Fitness Seller

Wetenschappelijk onderzoek (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

Big Cat

CEO @Muscleandsportsscience.be
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
8 okt 2002
Berichten
3.180
Waardering
339
Lengte
1m84
Massa
97kg
Vetpercentage
6%
Daarnet nog even het verwijt gekregen dat mensen vaak niet snappen wat ik zeg, en dat mensen klakkeloos overnemen wat ik zeg.

Nu dat laatste ga ik niet staven, uit reacties blijkt dat meer mensen die op hun ego getrapt zijn klakkeloos vasthouden aan net het tegenovergestelde :)

Voor mezelf weet ik ook dat de dingen die ik zeg correct zijn. Maar twee nota's daarbij, in het verleden heb ik af en toe ook dingen gezegd die nu niet meer kloppen. Want wetenschap staat niet stil en een mens blijft bijleren. Dus hoewel onwaarschijnlijk, zal er vroeg of laat ook bij mij een foutje in kruipen. ten tweede kun je dit evengoed bij mij leren want als iemand anders het zegt moet je het toch doen :

Ik wil niet dat mensen klakkeloos aanvaarden wat ik zeg. Versta je het niet dan vraag je uitleg, en aub, als je iets maar raar vind klinken of niet logisch, verifieer het dan even zelf. Niets van wat ik zeg hoor je zo maar aan te nemen. ik weet voor mezelf dat het correct is, maar dat zegt elke idioot met een opinie ook :) Dus als het onwaarschijnlijk lijkt, bevestig het dan even. Hoe doe je dat dan ?

Wel ik ga ook niet liegen. Dat vergt wat moeite en interesse om jezelf wat wetenschappelijk te scholen. het helpt zeker als je vaak wat in medische en wetenschappelijke boeken en journal snuistert, maar dat is niet strikt noodzakelijk om 90% van die dingen te snappen, te vinden en te staven. Wat heb je dan wel nodig ? Dit :

1.Een medisch zakwoordenboek
2.Pubmed (http://www.pubmed.com)
3.De dichtsbijzijnde biomedische bibliotheek, vaak dichtsbijzijnde universiteit.

Vaak als ik iets toelicht komen daar referenties bij. Althans voor de dingen waarvan ik versta dat ze niet zomaar aan te nemen zijn. Dan zoek je die referenties op op de pubmed. Pubmed searchen vergt wat ervaring, maar goede hulpmiddelen zijn deze termen, plaats ze achter het woord of de woorden waarop ze slaan, tussen vierkante haakjes.

ti : zoekt een woord in de titel van de studie
au : slaat op een van de auteurs van de studie
edat : slaat op een datum, kan enkel een jaartal zijn, of een hele datum

Zoek op twee auteurs, een jaartal en nog een sleutelwoord uit de titel en meestal vind je dan al je studie. Zoniet, zoek je tussen de resultaten. Dan krijg je meestal het abstract. Daarin staat vaak al de conclusie van de studie, en als geen reden is om daar aan te twijfelen is dat vaak voldoende.

Twijfel je wel, of is het een of ander obscuur journal uit de jaren zestig, dan kan het lonen eens naar een biomedisch bib te gaan en heel de studie af te halen, zeker als er twijfel is over de validiteit. Dit vergt dan wel wat meer kennis om de specifieke fouten erin op te sporen. Als het ooit zover komt, mogen jullie me altijd de studie doormailen en wil ik er eens naar kijken als jullie denken dat er iets niet klopt hoor.

Wil je zelf iets verifieren, onderzoeken of bewijzen, dan kun je op de pubmed zoeken met sleutelwoorden. Vaak gebruik ik dan ook het commando 'ti' omdat als het woord in de titel staat er vaak een grotere relevantie is. Vind je de titel relevant, dan lees je het abstract, en vind je wat je zoekt in het abstract dan ga je de studie gaan halen. Als je daaruit met zekerheid afleid dat je een punt gemaakt hebt, of wil maken, dan kun je die nu gerust outen, met een verwijzing naar de referentie. Een referentie daarvan vermeld je doorgaans de titel, de auteurs, het jaartal, het journal en de pagina's. Niet noodzakelijk in die volgorde.

