XXL Nutrition

Welke oefeningen??

Bezoekers in dit topic

racoon

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
22 jan 2003
Berichten
10
Waardering
0
Ik zit sinds kort ook op fitnes, en wil vooral me buik en armen trainen en breder/gespierder maken, welke apparaten zijn daar goed voor? en na hoelange tijd zie je resultaat.
 
Hoi racoon, hier zit je dus...

Je buikspieren zichtbaar maken lukt vooral met een goed dieet hoor ik. Buikspieroefeningen vind ik zelf een gruwel, op de abdominal machine na waar je met een tegengewicht werkt.
Armen.. tja, je bedoelt schouders, biceps en triceps of ook onderarmen?
Ik zou gewoon voor alle lichaamsdelen gaan.. niets is triester om te zien dan een jongeman die geweldig gespierde biceps en schouders heeft, maar zijn rug en benen verwaarloosd heeft.
Als je al goede benen hebt kan ik me voorstellen dat je dan liever nadruk op het bovenlijf legt..

Verder kun je beter met losse gewichten en halters werken dan met apparaten. Apparaten zijn wel handig, maar niet goed voor je. Iedereen hier zal dat beamen.
Dat is zo'n beetje ook het verschil tussen fitness en krachttraining denk ik haast. Fitness is een beetje hupsen en met apparaatjes in de weer gaan en krachttraining dat is pas het serieuzere werk waar de bokken van de schapen worden gecheiden ;)

Neemt niet weg, dat ik bijv. de assisted pull up/chin-up een geweldig apparaat vind. Anders kan ik het wel vergeten om me nog eens een keer op te trekken. Nu kan ik met contragewichten oefenen.
Dat gaat ook op voor die abdominal machine waar je ook contragewichten hebt en dus niet veroordeeld bent tot honderden herhalingen.
Een hele gemene buikspieroefening is die waar je op een schuin bankje zit en afwisselend links rechts beweegt (voor schuine buikspieren = obliques).

Nou ja.. even afwachten wat de rest schrijft..

Groetjes

Espi
 
Bedankt voor je uitleg
 
Ook is het soms handig een apparaat te gebruiken als je een slechte balans hebt tussen spieren in bovenlijf en benen.
Ik ben zelf wel sterk in mijn benen, maar heb kippenkracht in mijn armen.
Er zijn bijv. een aantal vrije oefeningen waar je resp. rug en benen mee traint, maar die bij mij beperkt worden door kippenkracht in de armen.
Bijv. de front squat, waar je een halter tegen je borstbeen aanklemt en je heel specifiek je quadriceps (bovenbenen) mee traint. Dan ben ik beter af met een leg press waar ik echt tot complete uitputting kan gaan...
Zeker als je geen spotters hebt die in kunnen grijpen wanneer iets fout gaat, zijn er wel eens beperkingen aan met vrije gewichten trainen.. gelukkig doe ik bankdrukken op maandagavond en dan kan ik altijd wel een sterke jongen vragen te spotten.. voor squatten op woensdagochtend gaat dat helaas niet op.

Een hele goede webstek om te beginnen is www.exrx.net . En omdat je vast niet alle lichaamsdelen bij de naam kent (je begint nog maar net) kun je beter beginnen bij de plaatjes van een manspersoon en op het lichaamsdeel klikken waar je geïnteresseerd in bent.
Ook kun je op trainingsprogramma's klikken en ws ben je als beginner het beste af met een 2-split: afwisselend boven- en benedenlichaam oefenen. De vetgedrukte oefeningen zijn basis oefeningen, de schuingedrukte oefeningen speciale oefeningen die je ter afwisseling kunt doen of er bij als je echt aan bodybuilding (4-5 x per week trainen met steeds 1 of 2 spiergroepen per keer) gaat doen.

www.exrx.net ligt even plat dus ik kan nu geen specifieke pagina's aanwijzen waar je kunt beginnen ... evt. later wel..

Espi
 
Originally posted by Esperantisto

Verder kun je beter met losse gewichten en halters werken dan met apparaten. Apparaten zijn wel handig, maar niet goed voor je. Iedereen hier zal dat beamen.
Dat is zo'n beetje ook het verschil tussen fitness en krachttraining denk ik haast. Fitness is een beetje hupsen en met apparaatjes in de weer gaan en krachttraining dat is pas het serieuzere werk waar de bokken van de schapen worden gecheiden ;)

Espi


Als je net begint zul je met apparaten ook wel goeie progressie boeken hoor Espi.
 
