XXL Nutrition

Welke tricep oefeningen pakt welke tricep hoofd aan?

Bezoekers in dit topic

Daantjelol

Cool Novice
Lid geworden
12 jan 2015
Ik heb er al veel over gelezen en elke site zegt wat anders, maar welke tricep oefeningen pakt nou welke hoofd aan? Ik weet dat de long head voornamelijk word getraind door bijvoorbeeld: skull crushers, one arm dumbell tricep extension, french press enzo. Maar vooral de lateral en medial head blijft onduidelijk, de ene site zegt dit de andere zegt dat. Mijn vraag is dus: Welke tricep oefeningen pakt welke tricep hoofd aan? Heeft iemand misschien een betrouwbare site waar deze informatie op staat?

UnderTheMountain

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
3 feb 2016
Lengte
1m75
Massa
90kg
Vetpercentage
20%
De drie oefeningen die ik doe voor triceps, naast bench presses, flyes enz... zijn skullcrushers, triceps dips en heel soms pushdowns (deze dan in combinatie met skullcrushers)

Dag 1:
Skullcrushers 3 sets
Of
Skullcrushers 2 sets gemixt met pushdowns 2 sets

Dag 2:
Weighted triceps dips 3sets

Dit werkt voor mij prima imo

jair16

Advanced Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
6 okt 2005
Lengte
1m79
Massa
118kg
Vetpercentage
13%
Reverse grip push down

Jwdoetookmee

Monstrous Giant
Elite Member
Contest Winner x2
Lid geworden
27 apr 2012
Lengte
1m80
Massa
100kg
Vetpercentage
6%
Pushdowns waarbij je ook je armen elke keer omhoog laat komen zijn perfect.

harpep

Tuned Ecto
Elite Member
+15 jaar member
Lid geworden
2 aug 2004
Ik heb er al veel over gelezen en elke site zegt wat anders, maar welke tricep oefeningen pakt nou welke hoofd aan? Ik weet dat de long head voornamelijk word getraind door bijvoorbeeld: skull crushers, one arm dumbell tricep extension, french press enzo. Maar vooral de lateral en medial head blijft onduidelijk, de ene site zegt dit de andere zegt dat. Mijn vraag is dus: Welke tricep oefeningen pakt welke tricep hoofd aan? Heeft iemand misschien een betrouwbare site waar deze informatie op staat?

Ik denk dat je beter kunt stoppen met je hoofd daarover te breken.

Het verhaal lateral/medial head zal onduidelijk blijven, omdat het zeer moeilijk is -wellicht onmogelijk- om specifiek de nadruk te leggen op een van deze beide triceps-koppen.
En als het al kan zal dit zodaig gering zijn, dat het voor het resultaat in de praktijk geen moer uitmaakt.
Als je gewoon voldoende presses doet met de ellebogen maar binnen en naar buiten, zul je de lateral en medial heads beiden goed ontwikkelen.

De enige tricepskop waar je wél enigszins de nadruk op kunt leggen, is de 'long head'.
Dat komt met name omdat dit deel van de triceps 2 functies heeft, elleboog-extensie én schouder-extensie, waarbij de laatse functie met name door 'overhead' posities wordt geactiveerd. (zoals in de oefeningen die jij noemde en de pushdownvariant van JW in de post hierboven)

Jwdoetookmee

Monstrous Giant
Elite Member
Contest Winner x2
Lid geworden
27 apr 2012
Lengte
1m80
Massa
100kg
Vetpercentage
6%
Ik denk dat je beter kunt stoppen met je hoofd daarover te breken.

Het verhaal lateral/medial head zal onduidelijk blijven, omdat het zeer moeilijk is -wellicht onmogelijk- om specifiek de nadruk te leggen op een van deze beide triceps-koppen.
En als het al kan zal dit zodaig gering zijn, dat het voor het resultaat in de praktijk geen moer uitmaakt.
Als je gewoon voldoende presses doet met de ellebogen maar binnen en naar buiten, zul je de lateral en medial heads beiden goed ontwikkelen.

