MuscleMeat

Wereldreis advies (ZA, Azie, Afrika)

Fallingout

King of Manlets
Elite Member
Relnicht
10 jaar lid
Waardering
14.553
Lengte
1m89
Massa
95kg
Vetpercentage
18%
Hallo mede reizigers, wereldverkenners en anderen met kennis, advies of een mening.

Na onze reis naar Canada en hoe ongelovelijk gelukkig mijn vriendin en ik daarvan werden zijn we gaan denken over onze volgende reis.

https://forum.bodybuilding.nl/topics/rondreis-west-canada.436880/

20240901_143250.jpg
IMG_1342.jpg
IMG_1569 (1).jpg
dji_fly_20240908_190522_143_1725847649587_photo_optimized (1).jpg
IMG_2266.jpg
IMG_4073 (1).jpg
IMG_4486 (3).jpg
20240927_193223.jpg

We kwam er al snel op uit dat we naar Zuid Amerika willen, maar dan langer dan de 5 weken die we in Canada hadden. Daarvoor zouden we dan eventueel willen kijken voor een korte sebbatical van 3 maanden. Maar mijn vriendin wilt ook graag naar Azie omdat ze daar nooit geweest is. We zouden in het voorjaar van 2025 naar Vietnam gaan.

Vrij snel kwamen we tot de conclusie dat we waarschijnlijk maar 1x een sebbatical kunnen nemen in deze levensfase en die dan ook goed willen gebruiken. Ook hebben we best veel plekken die we zouden willen zien.

We zijn serieus aan het nadenken om een wereldreis van 5-6 maanden te gaan doen in 2027. 2027 omdat we in 2026 'reisverplichtingen' hebben en ook tijd nodig hebben om het geld te sparen.

Ons idee van planning zou nu ongeveer dit zijn.
Landen niet op volgorde, werelddelen wel. Het idee is in Januari te beginnen in ZA, dan april en mei in Azie en dan eindigen in Afrika.

10-12 weken Zuid. (*willen we sowieso heen)
- Columbia*
- Equador
- Galapagos eilanden
- Peru *
- Bolivia
- Chili*
- Argentinie*

Azie 8-10 weken
- Vietnam*
- Cambodia*
- Thailand
- Maleisie
- Nepal*
- Filipijnen

Afrika 4-6 weken:
- Madagascar*
- Namibie
- Botswana
- Tanzania

We hopen dit te doen met een budget van ongeveer €30k. Dat is exclusief vaste kosten die we in NL hebben en de kosten van onbetaald verlof.

Mijn vragen aan jullie:

Ben je in een van deze landen geweest?
- Wat zijn je tips in het algemeen MBT dit land?
- Must see en must do?
- Welke vaccinaties?
- Geld op locatie, omgaan met verschillende valuta, hoe deed je dat?
- Goede tips voor besparingen?
- Tips voor reizen binnen het land?
- Ander land wat niet op de lijst staat maar we volgens jou echt heen moeten? Tell me more.

Wie ervaring heeft met een langere reis. Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en advies.
- Hoe lang en waar ben je geweest?
- Hoeveel geld was je hier voor kwijt?
- Beste bespaartips?
- Tips MBT vaccinaties?
- Hoe ging je om met het aanvragen van Visa's en grensovergangen?
- Hoe plande je je reis? Hoe lang duurde dit? Tips? Ect.
- Met wie deed je dit.
- Wat voor accomodaties had je?
- Hoe reisde je van land naar land en binnen het land?

Verder is al het andere advies natuurlijk ook welkom.

Ter inspiratie:

MADAGASCAR---Avenue-de-Baobab---shutterstock_1191442276.jpg
peru_mch_llamas_uitzicht_b.jpg
JKn7t3A2-shutterstock_619683470-1.jpg
valley-moon-atacama-desert-chile.jpg
istockphoto-1366094303-640x640.jpg

1-1.jpg
nepal-natuur.jpg
Borneo.jpeg
galapagos-islands-ecuador-GALAPA1104-d013219debf14369ab5039a4eafb496e.jpg
San-Rafael-Falls1-Ecuador.jpg

Na wat verder zoeken en orienteren lijken de Galapagos wel echt heel vet en krijgen die wat ons betreft 'must' op het lijstje.

