XXL Nutrition

Werken in meso’s of (lineaire) progressieve overbelasting?

Bezoekers in dit topic

RAF-M

Novice
Lid geworden
24 feb 2021
Berichten
11
Waardering
5
Lengte
1m81
Massa
80kg
Vetpercentage
13%
Ik train al best een tijdje (3 jaar ongeveer). Tijdens deze periode heb ik ook best wat verschillende soorten training periodisatie technieken gebruikt. Best lang de standaard progressieve overbelasting door gewoon elke week proberen meer repetities/gewicht te doen. Met een constant set volume en sport gelijke intensiteit. Mesocycles heb ik ook gedaan waar je in blokken traint en je van minimale volume naar maximaal herstelbaar volume gaat in een paar weken en dan een deload neemt en de cyclus herhaalt. Zelf ben ik er nog niet over uit wat beter is.🙃
 
Denk dat het meer de vraag is wat je nodig hebt om nog progressie te maken. En er kan nog een verschil zijn of je hypertrofie wilt opbouwen of kracht realiseren.
 
Denk dat het meer de vraag is wat je nodig hebt om nog progressie te maken. En er kan nog een verschil zijn of je hypertrofie wilt opbouwen of kracht realiseren.
Nee, inderdaad met hypertrofie als hoofddoel, kracht is natuurlijk vaak een bijproduct van het bouwen van extra spiermassa. Een periodiserende manier van training (dus het veranderen van intensiteit (RPE) door een trainingblok heen) is voor kracht vrijwel essentieel om je centrale zenuwstelsel niet te overbelasten en kracht te optimaliseren door de weken heen en is bij definitie beter/meer optimaal voor powerlifting of absolute krachtsporten naar mijn mening. Maar ik zie enorm weinig bodybuilders die op deze wijze trainen vandaar dus mijn vraag. Vrijwel elke bodybuilder die ik tegen ben gekomen traint in een lineaire manier met af en toe een deload en gewoon per zoveel tijd een beetje wat oefeningen wisselen of programma hoppen. En dat blijkt voor hun goed te werken
 
Mesoscycles hebben om de voorkeur, is ook minder blessuregevoelig tav soms een deload en prog overload.
 
Ben je pas 17 jaar?
 
Mesoscycles hebben om de voorkeur, is ook minder blessuregevoelig tav soms een deload en prog overload.
Dat leek mij ook al inderdaad, nu bezig in mesocycle 2, week 2 van mijn hypertrofie fase en prefereer deze methode ook wel tegenover de ‘hardcore’ manier waar ik elke set tot falen of nog verder dan falen nam.
 
Back
Naar boven