XXL Nutrition

'Wereld faalt jammerlijk bij bestrijding honger'

Bezoekers in dit topic

Guest

Gargantuan Beast
15 jaar lid
Waardering
3
ROME - De internationale gemeenschap faalt jammerlijk bij de bestrijding van honger in de wereld. Tien jaar na de Wereldvoedseltop van de Verenigde Naties is het aantal mensen dat een voedseltekort heeft zelfs toegenomen.

Dat staat in een maandag verschenen rapport van de FAO, de voedsel- en landbouworganisatie van de VN. Volgens haar jongste gegevens hebben 864 miljoen mensen een tekort aan voedsel. Deze groep is vooral woonachtig in ontwikkelingslanden.

De directeur-generaal van de FAO, Jacques Diouf, zegt in het rapport dat de rijke landen onvoldoende politieke wil hebben om eindelijk eens wat te doen aan de honger in de wereld. "We hebben geen enkele vooruitgang geboekt en dat is een trieste realiteit".

VN-top

Deze week is er in Rome een VN-top waar wordt teruggekeken op de Wereldvoedseltop van 1996.

De internationale hulporganisatie Oxfam, in Nederland Oxfam Novib geheten, liet maandag vanuit Londen weten dat "de tijd van beloftes nu echt voorbij moet zijn". "Het probleem van deze wereld is niet gebrek aan voedsel maar gebrek aan rechtvaardigheid.

Tegen de deelnemers van de conferentie zeggen we dan ook: kom nu echt in actie of blijf anders thuis!", aldus een zegsman.

Bron

Vraag is hoe kan je een langdurige oplossing bieden? Allemaal goed en wel die "rechtvaardigheid", maar men moet in het land zelf wel overgaan op landbouw, veeteelt en productie. Met geld of voedsel sturen schiet je dus op de lange termijn niets op.

Moet dat land wel geschikt zijn voor bepaalde gewassen of veeteelt. Komt nog bij dat de Westerse wereld in derde wereldlanden gewassen laat verbouwen die we hier laten voeren aan ons vee. Kromme situatie natuurlijk.

Juist, daar kan idd heel wat werk verricht worden. Toch zie je dat veel problemen ook liggen bij het bestuur van die ontwikkelingslanden, waarbij de inwoners dan idd de dupe van heel het verhaal zijn.

helaas is corruptie nog een groot probleem in heel wat afrikaanse landen, naast de vele stammengeschillen.

de grondslag aan de problemen liggen grotendeels bij de verdeling van het land door de Britten als onderdeel van het 'dekolonalisatieproces'.
Afrika werd met groffe lijnen verdeeld zonder echt rekening te houden met de leefgebieden van de vele stammen. hierdoor kwamen er grensgeschillen die in de loop der tijd al miljoenen slachtoffers ten gevolge heeft gehad en ook een intens onstabiele situatie in grote gedeelten van het continent.

Om het hongerprobleem op te lossen zal er eerst stabiliteit moeten komen. Maar sudan als schrijnend voorbeeld laat wel zien hoe verdomde moeilijk dat is (al stelt de internationale hulp -vredesmacht- bijzonder weinig voor waardoor het lijkt dat het de internationale politiek niet lijkt te deren - mooie woorden weinig daden)

Het probleem is gewoon onoplosbaar zo lijkt het. Sommige landen brengen gewoon systematisch meer mensen voort dan er gevoed kunnen worden. Voedselhulp verergert het probleem alleen maar, omdat er daar nog meer mensen door komen. :(

Moet dat land wel geschikt zijn voor bepaalde gewassen of veeteelt. Komt nog bij dat de Westerse wereld in derde wereldlanden gewassen laat verbouwen die we hier laten voeren aan ons vee. Kromme situatie natuurlijk.

Amerika en Eurpa subsiedieren zwaar hun eigen boeren die hierdoor hun producten op de afrikaanse markt kunnen dumpen aan dergelijk lage prijzen dat de Afrikaan zijn eigen tomaten niet kan verkopen opde afrikaanse markt omdat zijn tomaat duurder is.
We willen deze landen arm houden omdat ze een enorme afzetmarkt betekenen.
Laten we dus niks doen, behalve elk jaar 100 mijoen euro steun geven om de schone schijn op te houden. 11.11.11. doet prachtige zaken maar het is dweilen met de kraan open.

en wat hoorde ik gisteren op ee praatprogramma? Men gaat de subsidies (in Europa) afbouwen tegen 2012 (2015, de kerel wist het niet mer zo goed).