Iemand hier die daar ooit is geweest?

kijk: https://youtu.be/paTsVDhqX9Q?si=jq7Aq5be6hJhOE0A

Charles Darwin.

Hallo mede reizigers, wereldverkenners en anderen met kennis, advies of een mening.

Na onze reis naar Canada en hoe ongelovelijk gelukkig mijn vriendin en ik daarvan werden zijn we gaan denken over onze volgende reis.

We kwam er al snel op uit dat we naar Zuid Amerika willen, maar dan langer dan de 5 weken die we in Canada hadden. Daarvoor zouden we dan eventueel willen kijken voor een korte sebbatical van 3 maanden. Maar mijn vriendin wilt ook graag naar Azie omdat ze daar nooit geweest is. We zouden in het voorjaar van 2025 naar Vietnam gaan.

Vrij snel kwamen we tot de conclusie dat we waarschijnlijk maar 1x een sebbatical kunnen nemen in deze levensfase en die dan ook goed willen gebruiken. Ook hebben we best veel plekken die we zouden willen zien.

We zijn serieus aan het nadenken om een wereldreis van 5-6 maanden te gaan doen in 2027. 2027 omdat we in 2026 'reisverplichtingen' hebben en ook tijd nodig hebben om het geld te sparen.

Ons idee van planning zou nu ongeveer dit zijn.
Landen niet op volgorde, werelddelen wel. Het idee is in Januari te beginnen in ZA, dan april en mei in Azie en dan eindigen in Afrika.

10-12 weken Zuid. (*willen we sowieso heen)
- Columbia*
- Equador
- Galapagos eilanden
- Peru *
- Bolivia
- Chili*
- Argentinie*

Azie 8-10 weken
- Vietnam*
- Cambodia*
- Thailand
- Maleisie
- Nepal*
- Filipijnen

Afrika 4-6 weken:
- Madagascar*
- Namibie
- Botswana
- Tanzania

We hopen dit te doen met een budget van ongeveer €30k. Dat is exclusief vaste kosten die we in NL hebben en de kosten van onbetaald verlof.

Mijn vragen aan jullie:

Ben je in een van deze landen geweest?
- Wat zijn je tips in het algemeen MBT dit land?
- Must see en must do?
- Welke vaccinaties?
- Geld op locatie, omgaan met verschillende valuta, hoe deed je dat?
- Goede tips voor besparingen?
- Tips voor reizen binnen het land?
- Ander land wat niet op de lijst staat maar we volgens jou echt heen moeten? Tell me more.

Wie ervaring heeft met een langere reis. Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en advies.
- Hoe lang en waar ben je geweest?
- Hoeveel geld was je hier voor kwijt?
- Beste bespaartips?
- Tips MBT vaccinaties?
- Hoe ging je om met het aanvragen van Visa's en grensovergangen?
- Hoe plande je je reis? Hoe lang duurde dit? Tips? Ect.
- Met wie deed je dit.
- Wat voor accomodaties had je?
- Hoe reisde je van land naar land en binnen het land?

Verder is al het andere advies natuurlijk ook welkom.

Ter inspiratie:

MADAGASCAR---Avenue-de-Baobab---shutterstock_1191442276.jpg
peru_mch_llamas_uitzicht_b.jpg
JKn7t3A2-shutterstock_619683470-1.jpg
valley-moon-atacama-desert-chile.jpg
istockphoto-1366094303-640x640.jpg

1-1.jpg
nepal-natuur.jpg
Borneo.jpeg
galapagos-islands-ecuador-GALAPA1104-d013219debf14369ab5039a4eafb496e.jpg
San-Rafael-Falls1-Ecuador.jpg
Afrika: Uganda. Zelf wil ik nog eens terug naar Malawi. Ben in Tanzania geweest. Mijn ex en ik (zie het grote Afrika topic) zouden op huwelijksreis eerst naar Madagascar gaan, maar uiteindelijk zijn we naar de Masai Mara in Kenia geweest en toen naar de Seychellen. Met mijn huidige vrouw ga ik waarschijnlijk naar Reunion of Mauritius.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Eh yes, vinkjes kijken.

Niet helemaal waar ik op doelde.
Afrika: Uganda. Zelf wil ik nog eens terug naar Malawi. Ben in Tanzania geweest. Mijn ex en ik (zie het grote Afrika topic) zouden op huwelijksreis eerst naar Madagascar gaan, maar uiteindelijk zijn we naar de Masai Mara in Kenia geweest en toen naar de Seychellen. Met mijn huidige vrouw ga ik waarschijnlijk naar Reunion of Mauritius.

