XXL Nutrition

Welk type cardio voor vetverbranding (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

FunnyMuffin

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
4 jan 2003
Berichten
4
Waardering
0
Ik train nu ongeveer 6 maanden in de sportschool en het gaat best wel goed. Ik zie al erg veel verschil, en mijn omgeving ook :). Ik ben verder 1m81 en weeg 70KG. Toch is mijn buik niet echt strak, daar zal wel wat vet zitten.

Nou doe ik de afgelopen tijd na elke training ook 45min fietsen op redelijk lage intensiteit. Maar nu begin ik dus te twijfelen of dat wel het beste is, omdat ik las dat fietsen niet de beste cardio-oefening zou zijn voor een strakkere buik, maar hardlopen juist wel. Klopt dat??

Nou vind ik het lopen op zo'n band niet prettig, dus dan zou ik eerder gaan cross-trainen of roeien. Of kan ik gewoon blijven fietsen (wat ik het fijnste vind) en klopt er niets van die stelling?
 
Loopband is wel het effectiefst IMO, je moet een oef doen die grote spiergroepen recruteerd, zo verbruik je optimaal energie. (dus vet)
roeien is rug, wat ok is maar hardlopen is altijd effectiever.
Fietsen is ook ok, maar opnieuw, de hoeveelheid energie die je ermee verbuikt ligt altijd lager, je zal dus meer uren moeten doorbrengen op een fiets apparaat dan op een loopband.
 
Ah ok. Dus de cross-trainer zou ook wel een goed alternatief zijn voor de loopband? Aangezien je dan ook meer je bovenlichaam gebruikt?
 
Originally posted by admin
Loopband is wel het effectiefst IMO, je moet een oef doen die grote spiergroepen recruteerd, zo verbruik je optimaal energie. (dus vet)
roeien is rug, wat ok is maar hardlopen is altijd effectiever.
Fietsen is ook ok, maar opnieuw, de hoeveelheid energie die je ermee verbuikt ligt altijd lager, je zal dus meer uren moeten doorbrengen op een fiets apparaat dan op een loopband.

Ik raak zelf bij hardlopen veels te snel buiten adem...
Is mn conditie dan zo slecht ?:(
Of moet ik echt heeeeeeeel langzaam hardlopen ofzo?

Maar wat ik zelf ook vaak doe als ik ergens naartoe moet, gewoon wandelen als ik droger wil worden.
 
Goed nieuws, T, althans voor mij, want ik heb een schurfthekel aan die hometrainer, terwijl ik de loopband wel leuk vind. Dus als ik die kerstbuik eraf ga cardio-en .. Wel raar, want buiten vind ik fietsen prettiger dan (hard)lopen.
 
Je moet ook niet hardlopen ,want dan werk je meer aan je conditie.Beter is een snelle lange looptempo
 
Met hardlopen verbrand je toch meer spieren dan vet? ???
 
Joggen of "snel wandelen" is idd beter lorenzo.
 
Je moet de oefining doen die de meeste spieren gebruikt. Imo roeien
 
Houd ook rekening met de hoeveelheid callorieën die je verbuikt per activiteit:

Tabel: energieverbruik per 30 minuten duurarbeid voor verschillende activiteiten bij 2 personen (65 en 82 kg).
Bron tabel: American College of Sports Medicine. Fitness Book (second edition), 1998 Sportieve activiteit


Gewicht 65 kg......................................Gewicht 82 kg

Fietsen (snelheid 16 km/uur) 200 kcal......260 kcal
Aerobics (middelzwaar) 200 kcal...............260 kcal
Inline skaten 230 kcal...............................300 kcal
Schaatsen (middelzwaar) 230 kcal............300 kcal
Roeien (middelzwaar) 230 kcal..................300 kcal
Traplopen 260 kcal....................................350 kcal
Zwemmen (vrije slag; middelzwaar) 260 kcal...350 kcal
Jogging (snelheid 8 km/uur) 260 kcal........350 kcal

Hier zien we trouwens dat ook zwemmen goed scoort.
 
Als je je vet kwijt wilt moet je gewoon een goed dieet opstellen en eventueel kun je het ondersteunen door cardio.
 
Door cardio??? of bedoel je aerobe training?
 
Originally posted by 3XL
Door cardio??? of bedoel je aerobe training?

Door cardio bedoelde ik gewoon. Niet op trainingsdagen en niet langer de 20/ 30 min.
Maar wat ik eigenlijk wou zeggen is dat je dieet gewoon het belangrijkst is.
 