De enige tricepskop waar je wél enigszins de nadruk op kunt leggen, is de 'long head'.
Dat komt met name omdat dit deel van de triceps 2 functies heeft, elleboog-extensie én schouder-extensie, waarbij de laatse functie met name door 'overhead' posities wordt geactiveerd. (zoals in de oefeningen die jij noemde en de pushdownvariant van JW in de post hierboven)
Die variant heeft mijn tric van nonexist naar wel redelijk srs mass gebracht <3

OP
D

Daantjelol

Cool Novice
Lid geworden
12 jan 2015
Bedankt voor de reacties het is een stuk duidelijker nu

Testosteronbom

Competitive Bodybuilder
Lid geworden
10 jul 2015
skullcrushers en weighted dips zijn mijn favorieten.

Pushdowns zijn ook lekker om te doen maar door beperkingen van mijn homegym beperk ik me tot de 2 bovenstaande oefeningen.

UnderTheMountain

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
3 feb 2016
Lengte
1m75
Massa
90kg
Vetpercentage
20%
welke van deze is na jullie mening dan het beste?
- training 1: skullcrushers 3 sets x 8 reps en training 2: weighted triceps dips 3 sets x 8 reps.
- training 1: skullcrushers 2 sets x 8 reps + triceps pushdowns 2 sets x 8 reps en training 2: weighted triceps dips 3 sets x 8 reps

harpep

Tuned Ecto
Elite Member
+15 jaar member
Lid geworden
2 aug 2004
welke van deze is na jullie mening dan het beste?

- training 1:weighted triceps dips 3 sets x 6-8 reps en lying triceps extensions (lowering behind the head) 3 sets x 8-10 reps

- training 2: close grip bench press 3 sets x 6-8 reps en standing Pushdowns (waarbij je ook je armen elke keer omhoog laat komen) 3 sets x 8-10 reps

UnderTheMountain

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
3 feb 2016
Lengte
1m75
Massa
90kg
Vetpercentage
20%
- training 1:weighted triceps dips 3 sets x 6-8 reps en lying triceps extensions (lowering behind the head) 3 sets x 8-10 reps

- training 2: close grip bench press 3 sets x 6-8 reps en standing Pushdowns (waarbij je ook je armen elke keer omhoog laat komen) 3 sets x 8-10 reps
nice, maar mij werd verteld dat ik beter rond de 3 a 4 sets kan zitten bij biceps/triceps, omdat ik dit 2x per week train en ook veel compound doe voor borst en rug

harpep

Tuned Ecto
Elite Member
+15 jaar member
Lid geworden
2 aug 2004
nice, maar mij werd verteld dat ik beter rond de 3 a 4 sets kan zitten bij biceps/triceps, omdat ik dit 2x per week train en ook veel compound doe voor borst en rug

Ik neem aan dat je dan al een horizontale press doet (bench press) en daarom zou ik dan zeggen weighted dips ipv. CGBP.

en de andere keus zou voor mij dan lying triceps extensions (lowering behind the head)

Maar je zou net zo goed die staande pushdown variant kunnen doen, wat jij prettig vindt. Belangrijk is dat er naast elleboogextensie ook schouderflexie en extensie plaatsvind in de oefeningen in kwestie.....

Rain

Advanced Bodybuilder
+10 jaar member
Lid geworden
29 sep 2009
Lengte
1m80
Massa
97kg
Buiten dips en cgbp , vind ik Full Rom Triceps Extensions errug lekker.

chrisk

ᛮ̯̝͍̥̹̟̞̊̏̎̿͒̀̈͢ᛯ̷̡̰̱͔̼͔̼̥̭̗̆̐͋̓̒̆͑͞ᛰ̡̟̫̯̰̞̘͓̊̒̈̚͝
Elite Member
+10 jaar member
Lid geworden
24 aug 2009
Die gaan mij dus niet lekker af. Zo'n rare houding en positie waar je heen gaat achter je hoofd. Zo ver vanaf balans/zwaartepunt. Of ben het gewoon niet goed gewend en moet veel minder gewicht gebruiken dan ik zou willen. Overhead extensions gaan bijna beter.

