AndroidHealthClinic

Welke vorm van sets en reps is beter... (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Gast 53027

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
7
Waardering
0
Wat is beter om te doen in het algemeen bij alle oefeningen?

3 sets van alle 10 reps met 10kg.
dus:
10x10
10x10
10x10
totaal gewicht van 300kg

of

3 sets met afbouwende reps maar meer kg.
dus:
10x10
8x12,5
6x15
totaal gewicht van 290kg

Vaak zie ik in traininglogs in de praktijk een groter verschil zitten in het totaalgewicht dan in dit voorbeeld wordt gegeven. Maar is het totaal gewicht belangrijk? Of is het juist belangrijk de spieren steeds meer gewicht te geven bij elke set? Ervan uitgaande dat na elke maand het gewicht bij elke set in beide methoden sowieso met bijv. 2.5kg wordt verhoogd.
 
Wat is je doel?

- Kracht?
- Massa?
- Spieruithoudiningsvermogen?

Totaal gewicht lijkt me niet heel relevant.

De combinatie tussen gebruikte gewicht (=intensiteit: wordt bepaald door percentage van 1RM) volume (aantal sets en reps), mate van explosiviteit van uitvoeren, daar gaat het om. Afhankelijk van je doelen en trainingservaring speel je met deze parameters.
 
Laatst bewerkt:
M'n doel is in eerste instantie om er gespierd uit te zien. Hoef nog geen auto's op te tillen of de grote oceaan over te steken in een roeibootje.
Natuurlijk is alles wel welkom, maar volgens mij is dat fysiek niet mogelijk. Het lijkt me altijd een trade-off.

Ik doe bijv dumbbell curls van 3 sets en 10 reps met 15kg. Heb zo'n 1RM calc gecheckt en die zegt dat m'n max dan 20,1105 is. Kan wel kloppen, 20kg krijg ik 2 keer omhoog maar dan is het ook wel game over.

Hoe zou ik dan het beste m'n biceps kunnen trainen als ik zeg maar een look wil hebben van Arnie, of 50 cent... hell zelfs 25 cent is goed :)
 
"alle" oefeningen met 10 kilo ?

wat dacht je van 5x5x15 = 375 totaal.
 
Nee het gewicht was maar een voorbeeld. Het gaat dus om constante reps met constant gewicht of afnemende reps met toenemend gewicht.
 
ja doen wat je lekker vindt, en kunt.. Je wilt massa dus het gaat erom dat je sets maakt waarbij je tussen de 6/8-12 reps uitkomt, en dat je daarbij maximaal ging.
 
Back
Naar boven