AndroidHealthClinic

Welke oefeningen raden jullie aan ivm verlegde spier (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Bonk

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
20 jul 2014
Berichten
666
Waardering
360
Lengte
1m85
Massa
85kg
Vetpercentage
12%
Goedemorgen beesten :cool:

Nu 2 en een half jaar nadat ik ben begonnen met bb heb ik het gevoel dat er iets moet veranderen.:)

Ik heb in deze tijd vooral gebulkt en ben van 60,5kg naar 85kg gegaan, met vallen en op staan natuurlijk. Nu heb ik vanaf maart/april tot ongeveer juni gecut en woog ik nog 72kg op ongeveer 8%. Nu weer rond de 75kg.

Nu vind ik het tijd om wat verandering in mijn schema's te gooien om meer progressie te maken. Helaas zit ik met een verlegde spier en kan ik veel oefeningen niet doen of niet zwaar.. waardoor ik niet echt verder kom voor mijn gevoel (lees: https://forum.bodybuilding.nl/topics/poland-syndrome-ps.392767/).

Ik ben dus geboren zonder borstspier en op mijn 18de is de onderste spier van mijn bovenrug omgeklapte naar de voorkant om een borstspier te vormen. Hij werkt nog steeds als rugspier... :mad::o


Zo zien mijn sportdagen er uit:

Maandag: borst, schouder, triceps
Woensdag: benen
Vrijdag: rug, biceps




Borst:
Bankdrukken: maximaal 60-70kg, soms met iets meer gewicht aan de goede kant
Incline dumbell bp: links max 18-20kg en rechts lukt minstens 32kg al..
In zo'n kabel rek, onder/midden/boven: links max 18-20kg en rechts 27kg of net iets hoger

Rug:
Deadlift: No go.. 60 of 70kg max en dan het gevoel dat mijn 'nieuwe' borstspier en aan de zijkant uit getrokken wordt.. :whip:
Optrekken: No go. Alleen met handpalmen naar me toe gedraaid handen vrij dicht bij elkaar zodat biceps veel oppakt. Oefeningen met de armen weider lukken niet, probeer wel wat kracht op te bouwen met cable-pulldown maar kom niet verder dan 45kg.
Squat: Mijn rug is ook niet helemaal recht waardoor ik veel druk voel op mijn onderrug, voor het cutten pr gehaald van 130x1 maar na het cutten niet verder gekomen dan 100 ivm zere onderrug..
Hacksquat: Max 70kg en dan harde steek in verplaatste spier.

Dus vooral oefeningen waarbij je de onderkant van je bovenrug gebruikt is klote.


Schouders:
Geen problemen mee en zijn goed gevormd :1e:


Triceps:
Gaat goed, alleen dips zijn lastig omdat je dan rug goed aanspand. Maar dit lijkt nu beter te gaan.


Biceps:
Prima, wel zit er ook iets verschil in maar dat schijnt vaker (lees: vaak) voor te komen bij PS.


Benen:
Gaat prima, alleen heb in verhouding tot bovenlichaam wel meer massa nodig.



Heb er dus jaren omheen getraind en dit ging altijd wel redelijk, maar ben nu op het punt gekomen dat ik wel wat zwaarder wil en moet trainen om wat meer massa aan te komen. Dus vandaar dat ik nu eindelijk advies ga vragen hier na een lange tijd meelezen hier.

Welke oefeningen raden jullie mij aan?
 
Gister in de smith gaan bankdrukken. Uiteindelijk rechts 27,5kg en links 25kg kunnen doen, voelde wel een stuk beter aan. Denk dat ik dit vaker ga proberen.


Zou een mod dit topic willen verplaatsen naar 'oefeningen'?
 
Vrees dat ik je niet veel verder kan helpen, maar wel zeer benieuwd naar wat "op mijn 18de is de onderste spier van mijn bovenrug omgeklapte naar de voorkant om een borstspier te vormen. Hij werkt nog steeds als rugspier..." nou precies betekent. Begrijp ik goed dat de aanhechtingen nog hetzelfde zijn maar de spier over je schouder naar je borst is getrokken?

Excuses als ik iets heel doms vraag.
 
Is geen domme vraag.

Ze hebben dus het onderste gedeelte van de rugspier in het midden van mijn rug losgehaald, de andere kant is vast blijven zitten.

Deze hebben ze omgeklapt onder mijn oksel door en een borstspier mee gevormd.

Onderaan zijn ze begonnen en hebben de spier in een soort 'U-vorm' (alleen dan een kwart slag gedraaid) terug geplaatst. Dus de onderkant van de borst begonnen en met een boogje het uiteinde aan de bovenkant bij de biceps weer vast gezet.


Dit betekend dus dat het nog aanspand zodra ik mijn rug train, omdat 1 kant niet los geweest is. Dit is eigenlijk een grotere handicap geworden dan 'alleen' de missende borstspier. (Ja als ik toen al aan bb deed had ik de operatie waarschijnlijk niet gedaan)


Hopelijk is het een klein beetje duidelijker nu.
 
Niet duidelijk?
 
Wat mij betreft hartstikke duidelijk. Maar je bent een uniek geval hier vrees ik.

Ik denk dat ik me in jouw situatie zou richten op machines en unilaterale oefeningen. Compound oefeningen zoals deadlift, squat en bench achterwege laten.
 
Vrees ik ook.

Machines doe ik niet heel veel eigenlijk, misschien eens vaker proberen. We hebben technogym apparaten en daar zit links en rechts apart, dan kan ik ook verschillende gewichten gebruiken.

Unilaterale oefeningen zijn juist vaker een beperking omdat ik dan niet meer verderkom in gewicht omdat links te weinig kan hebben.


