AndroidHealthClinic

Welke erfelijke factoren beïnvloeden de spieropbouw?

Bezoekers in dit topic

Chippie

Novice
Waardering
1
Lengte
1m86
Massa
78kg
Na een half jaar flink trainen heb ik een hoop spiermassa opgebouwd. Van het groepje vrienden waarmee ik vaak naar de sportschool ga ben ik wel de fanatiekste, maar de resultaten zijn bij mij ook een stuk beter. Ik weet dat ik beter op mijn voeding en trainingsschema let, maar ik ben van nature al redelijk gespierd. Zo heb ik de paardenbenen van mijn vader gewoon cadeau gekregen en kan ik "leg day" skippen. Waarschijnlijk is een korte google zoekpoging al genoeg om tot een antwoord te komen, maar ik vroeg me af of er hier experts of deskundigen aanwezig zijn die goed kunnen uitleggen welke erfelijke factoren bijdragen aan hoe snel iemand spieropbouw aanmaakt. Is dit simpel een kwestie van een hogere mate van testosteron of een ander hormoon?

zit zeker ook nog op voetball?

Ook al heb je genetisch van nature goeie benen (heb ik ook) , dan nog moet je ze trainen. Al is het ook deels voor kracht , de grote zal ook enorm meevallen als je je stats zo bekijkt.

Ik begrijp je reactie, maar het is relevant voor het onderwerp, toch? Ik vindt het boeiend dat mijn vrienden zich kapot werken om hun benen te trainen en ik dezelfde oefeningen nooit doe maar deze op hele zware standen gewoon kan.

Als het te macho overkomt zal ik het veranderen naar "een vriend van me heeft de.." :p

Ik begrijp je reactie, maar het is relevant voor het onderwerp, toch? Ik vindt het boeiend dat mijn vrienden zich kapot werken om hun benen te trainen en ik dezelfde oefeningen nooit doe maar deze op hele zware standen gewoon kan.

Als het te macho overkomt zal ik het veranderen naar "een vriend van me heeft de.." :p

Je zal wss en shitstorm over je heen krijgen omdat je zegt 'paardenbenen' te hebben van nature en daarom rationaliseert dat je leg day kan skippen. Wat een 'normale' persoon als groot ziet is hier average at best.

Ten eerste: geen leg Day skippen, zo groot zullen ze niet zijn
Ten tweede: er zijn enorm veel genen die het totaalplaatje bepalen. Denk aan het gen voor de testosteron productie, androgeenreceptor, de hoeveelheid snelle spier vezels waarmee je begon, genen voor je koolhydraat/eiwit/vet metabolisme, groeihormoon en IGF1-genen en bijbehorende receptoren en nog veel en veel meer. Desondanks dit verschilt de gemiddelde mens op zn max niet enorm veel van elkaar

pas als je benen er zo uitzien kan ik begrijpen dat je leg day skipt:
chicken-legs.jpg

Je zal wss en shitstorm over je heen krijgen omdat je zegt 'paardenbenen' te hebben van nature en daarom rationaliseert dat je leg day kan skippen. Wat een 'normale' persoon als groot ziet is hier average at best.

Zonder twijfel zal ik lang niet de beenspieren hebben van de meeste posters. Achteraf bekeken lijkt het net of ik een forum dick swinging contest probeer te beginnen, maar de zin was bedoeld met een flinke dosis zelfspot.

---------- Post toegevoegd Fri 1 Mar 2013 om 18:04 ----------

Ten eerste: geen leg Day skippen, zo groot zullen ze niet zijn
Ten tweede: er zijn enorm veel genen die het totaalplaatje bepalen. Denk aan het gen voor de testosteron productie, androgeenreceptor, de hoeveelheid snelle spier vezels waarmee je begon, genen voor je koolhydraat/eiwit/vet metabolisme, groeihormoon en IGF1-genen en bijbehorende receptoren en nog veel en veel meer. Desondanks dit verschilt de gemiddelde mens op zn max niet enorm veel van elkaar

Dankjewel voor je antwoord. Ik neem aan dat er veel variatie bestaat tussen deze factoren per persoon? En wat bedoel je precies met dat de gemiddelde mens op zn max niet veel van elkaar verschilt?

---------- Post toegevoegd Fri 1 Mar 2013 om 18:06 ----------

pas als je benen er zo uitzien kan ik begrijpen dat je leg day skipt:
chicken-legs.jpg

Ik moet toegeven dat je prachtige benen hebt. :p

Dingen die bepalen of je aanleg hebt voor BB zijn oa. de hoeveelheid van bepaalde hormonen die er van nature wordt aangemaakt. bvb. testosteron.

Dingen die bepalen of je aanleg hebt voor BB zijn oa. de hoeveelheid van bepaalde hormonen die er van nature wordt aangemaakt. bvb. testosteron.

Dat klinkt logisch, maar dit betekent dan ook dat het voor sommigen simpelweg onmogelijk is om bodybuilding te doen, toch?

Zonder twijfel zal ik lang niet de beenspieren hebben van de meeste posters. Achteraf bekeken lijkt het net of ik een forum dick swinging contest probeer te beginnen, maar de zin was bedoeld met een flinke dosis zelfspot.

---------- Post toegevoegd Fri 1 Mar 2013 om 18:04 ----------

Dankjewel voor je antwoord. Ik neem aan dat er veel variatie bestaat tussen deze factoren per persoon? En wat bedoel je precies met dat de gemiddelde mens op zn max niet veel van elkaar verschilt?

---------- Post toegevoegd Fri 1 Mar 2013 om 18:06 ----------

Ik moet toegeven dat je prachtige benen hebt. :p

Das het grappige, dat is hij niet :p

Vind dit altijd wel interessante discussies/onderwerpen maar volgens mij idd te veel factoren die meespelen.

Achteraf bekeken lijkt het net of ik een forum dick swinging contest probeer te beginnen, maar de zin was bedoeld met een flinke dosis zelfspot.

Dat zal wel. We zijn allemaal getrolld!!1!

Maar om weer on topic te gaan; wat kurash zegt. Wat misschien zelfs belangrijker is dan de genen voor de spieropbouw is de genetische aanleg voor een groot frame (skelet) met de juiste verhoudingen, en genetische aanleg voor gunstige aanhechtingen. Aangezien hier minder aan te veranderen is dan de hormonale zaken (als je eenmaal uitgegroeid bent).

Laatst bewerkt:
Das het grappige, dat is hij niet :p

Vind dit altijd wel interessante discussies/onderwerpen maar volgens mij idd te veel factoren die meespelen.

Nee dat snap ik ook wel. :p

Ja, daar begin ik nu ook langzaam achter te komen na een stuk of drie on-topic reacties, haha. Bestaat er een verband tussen een hogere mate aan hormonen een grotere "frame", wat Geddie zegt? Je moet anders wel heel veel mazzel hebben als al deze factoren random bepaald worden. Ik ben geen deskundige, maar er zal toch haast wel een verband zijn?

Nee dat snap ik ook wel. :p

Ja, daar begin ik nu ook langzaam achter te komen na een stuk of drie on-topic reacties, haha. Bestaat er een verband tussen een hogere mate aan hormonen een grotere "frame", wat Geddie zegt? Je moet anders wel heel veel mazzel hebben als al deze factoren random bepaald worden. Ik ben geen deskundige, maar er zal toch haast wel een verband zijn?

Het is genetisch en vooral embryologisch bepaald Hoe je bouw en spieraanhechtingen eruit komen te zien, al zal ene aantal hormonen zeker invloed hierop kunnen hebben (bijvoorbeeld bij reuzengroei)

Back
Naar boven