XXL Nutrition

Welke Leeftijd Is Geschikt Om Te Starten Met Training? (1 bezoeker)

Welke Leeftijd Is Geschikt Om Te Starten Met Training?


  • Totaal stemmers
    150

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Echt zwaar en gericht trainen pas na ca 15-16 jaar aan laten vangen. Discipline en plezier kan daarvoor al gepland worden. Lichaam is in de groei en kan er last van hebben als er te zwaar (zonder goede begeleiding) getraind wordt. Heb zelf vanaf ca 4 jaar geturnd en kreeg toch last op latere leeftijd.

d
 
Ben op me 13de al begonnen met trainnen, toen alleen sit-ups en biceps met dumbbells. Sinds me 14de echt serieus bezig and still going strong :D
 
Jammer dat je hier niet verder op ingegaan bent...

De grote altijd terugkerende vraag bij jonge sporters is toch altijd;
Is krachtsport op jonge leeftijd goed of slecht? Een altijd terugkomend argument is dat de groeischijven eerder sluiten of beschadigen op jonge leeftijd, hetgeen groei nadelig beïnvloed. Keer op keer worden deze vragen gesteld door jonge sporters op forums. En in mening sportschool is het verboden onder een bepaalde leeftijd te trainen met oogpunt op risico's. Jammer dat je hier geen aandacht aan hebt besteed in je artikel, dat leek me juist interessant namelijk...

Maar bij deze, een heel artikel van de KNKF over krachttraining voor kinderen en jongeren, de voor-en nadelen;

[Link niet meer beschikbaar]

...
 
Heel simpele verklaring waarom je min of meer volwassen moet zijn (vanaf 18+): Tijdens je pubertijd zit je volop in je groei.. als je dan je lichaam gaat belasten dan krijg je snel kwetsuren, of misvormde lichaamsdelen, ... of dan heb je later heel veel last aan je rug en andere ledematen. Als je een kind traint moet je dit verantwoord doen, maar vaak gebeurd dat jammer genoeg niet.
 
Voor je 13e heeft weinig zin denk ik omdat je dan nog praktisch geen testosteron aanmaakt.

Ik was zelf op mn 13e echt elke dag bezig met opdrukken/sit-ups en dergelijke maar vanaf mn 18e echt aan de gewichten (met tussenpozen)
 
Wou dat ik op deze leeftijd was begonnen (en doorgegaan)
 
als je onder je 12e niet met gewichten gaat kloten of gaat forceren, kan het in mijn ogen geen kwaad maar vanaf 12/13 pas met gewichten en vanaf 15/16 machines (denk ik :D)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven