Fitness Seller

Welk schema?

Bezoekers in dit topic

Gast 146649

Cool Novice
Lid geworden
27 jul 2015
Berichten
135
Waardering
26
Hallo mensen,

Nadat ik bodybuilding en powerlifting een langere tijd heb samengesteld in mijn schema's,
wil ik nu gaan beginnen aan een schema dat de nadruk legt op powerliften.
Na een onderzoek kwam ik uit op Madcows 5x5, Stronglifts, 5/3/1 of beyond 5/3/1.

Welk schema is uit jullie ervaring het effectiefste gebleken (ik weet dat dit verschillend is per persoon)?
En
Wat is het beste schema om te volgen voor een beginnende powerlifter?
??????

Daarbij moet ik wel zeggen dat ik de techniek van de compounds onder de knie heb en dat ik de "beginner gains" (zoals ik vaak langs zie komen) al grotendeels heb (gekregen).
 
Wat zijn je stats op squat, bench en deadlift?
 
Stronglifts maximaal uitmelken. Wanneer je niet meer goed kan herstellen voor de volgende training overstappen op madcow
 
Wat zijn je stats op squat, bench en deadlift?
Squat: 130 kg
Deadlift: 150 kg (lang geleden 1RM gedaan)
Bench: 90 kg
Is niet bijzonder, maar ik ben nog jong en niet de meest ervaren lifter:D

Stronglifts maximaal uitmelken. Wanneer je niet meer goed kan herstellen voor de volgende training overstappen op madcow

Leek me al verstandig, maar zijn deze schema's uit jouw ervaring ook zinvol gebleken?
 
Aan 85 kg zou ik geen StrongLifts meer nemen maar op Madcow overgaan.
 
Aan 85 kg zou ik geen StrongLifts meer nemen maar op Madcow overgaan.
Je lichaamsgewicht heeft daar echt helemaal 0,0 mee te maken. Afhankelijk van zijn bouw/gewicht/vet/alles kan hij misschien nog wel tot de 250 kilo deadlift prima SL doen.

Stronglifts starten op ~70% van je huidige maxes. Wanneer dat te zwaar wordt voor je herstel overstappen op Madcow.
 
Je lichaamsgewicht heeft daar echt helemaal 0,0 mee te maken. Afhankelijk van zijn bouw/gewicht/vet/alles kan hij misschien nog wel tot de 250 kilo deadlift prima SL doen.

Stronglifts starten op ~70% van je huidige maxes. Wanneer dat te zwaar wordt voor je herstel overstappen op Madcow.
Het aantaal maal dat je je lichaamsgewicht kan optillen op de grotere lifts is een prima indicatie als je wilt weten wat het handigst is om in te stappen qua schema. Dat wilt niet zeggen dat StrongLifts onmogelijk is op dit punt (beetje twijfelgevalletje) maar als default is het met deze stats op dit bodyweight wss handiger om met Madcow te beginnen. Het lijkt er nu een beetje op dat je gewoon problemen ermee hebt als iemand een andere mening heeft want dit is gewoon een vrij naieve reactie. Daar komt bij dat volgens "het boekje" StrongLifts helemaal niet start std op 70%. Ligt er maar net aan hoeveel kg je instapt. Een simpel cijfermatig gegeven aangezien de lineaire progressie hetzelfde zal zijn voor iemand die begint met een lege stang of iemand die instapt met 120 kg.
 
Laatst bewerkt:
Het aantaal maal dat je je lichaamsgewicht kan optillen op de grotere lifts is een prima indicatie als je wilt weten wat het handigst is om in te stappen qua schema. Dat wilt niet zeggen dat StrongLifts onmogelijk is op dit punt (beetje twijfelgevalletje) maar als default is het met deze stats op dit bodyweight wss handiger om met Madcow te beginnen. Het lijkt er nu een beetje op dat je gewoon problemen ermee hebt als iemand een andere mening heeft want dit is gewoon een vrij naieve reactie. Daar komt bij dat volgens "het boekje" StrongLifts helemaal niet start std op 70%. Ligt er maar net aan hoeveel kg je instapt. Een simpel cijfermatig gegeven aangezien de lineaire progressie hetzelfde zal zijn voor iemand die begint met een lege stang of iemand die instapt met 120 kg.

Dus jij vind dat hij moet beginnen met een lege stang op alle lifts? Daar schiet hij helemaal niks mee op.
Met zijn lifts zou hij met 5x5 nog prima progressie kunnen boeken. Ik zeg niet dat het zo is. Dan is hij beter af met SL dan met Madcow omdat de progressie daarin stuk trager is.
 
Dus jij vind dat hij moet beginnen met een lege stang op alle lifts? Daar schiet hij helemaal niks mee op

Dat staat helemaal nergens man. Ben je nou aan het trollen of heb je moeite met begrijpend lezen?
 
Ik wil volgende week beginnen, maar:
Zal ik SL5x5 doen of ICF5x5, wanneer kracht het doel is?
 
Back
Naar boven