XXL Nutrition

Welke olie gebruiken om in te bakken? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Pazuzu

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
31 jul 2005
Berichten
21
Waardering
0
Deze vraag zal vast wel vaker gesteld zijn, maar ik kon niets vinden... ???

Ik bak eigenlijk alles wat ik moet (roer)bakken in olie. Nooit boter/margarine, dat vind ik vies. Soms wel zo'n vloeibaar bak en braad product uit zo'n knijpfles. Meestal gebruik ik olijfolie of Becel dieet olie. Zijn dit goede producten om in te bakken?

Ik zie altijd in de supermarkt onwijs veel soorten olie staan, waaronder zonnebloem olie en arachide olie (of zo iets). Hoe zit het met al die soorten olie? Welke zijn goed/gezond om in te bakken en welke absoluut niet?


??? ??? ???
 
Gebruik op dit moment voor alles Pam Cooking Spray maar ook Zonnebloem olie als ik geen Pam voorhanden heb ;)
 
Dave Hawk zei:
Gebruik op dit moment voor alles Pam Cooking Spray maar ook Zonnebloem olie als ik geen Pam voorhanden heb ;)


Ff tussendoor, hoelang doe je ongeveer met zo'n cooking spray??
 
m@rl1 zei:
Ff tussendoor, hoelang doe je ongeveer met zo'n cooking spray??

Ik spuit niet zoals Ronnie Coleman een halve bus leeg in een pan, maar
zo´n 3 spays per keer. Doe er best een tijdje mee, is ook afhankelijk wat
ik allemaal (zelf) maak in zo´n periode ;) . Heb er nu ook altijd wel een aantal in de kast staan omdat ik in deze periode gewoon niet zonder wil zitten.

Ben wel tevreden over de Pam.
 
Waar haal ik deze Pam spray?
 
Dave Hawk zei:
Ik spuit niet zoals Ronnie Coleman een halve bus leeg in een pan, maar
zo´n 3 spays per keer. Doe er best een tijdje mee, is ook afhankelijk wat
ik allemaal (zelf) maak in zo´n periode ;) . Heb er nu ook altijd wel een aantal in de kast staan omdat ik in deze periode gewoon niet zonder wil zitten.

Ben wel tevreden over de Pam.
Ik wist helemaal niet dat het bestond, ziet er wel intressant uit... ook eens proberen dan maar...
 
Gewoon in bakboter, vind ik nog altijd het lekkerst smaken :)
 
Mijn omeletten bak ik in olijfolie, heel rustig en niet te snel en te hoog verhitten.
Vlees, kip, vis gaat allemaal in de gril.

Ik heb ook wel eens gelezen dat bakken in roomboter goed schijnt te zijn, dit ivm kwalitatief goede vetten, maar dat doe ik toch maar niet.
Willem 2.
 
kokosolie

roomboter is goed omdat het verzadigde vetten zijn en ze dus niet snel oxideren door verhitting...nadeel is dat het slechte verzadigde vetten zijn.
kokos olie zijn grotendeels verzadigde vetzuren maar wel de goede soort (MCT).
 
Ik doe het altijd wel, omdat het toch heel wat is. Extra vierge is wel goed, maar niet om in te bakken. Dit omdat de gewone gezuiverd is en daarom beter tegen verhitten kan dan extra vierge.
 
het zal wel aan mij liggen maar ik vind dat sommige hier toch wel zeer kieskeurig zijn in hun etenswaren... :p
 
Dave Hawk zei:
Gebruik op dit moment voor alles Pam Cooking Spray maar ook Zonnebloem olie als ik geen Pam voorhanden heb ;)

Onverstandig om in zonnebloemolie te bakken. Door het verhitten gaat het onverzadigde karakter van de olie verloren, is de olie ongeschikt geworden voor de aanmaak van goede celwanden en gaat de olie meer en meer een verbinding aan met de zuurstof: oxidatie. Geoxideerde olie is erg ongezond en wordt in verband gebracht met kanker en het veroorzaken van zeer schadelijke vetzuurradicalen. Hoe meer dubbele bindingen een olie heeft, hoe onverzadigder een vet dus is, hoe gevoeliger de olie is voor oxidatie. (ook het lang bewaren van olie zorgt voor oxidatie) Daarnaast kunnen de vetzuren niet meer als grondstof voor de aanmaak van de juiste Pg’s (prostaglandines) gebruikt worden. Pg's zijn onder meer betrokken bij de hormoonhuishouding (erg belangrijk bij BB), de bloeddruk, het afweersysteem, de bloedstolling en de celdeling.

Om volledig profijt te hebben van MOV uit de voeding kan je het betse koudgeperste olieën, onverhit gebruiken. Bijvoorbeeld als dressing. Bij het bakken kan je het beste een olie of vet nemen met een zo hoog mogelijk gehalte aan VV en zo min mogelijk MOV. Deze verzadigde vetten zijn bij verhitting stabieler en oxideren minder snel.

Natuurlijk moet je erg opletten dat je niet te veel VV binnenkrijgt. Volgens de vuistregel dient +/- 20 procent van je voeding uit vetten te bestaan en daarvan 1/3 VV, 1/3 EOV en 1/3 MOV.

Nu rest mij alleen nog de vraag waarom er bijvoorbeeld twee soorten olijfolie zijn die allebei rijk aan MOV zijn en de ene verkocht wordt alszijnde 'geschikt als dressing' en een andere 'geschikt voor bakken/braden'??
 
Dave Hawk zei:
Ik spuit niet zoals Ronnie Coleman een halve bus leeg in een pan, maar
zo´n 3 spays per keer. Doe er best een tijdje mee, is ook afhankelijk wat
ik allemaal (zelf) maak in zo´n periode ;) . Heb er nu ook altijd wel een aantal in de kast staan omdat ik in deze periode gewoon niet zonder wil zitten.

Ben wel tevreden over de Pam.
Hoeveel sprays zitten er in zo'n bus ongeveer...? Veranderd de smaak van mijn eitje er niet door... Het enige wat ik bak is namelijk mijn eitjes de rest grill ik...
 
Arachideolie, goed te verhitten en ook goed verkrijgbaar.
 
Back
Naar boven