AndroidHealthClinic

Wendler 2015

Bezoekers in dit topic

Franskem

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
7 aug 2015
Berichten
539
Waardering
287
Lengte
1m79
Na een afwezigheid van een aantal jaar, die ik opgevuld heb met hardlopen (hard-) fietsen, etc..., maar de nodige serieuze blessures heb opgelopen (runnersknee, jumpersknee, 2 voor 75% afgescheurde achilles pezen) laat ik het harde lopen en het harde fietsen maar over aan de wat meer licht gewichten onder ons.

Al eerder volgens Wendler getraind en dat is wel erg bevallen.
Dus nu aan de stoel met een nieuw schema volgens 5/3/1
 
Veel succes man!
Hrb je een idee van je 1rm?
 
Dit is de PL sectie, dus ik neem aan dat je PL-gericht wil gaan trainen. In dat geval: doe geen Wendler.
 
Mijn 1RM's waren

DL 175kg
SQ 170kg
Bench 90kg

Hoezo geen Wendler in de Powerlifting, Strongman en Gewichtheffen Topic?

Lijkt mij toch een manier om te starten, of de draad op te pakken en vandaar uit weer verder te gaan.

Hoor 5x5 dan ook niet thuis in dit topic?
 
Wendler is eigenlijk niet zo'n goede manier van trainen als het doel is om sterker te worden op de mainlifts. De frequentie van de lifts is te laag om er erg goed in te worden en de keren dat de lifts worden gedaan is het volume veel te laag. Komt nog eens bij dat repouts DE manier zijn om ervoor te zorgen dat je techniek achteruit gaat en ze belastend kunnen zijn voor het herstelvermogen. 5 x 5 is vanuit een PL optiek een veel beter schema als je weer wil starten en het DOEL werken aan je 1RM's is. Het hangt van het doel af dus.
 
Laatst bewerkt:
Wendler is inderdaad alleen leuk als je genoegen neemt met overbodig trage progressie.
 
Oké, maar wat zijn dan alternatieven.

Voor 5/3/1 heb ik wel 5x5 getraind, maar dat ging me al heel snel vervelen. Voordeel van 5x5 is wel dat je een A en een B training hebt en die volgen elkaar op, los van hoeveel keer je traint per week

Misschien daarmee starten en dan verder op zoek naar een alternatief

Suggesties zijn altijd welkom
 
Als je 5 x 5 saai vind en liever wat meer "leuke" extra oefeningen wil doen kun je de ICF template van Jason Blaha misschien gebruiken: https://www.muscleandstrength.com/workouts/jason-blaha-ice-cream-fitness-5x5-novice-workout


Of je maakt zelf een schema met behoorlijk wat mainliftvolume en extra assistentie die je leuk vind en probeert vooral de mainliftgewichten progressief te laden.

Wederom: wat is je doel? een programma moet je dichter bij je doel brengen en als dat doel puur is om zo sterk mogelijk op de grote drie te worden, kun je beter geen Wendler doen. Wil je gewoon "lekker een beetje trainen" en leuke trainingen doen en als kracht niet persé primair voor je is, kun je best aan Wendler beginnen. Stel eerst duidelijk je doel vast en kijk dan welk programma daar geschikt voor is.
 
Doelen zijn terug toewerken naar vorige 1 Rm's en kijken of ik daar overheen kan gaan.

Wat me tegenstaat/stond bij 5x5 was het 3x per week squaten. Dat komt bij het ICF ook terug, maar misschien dat ik voor 1x squaten een alternatief kan bedenken (legpress?).
Daarnaast moet ik even kijken of mijn achilles-pezen en knieën die focus op squat aan kunnen.
 
Ik zal verder gaan in het meer algemene trainingslog, en als ik weer richting mijn vorige PR's zit, dan ga ik hier verder.
 
Powerliftingtowin.com

Check Candito eens.
PHM methode lijkt ook effectief te zijn, net zoals The Sweatbox manier. Zoek hier maar effe naar die laatste 2.

:)

---------- Toegevoegd om 12:46 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:45 ----------

Oh en zoek je huidige 1 rm op. Van daaruit kan je beter be training plannen.

---------- Toegevoegd om 12:50 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:46 ----------

En 1 tip, ben ook 7 jaar uit het spel geweest. Wees geduldig, consistent en luister naar de meer ervaren mannen hier. Check hun logjes, kijk YouTube en wees niet bang om af en toe terug te restarten. En geef jezelf een doen bv: x kg deadlift op je verjaardag, wedstrijdje doen, ....
 
Greyskull LP is ook lekker. 2x per week squaten en 1x deadliften. Met Wendler gaat het wel heel langzaam, terwijl je met lineaire progressie nog heel veel kunt pakken in een veel korter tijdsbestek.
 
Starting strength doen totdat je weer btje richting je oude prs komt daarna texas method bijv (deze route volg ik nu vanaf oktober vorig jr begonnen)
 
Laatst bewerkt:
ey franske, doe je nog mee?
 
Back
Naar boven