Fitness Seller

Welke mind-muscle connection tips helpen jou?

Bezoekers in dit topic

Wel interessant. En wat nou als je het gevoel hebt dat je als beginner niet zo heel sterk kunt bracen, terwijl als ik mijn abs goed opwarm lijkt het dat het steeds beter gaat. Maar ja zo werkt het niet natuurlijk 10 min je abs opwarmen voor je training I guess :p het lijkt alsof ik die mind muscle connection moet opbouwen?
Wordt wel makkelijker als je een tijdje traint en wat meer spier opbouwt. Zolang je bewust bezig bent met wat je doet, leer je vanzelf je lichaam beter kennen

Ik denk niet dat ik dit aan iemand kan uitleggen, maar klinkt wel goed :thumb:

Speciaal voor jou dan, als conversatie thema op de -gedwongen- verjaardagen en borreluurtjes... ;)

Het wil zeggen dat er:
1. Een verbeterd intern gevoel ontstaat aangaande je eigen lichaamshouding en positie (proprioceptie)

2. Dat deze positie ook stabieler en steviger wordt, doordat de betrokken spiervezels (in de abs en obliguus in het voorbeeld van mennoweet) sneller, krachtiger en beter gecoördineerd gaan samentrekken (contraheren) én samenwerken in de beweging (stabilisatie en synergisme)

3. En dit alles puur een leerproces is, van het motorisch zenuwstelsel.

Als ze het dan nog niet snappen ligt dat aan hen en niet aan jou :D

Speciaal voor jou dan, als conversatie thema op de -gedwongen- verjaardagen en borreluurtjes... ;)

Het wil zeggen dat er:
1. Een verbeterd intern gevoel ontstaat aangaande je eigen lichaamshouding en positie (proprioceptie)

2. Dat deze positie ook stabieler en steviger wordt, doordat de betrokken spiervezels (in de abs en obliguus in het voorbeeld van mennoweet) sneller, krachtiger en beter gecoördineerd gaan samentrekken (contraheren) én samenwerken in de beweging (stabilisatie en synergisme)

3. En dit alles puur een leerproces is, van het motorisch zenuwstelsel.

Als ze het dan nog niet snappen ligt dat aan hen en niet aan jou :D
Ik heb het gelezen! En als je nou merkt dat dat motorisch proces nog niet erg efficient is. Je bereikt geen sterke brace zonder eerst je buikspieren te activeren, maar je wilt voorkomen teveel abs vooraf te doen. Vooral qua herstel, hoewel ik er wel voor open sta of course. Ik heb nu echt "luie abs". Ben wel een lange tijd bedziek geweest kan daaraan liggen. Hoe zou je dit aanpakken, want me brace is zo zeker me zwakke punt.

Laatst bewerkt:
Wordt wel makkelijker als je een tijdje traint en wat meer spier opbouwt. Zolang je bewust bezig bent met wat je doet, leer je vanzelf je lichaam beter kennen
Zit nu aan ca een maand en een week efficient trainen. Maar kamp nog wel met wat buikklachten, zit bij diëtist dus vandaar wat ups en downs (moet regelmatig meer rustdagen nemen).

Ik heb het gelezen! En als je nou merkt dat dat motorisch proces nog niet erg efficient is.
Dan is het toch een kwestie van de specifieke actie trainen met een zekere regelmaat.

Je bereikt geen sterke brace zonder eerst je buikspieren te activeren,
Klopt

maar je wilt voorkomen teveel abs vooraf te doen.
Snap ik en is ook niet nodig denk ik.

Vooral qua herstel, hoewel ik er wel voor open sta of course. Ik heb nu echt "luie abs". Ben wel een lange tijd bedziek geweest kan daaraan liggen. Hoe zou je dit aanpakken, want me brace is zo zeker me zwakke punt.

Je "brace" is in principe niets anders dan een statisch stabiliserende contractie van de spieren die de overgang van de heupen naar de romp verzorgen.
(abdominis, obliquus, erectoren e.d.)

D.w.z. je zult toch oefeningen moeten doen die het probleem specifiek aanpakken.
Let op! Crunches, situps en dat soort bewegingen gaan je daarbij niet echt helpen.
Niet dat dit nou slechte oefeningen zijn, maar ze zijn te dynamisch en a-specifiek.

Ik denk dan vooral aan bewegingen die neuromotorisch zoveel mogelijk lijken op 'bracing' of in ieder de betreffende spieren op eenzelfde manier activeren.
Ik denk dan aan "planks" en in de 2e instantie ab wheel rollouts.
Zorg er dus voor dat je die ergens in je training stopt met zekere regelmaat.

Activatie voorafgaande aan oefeningen waar 'bracing' noodzakelijk is, zou je kunnen doen door vooraf een aantal keren aan te spannen en de spanning zo goed mogelijk vast te houden.
Een mogelijke 'cue' daarbij is, je voor te stellen dat iemand je een klap in je maag wil geven en je daarom snel en zo hard mogelijk de boel moet aanspannen.
(Je voorstellen dat die iemand Mike Tyson is bijvoorbeeld, kan extra helpen :cool:)

Dan is het toch een kwestie van de specifieke actie trainen met een zekere regelmaat.

Klopt

Snap ik en is ook niet nodig denk ik.

Je "brace" is in principe niets anders dan een statisch stabiliserende contractie van de spieren die de overgang van de heupen naar de romp verzorgen.
(abdominis, obliquus, erectoren e.d.)

D.w.z. je zult toch oefeningen moeten doen die het probleem specifiek aanpakken.
Let op! Crunches, situps en dat soort bewegingen gaan je daarbij niet echt helpen.
Niet dat dit nou slechte oefeningen zijn, maar ze zijn te dynamisch en a-specifiek.

Ik denk dan vooral aan bewegingen die neuromotorisch zoveel mogelijk lijken op 'bracing' of in ieder de betreffende spieren op eenzelfde manier activeren.
Ik denk dan aan "planks" en in de 2e instantie ab wheel rollouts.
Zorg er dus voor dat je die ergens in je training stopt met zekere regelmaat.

Activatie voorafgaande aan oefeningen waar 'bracing' noodzakelijk is, zou je kunnen doen door vooraf een aantal keren aan te spannen en de spanning zo goed mogelijk vast te houden.
Een mogelijke 'cue' daarbij is, je voor te stellen dat iemand je een klap in je maag wil geven en je daarom snel en zo hard mogelijk de boel moet aanspannen.
(Je voorstellen dat die iemand Mike Tyson is bijvoorbeeld, kan extra helpen :cool:)

Deze ogen ook goed. Kan je die dan elke dag doen? Sorry voor de vraag maar hoevaak ik dat wel niet lees haha

Dankje iig!

Laatst bewerkt:
Back
Naar boven