In Uganda heb je gewerkt toch? Wat vond je daar het mooiste?

Tanzanie zijn mijn schoonzus en zwager geweest, die waren er enorm over te spreken.

We twijfelen nog een beetje tussen dat of een zelf drive safari in Namibia en/of Botswana. Dat lijkt ons ook wel heel vet.

Was gaf voor jou de doorslag om niet naar Madagascar te gaan?

Eh yes, vinkjes kijken.

Niet helemaal waar ik op doelde.

In Uganda heb je gewerkt toch? Wat vond je daar het mooiste?

Tanzanie zijn mijn schoonzus en zwager geweest, die waren er enorm over te spreken.

We twijfelen nog een beetje tussen dat of een zelf drive safari in Namibia en/of Botswana. Dat lijkt ons ook wel heel vet.

Was gaf voor jou de doorslag om niet naar Madagascar te gaan?
Ik woonde in Malawi en Zambia. Dat zijn niet de meest spectaculaire landen, vond Zambia zelfs niet erg mooi en beide landen dichtbevolkt, vooral M. Net als in Tanzania en Kenia heb je daar vooral vlaktes met vooral gras en hier en daar wat boompjes. De grootste wildparken met de beroemde migraties van gnoes zijn in de laatste 2 landen, ben daar op vakantie geweest. Hier en daar kleine stukjes oerwoud tegen de hellingen van hoge heuvels.

Uganda is juist bergachtig, het Zwitserland van Afrika en heeft veel meer regenwoud. Ben er zelf niet geweest, maar schijnt erg bijzonder te zijn. Naar Namibia en Botswana in het Zuidwesten is alleen mijn ex geweest, daar heb je ook nog zandwoestijnen (N) en uitgestrekte moerassen (B, de Okavango delta), heel bijzonder ook en inderdaad uitdagend voor een self drive. Mijn ex is daar met een paar van onze Nederlandse vrienden geweest, zelf dacht ik dat ik toen door moest werken aan mijn onderzoek in Malawi. Was dus ook heel bijzonder volgens haar.

We hebben wel samen een fly-drive in Zuid-Afrika gedaan, de Garden route van Cape town langs de kust naar het Oosten.

We hebben echter afgezien van een fly-drive in Madagascar omdat de wegen daar allemaal uitstralen van de hoofdstad zodat je niet echt een rondrit kan maken. Dat was wel 30 jaar geleden en misschien hadden we het ook fout toen.

Woonde ik Malawi in Zomba aan de voet van de gelijknamige berg. Had daar een terreinmotor en mountainbikes om de omgeving te verkennen op kleine weggetjes en paadjes, klimspullen om te klauteren en ook de auto van mijn ex om comfortabel naar het meer te gaan en vond dat de mooiste plek van de wereld. Moest huilen toen ik daar wegging wat bijzonder is omdat ik verder nooit huil.

Maar Botswana, Namibië en Madagascar zijn objectief gezien een hele goede keuze voor jullie reisdoelen.

Ik kan er helaas niets zinnigs over zeggen.

30k en 5/6 maanden weg, je maakt grote offers. Maar niets dan respect en jeetje, wat een gave bestemmingen!
:D

Het zijn wel keuzes inderdaad, komende 2 jaar wat flinke offers maken.

Maar we staan er beide wel echt achter, een keetje iets geks doen voor we echt settelen in het grote mensen leven.

Ik woonde in Malawi en Zambia. Dat zijn niet de meest spectaculaire landen, vond Zambia zelfs niet erg mooi en beide landen dichtbevolkt, vooral M. Net als in Tanzania en Kenia heb je daar vooral vlaktes met vooral gras en hier en daar wat boompjes. De grootste wildparken met de beroemde migraties van gnoes zijn in de laatste 2 landen, ben daar op vakantie geweest. Hier en daar kleine stukjes oerwoud tegen de hellingen van hoge heuvels.