Voor de minder wetenschappelijk geschoolden kan een klein medisch zakwoordenboek al voldoende zijn om de meeste woorden die je niet verstaat op te zoeken. Wat eerstejaars universitaire lesboeken in fysiologie en zo kunnen uiteraard helpen om je algemene kennis van het endocriene systeem en zo te verstaan.

Dit is alles tot nu toe, ik bekijk het vanavond nog eens, ondertussen zijn alle commentaren voor toevoegingen en verdere uitleg welkom.
 
Je bent gewoon over het paard getild en kunt slecht kritiek verdragen. Als je stelling dan onderuit wordt gehaald begin je zeuren en op de man te spelen. Ik werd vaak verweten hautain en arrogant te zijn maar vergeleken met jou ben ik bescheiden.
Het past niet om de posters hier op het board af te schilderen als noobs.

Hier past maar 1 woord: studentikoos!
 
Dus hoewel onwaarschijnlijk, zal er vroeg of laat ook bij mij een foutje in kruipen.

oke dat komt nogal arrogant over, maar vind Elmo's reactie beetje overdreven.
En ik haal ook niet uit het stukje dat de posters hier op het board noobs zijn. En dan nog. Op een BB board kun je natuurlijk een stel narcisten bij elkaar verwachten :D

Opzich vind ik de oproep om altijd kritisch te blijven kijken erg goed, zeker als het gaat om aanname mbt tot medicijn/AS inname!
 
Elmo is volgens mij een btje ge****ed. :D
 
Iedereen maakt zo'n beetje zijn eigen waarheid, Elmo, zeker als we in 'schaduwdomeinen' van de wetenschap zitten waar 90% nog niet onderzocht is, en er teveel variabele factoren zijn om iets met zekerheid te zeggen - zoals endocrinologie.

Iets anders is de manier waarop je erover discussieert natuurlijk. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen, en BC wilt nogal graag gelijk krijgen - of hij het heeft daar kan ik moeilijk over oordelen.


1 eigenaardigheid nog, je geeft toe dat je in het verleden fouten hebt gemaakt maar je denkt dat alles wat je nu weet WEL juist is?
En bovendien, als iemand je 'uit ervaring' tegenspreekt moet dat een stimulans zijn om te zoeken waar hij/jij fout bent, niet een uitnodiging om te zeggen dat het allemaal bullshit is en dat ie maar wetenschappen moet gaan studeren...
 
hehe ligt het aan mij of heb ik jou ee lange tijd niet gezien Testo?

(sorry off topic :o )
 
Ik geniet met volle teugen vandaag... :D


@BuiderB

Ben af en toe paar daagjes op vakantie geweest maar altijd in de buurt hoor,heb je me zo gemist dan,lieverd? :p
 
Elmo zei:
Je bent gewoon over het paard getild en kunt slecht kritiek verdragen. Als je stelling dan onderuit wordt gehaald begin je zeuren en op de man te spelen. Ik werd vaak verweten hautain en arrogant te zijn maar vergeleken met jou ben ik bescheiden.
Het past niet om de posters hier op het board af te schilderen als noobs.

Hier past maar 1 woord: studentikoos!
Waarom deze post Elmo, beetje overbodig in deze thread? Wat Big Cat hier post weet heus niet iedereen hier en niet alleen de n00bs hebben er wat aan.

Ik zal niet zeggen dat de manier van discussie voeren door hem perfect verloopt (bij wie wel?) maar hier gaat het gewoon om een goede post punt.
 
En nu iedereen terug in zijn mand! Anders gaat papa klappen uitdelen :whip:
 
Ik post hier nauwelijks, dus het zou zomaar kunnen dat mijn commentaar van weinig waarde is hier, maar ik wilde toch even zeggen, dat zowel Big Cat als Elmo erg veel weten. Alleen vind ik dat Big Cat het met 'respect voor de tegenstander' brengt en Elmo zijn kennis op een enorm arrogante snobistische manier etaleert. Beetje jammer.
 