Ben wel bang dat ik daarmee kracht misloop. Staande pushdown echt net zo goed?

mascotte

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
27 nov 2014
Lengte
1m80
Massa
82kg
Die gaan mij dus niet lekker af. Zo'n rare houding en positie waar je heen gaat achter je hoofd. Zo ver vanaf balans/zwaartepunt. Of ben het gewoon niet goed gewend en moet veel minder gewicht gebruiken dan ik zou willen. Overhead extensions gaan bijna beter.

Ben wel bang dat ik daarmee kracht misloop. Staande pushdown echt net zo goed?

Probeer eens op een decline bankje :) een doe alsof je de baar tegen het plafond gaat gooien

UnderTheMountain

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
3 feb 2016
Lengte
1m75
Massa
90kg
Vetpercentage
20%
Ik neem aan dat je dan al een horizontale press doet (bench press) en daarom zou ik dan zeggen weighted dips ipv. CGBP.

en de andere keus zou voor mij dan lying triceps extensions (lowering behind the head)

Maar je zou net zo goed die staande pushdown variant kunnen doen, wat jij prettig vindt. Belangrijk is dat er naast elleboogextensie ook schouderflexie en extensie plaatsvind in de oefeningen in kwestie.....
Ik doe op trainingsdag 1 nu:
Dumbbell bench press(flat) 4x8
Dumbbell flyes(flat) 3x8
Skullcrushers 3x8

En op trainingsdag 2 nu:
Barbell bench press(flat) 4x8
Incline barbell bench press(incline) 3x8
Weighted triceps dips 3x8

En schouders doe ik alleen op trainingsdag 2 en dat is overhead dumbbell press 3x8

Wat zou ik hierbij moeten veranderen volgens jou? Of gewoon zo laten?

Doe wel op allebei de trainingsdagen nog curls voor biceps en pull ups en rows voor rug.

harpep

Tuned Ecto
Elite Member
+15 jaar member
Lid geworden
2 aug 2004
Ik doe op trainingsdag 1 nu:
Dumbbell bench press(flat) 4x8
Dumbbell flyes(flat) 3x8
Skullcrushers 3x8

En op trainingsdag 2 nu:
Barbell bench press(flat) 4x8
Incline barbell bench press(incline) 3x8
Weighted triceps dips 3x8

En schouders doe ik alleen op trainingsdag 2 en dat is overhead dumbbell press 3x8

Wat zou ik hierbij moeten veranderen volgens jou? Of gewoon zo laten?

Doe wel op allebei de trainingsdagen nog curls voor biceps en pull ups en rows voor rug.

- Ik zou de dips vooraan op dag 1 zetten, de skull crushers weg laten.

- op dag 2 zou ik op de aanvankelijke plek van de dips, de lying triceps extensions behind the head doen.

Bekijk ook Rippetoe's filmpje in Remons post, als de vorm niet duidelijk is.

chrisk

ᛮ̯̝͍̥̹̟̞̊̏̎̿͒̀̈͢ᛯ̷̡̰̱͔̼͔̼̥̭̗̆̐͋̓̒̆͑͞ᛰ̡̟̫̯̰̞̘͓̊̒̈̚͝
Elite Member
+10 jaar member
Lid geworden
24 aug 2009
Probeer eens op een decline bankje :) een doe alsof je de baar tegen het plafond gaat gooien
Heeft m'n gym niet maar klinkt als een goed idee zal eens kijken of het zo gaat, thanks

UnderTheMountain

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
3 feb 2016
Lengte
1m75
Massa
90kg
Vetpercentage
20%
- Ik zou de dips vooraan op dag 1 zetten, de skull crushers weg laten.

- op dag 2 zou ik op de aanvankelijke plek van de dips, de lying triceps extensions behind the head doen.

Bekijk ook Rippetoe's filmpje in Remons post, als de vorm niet duidelijk is.
Dus alleen de triceps dips en lying triceps extensions zijn al goed allebei 3x8 reps

Naar boven