Uganda is juist bergachtig, het Zwitserland van Afrika en heeft veel meer regenwoud. Ben er zelf niet geweest, maar schijnt erg bijzonder te zijn. Naar Namibia en Botswana in het Zuidwesten is alleen mijn ex geweest, daar heb je ook nog zandwoestijnen (N) en uitgestrekte moerassen (B, de Okavango delta), heel bijzonder ook en inderdaad uitdagend voor een self drive. Mijn ex is daar met een paar van onze Nederlandse vrienden geweest, zelf dacht ik dat ik toen door moest werken aan mijn onderzoek in Malawi. Was dus ook heel bijzonder volgens haar.

We hebben wel samen een fly-drive in Zuid-Afrika gedaan, de Garden route van Cape town langs de kust naar het Oosten.

We hebben echter afgezien van een fly-drive in Madagascar omdat de wegen daar allemaal uitstralen van de hoofdstad zodat je niet echt een rondrit kan maken. Dat was wel 30 jaar geleden en misschien hadden we het ook fout toen.
Dat dichtbevolkte trekt ons minder, zeker in Afrika.

Ik ga dan toch wel even naar Uganda kijken.

We willen onszelf wel waken om niet te veel te willen in een korte tijd, dus Afrika willen we eigenlijk maar 2 of max 3 landen doen.

Madagascar gaat inderdaad een uitdaging en waarschijnlijk wat afzien worden. Ik heb nog niet heel veel uitgezocht maar vervoer is daar lastig, wegen zijn erg slecht. Misschien iets georganiseerd doen als dat niet anders kan.

:D

Het zijn wel keuzes inderdaad, komende 2 jaar wat flinke offers maken.

Maar we staan er beide wel echt achter, een keetje iets geks doen voor we echt settelen in het grote mensen leven.

Dat dichtbevolkte trekt ons minder, zeker in Afrika.

Ik ga dan toch wel even naar Uganda kijken.

We willen onszelf wel waken om niet te veel te willen in een korte tijd, dus Afrika willen we eigenlijk maar 2 of max 3 landen doen.

Madagascar gaat inderdaad een uitdaging en waarschijnlijk wat afzien worden. Ik heb nog niet heel veel uitgezocht maar vervoer is daar lastig, wegen zijn erg slecht. Misschien iets georganiseerd doen als dat niet anders kan.
Ja, die slechte wegen op Madagascar waren in 1992 ook al slecht.

Zou inderdaad meer voor de kwaliteit dan de kwantiteit gaan.

Misschien moet je ook niet de hele wereld willen zien, zou zelf ook niet naar Mars willen, bijvoorbeeld. Ga persoonlijk liever wonen op een mooie locatie en dan rustig de omgeving ontdekken. Maar zelfs voor mij is dat niet altijd weggelegd geweest, ondanks dat ik reizen en werk soms heb kunnen combineren. Ook kan ik uit ervaring zeggen dat je beter NU dat reizen kan doen, voor je het weet is dat om een of andere reden niet meer mogelijk of praktisch uitvoerbaar.

kijk: https://www.youtube.com/watch?v=fTxlaRnkIGs

In het buitenland gaan werken oid zit er voor ons niet echt in. Willen we nu ook niet.

Nu reizen ipv de verre toekomst inderdaad iets wat wij ook echt voelen.

We hebben nu een redelijk inkomen, lage lasten en nog geen kinderen, nu kan het. Als we straks kinderen en een hypotheek hebben is dat wel even anders. Dan zou de volgende keer misschien pas weer 20-25 jaar later zijn. Ik weet niet of ik over 20-25 jaar alles nog kan doen zoals ik dat nu kan, of uberhaupt nog leef. Ik heb helaas een hoop mensen om mij heen gezien die op die leeftijd veel dingen niet meer kunnen of overlijden.

Ja, die slechte wegen op Madagascar waren in 1992 ook al slecht.

Zou inderdaad meer voor de kwaliteit dan de kwantiteit gaan.
Ik ga binnenkort het hoofdstuk Madagascar maar eens opentrekken om te bekijken hoe reizen daar aan toe gaat, wat er allemaal te doen is en hoe dat mogelijk is als toerist.

In het buitenland gaan werken oid zit er voor ons niet echt in. Willen we nu ook niet.

Nu reizen ipv de verre toekomst inderdaad iets wat wij ook echt voelen.