Jouw commentaar is voor mij altijd van waarde,Symmie. :p


Al denk ik dat Elmo daar nu heel anders over denkt. :D
 
Tja Elmo, had je beter ff niet op deze post gereageerd lijkt me - ik vind bij nader inzien namelijk ook dat je vaak best arrogant overkomt :p

Pot. Ketel. Zwart.
(spreekwoord)
 
Testo zei:
Ik geniet met volle teugen vandaag... :D


@BuiderB

Ben af en toe paar daagjes op vakantie geweest maar altijd in de buurt hoor,heb je me zo gemist dan,lieverd? :p

je moest eens weten.... :sob: :D
 
Big Cat zei:
Voor mezelf weet ik ook dat de dingen die ik zeg correct zijn.

Dat bedoel ik :D

Hij weet dat de dingen die hij zegt de Enige Waarheid zijn en wie hem daar ongelijk in geeft is simpelweg de lul. Want niemand biedt tegenstand aan BC's termen en omschrijvingen en wie dat wel waagt te doen (..) wordt door z'n volgelingen danwel de meester zelf afgeschildert als leugenaar, 'op de man speler', n00b, of nitwit.

Het enige wat mij zou bekoren is een eerlijke discussie tussen mensen zonder dat iemand meteen wordt beplakt met het stickertje 'weet te weinig want heet geen BC/Peter'.

Als Bigcat post mag je maar beter meteen meeklappen en het eens zijn want o wee als je weerwoord biedt. Jammer. Want zo is er geen discussie maar eerder een lezing.
 
DBC01 zei:
Dat bedoel ik :D

Hij weet dat de dingen die hij zegt de Enige Waarheid zijn en wie hem daar ongelijk in geeft is simpelweg de lul. Want niemand biedt tegenstand aan BC's termen en omschrijvingen en wie dat wel waagt te doen (..) wordt door z'n volgelingen danwel de meester zelf afgeschildert als leugenaar, 'op de man speler', n00b, of nitwit.

Het enige wat mij zou bekoren is een eerlijke discussie tussen mensen zonder dat iemand meteen wordt beplakt met het stickertje 'weet te weinig want heet geen BC/Peter'.

Als Bigcat post mag je maar beter meteen meeklappen en het eens zijn want o wee als je weerwoord biedt. Jammer. Want zo is er geen discussie maar eerder een lezing.

Nog steeds bezig? De wetenschap geeft enkel theoretisch te verwachten feiten weer. Waarnemingen bij proefdieren etc bevestigen de hypothesen en zo bewijst men wat een product doet, ik vind dan ook niet dat je dat kúnt tegenspreken.

Dat het bij een individu altijd wel iets afwijkt, uiteraard. Er word dan ook zelden gezegd "dit gaat er bij jou gebeuren en vanaf zoveel mg krijg jij gyno en zoveel kilo en zoveel gram ga je aankomen".

Zoals in dat andere rel topic al half boven kwam, ga gewoon van theorie uit voor je begint want je hebt niks anders om op te baseren, juist aangezien ieder lichaam anders reageert (wat theorie volgens jou onderuit zou halen) kun je je al zeker niet op een ander baseren en theoretische feiten die getoetst zijn en bevredigend sluitende bevindingen opleverden zijn dan een betere richtlijn.

De praktijk daarna leert je wel in hoeverre je van die theorie af moet wijken.

Waar BigCat imo omheen draait is de vraag "wat doe je als amateur recreant bodybuildertje wanneer je niet aan de alternatieve middelen voor AE kunt komen en toch erg last hebt van neven effecten".

Dan geeft het 2 punten
1 - er komt een oudere heer die het gebrek aanschouwt en zich opwind over de vermeende totale overgave van de volgelingen aan de prediker die onvolledig is
2 - de prediker en zijn naaste getrouwen vinden de oudere heer een zeikerd en mierennken terug

Conclusie: Ipv de nieuwelingen een handreiking te geven staat er een lap tekst gevolgd door een verbale oorlog en als de nood aan de man is krijgen ze van anderen tips die volgens het hippe wetenschappelijk onderzoek eigenlijk te min zijn, maarja wat wil je er ís niks anders. Want díe vraag blijft onbeantwoord.

De betrokkenen worden niet meer aangesproken vanwege hun zo gelijkende attitude en misdragingen en trekken zich mokkend terug op hun troon. :thumbup:

Wens: Allerliefste BigCat geef het normale volk een alternatieve optie, niet iedereen kan de wetenschap ook in de praktijk volgen en niemand van ons brengt zijn dagen door in de Europese bodybuilding top. En dáár gaat het om.

