XXL Nutrition

Welke Whey Shake is de ware kampioen?

Bezoekers in dit topic

GazaNL

Novice
Lid geworden
20 sep 2012
Berichten
10
Waardering
0
Lengte
1m80
Massa
94kg
Vetpercentage
30%
Excusses voor mijn typ foutjes en of fouten.

Heey jongens... en dames natuurlijk. Mijn naam is Salim en ik kom uit Eindhoven. Als het goed is kun je mijn stats links zien en dan merk je al snel genoeg dat ik niet bij de profs hoor en ook niet bij de amateurs. Ik ben een echte beginner. Maar... ik heb wel iets interesants voor iedereen die naar de juiste Whey Shake zoekt.

Naar aanleiding van veel discussies over welke whey shake nu het beste zou moeten zijn ben ik een onderzoek gestart die moet uitwijzen wie de ware kampioen is. Of bestaat deze kampioen helemaal niet?

Nou, blijkbaar hebben een heleboel mensen hun kostbare hoop en geld gezet op de whey shake. Ikzelf heb er nog nooit een in het echt gezien laat staan dat ik er gebruik van heb gemaakt. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik hier iets ga weerleggen dat zomaar uit de duim is gezogen. Gelukkig zijn er genoeg onderzoeken gedaan, naar het menselijk lichaam en het gedrag ervan, en is de informatie ervan vrij voor het publiek.

De Whey Shake werd hier zodanig vaak benoemd en geprezen dat het mijn interesse heeft gekregen. Natuurlijk niet zomaar, maar zodanig dat ik, door de verhalen hier, er echt in geloof dat ik mijn doel veel sneller kan berijken met een goede shake. Maar dan loop je (vooral als beginner) tegen een muur van discussies aan die niet makkelijk te doorbreken is. Dus hierbij mijn poging om de bakstenen stuk voor stuk van de muur te breken en ze eens nader te bekijken. (mischien niet onder een microscoop maar zeker onder een vergrootglas)

En dat doe ik met de volgende vragen.

Wat is Whey?
Welke soorten whey shakes bestaan er allemaal?
Wat verwacht men van deze shakes?
Wat doet deze shake daadwerkelijk?
Welke aminozuren heb je dagelijks nodig en hoeveel heb je ervan nodig?
Welke whey shake heeft de beste toevoeging op de moeilijke aminozuren?

Wat is Whey?

Whey is eigenlijk de restafval dat overblijft na het maken van kaas. Ik weet niet wie degene was die de gedachte had om het in zijn mond te doen (vast wel een man) maar er werd ondekt dat ze al die jaren een hoogwaardig eiwitbron hadden verspilt aan de kliko. Deze eiwitten worden met een hoge snelheid en effiëntie door het lichaam opgenomen en gebruikt om onder andere weefsel op te bouwen.

Welke soorten Whey bestaan er?

De whey eiwit bestaat in 3 soorten. De whey concentraat, isolaat en hydrolisaat.

De whey concentraat bevat een eiwit percentage van max. 80% en bevat ook een lage percentage koolhydraten en vet.

De whey isolaat heeft een eiwit percentage van 90% en heeft een inhoud van weinig tot niks aan koolhydraten en vet.

De whey hydrolisaat is de voorverteerde vorm van de whey eiwit waarvan de aminozuurketens al verknipt zijn voor een supersnelle opname in het lichaam. Voor zover ik begrepen heb.

Wat verwacht men van deze shake?

Als ik de discussies een beetje juist heb gevolgd is het zo dat de mensen hiervan willen groeien. Niet in de lengte maar in spiermassa natuurlijk.

Ikzelf vind deze whey shake interesant omdat het de voeding voor je spieren aanvult zonder dat je ervan hoeft aan te komen. Dus perfect voor bij een dieet bijvoorbeeld.

Maar wat doet deze shake daadwerkelijk?

Het antwoord kan natuurlijk heel simpel zijn, en dat is dat de whey shake natuurlijk helpt bij het ontwikkelen van je spiermassa. En dit gebeurt door de toevoeging van de nodige aminozuren. Je lichaam heeft dagelijks 20 verschillende soorten aminozuren nodig om een juiste balans van lichaam en geest te stimuleren en te creëren. 8 van deze aminozuren worden minimaal aangemaakt door je lichaam. Dus ben je genoodzaakt om deze uit je dagelijkse voeding te halen.

