MuscleMeat

whey eiwit ?

Bezoekers in dit topic

beerke

Novice
15 jaar lid
Lid sinds
9 feb 2003
Berichten
19
Waardering
0
Vroeger nam ik ook altijd eiwit na de training maar heb nu gezien bij sommige mensen bij ons in de fitness dat ze hun whey shake vermengd met dextrose tijdens de training drinken, heb dit nu ook al es geprobeerd en op zich ist wel gemakkelijk want na de training hoef je niet direkt een shake te drinken ?
Is dit nu een goed idee of niet ?

thanx
 
Ben geen dokter maar ik denk dat je beter na de training kan innemen dan is die piek het hoogst, tijdens de training misschien ook wel maar met mate...

Correct me if i'm wrong :thumbs:
 
Niet doen. Eiwitten verteren moeilijker dan een sportdrank en de vertering verloopt al moeilijker tijdens de training. Kans op maagkramp/slechte vertering/braken.

Bovendien moet je tijdens het trainen ook niet teveel koolhydraten eten, dit verminderd het effect op het einde van de training doordat de receptors in spieren minder gevoelig zullen zijn. (Minder goede opname spiercellen, verhoogde opname in vetcellen)

tijdens training: water water water
direct na training: carbs carbs carbs, snel eiwit

Dit is de beste methode
 
van die vertering heb ik geen last hoor .
Maar is het niet zo dat als je 2 spiergroepen per training doet dat er dan in feite na de training van de 1ste spiergroep al herstel optreedt van deze spiergroep?
 
beerke zei:
1. van die vertering heb ik geen last hoor .
2. Maar is het niet zo dat als je 2 spiergroepen per training doet dat er dan in feite na de training van de 1ste spiergroep al herstel optreedt van deze spiergroep?
1. Als je heel zwaar traint zal je zeker last krijgen van je maag. Meestal bij het squatten of deadliften na enkele heel zware sets. En verder kan het best zijn dat je vertering niet goed verloopt terwijl je het zelf niet merkt. Het komt gewoon doordat tijdens een training alle bloedtoevoer naar de spieren gaat, en het spijsverteringsstelsel zo veel minder toevoer krijgt. Gewoon niet natuurlijk om dan te eten en ook overbodig, want in onze spieren en lever zitten meer dan 2000 kcal aan glycogeen, terwijl 1 training KT nooit mee dan 600-800 kcal opgebruikt. Nog niet 50% dus.

2. Een training mag nooit langer dan 45 tot 60 minuten duren ideaal gezien, maakt niet uit hoeveel spieren je daarin traint, wat telt is de intensiteit en het aantal kcal wat verbruikt is. Die moet je nadien pas nuttigen. Het herstel begint pas wanneer er helemaal geen stress meer is op de spiervezels, de IR (insuline receptor) gaat pas na de inspanning gevoeliger worden voor de opname van glucose uit het bloed en pas als de glycogeen reserves aangevuld zijn, dan pas begint het herstel van de eigenlijke cel.
 
Ik denk dat je tijdens de training best wat wat koolhydraten mag nemen, zolang het maar niet te veel is.

Het is zelfs zo dat de afgifte van de insuline die daardoor aangemaakt word, de afgifte van corisol afremt.
Ook is het zo dat de kleine hoeveelheid koolhydraten het verbruik van je eigen lichaamseiwitten wat verminderd, waardoor het dus antikatabool werkt. En doordat deze eiwiten voornamlijk BCAA"s zijn zorg je er ook voor dat de verhouding BCAA's/tryptofaan wat langer in het voordeel van de BCAA's blijft waardoor je het duffe gevoel wat uitstelt

Al met al dus best wel reden om een beetje koolhydraten tijdens het trainen te nemen.

Neem zelf altijd 15min voor training 2.5dl water+glucose <4% oplossing, en tijdens het trainen een liter hiervan




Wat eiwit aangaat. Tenzij je hydrolisaat heb zou ik het niet doen. Ik denk ook dat je maag te veel moet gaan werken. gewoon wahten tot direct na de training
 
Laatst bewerkt:
Om mijn bloedglucosespiegel niet te laag te laten zakken, drink ik 15 minuten vóór het einde van m'n training meestal een sportdrankje of een deel van me post wo shake. Of wat 3XL zegt die verdunde drank gedurende de hele training, maar dan moet je regelmatig drinken heb ik ondervonden.
 
de reden waarom ik meestal tot 2 uur train is dat ik powerlifting en bodybuilding op 1 of andere manier tracht te combineren. Dus gisteren bv. deed ik 2 uur lang borst. Bij bankdrukken waren dit dan bv. eerst 4 setjes met veel herhalingen (8 tot 10) en dan nog 6 setjes met 3 tot 5 herhalingen voor kracht.
Vandaar dus dat ik dat nooit binnen het uur kan gedaan hebben en dacht dat het misschien wel handig kon zijn om al whey te nuttigen tijdens zulke trainingen.

