Fitness Seller

Welke manier van trainen moet ik gebruiken wil ik mijn doel behalen?

Bezoekers in dit topic

mathoms

Novice
Lid geworden
24 aug 2013
Berichten
5
Waardering
0
Lengte
1m87
Massa
91kg
Vetpercentage
13%
Hallo,

Ik fitness nu een jaar en ik ben van 82kg (17% vet) naar nu 87kg (12,8% vet) gestegen en gezakt.
Nooit specifiek aandacht gehad voor supplementen, alleen gezonder gaan eten en bijna alleen water gaan drinken. En ik trainde 4-5x per week met een splitschema op hypertrofie.
Ik wil volgend jaar juni rond de 9-10% vet zitten en gewoon zoveel mogelijk spiermassa hebben. (No dope trouwens..) Natuurlijk, juni.. ach hij doet het voor de zomer.. haha nope; juni 2014 fitness ik 2 jaar en wil dan gewoon een mooi verschil zien! En oke.. natuurlijk.. de zomer.. mooi lichaam, maarja wie niet?;)

Nu mijn vraag: Moet ik nu al beginnen met cutten of moet ik daar mee wachten?

Ik heb zelf al wat informatie opgezocht, maar ik wil graag jullie mening en ervaringen horen.:)

Stap 1: Nu tot december/januari door trainen (+/- 1 uur) 4-5x per week, voeding hetzelfde houden (8 stukken brood, fruit en avondeten. wel 5-6 eetmomenten) En pre-wo + eiwit voor/na de training. (of lean muscle gainer, zo weinig mogelijk vet gainen.) Of hebben jullie andere supps die ik beter kan gebruiken? zoals creatine? En dan vanaf januari-februari mezelf meer verdiepen in de details van voeding, iets meer cardio toevoegen (20-30min intesief na de training) 45 minuten kracht plus 20 minuutjes cardio en dan alleen pre-wo + isolaat?

Stap 2: Of vanaf nu gewoon lekker door trainen 4-5x per week (60 minuten) en dan alleen eiwit en pre-wo. Ook dan qua voeding lekker gezond door eten. En qua supplementen niks anders erbij nemen?

Dus in het kort:
Nu 87kg 12,9% vet.
Doel ..kg 9/10% vet.

Moet ik dan juist all year cardio combineren met kracht? en dus vet % lager maken en langzaam spieropbouwen? Of moet ik eerst een aantal maanden spiermassa winnen, vet gelijkhouden en dan rond januari spieren gelijk houden en vet laten zakken?

En een paar tips qua supplementen graag met jullie ervaringen erbij. Danku!
Ben nog aan het stoeien qua topics en dit forum, dus geen zin in onzin berichten please..:o
 
Recomp. Op onderhoud eten met voldoende eiwit (dus whey als mogelijk supplement) en gewoon door blijven trainen. De weegschaal zal zwijgen, maar langzaamaan zal je droger worden.
 
Recomp. Op onderhoud eten met voldoende eiwit (dus whey als mogelijk supplement) en gewoon door blijven trainen. De weegschaal zal zwijgen, maar langzaamaan zal je droger worden.

thanks!:)
 
Wil je spier behouden doen dan een starting strength programma zoals: 5/3/1, rippetoe of ICF. Als jij kracht kunt behouden terwijl je cut kan je ook veel spiermassa behouden. Je begrijpt zelf dat als je benchpress van 120kg naar 100kg zou vallen dat het dramatische gevolgen voor je spiermassa zou hebben. Daarom adviseer ik ook de bovenstaande schema's te gaan gebruiken.

Recomp duurt een eeuwigheid. Dus ik zou of bulken of cutten. Als je wilt gaan cutten moet je rekening houden met het feit dat je straks wat massa verliest. Dus als je geen kleinere armen kunt veroorloven zou ik gewoon blijven bulken.
 
Wil je spier behouden doen dan een starting strength programma zoals: 5/3/1, rippetoe of ICF. Als jij kracht kunt behouden terwijl je cut kan je ook veel spiermassa behouden. Je begrijpt zelf dat als je benchpress van 120kg naar 100kg zou vallen dat het dramatische gevolgen voor je spiermassa zou hebben. Daarom adviseer ik ook de bovenstaande schema's te gaan gebruiken.

Recomp duurt een eeuwigheid. Dus ik zou of bulken of cutten. Als je wilt gaan cutten moet je rekening houden met het feit dat je straks wat massa verliest. Dus als je geen kleinere armen kunt veroorloven zou ik gewoon blijven bulken.

