XXL Nutrition

Welke kettlebell voor kettlebell swings? (mbt gewicht) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

yasmine

Monstrous Giant
10 jaar lid
Lid geworden
20 mrt 2011
Berichten
11.882
Waardering
3.596
Massa
40kg
Vetpercentage
> 50%
Hallo iedereen,
Ik heb al wat ervaring met kettlebell swings (en deed ze vaak na een zware trainingsessie. Toen deed ik dat met 24 kilo. Ik zou voor tijdens de vakantie, in het buitenland, mijn lichaam sterk willen houden en het verlies willen beperken door te trainen met een paar kettlebells. Ik kan er eentje kopen van 32 kilo. Daar zou ik dan kettlebell swings, snatch, press, squat, bent over row , turkish get ups mee doen. Is 32 niet te zwaar? En hoe ziet dan de rep range en zo er uit voor de swings bijv. Doel is vetverbranden en sterk blijven (5 weken op vakantie zonder gym). Thaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaanks!
 
Hallo iedereen,
Ik heb al wat ervaring met kettlebell swings (en deed ze vaak na een zware trainingsessie. Toen deed ik dat met 24 kilo. Ik zou voor tijdens de vakantie, in het buitenland, mijn lichaam sterk willen houden en het verlies willen beperken door te trainen met een paar kettlebells. Ik kan er eentje kopen van 32 kilo. Daar zou ik dan kettlebell swings, snatch, press, squat, bent over row , turkish get ups mee doen. Is 32 niet te zwaar? En hoe ziet dan de rep range en zo er uit voor de swings bijv. Doel is vetverbranden en sterk blijven (5 weken op vakantie zonder gym). Thaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaanks!
Om te swingen gaat 32 vlot. Squat, bor enzo ook. Get ups zullen mss wat zwaar zijn.
ik heb een hele set en gebruik eigenlijk alleen de 32
 
Om te swingen gaat 32 vlot. Squat, bor enzo ook. Get ups zullen mss wat zwaar zijn.
ik heb een hele set en gebruik eigenlijk alleen de 32
Wat hij zegt, 32 is een beste jongen, zou ook voor presses tegen kunnen vallen.

Vaak gaat het bij KBs juist om lager gewicht en meer herhalingen.

Misschien kan UnCompress iets zeggen, die traint er veel mee.
 
Veel krachtsporters gebruiken een kettlebell verkeerd en trainen ermee alsof ze squats of deadlifts doen. Het doel van het trainen met een kettlebell is pure explosie. De swing moet een hipsnap hebben en een hiphinge zijn, dus geen squat.

Ik heb een artikel gelezen over het maximum aantal gewicht die effectief is bij de swing. Ze deden metingen bij verschillende spiergroepen en de gulde regel was dat het lichaam het hardste moest werken bij een kettlebell op 1/3 van BW. Zodra je een zwaardere kettlebell nam voor je swings nam de hipsnap af en werd deze minder explosief.
In de praktijk zou dat neerkomen op een kettlebell van maximaal 32kg voor de swing. Mocht je zwaarder willen dan kun je met bands bijvoorbeeld de load nog wat verzwaren, dit kan ook bij een 24kg bell gebruikt worden natuurlijk.

Zelf heb ik een set van 4kg t/m 32kg en die laatste gebruik ik nog niet. Snatches (dead) en getups boven de 24kg zijn al aardig zwaar.
Wil je een uitdaging bij de press, doe dan eens de bottom up versie en kijken of je de 24kg omhoog krijgt. ;)
 
Laatst bewerkt:
Veel krachtsporters gebruiken een kettlebell verkeerd en trainen ermee alsof ze squats of deadlifts doen. Het doel van het trainen met een kettlebell is pure explosie. De swing moet een hipsnap hebben en een hiphinge zijn, dus geen squat.

Ik heb een artikel gelezen over het maximum aantal gewicht die effectief is bij de swing. Ze deden metingen bij verschillende spiergroepen en de gulde regel was dat het lichaam het hardste moest werken bij een kettlebell op 1/3 van BW. Zodra je een zwaardere kettlebell nam voor je swings nam de hipsnap af en werd deze minder explosief.
In de praktijk zou dat neerkomen op een kettlebell van maximaal 32kg voor de swing. Mocht je zwaarder willen dan kun je met bands bijvoorbeeld de load nog wat verzwaren, dit kan ook bij een 24kg bell gebruikt worden natuurlijk.