Maar alleszinds bedankt voor de reacties en zal voortaan proberen om gewoon een sportdrank of water te drinken tijdens de training ...en een heel klein beetje whey :) want ik moe toch wel toegeven die kerels die whey eiwit gebruiken in combinatie met snelle koolhydraten zijn toevallig wel degene met de best ontwikkelde spiermassa en kracht. En als je dat ziet begint het natuurlijk wel psychologisch te werken.
 
admin zei:
maar dan moet je regelmatig drinken heb ik ondervonden.

Klopt. je wilt voorkomen dat je tijdens het trainen eem bloedsuikerdip krijg

Daarom drink ik die liter ook verdeeld over de training (gewoon elke paar sets een paar slokken)
 
ikzelf neem nu sinds een tijdje siroop+ water voor t trainen. tijdens het trainen gewoon water.. soms beetje teveel.

of kan je niet teveel water drinken? want soms kan ik wel een liter tot 2 liter water in een uur drinken. ik voel egwoon dat me lichaam erom vraagt, het water is zó lekker. dat heb ik altijd direct na een hele zware set die goed aanvoelde.

is het dan goed om (veel) water te drinken? of moet ik me bedwingen en niet luisteren waar me lichaam om vraagt?
 
Frenkpie zei:
ikzelf neem nu sinds een tijdje siroop+ water voor t trainen. tijdens het trainen gewoon water.. soms beetje teveel.

of kan je niet teveel water drinken? want soms kan ik wel een liter tot 2 liter water in een uur drinken. ik voel egwoon dat me lichaam erom vraagt, het water is zó lekker. dat heb ik altijd direct na een hele zware set die goed aanvoelde.

is het dan goed om (veel) water te drinken? of moet ik me bedwingen en niet luisteren waar me lichaam om vraagt?

ik basseer dit niet op feiten ofzow hoor maar ik denk dat je altyd naar je lichaam moet luisteren en niet naar al die theorien. (dat denk ik dan he :))
 
hmm ja. maar t is niet dat ik uitgedroogd ben ofzo, maar gewoon na een zware set die lekker aanvoelde en ik ook ver in gegaan ben. heb ik altijd ontzettende dorst (zin in water?).
 
als je dorst heb gewoon drinken.

Dat dorstige gevoel kan trouwens ook komen omdat je via je mond ademt
 
Laatst bewerkt:
hmmm, mja dan droogt me mond uit idd. maar het water smaakt dan verrukkelijk en ik kan gewoon oneindig lang drinken... kent niemand dit gevoel? het is dan niet omdat me mond/keel droog voelt.
 
Drink zelf 1.5 L per training hangt gewoon af van hoeveelheid zweet dat je kwijtraakt. Droge mond stimuleerd idd ook dorstige gevoel. Maar 2 liter moet kunnen, in de zomer dronk ik soms 2.5 daarna post wo .7 L
 
oww dan zit ik nog goed. als ik een goede workout heb kan ik wel liters drinken maar probeer t toch enigzins te beperken zodat ik geen te volle waterbuik krijg.
 
Tussen training en whey-shake, mag daar +/- 30 min tussen zitten?
Ik ga meestal na school of werk trainen en heb geen zin om de hele dag met die shake te lopen slepen. Ik ga dus na de training direct naar huis om ff te 'shaken'. Is dat ok?
 
Am_Nightmare zei:
Tussen training en whey-shake, mag daar +/- 30 min tussen zitten?
Ik ga meestal na school of werk trainen en heb geen zin om de hele dag met die shake te lopen slepen. Ik ga dus na de training direct naar huis om ff te 'shaken'. Is dat ok?
Koolhydraten moet je snel na je training drinken/eten.

Eiwitten mogen eventueel iets later komen ja.
 
Ik eet altijd binnen +/- 30 min. na mijn training. Altijd eiwitrijke maaltijden en veel ook. Mag ik dan mijn whey shake missen ? En als ik mijn shake niet neem, verlies ik er dan aanzienlijk veel op ? (ik neem sowieso altijd druivensuiker direct na mijn training).
 
Ik vind whey zeker niet essentieel, zelf gebruik ik momenteel alleen vitaminen en EFA's. Als je goed en veel eet dan kom je al een heel eind. belangrijkste blijft dat je zeker die snelle koolhydraten binnenkrijgt en daarna goed eet, met veel eiwitten en complexere carbs.
 
Back
Naar boven