Hij heeft het over een tijdsframe van een jaar, waarom in godsnaam cutten/bulken? Vooral op zijn v% is een recomp perfect.
 
Hij heeft het over een tijdsframe van een jaar, waarom in godsnaam cutten/bulken? Vooral op zijn v% is een recomp perfect.

Ik heb naar het feit gekeken dat hij al een jaar traint daarom zijn newbie gains onwaarschijnlijk. Dus aanzienlijk verandering bij het eten op onderhoud zal hij niet zien. Als zijn sqaut nu 120 kg is en hij gaat een jaar op onderhoud eten zal dit heus geen 140 kg worden. Het is onmogelijk om de grote 3 AANZIENLIJK omhoog te krijgen zonder te bulken. Bijgevolg is het onmogelijk zonder AAS aanzienlijk spiermassa te kweken zonder te bulken. Als hij jouw methode gebruikt zal hij na een jaar een lagere vp% hebben maar daarbij geen massa gains. Als hij gewoon bulkt met een 3x per week fullbody split zal hij aanzienlijk progressie maken met al zijn oefening. Bijgevolg zal hij aangekomen zijn in spiermassa.

Ik schreef mijn advies met de presumptie dat hij zoveel mogelijk spier wil kweken in de kortste tijd mogelijk.
 
Laatst bewerkt:
Zijn doel is geen spiermassa kweken maar naar 9% te zakken...
Met een body recomp drop je langzaam in vet % terwijl je geen spiermassa verliest. Zelf spiermassa kweken terwijl je in vet % daalt kan als je pas een jaar sport en je voeding echt op orde hebt ( als je het goed doet ).
Langzaam in vet dalen is precies wat die nodig heeft als die nog meer dan 9 maanden heeft

---------- Post toegevoegd 26 August 2013 om 03:08 ----------

Ik heb naar het feit gekeken dat hij al een jaar traint daarom zijn newbie gains onwaarschijnlijk. Dus aanzienlijk verandering bij het eten op onderhoud zal hij niet zien. Als zijn sqaut nu 120 kg is en hij gaat een jaar op onderhoud eten zal dit heus geen 140 kg worden. Het is onmogelijk om de grote 3 AANZIENLIJK omhoog te krijgen zonder te bulken. Bijgevolg is het onmogelijk zonder AAS aanzienlijk spiermassa te kweken zonder te bulken. Als hij jouw methode gebruikt zal hij na een jaar een lagere vp% hebben maar daarbij geen massa gains. Als hij gewoon bulkt met een 3x per week fullbody split zal hij aanzienlijk progressie maken met al zijn oefening. Bijgevolg zal hij aangekomen zijn in spiermassa.

Ik schreef mijn advies met de presumptie dat hij zoveel mogelijk spier wil kweken in de kortste tijd mogelijk.

Maar met cutten verlies je weer spiermassa, resultaat = langer cutten omdat er bij de bulk ook vet aangezet word. Ook is er sowieso krachtverlies in de cut, met welk trainingsschema je ook doet.
Je kunt 5 stappen vooruit zetten om er vervolgens 3 terug te zakken, of je kunt rustig stappen vooruit zetten zodat je geen terugval en demotivatie krijgt. Het is een marathon, geen 100 meter sprint.

Edit: Volg nu zelf een body recomp. De weegschaal geeft geen verschil op een maandbasis, maar wel droger geworden. Dit betekent dat er spiermassa aangezet word, aangezien het gewicht zou moeten dalen naar maten je vet verliest. Ik train zelf één jaar, dus het zou daardoor kunnen komen, maar TS traint ook pas een jaar. Mijn recomp is boven onderhoud op trainingsdagen en onder onderhoud op rustdagen, waardoor de spiermassa wss aangezet word.
 
Laatst bewerkt:
Mijn advies is ook om te gaan bulken niet recompen en niet cutten. Als je werkelijk wilt weten of je massa aangekomen bent met zekerheid, hoef je maar naar je trainingslog te kijken. Als je bankdruk van 100 kg naar 120 kg is gesprongen, zonder dat je wat aan je techniek hebt veranderd, kan je er zeker van zijn dat je aangekomen bent in spiermassa.

Ik adviseer dat die gaat bulken omdat 13% lichaamsvet daar laag genoeg voor is. En ik ben er best zeker van dat die na een jaar training niet bepaald indrukwekkend eruit ziet. Ik begrijp best dat iedereen shredded wilt zijn omdat ze dit in de tijdschriften en op youtube zien. Maar men moet wel begrijpen dat al die gasten aan de AAS zitten en dat recomp geen goed idee is voor een natty.