"Maar", zei hei, "er zal een andere manier komen van het geven van steun aan onze boeren waardoor de oneerlijke concurrentie wellicht zal blijven bestaan....

en dan vinden we het zo erg en lastig dat dei mensen met honderden europa trachten te bereiken. Oplossing volgens BArosso: de grenzen van de Europese burcht versterken zodat zeker niemand binnengeraakt. Dat zal Europa ieder jaar 1 tot 5 milajrd euro kosten. Conclusie: laten we ze arm houden, onze eigen boeren blijven steunen, en als ze naar heir komen ze zo goed mogelijk tegenhouden zodat ze ons paradijslijk leventje komen verstoren.

Het probleem is gewoon onoplosbaar zo lijkt het. Sommige landen brengen gewoon systematisch meer mensen voort dan er gevoed kunnen worden. Voedselhulp verergert het probleem alleen maar, omdat er daar nog meer mensen door komen. :(

Tja, als je ze geen voedselhulp meer geeft sterven 2 000 000 mensen omdat wij ervoor zorgen dat ze arm blijven. Idd een goede manier om de ovebevolking in Afrika op te lossen; Zouden we China niet kunnen overtuigen de helft vanhun bevloking uit te hongeren.? Dan halen we de Kyoto normen zonder problemen.

Amerika en Eurpa subsiedieren zwaar hun eigen boeren die hierdoor hun producten op de afrikaanse markt kunnen dumpen aan dergelijk lage prijzen dat de Afrikaan zijn eigen tomaten niet kan verkopen opde afrikaanse markt omdat zijn tomaat duurder is.
We willen deze landen arm houden omdat ze een enorme afzetmarkt betekenen.
Laten we dus niks doen, behalve elk jaar 100 mijoen euro steun geven om de schone schijn op te houden. 11.11.11. doet prachtige zaken maar het is dweilen met de kraan open.

en wat hoorde ik gisteren op ee praatprogramma? Men gaat de subsidies (in Europa) afbouwen tegen 2012 (2015, de kerel wist het niet mer zo goed).

"Maar", zei hei, "er zal een andere manier komen van het geven van steun aan onze boeren waardoor de oneerlijke concurrentie wellicht zal blijven bestaan....

en dan vinden we het zo erg en lastig dat dei mensen met honderden europa trachten te bereiken. Oplossing volgens BArosso: de grenzen van de Europese burcht versterken zodat zeker niemand binnengeraakt. Dat zal Europa ieder jaar 1 tot 5 milajrd euro kosten. Conclusie: laten we ze arm houden, onze eigen boeren blijven steunen, en als ze naar heir komen ze zo goed mogelijk tegenhouden zodat ze ons paradijslijk leventje komen verstoren.

Die landbouwsubsidies zijn inderdaad schandalig.

Wat ik nu niet begrijp he:
Als we zouden ruilen met hun, zouden wij het daar dan wel op de rit krijgen en zouden zij het hier draaiende weten te houden?

Heb ook wel eens zitten denken dat wanneer er daar kanalen worden gegraven door het hele continent heen.
Een soort van irrigatie programma.
Dan word het daar vanzelf beter lijkt mij. Kost ook erg veel gled, maar dan is het misschien een eenmalig iets. Niet iets wat elk jaar terugkomtr en toch nooit veranderd.

Tevens zouden aannemers van hier, opdrachten moeten krijgen om daar complete fatsoenlijke steden te bouwen. Kan relatief goedkoop, immers zijn de lonen daar veel lager. Dus alleen de aansturing kost wat meer (moet immers wel gekwalificeerd personeel hebben).

Dan denk ik dat die landen echt rijker kunnen worden.
Werkgelegenheid, fatsoenlijke woningen, meer water voor handen, enz enz.

Wat ik nu niet begrijp he:
Als we zouden ruilen met hun, zouden wij het daar dan wel op de rit krijgen en zouden zij het hier draaiende weten te houden?