Zoals ik eerder al aangaf zijn er 8 soorten van aminozuren die je lichaam minimaal aanmaakt. Deze zuren zijn Isoleucine, Leucine, Lysine, Methionine, Fenilalaline, Threonine, Tryptofaan en Valine.

Het volgende stuk komt uit wikipedia

Goed inschatten van de benodigde dagelijkse hoeveelheden essentiele aminozuren blijkt niet eenvoudig; in de laatste 20 jaar zijn de hoeveelheden aanzienlijk bijgesteld. Onderstaande tabel geeft een overzicht van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden conform WHO richtlijnen voor volwassenen[1].

Code Aminozuur mg/kg (2007) mg/kg (1985)
I Isoleucine 20 10

L Leucine 39 14

K Lysine 30 12

M+C Methionine +Cysteïne 10.4 + 4.1 (14,5 totaal) 13

F+Y Phenylalanine Tyrosine 25 14

T Threonine 15 7

W Tryptofaan 4 3,5

V Valine 26 10



Bron Wikipedia

Dit zijn de acht zuren die minimaal worden aangemaakt door het lichaam en toch essentieel zijn. Je kunt ze uit je dagelijkse voeding halen, maar dat is weer een ander verhaal en dat kun je het beste zelf even uitzoeken.

Om je toch een beeld te geven wat welke aminozuur nou presies doet heb ik dit voor je.

Alanine
Alanine is een belangrijk bestanddeel van het spierweefsel. Het lichaam kan zelf energie maken van alanine. Dit gebeurd in de lever en in de spieren. Alanine kan helpen de bloedsuikerspiegel te normaliseren. In de hersenen vervult alanine de rol van neurotransmitter (speelt een rol bij het overbrengen van zenuwimpulsen). Daarnaast vormt het een belangrijk bestanddeel van de celwanden van veel bacteriën die van nature in het lichaam leven. Alanine komt voor in vlees, kip, vis, eieren en avocado.

Arginine
Arginine is een van de belangrijkste en nuttigste aminozuren. Het speelt een rol bij het functioneren van spieren, groei en genezing door het immuunsysteem te reguleren en te ondersteunen. Arginine is ook belangrijk voor de mannelijke vruchtbaarheid. Kinderen hebben meer arginine nodig dan volwassenen, omdat zij in de groei zitten. Arginine komt voor in rauwe graanproducten, chocola en noten.

Asparagine
Asparagine speelt een belangrijke rol bij de afbraak van gifstoffen uit het lichaam. Het bevordert de uitscheiding van ammoniak, levert een bijdrage aan de energieproductie, assisteert bij de productie van DNA en RNA en verhoogt het uithoudingsvermogen. Asparagine komt voor in zuivelproducten, vlees, gevogelte, tarwekiemen, havervlokken, noten, avocado en peulvruchten.

Asparaginezuur
Asparaginezuur is een stimulerende neurotransmitter en is betrokken bij de vorming van glucose. Daarnaast speelt het een grote rol in de stofwisseling tijdens de opbouw van andere aminozuren en biochemicaliën.

Cysteine
Cysteine heeft antioxidatieve eigenschappen en is belangrijk bij het ontgiften. Het vermindert de schadelijke invloed van vrije radicalen en helpt bij het ontgiften van zware metalen uit het lichaam. Daarnaast helpt cysteine de lever beschermen tegen beschadiging door alcohol, drugs en giftige componenten in sigarettenrook. Het stimuleert ook het weefselherstel na operatie- en brandwonden. Cysteine komt voor in eieren, vlees, vis, schaal- en schelpdieren, noten, uien, peulvruchten, tarwekiemen en zuivelproducten.

Fenylalanine
Fenylalanine is een essentieel aminozuur dat nodig is voor diverse biochemische processen. Fenylalanine is, via tyrosine (een ander aminozuur) onder andere nodig voor de aanmaak van neurotransmitters in de hersenen. Het helpt bij de opbouw van het insulinehormoon en stimuleert de productie van het CCK. Dit hormoon is verantwoordelijk voor het verzadigingsgevoel. Fenylalanine kan ook worden omgezet in fenylethylamine, een substantie die van nature in de hersenen voorkomt en onze stemming verbetert. Fenylalanine komt voor in kaas, amandelen, pinda's, sesamzaad, sojabonen en eiwitten.