Als je na 2 a 3 jaar krachtraining 140 kg bankdrukt ben ik er zeker van dat je bovenlichaam er indrukwekkend eruit ziet. En DAN is het een goed idee om te gaan cutten.
 
Dat ligt aan de doelen, maar idd, de meeste willen wel flinke massa aanzetten natuurlijk.
Echter, als hij naar 9% wil en hij nu op 13% zit ( na de bulk 15%+ ), hij heel lang moet gaan cutten om op die 9% te komen. Daar gaat gegarandeerd spierverlies bij zitten, waardoor die 20kg extra bankdruk door de bulk, gewoon weer daalt. Dus zoals ik zei, je zet flinke massa aan / stappen vooruit met bulken, maar wil je het vet eraf cutten, lever je weer een flink deel in.
Ik ben van cut naar body recomp gegaan en ik zet langzaam nog steeds progressie op de grote 3 door een overschot aan eten op trainingsdagen. Op de rustdagen verbrand je vet door onder je onderhoud te zitten.

Als die nou zei dat die over anderhalfjaar op 9% wou staan, had ik je volop gelijk gegeven.
Ik vind 9% persoonlijk een erg zwaar doel, vooral als je pas anderhalf jaar traint als je op die 9% wil staan.
Zou liever op 11-12% mikken en wat extra massa behouden, maar dat is een persoonlijke keuze.
 
Dat ligt aan de doelen, maar idd, de meeste willen wel flinke massa aanzetten natuurlijk.
Echter, als hij naar 9% wil en hij nu op 13% zit ( na de bulk 15%+ ), hij heel lang moet gaan cutten om op die 9% te komen. Daar gaat gegarandeerd spierverlies bij zitten, waardoor die 20kg extra bankdruk door de bulk, gewoon weer daalt. Dus zoals ik zei, je zet flinke massa aan / stappen vooruit met bulken, maar wil je het vet eraf cutten, lever je weer een flink deel in.
Ik ben van cut naar body recomp gegaan en ik zet langzaam nog steeds progressie op de grote 3 door een overschot aan eten op trainingsdagen. Op de rustdagen verbrand je vet door onder je onderhoud te zitten.

Als die nou zei dat die over anderhalfjaar op 9% wou staan, had ik je volop gelijk gegeven.
Ik vind 9% persoonlijk een erg zwaar doel, vooral als je pas anderhalf jaar traint als je op die 9% wil staan.
Zou liever op 11-12% mikken en wat extra massa behouden, maar dat is een persoonlijke keuze.

Het is onmogelijk om aanzienlijk progressie te maken met de grote 3 zonder een overschoot aan calorieën te eten. Als jij aanzienlijk progressie hebt behaald met de grote 3. Dan eet je niet op onderhoud maar cleanbulk je of je hebt nog newbie gains.

Ik heb naar je logje gekeken, je progressie gaat ongelofelijk sloom en je lifts zijn diep triest. Dit is geen ad hominem aanval, ik wil simpelweg bewijzen dat recomp niet optimaal is. Wie zal volgens jou sneller zijn doel bereiken?

Persoon A die recomped en waarvan de lifts zeer zeer sloom omhoog gaan en hij pas na een jaar of 4-5 150 kg kan bankdrukken of persoon B die binnen 2 jaar 150 kg bankdrukt omdat hij 4 a 5 k calorieën per dag eet en daarna gewoon 1 jaar cut.
 
Hoeveel denk je dat er na die jaar cut overblijft dan?
En ja, mijn lifts zijn niet geweldig, ik DL pas 1 maand en geen squatrack, dus op die 2 kan ik niks zeggen, misschien dat je daar overheen hebt gekeken. Mijn DL is in 3/4 weken gestegen met 20 kilo. Naast dat heb ik gigantisch veel cheat dagen gehad in de vakantie, en daarbij trainingen mis gelopen. Ook heb ik veel zitten mierennken totdat ik de juiste verhoudingen gevonden had en ben ik pas 2 weken bezig met de juiste verhoudingen voor in de recomp. Door deze redenen zou ik het ook fijn vinden als je me log erbuiten laat, aangezien er veel meer zaken bij komen kijken dan alleen een body recomp.
Bankdruk zat ik echter op vast in mijn cut en zet ik nu weer progressie op, door de recomp.