Ik heb trouwens wel een heel klein gedeelte van mijn linker borstspier, helemaal bovenaan bij het sleutelbeen. Mijn sleutelbeen is daar misvormt/overgroeid omdat deze denk ik alles opvangt.

Deadliften met barbell ga ik ook achterwege laten, misschien kan ik een versie met kabel doen, hiermee kan ik beter sturen. Squat wil ik wel doorzetten maar hiervoor wil ik eerst zorgen dat mijn onderrug sterker wordt voor ik weer boven de 100kg ga doen.
Bench doe ik eigenlijk zelden, woensdag in de smith ging het wel opvallend goed voor mijn doen, denk dat ik deze vaker ga doen.


Bedankt voor het meedenken.
 
Misschien zitten hier fysiotherapeuten die ervaring/ideeën hebben hoe aan te pakken?

DieNase
 
Zie je het niet zitten even gewoon een voorwaartse uperbody foto te posten?
 
Wil ik binnenkort wel doen ja.
 
Hebben jullie misschien nog ideeën voor goede core oefeningen? Denk dat dit veel kan schelen voor mijn squats.
 
Is geen domme vraag.

Ze hebben dus het onderste gedeelte van de rugspier in het midden van mijn rug losgehaald, de andere kant is vast blijven zitten.

Deze hebben ze omgeklapt onder mijn oksel door en een borstspier mee gevormd.

Onderaan zijn ze begonnen en hebben de spier in een soort 'U-vorm' (alleen dan een kwart slag gedraaid) terug geplaatst. Dus de onderkant van de borst begonnen en met een boogje het uiteinde aan de bovenkant bij de biceps weer vast gezet.


Dit betekend dus dat het nog aanspand zodra ik mijn rug train, omdat 1 kant niet los geweest is. Dit is eigenlijk een grotere handicap geworden dan 'alleen' de missende borstspier. (Ja als ik toen al aan bb deed had ik de operatie waarschijnlijk niet gedaan)


Hopelijk is het een klein beetje duidelijker nu.

Helder! Excuses voor de trage reactie. Lijkt me heel vreemd om je rugspier aan te spannen en hem dan op je borst te voelen (als ik je goed begrijp).. maar dat went waarschijnlijk op den duur. Hoop dat je hier nog wat goede tips krijgt, dit gaat mijn kennis te buiten vrees ik. Dank voor je uitleg!
 
Hoe gaan push ups? En row bewegingen?

Iets zoals kettlebell swings of sumo kettlebell high pulls ipv deadlifts? Zwaar gewicht alleen op shrugs? Alle populaire machines voor benen erbij kom je een heel eind.

En verder veel overhead press variaties, upright rows, rear delt/high rows, dat soort dingen gaan allemaal wel toch?
 
Push-up lukten altijd wel aardig goed inderdaad, al wil ik deze binnenkort (denk vandaag) weer gaan oppakken als variatie.

Ik ben nog niet bekent met alle benamingen maar zal mijn best doen met uitleggen.

Kettlebell swings heb ik nog nooit over na gedacht, maar door de close grip kan dit misschien wel een goede oplossing zijn, ga ik dus zeker proberen!

Shrugs lukt idd wel gewoon zwaar.

Overheadpress doe ik al, gewicht gaat naar mijn idee prima.

Upright rows lukken prima. Rear delt redelijk, ligt een beetje aan de uitvoering.

Deze lukt bijvoorbeeld vrij slecht, mis teveel spier om dit goed uit te kunnen oefenen:

rear-deltoid-row-1.png







cable-seated-rows-2.png


En dit lukt met close grip en geen losse handvaten maar 1 voor 2 handen niet heel zwaar. Als de kabels los van elkaar zitten dan kan ik zwaarder maar dan zorg ik dat mijn ellebogen hoger zitten.






CableLatPullDown.png


Dit lukt bijvoorbeeld wel als ik wat meer naar achter leun, maar als ik rechtop zit en recht naar beneden moet lukt het niet zwaar. Stang achter hoofd laten uitkomen lukt niet goed.


Bedankt voor je reactie, heb ik weer wat nieuws uit te proberen!! :D
 
Push-ups lukken, merk wel dat me goede borst ongeveer 2/3 pakt.
 
Hoe gaan push ups? En row bewegingen?

Iets zoals kettlebell swings of sumo kettlebell high pulls ipv deadlifts? Zwaar gewicht alleen op shrugs? Alle populaire machines voor benen erbij kom je een heel eind.

En verder veel overhead press variaties, upright rows, rear delt/high rows, dat soort dingen gaan allemaal wel toch?

Ik heb vrijdag de kettlebell swing geprobeerd en moet zeggen dat dit voor mij echt perfect werk! Bedankt voor de tip!! :)
 
Waarom is de spier verlegd? Cosmetisch of functioneel?
 
Cosmetisch.
 
Is geen antwoord op je vraag natuurlijk, waren er geen andere mogelijkheden zoals silicone oid?

Dus eigenlijk kun je alles beter als je ellebogen hoog/breed staan? Ik zou dan zwaar op die oefeningen gaan en erna beginnen met de andere oefeningen waar je je ellebogen dicht tegen je lichaam houdt.
 
Ik had te maken met een chirurg die hier ervaring mee had. Hij raadde gelijk deze operatie aan welke hij zelf vaker had uitgevoerd.

Ik was met dit gesprek 17, sportte nog niet en op die leeftijd denk je alleen aan wat je mist en hoe kan je dit redelijk oplossen om je normaal te voelen.

Ondertussen ben ik 23 en dan denk je hier gewoon anders over.


Bij veel oefeningen heb ik ze inderdaad breed/hoog, behalve als ik bijvoorbeeld een kabel naar beneden trek, dan smal.
 
Back
Naar boven