Glutamine
Glutamine is erg belangrijk bij de opbouw en het herstel van spierweefsel. Het versterkt tevens het immuunsysteem. Glutamine komt voor in vlees, wild, kaas, tarwekiemen en avocado.

Glutaminezuur
Glutaminezuur en de afgeleide, glutamaat, worden vaak gebruikt als smaakversterkers in veel producten. Daarnaast helpt glutaminezuur het lichaam beschermen tegen de schadelijke effecten van alcohol en helpt het de hersenen ontgiften van ammoniak door omzetting in glutamine. Glutaminezuur komt voor in tarwegluten, caseïne en gelatine.

Glycine
Glycine speelt een rol bij de productie van hormonen en het verbetert de werking van de hypofyse. Het helpt bij de opbouw van een sterk immuunsysteem. Glycine maakt energie in het lichaam vrij voor de opbouw van lichaamscellen. Glycine komt voor in rund- en varkensvlees, wild, gevogelte, tarwekiemen, pinda's en sesamzaad.

Histidine
Histidine levert een grote bijdrage aan de ontwikkeling en het herstel van lichaamsweefsels. Het is dan ook een belangrijke voedingsstof voor opgroeiende kinderen. Histidine is essentieel voor de gehoorzenuw. Daarnaast zorgt het voor een goede weerstand en een optimale afscheiding van maagzuur. Het heeft ook een positieve invloed op angstsituaties en de bijbehorende symptomen, zoals nagelbijten. Histidine komt voor in vlees, gevogelte, tarwekiemen, pinda's en sesamzaad.

Isoleucine
Isoleucine is een essentieel aminozuur. Het is betrokken bij de opbouw en groei van spierweefsel. Daarnaast produceert isoleucine biochemische stoffen die nodig zijn voor de energieproductie in de spieren. Isoleucine komt voor in zuivelproducten, vlees, kip, vis, schaal- en schelpdieren, tarwekiemen, rogge, cashewnoten, bonen, sojabonen, linzen en sesamzaad.

Leucine
Leucine is een essentieel aminozuur. Leucine is het meest voorkomende aminozuur in eiwitten. Het is essentieel voor optimale groei in de kinderjaren en speelt een belangrijke rol bij het stikstofevenwicht bij volwassenen. Tevens kan het een rol spelen bij het behoud van spiermassa. Leucine komt voor in rundvlees, kip, eieren, bladgroenten en sojabonen.

Lysine
Lysine is een essentieel aminozuur. Het is nodig voor de groei, weefselherstel, de aanmaak van antilichamen, hormonen en enzymen. Lysine is ook nodig voor de opbouw van collageen. Dit is het belangrijkste bestanddeel van bindweefsel. Het is een groep van weefsels die organen, bloedvaten, ingewanden, spieren en botten omhult en onderling met elkaar verbindt. Bindweefsel steunt eveneens de huid van binnenuit. Lysine komt voor in vlees, gevogelte, vis, melk, kaas, tarwekiemen en avocado.

Methionine
Methionine is een essentieel aminozuur en tevens zwavelhoudend. Het is belangrijk voor veel lichaamsprocessen. Methionine bevordert de gezondheid van de huid, het haar en de nagels. Het helpt voorkomen dat overvloedig vet zich in het bloed en de lever ophoopt. Daarnaast is het, samen met arginine en glycine, een van de drie aminozuren die het lichaam nodig heeft om creatine aan te maken. Creatine zorgt ervoor dat spieren meer arbeid kunnen verrichten. Methionine heeft een antioxidatieve werking en is in staat om zware metalen uit het lichaam te verwijderen. Het gaat tevens vermoeidheid tegen en het voedt en stimuleert de oogspieren. Methionine komt voor in vlees, kip, vis, eieren, zuivelproducten, linzen, sesamzaad, sojabonen en avocado.

Proline
Proline is een belangrijk bestanddeel van collageen en helpt bij de opbouw van botten, huid en bloedvaten. Het versnelt de genezing van wonden en gaat degeneratie van het bindweefsel tegen, waardoor het biologische verouderingsproces wordt vertraagd. Proline komt voor in vlees, gevogelte, wild, eieren, maïs, sesamzaad, tarwekiemen, amandelen en pinda's.

Serine
Serine levert een belangrijke bijdrage aan de stofwisseling van de huid; het houdt de vochthuishouding van de huid in balans. Het stimuleert ook de vorming van pijnstillende stoffen in de hersenen. Serine komt voor in vlees, gevogelte, wild, eieren, maïs, sesamzaad, tarwekiemen, amandelen en pinda's.

Threonine
Threonine is een essentieel aminozuur. Het helpt bij de opbouw van collageen en elastine in de huid. Threonine levert een bijdrage aan de productie van antilichamen en stimuleert de groei en de activiteit van de thymus. Threonine komt voor in vlees, vis, schaal- en schelpdieren, zuivelproducten, peulvruchten, tarwekiemen en noten.

Tryptofaan
Tryptofaan is een essentieel aminozuur. Het wordt samen met andere vitamines en mineralen door de hersenen gebruikt om serotonine aan te maken. Serotonine is een neurotransmitter die de slaap reguleert en stimuleert. Tryptofaan is ook een bouwstof voor melatonine. Melatonine reguleert het dag- en nachtritme, wat belangrijk is voor een goede nachtrust. Tryptofaan komt voor in vlees, vis, kalkoen, kwark, melk, bananen en chocola.

Tyrosine
Tyrosine is betrokken als bouwstof bij de productie van belangrijke neurotransmitters, zoals adrenaline, noradrenaline en dopamine in de hersenen. Het schijnt hierdoor het energieniveau te verhogen en de gevolgen van stress (via dopamine) te verlagen. Adrenaline heeft onder andere effect op de bloedsuikerspiegel (het energieniveau). Tevens is tyrosine een bouwsteen voor de productie van het coenzym Q10 (CoQ10). Dit coenzym is belangrijk voor de energieproductie van de cellen. Tyrosine komt voor in vlees, vis, gevogelte, zuivelproducten, tarwekiemen, havervlokken, amandelen, sesamzaad, linzen en sojabonen.

Valine
Valine is een essentieel aminozuur. Het speelt een rol bij de groei en reparatie van spierweefsel. Valine is noodzakelijk voor een goede werking van het zenuwstelsel. Tevens heeft het een eetlustremmende werking en kan een nuttige voedingsstof zijn voor mensen die willen afslanken. Valine komt voor in vlees, kip, vis, kwark, amandelen, cashewnoten, pinda's, sesamzaad, linzen, champignons en sojabonen.

Bron: Vitavie.nl

Welke whey shake heeft de beste toevoeging op de moeilijke aminozuren?

Nu het beeld een beetje duidelijk is over aminozuren kun je een betere inschatting maken welke shake voor jou de absolute kampioen is.

Je kunt het een beetje vergelijken met vrouwen,
De ene is lekker de andere niet, maar op een langere termijn is de inhoud toch het belangerijkste. En als je geluk hebt en een beetje inzicht en kennis van “De Vrouw” dan sla je er een aan de haak die het allebei heeft.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben gehad.

Succes!!
 
goed stuk! thanks man
 
Ik meende altijd dat whey melk poeder was, weer wat nieuws geleerd.
 
2ywu9i0.gif
 
Ik meende altijd dat whey melk poeder was, weer wat nieuws geleerd.

Dat is het ook een soort van, aangezien kaas van melk wordt gemaakt ;) Of nou ja. Het is gewoon het wei-eiwit uit melk gefilterd.
 
Up
 
interessant stuk.
Gaat het me helpen om een betere keuze te maken? nee niet bepaald.
wat ieder amino zuur doet zegt zoals het er nu staat helemaal niks (denk ik)
 
interessant stuk.
Gaat het me helpen om een betere keuze te maken? nee niet bepaald.
wat ieder amino zuur doet zegt zoals het er nu staat helemaal niks (denk ik)

Heey tunana, bedankt voor je reactie.

Ik denk persoonlijk dat je door de juiste kennis het beste uit je voeding kan halen. En door te weten waarom welke aminozuur belangerijk is, je een betere keuze kunt maken in een shake.
 
Back
Naar boven