XXL Nutrition

Whey shake??

Bezoekers in dit topic

fitnessfanaat

Cool Novice
20 jaar lid
Waardering
1
Hallo,

Wie van de vrouwen hier gebruikt whey-shake na de training?
Ik kreeg dit advies op mijn voedingsschema, maar heb altijd het idee dat dit iets is voor mannen die dus echt breed willen worden....

Ik gebruik wel al een multivit en 1000 mg vit C.
En 's winters nog vit B-complex.

Groetjes,

Hoe snel denk je 'echt breed' te worden? dat gebeurt niet zomaar hoor. Maar onthoud wel, meer spieren is een snellere stofwisseling dus verbrand zo je meer vet.

weet niet hoeveel vrouwen het gebruiken maar als jij niet genoeg eiwitten binnenkrijgt zou ik het ook gewoon doen. het is in ieder geval wel ook voor vrouwen bedoeld maar in mindere mate.. 15 gram per dag d8 ik zo.

versneld idd je stofwisseling als dat 1 van je doelen is zou ik t uitproberen.

bodybuilder0102 zei:
het is in ieder geval wel ook voor vrouwen bedoeld maar in mindere mate.

versneld idd je stofwisseling als dat 1 van je doelen is zou ik t uitproberen.

:rolleyes:
Vrouwen hebben net zo goed behoefte aan eiwitten.
En deze bron is evenwel geschikt voor vrouwen als voor mannen :finger:
Je eiwitbehoefte kun je uitrekenen als je je vetvrij massa weet. Is die evengroot als van een man met dezelfde stats, dan heb je volgens mij ook ongeveer dezelfde hoeveelheid eiwitten nodig.
Direct na je training en 's ochtendsvroeg kun je profijt hebben van snelle eiwitten (whey). Het helpt je bij herstel en tegen spierafbraak, net als andere eiwitten alleen dan een stuk sneller. Ik neem het zowel 's ochtends als na mijn training (2x30 gram ongeveer). Eiwitten helpen je wel bij spieropbouw, maar als vrouw breed worden dat gaat idd niet snel. Je moet whey niet zien als een soort kuur waarje mega resultaten uit zult halen. Het is een aanvulling op je voeding niet iets dan je gebruikt en weer mee stopt als je resultaten hebt behaalt.

Dat whey je stofwisseling versnelt moet je me even uitleggen, dat snap ik niet helemaal hoor.

Laatst bewerkt:
bodybuilder0102 zei:
weet niet hoeveel vrouwen het gebruiken maar als jij niet genoeg eiwitten binnenkrijgt zou ik het ook gewoon doen. het is in ieder geval wel ook voor vrouwen bedoeld maar in mindere mate.. 15 gram per dag d8 ik zo.
En je begon zo goed met je zin.... :sad:

Cowgirl Herb zei:
:rolleyes:
Vrouwen hebben net zo goed behoefte aan eiwitten. En deze bron is evenwel geschikt voor vrouwen als voor mannen :finger:

dat zeg ik :)

Je eiwitbehoefte kun je uitrekenen als je je vetvrijmassa weet. Is die evengroot dan van een man met dezelfde stats heb je volgens mij ook ongeveer dezelfde hoeveelheid eiwitten nodig.

en omdat dit bijna nooit het geval is is het ook in iets mindere mate..
ok bos en dandy ik heb 15 gram gezegd omdat dit op een website als advies stond voor vrouwen.. maar natuurlijk is dit niet helemaal het geval maar dit is waarschijnlijk een gemiddelde behoefte van whey eiwit voor vrouwen. Whey eiwit is ter aanvulling dus beter is om te kijken hoeveel eiwitten je al binnen krijgt en hoeveel je in totaal nodig hebt en aan de hand daarvan uitrekenen hoeveel gram je nodig hebt.
voor een vrouw zal dit niet meer dan 30 zijn DENK ik...

Dat whey je stofwisseling versnelt moet je me even uitleggen, dat snap ik niet helemaal hoor.

Helaas weet ik ook niet hoe en wat maar dit is wat ik heb begrepen van vele artikels.

en als het TOTALLY wrong is excuse moi maar ik heb me best gedaan :)

• Topic Starter Topic Starter
Als ik het goed begrijp is het dus een eiwit wat heel gemakkelijk wordt opgenomen door je lichaam.
En je kunt het gebruiken als je met je normale voeding niet aan voldoende eiwitten komt (ca 2gram per kg gewicht).
Hier kom ik wel aan, dus dan zou ik het niet nodig hebben?