Zelf heb ik een set van 4kg t/m 32kg en die laatste gebruik ik nog niet. Snatches (dead) en getups boven de 24kg zijn al aardig zwaar.
Wil je een uitdaging bij de press, doe dan eens de bottom up versie en kijken of je de 24kg omhoog krijgt. ;)
Everything I needed to know and more. May Zeus bless you.
 
Morgen ga ik bij een particulier in Wallonië om een 32 kilogram zware kettlebell voor 80 euro.
 
40kg


Want dat is de enige die ik heb 😂
 
Op jouw BW zou een 28kg een betere match zijn.
Inderdaad. Ik heb nu de 32 gekocht maar heb een nieuwe gekocht, online, 109 euro. En zodra ze de 28 kilo binnen hebben bestel ik die ook.

1593956840555.png
 
Laatst bewerkt:
Lijkt sterk op die van Rogue:
1593956923334.png
 
40kg


Want dat is de enige die ik heb 😂
Toen ik klaar was met 32 (sets van 25 reps werden easy) ben ik gelijk door naar 48 gegaan. Maar die gebruik ik alleen voor swings. Mijn meest gebruikten zitten in de 20 tot 32 range denk ik. Single leg deadlift, rear feet elevated split squat, one arm rows, etc.
 
Toen ik klaar was met 32 (sets van 25 reps werden easy) ben ik gelijk door naar 48 gegaan. Maar die gebruik ik alleen voor swings. Mijn meest gebruikten zitten in de 20 tot 32 range denk ik. Single leg deadlift, rear feet elevated split squat, one arm rows, etc.
Ik heb je swing gezien met die 48kg en explosief kon ik die niet meer noemen maar dat kan ook bijna niet met dat gewicht op jouw BW.
Ik denk dat bij veel de ego gestreeld wordt om met veel kg te swingen maar met een 24kg of 28kg bell ben je veel beter af zoals het artikel ook aangeeft.

In het begin merkte ik dat ik swings met 12kg zwaarder vond dan met 16kg omdat ik bij die laatste geen goede hipsnap meer kon inzetten en de 12kg was explosief as hell.
 
Ik doe hem puur uit de heup. Het voelt juist explosief, alleen lijkt hij wat lafjes te bewegen aangezien hij zo zwaar is. Uiteindelijk gaat hij horizontaal en squat ik niet. Ik vang hem op, laat hem mijn heupen naar achter duwen en push hem weer weg.
 
Ik doe hem puur uit de heup. Het voelt juist explosief, alleen lijkt hij wat lafjes te bewegen aangezien hij zo zwaar is. Uiteindelijk gaat hij horizontaal en squat ik niet. Ik vang hem op, laat hem mijn heupen naar achter duwen en push hem weer weg.
Met je swing is technisch niets mis daar gaat het niet om en als je graag met een 48kg bell swings maakt dan moet je dat zeker blijven doen.

De kracht die je genegeerd tijdens een oefening is afhankelijk van het gewicht en de versnelling waarmee je het gewicht verplaatst. De bekende formule F = M * a.
Deze kracht wordt opgewerkt door de intramusculaire spanning in je lichaam en wil je progressief trainen voor kracht gains of spiermassa winst dan zul je deze steeds weer moeten proberen te verhogen.

Het boek 'Black Book of Training Secrets' van Christian Thibaudeau gaat hier uitvoerig op in.

"The total amount of force produced by a muscle or a group of muscles is
equal to the summation of the force required to move the mass and the
force required to accelerate it."

In other words, you need to apply a certain level of force to fight the inertia of a
resistance (this is generally equal to a bit more than the weight to be lifted). Then, the
more you want to impart acceleration to the resistance, the more additional force you’ll
need to produce. That’s why additional loading is not always necessary or adequate to
increase force.


Trainingen in het algemeen kunnen uitgezet worden in het spectrum versnelling - massa in de volgende categorien:
Ballistic ---- Speed-strength ---- Strength-speed ---- Controlled ---- Maximal ---- Supra-max
Het mag duidelijk zijn dat een olympisch gewichtheffer meer focus legt op de versnelling dan een powerlifter maar dat wil niet zeggen dat een powerlifter meer kracht zal moeten genereren daar de versnelling bij een powerlifter veel lager ligt. Het trainen met bijvoorbeeld een slamball ligt aan de linker zijde van het spectrum, balistic method. De kettlebell swing zou ik gelijk plaatsen in de strength-speed method.

