Fitness Seller

Welke manier voor de: Dumbell Side Raise.

Bezoekers in dit topic

AKFIT

Cool Novice
Lid geworden
28 sep 2016
Berichten
130
Waardering
2
Welke manier moet ik nou gaan doen voor de oefening: Dumbell Side Raie, voor de ZIJKANT van de schouders, en om die echt te trainen zodat ze goed groeien/WIJDER worden!

1. Op de deze manier de oefening gaan doen net zoals Jay Cutler (let ook op de ellebogen van Jay Cutler + zijn pink draait ook steeds in):


2. Of op deze manier de oefening gaan doen (de handen staan gewoon kaasrecht langs de lichaam en vanuit die positie de Dumbells omhoog brengen naar de zijkant tot aan de schouders):
seated_dumbbell_lateral_raise_main.jpg
 
Had je hier niet al antwoord op gekregen???
 
Had je hier niet al antwoord op gekregen???
Nee, nog niet.
Ik wil graag weten welke van de 2 manieren beter zou zijn om te gaan doen, bij de een gaan de ellebogen gebogen omhoog en bij de ander gestrekt.
 
Misschien is het handiger als je een keer gaat trainen.. :rolleyes:

Probeer beide methodes.. doe wat voor jou het beste voelt. Er is nooit een beste manier die voor iedereen het beste werkt
Blijft ook persoonlijk hoe je groeit op uitvoering van een bepaalde oefening en wat het beste voor jou voegt en in je training past.
 
Staand. Ik hou db voor mijn benen en van daaruit omhoog tot bovenarm hoek van 90gr maakt en draai bovenin de kant vd duim naar beneden (emmertje legen), db niet hoger dan schouders. Voldoende opwarmen en zwaar "cheated style" is het lekkerste vind ik - geen aanrader voor TS (voorlopig).
 
Maakt niets uit, wat je zelf prettig vindt.

Het gaat er vooral om dat je bovenarmen een puur zijwaartse beweging maken t.o.v. het lichaam.

Wat eigenlijk veel meer uitmaakt is de manier waarop je de handen en polsen houdt gedurende de beweging.

Als je goed kijkt naar de onderste foto rechts, dan zie je dat de schijven aan de voorzijde wat lager staan dan aan de achterzijde.
Het idee is dat je bij het omhoog komen je duim wat naar beneden en naar voren draait en de pink iets omhoog.
(alsof je water uit een kan giet.Je ziet deze hand/polshouding trouwens nog beter op de bovenste illustratie)

Dit is wat bekend staat als interne rotatie, iets wat vooral de laterale schouderkop. activeert

??? Volgens mij dus al wel

Ga gewoon trainen wat marina1975 zegt.......wat een blabla allemaal........
 
Heeft harpep in je vorige topic al de moeite genomen jouw vraag zeer uitgebreid te beantwoorden. Puur en alleen om jou te helpen, niet voor hemzelf. En dan ga je hier weer een nieuw topic openen, nadat je ook al diverse youtube videos hebt bekeken. Wat wil je nog horen en van wie?
 
Egolifters doen side raises graag met flink gebogen ellebogen, want dan kunnen ze zwaardere dumbbells pakken.
 
Egolifters doen side raises graag met flink gebogen ellebogen, want dan kunnen ze zwaardere dumbbells pakken.

Blijkbaar ben je dan zelf erg bezig met het kijken hoeveel gewicht anderen pakken. De houding is wat fijner dan met gestrekte armen. Meer gewicht, meer explosiviteit en de beweging blijft exact hetzelfde.
 
Blijkbaar ben je dan zelf erg bezig met het kijken hoeveel gewicht anderen pakken. De houding is wat fijner dan met gestrekte armen. Meer gewicht, meer explosiviteit en de beweging blijft exact hetzelfde.
Ik kijk in de rust tussen de setjes vooral vaak naar de uitvoering bij anderen. En ik zeg ook niet dat gebogen armen fout is.
 
Blijkbaar ben je dan zelf erg bezig met het kijken hoeveel gewicht anderen pakken. De houding is wat fijner dan met gestrekte armen. Meer gewicht, meer explosiviteit en de beweging blijft exact hetzelfde.

Denk dat het meer persoonlijk is, ik vind het namelijk met gestrekte armer fijner.
Geen idee of de een beter is dan de anders tho, zal vast meevallen.
 
Ik kijk in de rust tussen de setjes vooral vaak naar de uitvoering bij anderen. En ik zeg ook niet dat gebogen armen fout is.

De tijd dat de side raise (net als andere oefeningen) pas goed was als je kaarsrecht stond, helemaal waterpas de armen strekt en de concentrische beweging op zijn minst 3 seconden laat duren en het liefst nog even vasthoudt boven in is inmiddels voorbij.

(gecontroleerd) smijten met een zo zwaar mogelijk gewicht kan net zo effectief zijn, oefeningen hoeven niet zo strikt dat het ten koste gaat van de explosiviteit. Cutler is al vanaf rep 1 aan het cheaten...
 
Denk dat het meer persoonlijk is, ik vind het namelijk met gestrekte armer fijner.
Geen idee of de een beter is dan de anders tho, zal vast meevallen.

Het zal inderdaad niet zo'n significant verschil maken, maar........

Een hele lichte buiging van de armen maakt het (vaak) technisch gezien makkelijker en comfortabeler, om de oefening zodanig uit te voeren dat er maximale activatie van de medial delts plaats vindt.

Mijn 'kannetje leeg gieten' en het "emmertje" legen aan -met name- het einde van de beweging, waar ook Derksen op duidt.

Dit staat in principe verder los van wel of niet cheaten, het heeft puur met bewegings--efficiëntie te maken.


Verder wat cheaten betreft......

Ik blijf cheaten/smokkelen een verkeerde term vinden eigenlijk. Het heeft een negatieve klank, alsof je per definitie iets niet goed doet.

Laat ik het zo zeggen:
Zo lang 'extra moment creëren' in positieve zin bijdraagt aan de belasting van de delts, is daar helemaal niets mis mee.
Daar gaat het tenslotte om.

Cheaten, als in: Gooi&Smijtwerk met als enige doel om veel meer omhoog te krijgen is uiteraard NOT DUN.
 
Doe gewoon wat prettig aanvoelt. Als je armen meer buigen leidt tot extra belasting van de target spier is er niets aan de hand.

Wat dat ego betreft, zodra 1kg extra gewicht met gebogen armen 0.5kg extra belasting tot gevolg heeft (enz) zou ik niet weten wat het met erin te maken heeft.
En losse vorm stelt je in staat de volldige
bewegingsbaan maximaal te belasten

Wat dat "leeggieten" aangaat, als de draai in de pols/onderarm plaatsvind heeft het weinig nut en vind het alleen maar extra belastend voor de pols. Het doel van dat leeggieten is dat je elleboog omhoog komt wardoor de zijkant schouder naar boven blijft wijzen en wat dat betreft hanteer zelf gewoon liever de uitvoering waarbij de ellebogen hoger blijven dan de hand. Zelfde effect en beter voor je pols.
 
Om het je makkelijker te maken nog wat ideeën hoe je deze oefening kunt doen. ;)


 
Laat ik het zo zeggen:
Zo lang 'extra moment creëren' in positieve zin bijdraagt aan de belasting van de delts, is daar helemaal niets mis mee.
Daar gaat het tenslotte om.

Schouder blijft een gevoelige spiergroep als het gaat om blessures, dat moet je imo altijd meenemen als het gaat om langetermijnprogressie. ''extra moment creëren'' vind ik dus geen efficiënte oplossing als je ook vergelijkbare progressie kan creëren met light weight + gecontroleerde beweging (minder blessuregevoelig).
 
Of een cable side raise doen (betere weerstandscurve dan met dumbbells).
 
  • Like
Waarderingen: Vonk
Schouder blijft een gevoelige spiergroep als het gaat om blessures, dat moet je imo altijd meenemen als het gaat om langetermijnprogressie. ''extra moment creëren'' vind ik dus geen efficiënte oplossing als je ook vergelijkbare progressie kan creëren met light weight + gecontroleerde beweging (minder blessuregevoelig).

Dat ben ik voor het overgrote deel met je eens.
Als stricte vorm in oefeningen hetzelfde of een beter effect heeft in vergelijking met de 'cheating' varianten, dan is er geen enkele reden om van die stricte vorm af te wijken en onnodig risico op blessures te lopen.

Echter, er zijn voorbeelden van oefeningen waar een iets 'lossere stijl' doorgaans een beter effect heeft dan de puur stricte variant.
Lateral raises is zo'n voorbeeld.
Alleen voor een onervaren trainee is het natuurlijk erg moeilijk -zo niet onmogelijk- om het onderscheid te maken tussen een relatief veilige, beheerste losse stijl en onbeheerst gooi&smijtwerk met alle blessure risico van dien.
Kortom, voor de beginner raad ik sowieso een stricte vorm aan in alle oefeningen.

"Cheating" wordt dan ook pas relevant als de zeer stricte vorm minder effectief wordt om progressie mee te boeken.
Dat is ook meestal pas als iemand het gevorderde stadium bereikt.
In die fase mag je er van uit gaan dat iemand genoeg bewegingservaring heeft en een goed besef heeft van waar z'n grenzen liggen qua blessure-risico en daar ook zinvol mee om gaat.
 
Het zal inderdaad niet zo'n significant verschil maken, maar........

Een hele lichte buiging van de armen maakt het (vaak) technisch gezien makkelijker en comfortabeler, om de oefening zodanig uit te voeren dat er maximale activatie van de medial delts plaats vindt.

Mijn 'kannetje leeg gieten' en het "emmertje" legen aan -met name- het einde van de beweging, waar ook Derksen op duidt.

Dit staat in principe verder los van wel of niet cheaten, het heeft puur met bewegings--efficiëntie te maken.


Verder wat cheaten betreft......

Ik blijf cheaten/smokkelen een verkeerde term vinden eigenlijk. Het heeft een negatieve klank, alsof je per definitie iets niet goed doet.

Laat ik het zo zeggen:
Zo lang 'extra moment creëren' in positieve zin bijdraagt aan de belasting van de delts, is daar helemaal niets mis mee.
Daar gaat het tenslotte om.

Cheaten, als in: Gooi&Smijtwerk met als enige doel om veel meer omhoog te krijgen is uiteraard NOT DUN.


Met een kabel heb je hier nog minder last van, dan heb je ook een nog grotere beweging waarbij cheaten bijna niet meer gaat als je te veel gewicht heb je zal wel moeten verlichten als het je te zwaar wordt. Zo pak ik de zijkant en achterkant met kabel en afwisselen met dan bij het ijzeren zekering pakken n dan een hanvat weer en dan met een enkel touwtje geoon zodat die afwisseling en prikkeling er iedere keer inzit
 
Back
Naar boven