Fitness Seller

Welke weg inslaan? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

keegse

Novice
Lid geworden
31 okt 2022
Berichten
11
Waardering
5
Lengte
1m88
Massa
98kg
Hoi allen,

Eind september 2022 begonnen met fitnessen. Destijds veel verschillende informatie ingewonnen en begonnen met Stronglifts 5x5. In principe alle "start" gewichten aangehouden, dus:
- 20kg squat;
- 20kg bench press;
- 30kg rows;
- 20kg shoulder press;
- 30kg deadlift;
Ergens halverwege het schema kreeg ik erg last van een vastzittende rug. Ik zat destijds op:
- 90kg squat
- 57kg bench press;
- 62.5kg rows;
- 40kg shoulder press;
- 100kg deadlift;
Op advies van de fysio ben ik meer op herhalingen met een lager gewicht gaan trainen. Het schema heb ik dus veranderd naar 5x10. Dit heeft m'n rug en ook m'n houding bij elke oefening goedgedaan. Sinds een paar weken ben ik weer teruggegaan naar 5x5 en verdergegaan met de hoogste gewichten van 5x10 op dat moment. Ik zit daardoor na een paar weken nu weer terug op:
- 90kg squat;
- 50kg bench press (deze probeer ik vooral in m'n borst te voelen. Dus ik voeg langzamer gewicht toe en probeer ontzettend goed te latten op mijn houding en wat ik in m'n borstspieren voel);
- 52,5kg rows;
- 32,5kg shoulder press;
- 87,5kg deadlift;
Met m'n rug gaat het nog steeds goed terwijl ik ondertussen weer bijna op dezelfde gewichten zit op het moment dat ik daar de vorige keer last van had.

Naast stronglifts 5x5 probeer ik aan het eind van een training nog twee assistance oefeningen te doen zoals incline dumbell press, dumbell flies, pull ups en dumbell curls. Wanneer ik sterk genoeg ben wil ik hier chin-ups en dips van maken...

Wat betreft lichaamsgewicht woog ik eind september 2022 zo'n 86,1 kg (ik ben 1,88m lang). Begin november ben ik begonnen met een voedingsschema, met als uitgangspunt tussen de 1,6 en 2g eiwit per kg lichaamsgewicht en eten in een calorie surplus, voornamelijk bestaande uit whole foods. Ik woog op dat moment 85,3kg. Ondertussen bijna 7 maanden later weeg ik zo'n 98,2kg.

Al met al ben ik ongeveer zo'n 8 maanden bezig. Ik moet zeggen dat ik het ontzettend leuk vind om met de grote compound oefeningen bezig te zijn. Mijn doel is voornamelijk om er beter uit te zien, echter heb ik het gevoel dat ik er fysiek helemaal niks op vooruit ben gegaan. Ondanks dat ik meer weeg, zie ik er gevoelsmatig nog altijd hetzelfde uit. Ik merk wel dat m'n broeken iets strakker zijn gaan zitten en in de spiegel zie ik een klein beetje verschil bij m'n schouders en lats, maar that's it (jaja ik had periodiek foto's moeten maken). Omdat ik op het moment van starten (en nu dus nog steeds) nogal skinny fat uitzie (vettig rond m'n buik/heupen en last van men boobs), begin ik te twijfelen of ik niet beter een ander schema kan gaan volgen, iets dat meer gefocust is op body building. Misschien heb ik ook gewoon onrealistische verwachtingen, maar ik hoop dat jullie me van advies en een zetje in de juiste richting kunnen voorzien.

Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Of je nu rechts of linksaf gaat maakt niet veel uit, er zijn meerdere wegen die resultaat geven.
(ben nu zelf trainen)
 
Is er geen leuke combinatie mogelijk? 1 dag per week zwaar 5x5, 1 dag lichter volume en assistance 5x10. Kun je op heavy day ook nog een 5/3/1 training max opzoeken, en bij volume day op 1 set rep progressie naar AMRAP. Paar high rep pomp setjes met isolatie erna.
 
powerbuilding bestaat ook.

 
Het probleem is dat je op 7 maanden tijd 13 kg bent aangekomen, maar vermoedelijk geen gains hebt gemaakt. In ieder geval geen krachtgains. Kracht en massa is geen een op een verband, maar als natty beginner is dit wel een sterk verband.

Dat ligt niet per se aan het schema, maar wss meer aan de wijze waarop je het uitvoert in combinatie met je dieet. Meer dan 1kg per maand zou je niet moeten willen aankomen onder normale omstandigheden. En je zult progressive overload moeten toepassen. geen enkel schema werkt zonder progressive overload. Nu ben je vermoedelijk vooral dikker geworden en dat is zonde.

Ik zou je aanraden om te cutten naar een voor jou acceptabel vetpercentage (gebaseerd op de spiegel). In de tussentijd kun je prima stronglifts + accessory blijven doen, als je maar progressive overload toepast. Het staat je uiteraard ook vrij om over te stappen op andere schema's. Stronglifts is niet heilig ofzo.
 
Is toch een gewone 0.5kg per week.

Maar ja 1-2 keer per jaar cutten mag daarbij ook wel.

Zou niet bij enkel 5x5/Stronglifts blijven, zeker niet tijdens een cut.
 
Is toch een gewone 0.5kg per week.

Maar ja 1-2 keer per jaar cutten mag daarbij ook wel.

Zou niet bij enkel 5x5/Stronglifts blijven, zeker niet tijdens een cut.
Zou het een optie kunnen zijn om met schema dat iets meer gericht is op bodybuilding (PHUL spreekt mij persoonlijk wel aan) te beginnen terwijl ik start te cutten? Waarom geen stronglifts blijven doen tijdens de cut?
 