Dit is net zoiets als die prachtige auto's die op zonenergie rijden, allemaal veel beter en gezonder ook. Leuk, maar niet bruikbaar voor diegenen onder de elite.

Wens 2: Willen de woordvoerders van het volk ophouden daarover te mierennken en zich beperken tot nuanceren dat theorie slechts een uitgaanspunt is en geen praktische doe het zelf gids. Het word er anders niet duidelijker op, laat staan gezelliger en het zou plezierig zijn in den toekomst nog van nieuwe informatie voorzien te worden.
 
Dan geeft het 2 punten
1 - er komt een oudere heer die het gebrek aanschouwt en zich opwind over de vermeende totale overgave van de volgelingen aan de prediker die onvolledig is
2 - de prediker en zijn naaste getrouwen vinden de oudere heer een zeikerd en mierennken terug

Treffend. :D

De oudere heer zal zich beperken tot rollator-reviews :D
 
ach ikzelf ben niet zo aan mierennken :)

Ben ik dan wel hautain of uit de lucht ? ach ja, soms wel. Dat ga zelfs ik niet ontkennen. Het wordt zelfs erger als ik inderdaad net mezelf weer eens bewezen heb door een paar mensen die mij frontaal aanvallen zoals elmo en dbc eventjes met de grond gelijk te maken, dat geef ik ook grif toe :)

En als iemand me dat kwalijk neemt dan kan ik ook niet anders dan ze gelijk te geven hoor. Dus dat beide heren hier eventjes nog vlug willen bewijzen dat ze gevloerd zijn door achterbakse commentaar te geven in een nuttige thread kan ik ook begrijpen :)

Desondanks mijn soms wat minder verdraagbare attitude, nog steeds enkel goede bedoelingen, en zoals de originele post zegt, wil ik nog steeds enkel dat de mensen bijleren en dingen zelf verifieren. Vandaar deze thread. Ietwat onnozel dat beide heren dat niet inzien met deze post, maar enfin. Hiermee toch even dat geadresseerd en nu wil ik toch weer deze thread openen voor mensen met vragen omtrent hoe ze het best dingen zelf zoeken en verifieren, want daarvoor bestaat deze thread eigenlijk.
 
Ik heb ooit flink wat statistiek moeten doen, wat een rot vak.

Een ding heb ik wel geleerd:
de ervaringen van 1 individu zijn statistisch totaal irrelevant. (tenzij jijzelf dat individu bent! )
(Dit neemt niet weg dat die ervaringen wel interessant kunnen zijn.)
Je weet niet waar deze individu zich op de kansrekenings kromme (bv gaussian-curve) bevindt.
Zit hij ergens in het midden of zit hij op de linker of rechter staart van de kromme, maw is hij een uitschieter?

De gecombineerde ervaringen van (laten we zeggen) 1000 individueen zijn wel relevant, mits statistisch correct gemodelleerd.

Van een biochemicus / moleculair bioloog verwacht ik dat hij beschikt over gegevens/statistieken mbt grotere populaties. (Bovendien heb ik begrepen dat deze ene biochemicus / moleculair bioloog praktijkervaring heeft met het begeleiden van meerdere top-bodybuilders.)

Ik zal nooit klakkeloos het eetschema van een ander individu overnemen.
En ik zal nooit klakkeloos het kuurschema van een ander individu overnemen.
Ik zal dus (theoretische) achtergronden moeten weten over voeding/aas om zelf een verantwoord schema op te kunnen stellen.
Want wat voor een ander werkt hoeft voor mij niet te werken.

Samenvattend:
ik vind het bijzonder interessant om kuurlogs van AAS-gebruikers te lezen. je weet dan wat je onder andere, eventueel kan verwachten, (maar het kan bij jezelf ook heel anders uitpakken...)
De ervaring van deze ene individu zal niet mijn koers bepalen.

Om voor mezelf een koers te bepalen zal ik echter terugvallen op theoretische achtergrondinformatie en de praktijkinformatie van iemand die al 10-tallen personen begeleid heeft in een AAS-traject.

Just my 2 cts.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven