XXL Nutrition

Welke mind-muscle connection tips helpen jou?

Bezoekers in dit topic

GodHimself

Novice
Waardering
13
Lengte
1m86
Massa
72kg
Vetpercentage
17%
Hi allemaal,
Sinds ik een focus shift toepas tijdens het uitvoeren van lateral raises ervaar de oefening heel anders. Hij voelt beter, lekkerder en zwaarder. Das natuurlijk goed. Bedankt Jeff Nippard....

Welke mind-muscle connection tips helpen jou? Bij welke oefening of spiergroep dan ook?

Bijvoorbeeld: bij lateral raises concentreer ik mij nu meer op mijn schoudergewricht waarin de kop v/h opperarmbeen een ronde beweging maakt t.o.v. de kom, en minder op mijn handen die het gewicht omhoog moeten trekken. Bij elke rep voel ik m'n schouder een soort van naar beneden gaan terwijl het gewicht omhoog gaat. Deze visualisatie werkt bij mij super.

Heel eerlijk, voor mij is MM => BS.

Ook heel eerlijk, hier ben ik het mee eens.

MM dient hier overigens niet verward te worden met "focus op de correcte motorisch uitvoering van een beweging"

Met correct bedoel ik hier: De manier van uitvoeren van een oefening, die de doelspiergroep maximaal activeert.
Dit heeft namelijk alles te maken met functionele anatomie en weinig tot niets met "denken aan de spieren die je traint"

Ik vind het interessant dat jullie daar niet in geloven. De hersenen sturen de spieren toch aan. Het maakt toch uit of je de doelspier van een oefening voelt tijdens het uitvoeren?

Ik vind het interessant dat jullie daar niet in geloven.
"geloof" is sowieso iets wat ik het liefst buiten zaken als trainingsleer en functionele anatomie houdt.
De hersenen sturen de spieren toch aan.
Dat is zeker een feit.
Dat je mentale focus legt op een spierbeweging is uiteraard noodzakelijk.

Echter, dit is niet hetzelfde als het 'denken aan de spier die je aan het trainen bent'
Tenminste, dat is meestal de populaire uitleg die wordt gegeven aan MM

Misschien is het daarom een goed idee dat je eerst scherp definieert wat jij precies verstaat onder 'mind muscle connection'.

Wat je schrijft geeft namelijk een voor mij tegenstrijdige mix aan van geloof, feit en gevoelsindicator, maar het kan misschien zo zijn dat we toch min of meer hetzelfde bedoelen.

Het maakt toch uit of je de doelspier van een oefening voelt tijdens het uitvoeren?
Met MM is het een beetje hetzelfde als met spierpijn:
Geen van beiden zijn eenduidige indicatoren voor spiergroei, het lijken vooral gevoelskwesties te zijn.

Natuurlijk hebben die wel enigszins te maken met lichamelijke reacties op weerstandstraining, maar grotendeels staan ze los van de trainingsprikkels en biochemische aanpassingsreacties daarop.

Hi allemaal,
Sinds ik een focus shift toepas tijdens het uitvoeren van lateral raises ervaar de oefening heel anders. Hij voelt beter, lekkerder en zwaarder. Das natuurlijk goed. Bedankt Jeff Nippard....

Welke mind-muscle connection tips helpen jou? Bij welke oefening of spiergroep dan ook?

Bijvoorbeeld: bij lateral raises concentreer ik mij nu meer op mijn schoudergewricht waarin de kop v/h opperarmbeen een ronde beweging maakt t.o.v. de kom, en minder op mijn handen die het gewicht omhoog moeten trekken. Bij elke rep voel ik m'n schouder een soort van naar beneden gaan terwijl het gewicht omhoog gaat. Deze visualisatie werkt bij mij super.
Span de te trainen spieren voor tijdens en na de training, kijk daarbij in de spiegel wat daarbij gebeurt en wat je voelt; kijk indien mogelijk tijdens het trainen ook naar de betreffende spieren (bv.: pecs bij flys, biceps, lats bij pulldowns, quads bij extensions).

Laatst bewerkt:
Volgens mij overlappen mind-muscle connection en goede vorm elkaar. Ze zijn mijns inziens niet los van elkaar te zien. Als je door imaginaire cues een nét iets andere voorstelling van de uitvoering van een oefening krijgt veranderd de vorm ook ietsjes. Maar op een manier die vrijwel niet zichtbaar is en op een andere manier moeilijk valt uit te leggen of te coachen. Dat valt voor mij ook onder mind-muscle connection. Ik denk echt niet dat we werelden van elkaar vandaan zitten met wat vorm en MM betekenen.

Mijn lateral raises-voorbeeld is het enige die ik heb. Voor mij een goede. Ik denk dat veel mensen de focus hebben op hun handen met de gewichten erin. Een simpele mind-shift veranderde de focus van de oefening bij mij. Ik had gigantische melkzuur opbouw van een relatief licht gewicht. Ik ben er enthousiast over. Ik raad je aan de aanwijzingen eens te proberen en te kijken of de oefening anders voor je voelt. Zelfs al doe je momenteel geen lateral raises. Doe dan gewoon eens een setje zoals ik boven beschreef. Misschien dat het voor jou ook werkt.

Voorbeeld met RDL of SLDL: Doe alsof het een hip thrust is en focus op de horizontale beweging van de heupen - reik met je billen naar de muur achter je om het gewicht te laten zakken en duw de heupen naar voren om het omhoog te laten komen. Je kunt zeggen dat dit niets anders is dan iemand helpen om een goeie vorm te vinden maar in mijn optiek geeft het een andere beleving aan de oefening en daarmee wellicht een iets andere stimulus.

Schwarzeneggertje: spiegel kijken kan volgens mij ook helpen ja en unilateral trainen en langzame reps. Om maar eens wat te noemen... En een licht gewicht nemen tijdens de warm-up

Is dit weer een topic hoe alles zo ingewikkeld mogelijk maken?

Mijn lateral raises-voorbeeld is het enige die ik heb. Voor mij een goede. Ik denk dat veel mensen de focus hebben op hun handen met de gewichten erin. Een simpele mind-shift veranderde de focus van de oefening bij mij. Ik had gigantische melkzuur opbouw van een relatief licht gewicht.
Leuk verhaal, maar je deed de oefening gewoon te zwaar, maakt momentum en dan nemen andere spiergroepen het over waardoor je van alles kan voelen maar niet wat je hoort te voelen.

Dat ik jou zie beweren dat iemand een oefening te zwaar doet vind ik wel gedenkwaardig.
Je moet een behoorlijk flinke gast zijn als je side raises met 15kg + dbs wilt doen strikt. Ik zie dagelijks dat men ze zelfs wel zwaarder doet, maar dan doen ze allemaal een momentum huppeltje onderin en ongecontroleerd het gewicht laten zakken.

Idem dito met curls, men doet 25kg db curls tegenwoordig, maar zwieren het gewicht omhoog. Ga eens tegen een muur staan en houd je bovenarm tegen de muur, probeer dan je huidige gewicht te curlen en kijk of het dan nog lukt.

Je moet een behoorlijk flinke gast zijn als je side raises met 15kg + dbs wilt doen strikt. Ik zie dagelijks dat men ze zelfs wel zwaarder doet, maar dan doen ze allemaal een momentum huppeltje onderin en ongecontroleerd het gewicht laten zakken.

Idem dito met curls, men doet 25kg db curls tegenwoordig, maar zwieren het gewicht omhoog. Ga eens tegen een muur staan en houd je bovenarm tegen de muur, probeer dan je huidige gewicht te curlen en kijk of het dan nog lukt.
Mee eens hoor..

En om nou eens, hopelijk, in te gaan op TS z'n vraag:

Je hebt het over cues. Die zijn bedoeld om een oefening goed uit te voeren, en vallen volgens mij doorgaans niet onder de zogenaamde mind muscle connectie.

Uitzonderingen hierop zijn in mijn beleving compounds indien de al gericht zijn op een bepaalde spier(groep). Dit is bijvoorbeeld het geval van de (chest)dip van John Meadows. Daarin kan ik mezelf echt wel concentreren op m'n borst, en 'm daardoor veel harder raken.

Tot slot heb je het erover dat je een relatief laag gewicht hebt gebruikt. Dit kan helpen om een spier gericht te raken, en daarbij kan er in mijn beleving ook wel sprake zijn van een mind muscle connectie. Dit heb ik bijvoorbeeld bij:

Wide stance leg press op een laag gewicht om de VMO te trashen, zonder cue;
Leg extension op een laag gewicht om de nadruk op de rectus fenoris te leggen, zonder cue;
Een unilatrale lat pulldown door de beweging gevoelsmatig vanuit m'n lat te maken.

Is dit weer een topic hoe alles zo ingewikkeld mogelijk maken?
Je zou het haast denken :D

Van mij mag iedereen het zo ingewikkeld mogelijk maken en in van alles geloven...
Mits we maar niet de 'eenvoudige' bewegings-wetenschappelijke feiten m.b.t. hypertrofie uit het oog verliezen.

D.i. waarbij de primaire hypertrofie factor mechanisch-tensie is, uiteraard altijd gecombineerd met het veroorzaken van genoeg metabole stress.
(als gevolg van voldoende volume)

Optimaliseren van mechanische tensie op de sarcomeren is hierbij simpelweg een kwestie van:
1. Maximale contractie uitvoeren
2. Tegen voldoende gewicht/weerstand
3. In een technisch correct uitgevoerde beweging.
(D.i. een vorm die de doelspiergroep zo goed mogelijk activeert)

Wat je daar verder allemaal voor "cues" bij verzint om dit te bereiken en hoe je dit benoemt, maakt mij eigenlijk niets uit.

De keerzijde daarbij is wel, dat ik ook vaak genoeg vormen van 'irrelevante focus' heb geobserveerd.
D.w.z. vormen van aandacht die juist afleiden van de eerder genoemde 3 punten en daarmee resultaten niet bevorderen maar eerder ondermijnen.

Laatst bewerkt:

Ik til ze strikt, maar jij met je overdosis drugs blijft liever matchstick armen en benen houden.

Geen idee. Eén van de redenen dat ik mm fijn vind, is dat ik dan niet te veel hoef na te denken. Ik heb ook niet de indruk dat mijn mind en mijn connection een diepere band kunnen opbouwen 🤷🏼‍♀️

Ik zou niet weten waarom ik side raises strikt zou doen. Je beperkt je dan wat belasting betreft tot de laatste paar cm van de beweging terwijl voor het grootste deel hier van de belasting te laag is om effectief te zijn.
Gewoon een gewicht waarbij je vanaf het begin van de beweging de spier al belast en dan afmaken met een beetje "hulp". Zolang de hulp maar effectief is en geen gooi&smijtwerk wordt. Als je persee extra druk op het laatste deel van de ROM wil houden doe dan 1-2 setjes static holds oid

Wat je armen tegen de muur houden bij curls betreft, functie van de lange kop is naast armflexie ook anteflexie. Je bovenarm stil houden betekend dus dat je de lange kop sub optimaal train. Ook hier geldt weer neem een gewicht wat je in het sterkste deel van de ROM aan kan en doe de est mbv effectief s=cheaten (dus geen G&S werk)

Hoe kom je op deze gewichten ?
Ik zie nergens in dit topic dat gewichten worden besproken.

Focus op de spieren die je traint. (span je pecs aan bij oa uitdrukken van BP/DP, en flex na je set)

Full rom side raise of ?

Reden: Video
Laatst bewerkt:
"geloof" is sowieso iets wat ik het liefst buiten zaken als trainingsleer en functionele anatomie houdt.

Dat is zeker een feit.
Dat je mentale focus legt op een spierbeweging is uiteraard noodzakelijk.

Echter, dit is niet hetzelfde als het 'denken aan de spier die je aan het trainen bent'
Tenminste, dat is meestal de populaire uitleg die wordt gegeven aan MM

Misschien is het daarom een goed idee dat je eerst scherp definieert wat jij precies verstaat onder 'mind muscle connection'.

Wat je schrijft geeft namelijk een voor mij tegenstrijdige mix aan van geloof, feit en gevoelsindicator, maar het kan misschien zo zijn dat we toch min of meer hetzelfde bedoelen.

Met MM is het een beetje hetzelfde als met spierpijn:
Geen van beiden zijn eenduidige indicatoren voor spiergroei, het lijken vooral gevoelskwesties te zijn.

Natuurlijk hebben die wel enigszins te maken met lichamelijke reacties op weerstandstraining, maar grotendeels staan ze los van de trainingsprikkels en biochemische aanpassingsreacties daarop.
Wel interessant. En wat nou als je het gevoel hebt dat je als beginner niet zo heel sterk kunt bracen, terwijl als ik mijn abs goed opwarm lijkt het dat het steeds beter gaat. Maar ja zo werkt het niet natuurlijk 10 min je abs opwarmen voor je training I guess :p het lijkt alsof ik die mind muscle connection moet opbouwen?

Back
Naar boven