We hebben nu een redelijk inkomen, lage lasten en nog geen kinderen, nu kan het. Als we straks kinderen en een hypotheek hebben is dat wel even anders. Dan zou de volgende keer misschien pas weer 20-25 jaar later zijn. Ik weet niet of ik over 20-25 jaar alles nog kan doen zoals ik dat nu kan, of uberhaupt nog leef. Ik heb helaas een hoop mensen om mij heen gezien die op die leeftijd veel dingen niet meer kunnen of overlijden.

Ik ga binnenkort het hoofdstuk Madagascar maar eens opentrekken om te bekijken hoe reizen daar aan toe gaat, wat er allemaal te doen is en hoe dat mogelijk is als toerist.
Heb nog ergens 2 (foto)boeken liggen over Madagascar.

Is je budget 30k voor jullie beiden? Met al jullie plannen, vliegen en verblijf wordt dat nog best een uitdaging kan ik me voorstellen.

Vanuit mijn eigen ervaring even heel summier. Als je meer info wil, let me know!
- Argentinie
Iguazu watervallen
Buenos Aires
Patagonie (deze is wel prijzig met vlucht etc. maar natuur is zoooo geweldig)
Mendoza - wijn (Malbec)
Salta
Bariloche
Cordoba

- Vietnam*
Ha long Bay
Hanoi
Hoi An
Ho Chi Min City
Sepa - rijstterassen. Heel gaaf om met de motor te bezoeken
Da Nang

- Thailand
Bangkok
Chiang Mai
Chiang Rai
Ayutthaya
Phuket
Pai - (beetje hippie dorpje in het noorden, heel chill en relaxed)
Eilanden; Koh Samui / Koh Pipi

- Filipijnen
Palawan; Nido & Coron
Boracay
Cebu
Siargao (Surfen!)

- Namibie
Heb in 2022 een rondreis gedaan, by far het mooiste land wat ik heb gezien
Vliegen op windhoek
Sossusvlei (Dune 45!) -> Walvisbaai, Swakopsmund, Cap Cross, Etosha National Park

- Botswana
Chobe National Park zeker aandoen. Is echt een wereld van verschil met Namibie (Grote vlaktes & kaler).

Is je budget 30k voor jullie beiden? Met al jullie plannen, vliegen en verblijf wordt dat nog best een uitdaging kan ik me voorstellen.

Vanuit mijn eigen ervaring even heel summier. Als je meer info wil, let me know!
- Argentinie
Iguazu watervallen
Buenos Aires
Mendoza - wijn (Malbec)
Salta
Bariloche
Cordoba

- Vietnam*
Ha long Bay
Hanoi
Hoi An
Ho Chi Min City
Da Nang

- Thailand
Bangkok
Chiang Mai
Chiang Rai
Ayutthaya
Phuket

- Filipijnen
Palawan; Nido & Coron
Boracay
Cebu
Siargao (Surfen!)

- Namibie
Vliegen op windhoek
Sossusvlei (Dune 45!) -> Walvisbaai, Swakopsmund, Cap Cross, Etosha National Park

- Botswana
Chobe National Park zeker aandoen. Is echt een wereld van verschil met Namibie (Grote vlaktes & kaler).
Je Afrika advies is spot on!

- Argentinie
Iguazu watervallen
Buenos Aires
Mendoza - wijn (Malbec)
Salta
Bariloche
Cordoba

- Vietnam*
Ha long Bay
Hanoi
Hoi An
Ho Chi Min City
Da Nang

- Thailand
Bangkok
Chiang Mai
Chiang Rai
Ayutthaya
Phuket

- Filipijnen
Palawan; Nido & Coron
Boracay
Cebu
Siargao (Surfen!)

- Namibie
Vliegen op windhoek

- Botswana
Bedankt voor je reactie!

30k voor beide ja. Inclusief vluchten, overnachten, eten, ect. Exclusief kosten thuis zoals doorbetalen pensioen enzo.

Waarom denk je dat dat krap is? Jij hebt zo te horne meer ervaring dan wij dus ik ben benieuwd.

Wat ik online vond is dat mensen in Azie met een stel van 2 pers +-€1500 per maand kwijt zijn en in ZA ong €3000 per maand. Wij dachten dat we dan met 30k inclusief vluchten en bezienswaardigheden wel uit zouden moeten komen.

Als ik chatGPT vraag naar de kosten van onze reis kwam het uit op 24 tot 32k bij semi budget reizen. Dus wel goedkopere hotels maar wel gewoon eigen kamers en wel soms eigen auto's huren maar soms uit bussen en geen luxe auto, ect.

Ook goede tips kwa locaties. Patagonia staat echt sterk bovenaan de 'must do' lijst. Wij houden echt van bergen en dat is een plek waar we echt graag heen willen en onze tijd willen nemen ook. Wat heb je daar allemaal gedaan en heb je nog tips om te doen, dingen om rekening mee te houden?

Sepa ga ik ook even uitzoeken, ik zou namelijk graag een paar dagen op de motor willen touren in Vietnam.

Thailand staat niet echt op de lijst omdat ik er zelf al ben geweest en mijn vriendin er ook niet perse heen wilt.

Surfen in de Filipijnen klinkt ook heel gaaf, helemaal nog niet aan gedacht maar vonden we in Canada beide erg leuk.

Mijn zusje gaat volgend jaar naar Afrika en maak me toch wel zorgen om haar , het is een land waarbij je je veel kan verwachten en je hebt ook dieren en insecten die je leven zo kunnen beëindigen nog een reden voor mij om niet naar Afrika te gaan 🫣

Wat een mooie plannen, jullie zullen onvergetelijke herinneringen opdoen. `Enkele praktische tips:
- tijdplanning; even snel rekenen leert dat jullie in 6 maanden gemiddeld 1.5 week hebben per land. Dat is extreem kort. Het is te doen maar bedenk dat dan niets tegen moet zitten qua weer/vervoer/gezondheid/etc. Ik heb met mijn gezin 4 weken door Thailand gecrossed en dat was eigenlijk te kort. Dat geldt ook voor de 3 weken die we hadden in Colombia en de 3 weken in Vietnam….
- logistiek; vervoer is in sommige landen uit jouw lijstje uitstekend en betrouwbaar, bij het meerendeel is dat echter niet het geval. Vaak is het lokaal huren van chauffeur met vervoermiddel een praktischere en betrouwbare oplossing.
- overnachtingen; via booking.com kun je zonder betalingsverplichting overnachtingen vastleggen. Zo blijf je flexibel qua kosten en planning (bijv als je ergens toch langer wil blijven, het weer even tegenzit of je lokaal veel goedkoper kunt verblijven)
- probeer je in te lezen via reisblogs, die hebben vaak actuelere informatie mbt must-do’s en tips dan kennissen die 7 jaar geleden ergens zijn geweest.
- reisplanning; hou rekening met de regenseizoenen in Azie en de temperatuurverschillen in Zuid Amerika (Peru gaat van +30 naar -30 in enkele uren terwijl je in Ecuador continue nat bent van het zweet of van de regen).
- kosten; 30k voor 6 maanden en 17 landen wordt krap. Azie is goedkoop, daar red je jezelf wel met redelijk comfort voor 50e/dag/pp inclusief eten/vervoer/verblijf. Op Galapagos en in Argentinie, Chili en Botswana loop je leeg. Met 17 landen x 2 vliegtickets zit je tegenwoordig al een heel eind tegen de budgetgrens.
- gezondheid; neem een volledig dekkende reisverzekering en houd cash geld achter de hand voor eventuele medische hulp (virusje, tand kapot, crash met motor, uit de boot gevallen, etc). In de helft van de landen uit jouw lijstje is de gezondheidszorg niet aangesloten op de internationale verzekeringsprocessen. Dit betekent in de praktijk vaak cash afrekenen en hopen dat je dat na thuiskomst kunt declareren.

Nogmaals, heel leuk plan en ik wens jullie tzt een fijne tijd!

Mijn zusje gaat volgend jaar naar Afrika en maak me toch wel zorgen om haar , het is een land waarbij je je veel kan verwachten en je hebt ook dieren en insecten die je leven zo kunnen beëindigen nog een reden voor mij om niet naar Afrika te gaan 🫣
Zal wel meevallen, waar in Afrika?

Zuid Afrika dus opzich veilig maar ja sorry misschien een voor oordeel over Afrika ! Ik zou wel met een tijger willen knuffelen
Daarvoor moet je niet naar Afrika.

Zuid-Afrika is wel redelijk veilig voor toeristen. Toen ik daar aan het mountainbiken was moest langs een township en ipv beroofd of vermoord werd ik net zo hard toegejuicht als in Malawi.

Terug
Naar boven