Ik vind het wel lame dat je zegt dat me progressie sloom gaat, want ik verhoog de DL gewoon met 2,5kg per training, daar is geloof ik niks mis mee? Naast de DL maak ik nog veel meer progressies overigens, dus het is niet puur op nieuwe oefeningen voor mij waar nog potentie in zit.
Daarnaast beoordeel jij de progressie puur op mijn trainingen...natuurlijk maakt iemand in de bulk meer progressie dan dit, dat is logisch. Maar progressie over gewicht/vet % kun jij echter niets over zeggen, ik ben blij met hetzelfde gewicht en 2% vet minder.
Kom net uit een diepe cut periode ( jij kan me lifts best triest vinden hoor, maar dit komt puur door de cut periode en niet door de recomp, sinds de recomp gaat het juist langzamerhand beter )
Ik maak nu misschien weinig progressie maar ik hoef ook totaal niks in te leveren aangezien ik nu alsnog droger word terwijl er wel progressie in zit.
Ga maar eens in een korte tijd van 13%+ naar 9% cutten, gegarandeerd dat je veel in gaat leveren terwijl je met recomp droger word zonder in te leveren. Je kunt +20kg pakken in de bulk om vervolgens 10kg in te leveren, je kunt ook heel langzaam naar die 10kg opbouwen. Ik denk dat er weinig verschil in zal zitten en dat iedereen overal anders op reageert.

Het kan sneller met bulken, maar zoals vermeld komt er ook een cut aan te pas waarin je weer verlies lijdt.

Geen overschot heb je verkeerd gelezen, aangezien er wel degelijk een overschot is op trainingsdagen.
Maar laten we de discussie maar stoppen, want het kan gewoon beide. Iedereen heeft een andere kijk op wat 'het beste' is ;)
Zelf begin ik ook gewoon aan een (clean) bulk over een week, maar de recomp is me zeker niet slecht bevallen.
 
Laatst bewerkt:
Even voor de duidelijkheid. ik heb vanaf mn 6e tot mn 18e gezwommen, waarvan vanaf mn 12e als topsport met 16 uur per week en met 2 uur krachttraining. dus massa zat er al. Ervaring met fitness heb ik wel, aangezien ik fitness health and management studeer.

Ook een stat. ik squat 13x met 110kg
DL is maar 30-50 (komt door auto ongeluk dus op 0 moeten starten.)
BP is 8x 70kg. Nooit aan maximaal testen gedaan dus vandaar deze stats.

Ik weet dat ik nog maar een jaar sport en dat ik nog maar een beginner ben vergeleken met jullie, maar ik zou graag alleen willen weten wat het beste is voor mij nu als 'newbie' in de fitness industrie. Ik wil ook gewoon weten of het handig is om na 1 jaar trainen al mogelijk is om goed te bulken en te cutten.

Dank jullie wel voor de info! zal btw binnenkort maar even een before-after foto plaatsen aangezien sommige mensen niet een beeld hebben bij hoe ik lichamelijk ben veranderd ;)

Ooh en die 1 jaar was maar een indicatie, maar als jullie iets hebben voor 2 jaar is ook goed. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ja hoor, dat is geen probleem.
Vergeet niet dat 9% een lastige taak kan worden, dus begin niet te laat met je cut!
 
Geen overschot heb je verkeerd gelezen, aangezien er wel degelijk een overschot is op trainingsdagen.
bevallen.

Als je een overschot aan calorieën eet kan je niet in vet zakken, tenzij je AAS gebruikt. Als je vet verloor zat je nog steeds in een cut. Je kunt niet 3 dagen cutten en 3 dagen bulken in een week. Dat is ****ing retarded.


Ga maar eens in een korte tijd van 13%+ naar 9% cutten, gegarandeerd dat je veel in gaat leveren terwijl je met recomp droger word zonder in te leveren.


Wat jij deed was, wat alle naturels doen, en dat is heel langzaam cutten. En ik ben van mening veranderd ik vind je lifts niet diep triest ik vind de persoon die je overtuigd heeft om te cutten diep triest. Je hoeft maar in 2 situaties te cutten:
1.als je boven de 18 % zit. Omdat je dan geen ruimte meer hebt om te bulken;
2.als je genoeg massa hebt onder al dat vet.

Cutten voor andere redenen is een verspilling van tijd. Naar mijn mening heb je precies dat gedaan. Je tijd verspilt.
 
Ik zat op de ~20% toen ik aan KT begon en heb er zelf voor gekozen om te cutten. Helaas heb ik het op sommige punten verkeerd aangepakt.
Je mag best je mening hebben ;) Ik heb zeker veel tijd verspilt door eerste half jaar zonder voedingsschema te trainen en dergelijke, toen wist ik niet eens wat cut en bulken was.
TS heeft zijn antwoord dus ga verder niet reageren meer in dit topic
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven