AndroidHealthClinic

Wendler/rippetoe? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Dortalina

Cool Novice
Lid geworden
1 mei 2013
Berichten
64
Waardering
0
Lengte
1m80
Massa
75kg
Vetpercentage
10%
Hallo allemaal, ik zal me eerst even voorstellen aangezien ik nieuw ben op dit forum. Ik ben 17 jaar, weeg 72KG bij 1,80. Train nu ongeveer een anderhalf jaar, jaartje "serieus": Stats. Deadlift 110x3, Squat 105x1 en bench 70x1. Hele afgelopen jaar een beetje lopen program hoppen (maandje SL 5x5, dan weer schematje van bodybuilding.com etc). Nu wil ik mij graag serieus op een programma storten en ik twijfel hierbij eigenlijk tussen rippetoe en wendler. Nu is mijn eerste vraag, is de progressie van rippetoe wel echt mogelijk? er van uitgaande dat ik 6x per maand bench/dl/ohp/bor doe en deze met 2,5kg verhoog per workout zou ik in 4 maanden tijd 60kg per lift er bij hebben, en nog veel meer op de squat, is dit realistisch? En ik neem niet aan dat ik op mn 5rm zou moeten beginnen, op welk percentage raden jullie aan te beginnen? wendler lijkt me hierin iets realistischer (2,5kg p/m). Maarja ik wil natuurlijk het liefst zo veel mogelijk kg's erbij. Zou het dan iets zijn om op de korte termein 3x5 te doen tot ik vastloop en dan wendler te gaan doen? Alvast bedankt
 
Ik denk dat je met jouw stats voorlopig nog wel elke training 2,5 kg kan verhogen op squat en deadlift. Op de presses gaat dat wel vrij hard. Ik zou inderdaad de snellere manier van progressie uitmelken tot je vastloopt, daarna kan je altijd nog een ander schema volgen.
 
wendler is een programma met maandelijkse progressie. Dit is voor gevorderde trainees die niet meer iedere training en zelfs niet meer iedere week progressie kunnen maken.

Jij bent een beginner. Jij moet een voedingsschema maken, 10kg aankomen, goed deloaden op de lifts en beginnen met een programma als rippetoe.
Dan ga je pas gains maken.

Als je rippetoe hebt uitgemolken kun je beginnen met een programma met wekelijks verhogen zoals bv. de texas method.
 
wendler is een programma met maandelijkse progressie. Dit is voor gevorderde trainees die niet meer iedere training en zelfs niet meer iedere week progressie kunnen maken.

Jij bent een beginner. Jij moet een voedingsschema maken, 10kg aankomen, goed deloaden op de lifts en beginnen met een programma als rippetoe.
Dan ga je pas gains maken.

Als je rippetoe hebt uitgemolken kun je beginnen met een programma met wekelijks verhogen zoals bv. de texas method.

Oke, maar hoeveel moet ik dan deloaden? is hier een soort regel voor ofzo? heb redelijk wat rippetoe artikelen doorgelezen maar ze zeggen allemaal vanaf baar beginnen. Maar om bv 80 kg te deloaden op de deadlift lijkt me ook een beetje ver gaan.
 
Dat moet je voor jezelf uitmaken. Maar toch genoeg zodat je niet na 3 weken je max al bereikt. Ik zou rekenen dat je na 6 weken je huidige max bereikt op de squat en deadlift en misschien zelfs 8 weken voor de rest (bor, ohp en bench).

Als je het gevoel hebt dat het wel heel gemakkelijk gaat kun je wel eens verhogen met 5kg i.p.v. 2,5 (dit doe je trouwens altijd op de deadlift).
Doe dit niet teveel, anders ga je te snel vastlopen.

Hoe trager je verhoogt hoe langer je zal kunnen verhogen. Als je trager verhoogt zul je ook tot een hoger plateau komen dan als je te snel verhoogt. Dus wees geduldig!
 
Dat moet je voor jezelf uitmaken. Maar toch genoeg zodat je niet na 3 weken je max al bereikt. Ik zou rekenen dat je na 6 weken je huidige max bereikt op de squat en deadlift en misschien zelfs 8 weken voor de rest (bor, ohp en bench).

Als je het gevoel hebt dat het wel heel gemakkelijk gaat kun je wel eens verhogen met 5kg i.p.v. 2,5 (dit doe je trouwens altijd op de deadlift).
Doe dit niet teveel, anders ga je te snel vastlopen.

Hoe trager je verhoogt hoe langer je zal kunnen verhogen. Als je trager verhoogt zul je ook tot een hoger plateau komen dan als je te snel verhoogt. Dus wees geduldig!

Ja had idd zo iets gelezen! Heb mn 5RM berekent voor mn lifts en daar ongeveer 6 weken in kg's vanaf gehaald. Ga volgende week beginnen en denk ik ook een logje bijhouden. Thanks guys!
 
Hoe trager je verhoogt hoe langer je zal kunnen verhogen. Als je trager verhoogt zul je ook tot een hoger plateau komen dan als je te snel verhoogt. Dus wees geduldig!
Waarom dan niet zo ver gaan om met 0 te beginnen en maar maandelijks te verhogen?
 
omdat ik denk dat TS nog wat gebruik kan maken van beginnergains.
Ik denk dat hij nog niet op het niveau van intermediate zit en dat hij de gewichten nog kan verhogen met progressive loading. Zeker als hij nog wat aankomt, want 72kg bij 1m80 vind ik behoorlijk weinig.

Met trager verhogen bedoel ik de stapjes. Je verhoogt iedere training het gewicht, maar het is niet de bedoeling dat je met 10kg verhoogt (0,5kg is dan ook weer te weinig). 2,5kg is genoeg.
 
imo ligt het eraan hoe makkelijk het is en hoever je onder je niveau traint. Als je 30% onder je 5RM squat dan zal dat heel licht aanvoelen en kan je best 5kg of 7,5kg toevoegen in de volgende training. Zodra je merkt dat het tempo minder wordt ga je met minder grote stappen verhogen.

Ik vind het persoonlijk ook vrij onzinnig om 6-8 weken onder je niveau te trainen.
 
omdat ik denk dat TS nog wat gebruik kan maken van beginnergains.
Met trager verhogen bedoel ik de stapjes. Je verhoogt iedere training het gewicht, maar het is niet de bedoeling dat je met 10kg verhoogt (0,5kg is dan ook weer te weinig). 2,5kg is genoeg.
Ah ok..

Zeker als hij nog wat aankomt, want 72kg bij 1m80 vind ik behoorlijk weinig.
Ik denk dat hij niks anders hoeft te doen, geen deload of nieuw programma, als hij zich hierop richt. Een deload kan zelfs tegenwerken als het niet nodig is, zeker als je niet genoeg eet.
 
Als hij nu vast zit, of het gaat moeilijker, leek het mij gemakkelijk om een kleine deload te doen. Als je dan terug aan die gewichten komt en je bent aangekomen zullen ze gemakkelijker gaan dacht ik dan.:)
 
Back
Naar boven