Schermafbeelding 2020-07-06 om 00.34.41.png


Kortom wanneer je swings maakt met een 20kg bell vs. een met een 24kg bell met dezelfde versnelling dan zal het lichaam meer kracht genereren. Echter zal ergens de grens liggen en zal je met een zwaarder gewicht dezelfde versnelling niet meer kunnen genereren. Binnen de formule F = M * a neemt de M steeds toe maar de a op een gegeven moment ook af. Ergens zit de sweetspot (volgens het artikel wat ik eerder plaatste 1/3 van je lichaamsgewicht) waar je met een lichter gewicht (bijvoorbeeld 28kg) veel meer kracht kan genereren dan bij een zwaarder gewicht (bijvoorbeeld 32kg).

Bij alles wat je doet moet je je afvragen waarom doe ik deze activiteit, wat is mijn doel? Als gains maken je doel is dan moet je erkennen dat bij de swing zwaardere gewichten niet altijd optimaal zijn, je levert namelijk veel acceleratie in. Als de versnelling dus meer daalt dan het gewicht toevoegt aan de som dan zal de uitkomst in minder kracht ontwikkeling resulteren.
 
Laatst bewerkt:
Maar als je gains als doel hebt zul je toch uiteindelijk ook zwaarder moeten gaan (of meer reps maken, maar daar zit ook een grens in lijkt me). Of blijf je heel je leven op 1/3e van je lichaamsgewicht trainen?

De 32 kilo kon ik na een tijdje tientallen reps. Dus dan ga je zwaarder, Ik wou eigenlijk een 40 kg, maar de 48 was zwaar in de aanbieding. Toen ik ermee begon redde ik af en toe 5 reps en had ik moeite met balans. Nu kan ik sets van 20 met goeie vorm. Lijkt me dat het nut heeft gehad.
 
Je hebt gelijk dat je met Tut (Volume programmering) een groei stimulans kunt en moet inzetten wil je gains boeken. Als jij ervan overtuigd bent dat je het beste af bent met veel kilo’s bij de swing dan nogmaals ga zo verder.

Ik wilde alleen duidelijk maken dat de swing niet vergelijkbaar is met andere conventionele krachtsoefeningen. De swing is vergelijkbaar met de barbell clean, op het acceleratie-massa spectrum, alleen bij die laatste Is het veel duidelijker waar de grens ligt. Vanaf een bepaald gewicht Is de acceleratie te laag en faal je. Het heeft geen zin het gewicht te verhogen (partial reps kunnen dan nog nuttig zijn natuurlijk). Bij een swing is dit veel minder duidelijk, je faalt namelijk niet en blijft doorgaan met de swing ook al zakt de acceleratie van de swing steeds verder in.

Maar als je gains als doel hebt zul je toch uiteindelijk ook zwaarder moeten gaan (of meer reps maken, maar daar zit ook een grens in lijkt me). Of blijf je heel je leven op 1/3e van je lichaamsgewicht trainen?
Zolang je de acceleratie telkens weet te verhogen van de swing met hetzelfde gewicht dan vergroot je steeds weer de kracht die nodig is. Gewicht of acceleratie verhogen heeft hetzelfde effect dat maakt deze oefening ook zo uniek en belangrijk in een schema.
 
Laatst bewerkt:
My god!!! Ik stelde een simpele vraag maar kreeg veel meer dan verwacht. Veel bijgeleerd. Bedankt Uncompress en Webby!
 
Zou zijn momentopname niet als leidraad gebruiken. Kan door fatigue en je power:weight ratio sterk verschillen. Eigenlijk moet je voor jezelf je Fmax PR meten en dan per training/set/rep kijken of je daar 90%+ van in de buurt blijft om effectief power te trainen.

(z'n force is met de 48 nog net in die effectieve zone trouwens, dus op dat moment niet te zwaar, maar z'n 24 is wel te licht)
 
Zou zijn momentopname niet als leidraad gebruiken. Kan door fatigue en je power:weight ratio sterk verschillen. Eigenlijk moet je voor jezelf je Fmax PR meten en dan per training/set/rep kijken of je daar 90%+ van in de buurt blijft om effectief power te trainen.

(z'n force is met de 48 nog net in die effectieve zone trouwens, dus op dat moment niet te zwaar, maar z'n 24 is wel te licht)
Deze mensen hebben hier jaren onderzoek naar gedaan en jij komt in enkele minuten tot andere conclusies, bijzonder. De man weegt 100kg dus tuurlijk dat de 24kg te licht voor hem is. Vandaar dat hij aangeeft dat 32kg voor hem ideaal is, misschien een tekst ook eens lezen ipv alleen naar plaatsjes kijken?
 
Back
Naar boven