Heb ook wel eens zitten denken dat wanneer er daar kanalen worden gegraven door het hele continent heen.
Een soort van irrigatie programma.
Dan word het daar vanzelf beter lijkt mij. Kost ook erg veel gled, maar dan is het misschien een eenmalig iets. Niet iets wat elk jaar terugkomtr en toch nooit veranderd.

Tevens zouden aannemers van hier, opdrachten moeten krijgen om daar complete fatsoenlijke steden te bouwen. Kan relatief goedkoop, immers zijn de lonen daar veel lager. Dus alleen de aansturing kost wat meer (moet immers wel gekwalificeerd personeel hebben).

Dan denk ik dat die landen echt rijker kunnen worden.
Werkgelegenheid, fatsoenlijke woningen, meer water voor handen, enz enz.

hoor ik hier een kind blaaten !!!

Ze hebben voldoende grondstoffen iig, en idd als je het land kan bewerken kan het zeker geschikt worden gemaakt voor landbouw. Alleen makkelijker gezegd dan gedaan ;)

Ze hebben voldoende grondstoffen iig, en idd als je het land kan bewerken kan het zeker geschikt worden gemaakt voor landbouw. Alleen makkelijker gezegd dan gedaan ;)

Idd. Niet simpel.
Maar 10-tallen miljarden over de balk gooien van onze belastingcenten vind ik ook zo zonde.
Met de machines van tegenwoordig moet er toch best een aantal fikse kanalen gegraven kunnen worden.
Water is prioriteit nummer 1 daar.
Als dat overal voor handen is, kunnen er ook dorpen, steden ontstaan.
Alles wat wij hier verkeerd hebebn gedaan met de bouw van onze steden kunnen ze daar in 1x goed doen.

Weet niet wat er jaarlijks word gegeven aan de 3e wereldlanden door alle landen van de wereld (NL volgens mij 4-6 miljard) maar daar moet echt wel iets mee te doen zijn.

Corruptie dient in dat soort landen bestreden te worden en dat is inderdaad makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn ook landen waarbij zoals Shutterspeed aangaf de grenzen op een idiote manier zijn aangegeven. Dat zijn landen waar nooit eenheid komt alleen omdat er stammen bij elkaar zijn gevoegd of omdat stammen juist elkaar zijn getrokken.

Ik denk dat NL hun pioniers positie weer zou kunnen terugwinnen (zoals tijdens de gouden eeuw) als ze daar zoiets zouden beginnen.
Over 25 jaar zal iedereen ons dan naapen, maar we zijn dan toch weer een tijdje de slimste geweest en de mensen daar schieten dan ook omhoog kwa economische ontwikkelingen.

Ik denk dat het allemaal wel mogelijk moet zijn (al dan niet in een jaar tijd, maar over een jaar of 10 moet dat wel kunnen).

Ik denk dat NL hun pioniers positie weer zou kunnen terugwinnen (zoals tijdens de gouden eeuw) als ze daar zoiets zouden beginnen.
Over 25 jaar zal iedereen ons dan naapen, maar we zijn dan toch weer een tijdje de slimste geweest en de mensen daar schieten dan ook omhoog kwa economische ontwikkelingen.

Ik denk dat het allemaal wel mogelijk moet zijn (al dan niet in een jaar tijd, maar over een jaar of 10 moet dat wel kunnen).

Die landen heb echt geen koloniale toestanden mer nodig hoor. Het enige wat nodig is dat de onerlijke concurrenite ophoudt; ze hebben daar genoeg land om de hele wereld met groenten te voeden, dus ze kunnen heel rijk worden als we ze maar eerlijke toegang op de vrije markt laten.

Ze zijn goed in kinderen -, maar niet in voedsel kweken :rolleyes:

Die landen heb echt geen koloniale toestanden mer nodig hoor. Het enige wat nodig is dat de onerlijke concurrenite ophoudt; ze hebben daar genoeg land om de hele wereld met groenten te voeden, dus ze kunnen heel rijk worden als we ze maar eerlijke toegang op de vrije markt laten.

Oneerlijke concurrentie? Lol, pak eerst maar eens de corrupte regeringen aan, en dat zijn er nogal wat (99% ofzo! ).

beide - er zowel sprake van oneerlijke concurrentie dmv subsidies als corruptie.

en dan nog etnische geschillen

Back
Naar boven