Uh, mijn laatste info is dat weipoeder (aaargh, krijg het heen en weer van die stomme Engelse termen zoals wheyshake) niet eens zo hard nodig is NA krachttraining, maar vooral bij het ontbijt.

Het is een snelle eiwitbron, jazeker.. dwz het wordt snel opgenomen. Maar volgens zeggen heb je na training vooral snelle KH nodig en in mindere mate snelle eiwitten.
Bij het ontbijt heb je ze wel nodig, omdat je als het goed is ruim 8 uur niet hebt gegeten en dus je tekorten aan moet vullen.
Dus, als je al weipoeder wilt gaan gebruiken in ieder geval bij het ontbijt.

Espi, die voorheen meestal niet at tussen 2200 u en 1500 u ... da's 17 u 'vasten'.

Kijk das nou een mooi bericht Espi. Ik eet 's ochtends een "Goeiemorgen-wei-lijnzaadolie"shake. Ik krijg echt geen vast voedsel naar binnen als ik net uit bed ben, vandaar deze oplossing. En ik dacht om de eiwitjes wat omhoog te schroeven begin ik er maar vroeg op de dag mee. Had overigens geen zin om meerdere soorten eiwit aan te schaffen in poedervorm, dus vandaar de wei-vorm.

fitnessfanaat zei:
Als ik het goed begrijp is het dus een eiwit wat heel gemakkelijk wordt opgenomen door je lichaam.
En je kunt het gebruiken als je met je normale voeding niet aan voldoende eiwitten komt (ca 2gram per kg gewicht).
Hier kom ik wel aan, dus dan zou ik het niet nodig hebben?

Toch wel...whey is van een dusdanig hoge kwaliteit en wordt dusdanig snel opgenomen dat het niet te vervangen is door welke andere vorm van eiwit dus. Het zou dus zeker een onderdeel van je postworkoutshake moeten zijn ...

Esperantisto zei:
Uh, mijn laatste info is dat weipoeder (aaargh, krijg het heen en weer van die stomme Engelse termen zoals wheyshake) niet eens zo hard nodig is NA krachttraining, maar vooral bij het ontbijt.

Deze had ik over het hoofd gezien...maar zal er toch nog even op reageren...

Het grote voordeel van whey na de training is dat het aminozuur profiel van whey het meest op het lichaams eigen aminozuur lijkt. Dat maakt whey zo waardevol. Daarbij komt dat je na de training 30 minuten de tijd heb om je spiercellen snel vol te pompen. In die 30 minuten staan ze namelijk wijd open voor opname van voedingsstoffen. Zeker voor aminozuren als BCAA's is dat erg belangrijk omdat die na die 30 minuten vele malen minder effect zullen hebben. En aangezien whey nou net rijk aan BCAA's is...

Eigenlijk is het de bedoeling dat je snel de nodige aminozuren om spierherstel en om in te spelen op je hormonaal systeem. Whey wordt snel opgenomen, en voldoet daar dus aan. Maar best gaat dit gepaard in combi met wat snelle suikers zoals dextrose. Hoeft echt niet veel te zijn. Dextrose zal voor een goed transport van je aminozuren zorgen naar die spier toe. Trage suikers voldoen niet omdat je whey al lang zal verteerd zijn eerdat je trage suikers opgenomen worden.

Ik gebruik het nog niet maar wil het wel op korte termijn doen.

Voor de rest van de dag zie ik het nut van whey echt niet in!
Als je heel de dag door voldoende eiwitten eet, eender welke soort, maar toch genoeg afwisseld dat je alle nodige aminazuren binnen krijgt, heb je steeds die nodige aminozuren in voorraad.
Is dit eigenlijkk een goed idee?
Wel de vraag is, "is het nuttig heel de dag door eiwitten te eten om voldoende aminozuren ter beschikken te hebben? Wat gaat het lichaam met deze aminozuren doen wanneer ze niet opgenomen worden omdat er genoeg herstelling is?"
Denk dat het een kwestie is van dit fijn af te regelen!

Terug
Naar boven