Heb onlangs gehoord van een maat van mij (heeft profzwemmen in Amerika gedaan) dat het niet zo ideaal is om vet te verliezen, aangezien je teveel afgekoeld wordt in het water (lichaamstemperatuur te laag)... Klopt dit?
 
Ik ben het eens dat als je wil afvallen moet je op je dieet letten, cxardio moet je niet doen om af te vallen. daarvoor is het gewoon niet effectief, 350kcal voor een half uurtje joggen zit er zo weer aan. Wel helpt cardio je stofwisseling te versnelllen waardoor je ook als je niet traint meer verbrandt dan 'gewoon'
 
Originally posted by Big Byron
.... Heb onlangs gehoord van een maat van mij (heeft profzwemmen in Amerika gedaan) dat het niet zo ideaal is om vet te verliezen, aangezien je teveel afgekoeld wordt in het water (lichaamstemperatuur te laag)... Klopt dit? ....

Idd BB heb hier ooit weleens wat over gelezen maar kan het zo snel niet vinden.
Zwemmen als vetverbrandende aerobe sport is nutteloos, ging dat stuk over.

Groet Smalluser :thumb:
 
De temperatuur van het water zorgt ervoor dat je lichaam een isolatie (vetlaag) gaat maken.

Maar dit gaat natuurlijk alleen maar op voor iemand die heeeeeeel regelmatig zwemt. Van 2x in de week een half uurtje baantjestrekken zal je dit niet zosnel krijgen
 
Originally posted by Big Byron
Heb onlangs gehoord van een maat van mij (heeft profzwemmen in Amerika gedaan) dat het niet zo ideaal is om vet te verliezen, aangezien je teveel afgekoeld wordt in het water (lichaamstemperatuur te laag)... Klopt dit?

Het is zo (heb ik vernomen....ben geen wetenschapper) dat je lichaam een laagje vet vasthoudt, om je te beschermen tegen het koude water, weet niet of daar wetenschappelijk bewijs voor is, maar als je alle topzwemmers op tv ziet, zie je wel gespierde lijven, maar geen super afgetraind lichaam, zoals bij vrijwel alle andere "droge" sporten wel.....dus wellicht zit er iets in, maar als je af en toe gaat zwemmen, en je zit niet in je laaste weken, voor je het podium op moet, denk ik niet dat je er iets van zal merken..........
Wat de keus aan cardio oefeningen betreft: gewoon meer cal. verbranden dan je binnenkrijgt!
Ik zelf fiets graag, dus fiets ik liever een week langer, om droog te worden, dan te gaan joggen (wat bovendien weer niet prettig is aan mijn knieen).
 
Originally posted by frietbakker
Ik ben het eens dat als je wil afvallen moet je op je dieet letten, cxardio moet je niet doen om af te vallen. daarvoor is het gewoon niet effectief, 350kcal voor een half uurtje joggen zit er zo weer aan.
Onzin tuurlijk is het belangrijk bij afvallen/vetverbranden geloof me als je serieus wil afvallen dan kom je er niet met een dieet alleen.
Het enige wat je dan verbrand zijn de callorieën die je kwijtraakt door onder je behoefte te gaan zitten en dat gaat na een tijdje ook vertragen eens je stofwisseling daalt.
Trouwens weinig? 800 kcal per uur want de personen zijn niet zo zwaar dus tel er maar wat bij.
Als je het slim doet komen die allemaal uit vet dus dat eet je er natuurlijk niet direct bij, niet al je energie uit voeding gaat naar je vet reserves en zeker niet als je minder eet dan je nodig hebt.
Natuurlijk haalt het weinig uit als je dieet niet klopt maar het is zeker wel effectiever als je deze 2 combineerd.
 
Originally posted by Big Byron
Heb onlangs gehoord van een maat van mij (heeft profzwemmen in Amerika gedaan) dat het niet zo ideaal is om vet te verliezen, aangezien je teveel afgekoeld wordt in het water (lichaamstemperatuur te laag)... Klopt dit?
Mensen (en andere zoogdieren) zijn warmbloedig, dat wil zeggen dat we ons niet aanpassen aan de omgevingstemperatuur zoals bijv. een reptiel maar onze lichaamstemperatuur constant houden. Oa door onze stofwisseling omhoog te gooien waardoor we het warmen krijgen.
Dus zwemmen is juist ideaal om vet te verbranden!
Hoe kouder de omgeving, hoe meer vet je verbrand, dus in de winter cutten is eigenlijk zo slecht nog niet.
 
Back
Naar boven