 
je kunt toch gewoon op low rep trainen en opbouwen naar een peak week, zo doe ik dat altijd. werk prima
of gewoon 5x5 ben ik ook flink op vooruit gegaan. 3x3 kan ook.
 
Vraag is ook, wanneer is je eerste competitie of mock-meet?

Powerlifting to Win heeft veel schema's gerecenseerd adhv toepasbaarheid.

Nsuns kan je 4x pw beginnen, maar wsl wil je als PL-er uiteindelijk minstens 2x pw benchen.

Misschien hebben tymboo of RockOfAges ideeën en/of suggesties?
 
Bij nsuns is het natuurlijk wel dat je bij T1 deadlifts doet i.p.v. sumo en vice versa. Nu ben ik iemand die het simpelweg veel beter doet met sumo dan conventioneel dus ga ik ook Sumo doen op t1. Dan is het wel de vraag welke oefening ik met t2 kan doen om mijn sumo sterker te maken. Ik ben vrij quad dominant dus misschien is het beter om zelfs iets helemaal anders te doen zodat mijn glutes en hams wat mee gaan komen ?
 
Nsuns kan je 4x pw beginnen, maar wsl wil je als PL-er uiteindelijk minstens 2x pw benchen.
Bij nSuns 4-dagen bench je 2x per week.

Dag 1:
Bench + OHP

Dag 2:
Squat + Sumo DL

Dag 3:
Bench + CGBP

Dag 4:
DL + Front Squat
 
je kunt toch gewoon op low rep trainen en opbouwen naar een peak week, zo doe ik dat altijd. werk prima
of gewoon 5x5 ben ik ook flink op vooruit gegaan. 3x3 kan ook.
vanuit 5x5 kun je naar 8x3, 5x3,3x3 als je PL gericht traint
(8x3 is ook veel -24- reps, maar op hoger % van 1RM)
 
Back
Naar boven