Ikzelf ben van mening dat het belangrijk is in het begin dat je de juiste spieren belast en de oefeningen dus correct doet. Het is veel beter een apparaat correct te gebruiken dan met losse halters/ stangen op de verkeerde manier te trainen...
 
Voor buikspieren te zien: cardio erbij doen.
 
Op het moment volg ik een schema , die door ervaren sportleraren inelkaar gezet zijn
 
Ikzelf ben van mening dat je de eerste weken(als je echt begint) best 2/3X per week je hele lichaam traint en niet echt te zwaar doorgaat met je gewichten. (1 oef per spiergroep of zo)

Daarna met een split elke spiergroep 1X per week gaan trainen. Schema's daarvoor vind je hier genoeg.

vb. startersschema
-------------------------
borst
--------
bench press: 3 X 10
lying lateral: 3X10
liggend op bankje halter achter hoofd opduwen: 3X10

biceps:
----------
barbell curl: 3X10

triceps:
-----------
lying tricep press: 3X10

rug:
-------
bent over rows: 3X10

schouders:
-----------------
bent over laterals: 3X10
standing laterals: 3X10
met gestrekte armen dumbbells naar voor : 3X10

onderarmen:
-----------------
wrist curl: 3X10

benen:
-----------
squat: 3x 10

kuiten:
----------
standing calves: 3X10

buik:
-------
sit ups: 3x zoveel je kunt

Ok ik ken alle benamingen niet van de oefeningen, maar ik vond dit een aangenaam schema om te beginnen...
 
ik train nu me hele lichaam met gewichten van 10 tot 15 kilo en dat doe ik 3x 10 keer en dan weer een ander apparaat, en de gewichten voeren ze na een paar weken op.
 
Alleen , ik lees hier weleens wat over banken, weet jij misschien wat dat is?
 
Originally posted by Olimantado
Ikzelf ben van mening dat het belangrijk is in het begin dat je de juiste spieren belast en de oefeningen dus correct doet. Het is veel beter een apparaat correct te gebruiken dan met losse halters/ stangen op de verkeerde manier te trainen...

Dat is dus precies de verkeerde benadering.

Je moet juist met losse gewichten beginnen omdat je lichaam, terwijl het sterker word leert, de stabiliserende spierem mee te gebruiken. Je moet er alleen op letten dat je in het begin niet te zwaar gaat en de oefening goed uitvoert

Een hoop maken de fouten om op een apparaat een oefening aan te leren.
Doordat het apparaat de stabilisatie overneemt, en je ook in een "gedwongen" bewegingsbaan zit leert je lichaam dus niet om de oefening correct uit te voeren. Wat tot gevolg heeft dat als je daarna de oefening met losse stang of dumbbells gaat doen, de in verhouding met de hoofdspier, onderontwikkelde stabilisators overbelast worden en de kans op blessures groter word.

Dus gewoon beginnen met de losse stang en dumbbells, en daarna (als je er behoefte aan heb) overgaan op machines
 
tja, daar zit wel iets in. Ik ben zelf ook met losse halters/stangen begonnen. Wel kun je ook redeneren dat als je met apparaten begint je de beweging dan automatisch correct doet en deze later daardoor ook met losse gewichten correct zult uitvoeren, maar daar heb ik dus zelf geen ervaring mee...
 
Originally posted by Olimantado
Wel kun je ook redeneren dat als je met apparaten begint je de beweging dan automatisch correct doet

Dat zou dan alleen maar opgaan voor een machine die precies de beweging van de "losse oefening" na zou bootsen. En aangezien dit voor iedereen anders is, denk ik niet dat die bestaan

Alle machines dwingen je in een bepaalde bewegingsbaan.
 
Originally posted by racoon
Alleen , ik lees hier weleens wat over banken, weet jij misschien wat dat is?


op je rug op een bank liggen en een halter met gewichten opdrukken...
 
Dankje, weet ik dat ook weer
 
fout van mij: halter moet zijn: stang
 
Niet halterstang ? :D
 
Back
Naar boven