Je bf% is gewoon aanzienlijk te hoog dat vrijwel alles war je aankomt alles behalve spiermassa is. Ga flink cutten en verlies 10/20kg om vervolgens opnieuw te bulken.
 
Cutten en dan zie je meer het resultaat van de laatste maanden tevoorschijn komen

Ik begin steeds meer en meer te denken dat waar vroeger een schema voor gemak was gemaakt zodat je niet hoeft na te denken, nu door het grote aantal schema's het simpeler en gemakkelijker is om je eigen schema te maken. Zet de compounds op een blaadje en vul het aan met andere exercises totdat je het beu bent en dan doe je weer hetzelfde. Houdt het leuk en binnen een jaar weet jij meer van exercises, maar nog belangrijker welke oefeningen lekker voor je werken. Hoef je geen keuze stress meer te hebben over schema's en heb je het perfecte schema voor jou als individu.

Wat Pren zegt, progressive overload en tijdens de cut (minder energie) minder richten op gewicht ophogen maar spelen met intensiteit en reps als fallback als gewicht niet lukt.
 
Zou het een optie kunnen zijn om met schema dat iets meer gericht is op bodybuilding (PHUL spreekt mij persoonlijk wel aan) te beginnen terwijl ik start te cutten? Waarom geen stronglifts blijven doen tijdens de cut?
Je kunt gewoon SL blijven doen, maar minder eten dat nu. Je krachtstats zijn niet van invloed want je zit erg laag. Denk eerder als ik dit lees dan je niet echt goed en serieus bezig bent.
Menig beginner zit al snel op een deadlift van 100kg namelijk
 
57kg bench press;
- 62.5kg rows;
Welke rows doe je? Ik verdenk een verkeerde techniek bij het roeien.
Doe je ook iets om soepel te blijven? Heel belangrijk, misschien nog niet zo als je nog jong bent maar denk dan een beetje aan je toekomst.
Mooi progressie hoor, bench loopt een beetje achter maar dat komt zeker goed!
 
Je kunt gewoon SL blijven doen, maar minder eten dat nu. Je krachtstats zijn niet van invloed want je zit erg laag. Denk eerder als ik dit lees dan je niet echt goed en serieus bezig bent.
Menig beginner zit al snel op een deadlift van 100kg namelijk
Ik zat op een deadlift van 100kg. Maar zoals ik in m’n eerste post beschreef, heb ik nadat ik last kreeg van m’n onderrug op aanraden van m’n fysio meer op reps gefocust (5x10). Nu ben ik weer terug geswichted naar 5x5 en ben ik gewoon verdergegaan op het hoogste gewicht van 5x10. Die 100kg komt er dus wel weer.
 
Welke rows doe je? Ik verdenk een verkeerde techniek bij het roeien.
Doe je ook iets om soepel te blijven? Heel belangrijk, misschien nog niet zo als je nog jong bent maar denk dan een beetje aan je toekomst.
Mooi progressie hoor, bench loopt een beetje achter maar dat komt zeker goed!
Barbell rows.

Eerlijk gezegd doe ik niks om soepel te blijven. Ik zal me hier ook eens in gaan verdiepen.
 
Barbell rows.

Eerlijk gezegd doe ik niks om soepel te blijven. Ik zal me hier ook eens in gaan verdiepen.
Bent over, pendlay, upright..?
Meestal is het de BoR, zorg hierbij dat je armen niet naar voren gaan. Trek de bar ahw naar je navel/broekzakken. Vind zelf een duimloze greep erg fijn bij het roeien.
 
Ik zat op een deadlift van 100kg. Maar zoals ik in m’n eerste post beschreef, heb ik nadat ik last kreeg van m’n onderrug op aanraden van m’n fysio meer op reps gefocust (5x10). Nu ben ik weer terug geswichted naar 5x5 en ben ik gewoon verdergegaan op het hoogste gewicht van 5x10. Die 100kg komt er dus wel weer.
Gewoon verder gaan op 5x5 als je sterker wilt worden, en minder eten dan nu !
 
Bent over, pendlay, upright..?
Meestal is het de BoR, zorg hierbij dat je armen niet naar voren gaan. Trek de bar ahw naar je navel/broekzakken. Vind zelf een duimloze greep erg fijn bij het roeien.
Bent over. Ik zal de duimloze greep ook eens proberen. Ik moet zeggen dat ik nu veel minder last heb (lees: niet) van het “vastzitten” van m’n rug. Ik denk dat het vooral ligt aan de combinatie van beginnen met krachttraining en voor het eerst een (kantoor)baan die hiervoor hebben gezorgd en niet zozeer mijn houding.
 
Zou het een optie kunnen zijn om met schema dat iets meer gericht is op bodybuilding (PHUL spreekt mij persoonlijk wel aan) te beginnen terwijl ik start te cutten? Waarom geen stronglifts blijven doen tijdens de cut?
Ik zou altijd wat meer reps+volume doen dan stronglifts aanbied. Dat belabberde volume en alleen maar zwaar proberen te gaan gaat niet goed samen met spiermassa behouden of liever zelfs aankomen, tijdens een kcal deficit.
 
Ik zou altijd wat meer reps+volume doen dan stronglifts aanbied. Dat belabberde volume en alleen maar zwaar proberen te gaan gaat niet goed samen met spiermassa behouden of liever zelfs aankomen, tijdens een kcal deficit.
Zou het tijdens m’n cut dan beter zijn om al over te stappen naar PHUL of desnoods een ander schema? PHUL sprak mij persoonlijk wel enorm aan ivm de combinatie van compounds en high rep isolaties.

Overigens wordt SL 5x5 wel enorm aanbevolen aan beginners op dit forum. Op basis van die info heb ik dat schema ook gekozen.
 
Back
Naar boven