Fitness Seller

Whey voor personen onder 30 jaar.

Bezoekers in dit topic

Holymoly

Competitive Bodybuilder
+10 jaar member
Lid geworden
8 mei 2008
Lengte
1m70
Een paar dagen geleden had ik een discussie met een vriend van mij, het ging over de efficientie van whey gebruik in een voedingschema. Diegene weet veel van voeding en narcotica af, wat hij verteld is voor mij dus redelijk aannemelijk.

Toch wilde ik jullie mening weten over het volgende: Hij vertelde mij dat wei-eiwit voor jongeren totaal onzinnig is doordat ons metabolisme gemiddeld zo hoog ligt dat het snel opneembare wei poeder nauwelijks gebruikt wordt voor spierherstel. Hij meende dat het grootste gedeelte werd afgevoerd als afvalstof of gebruikt werd als energiebron.

Daarbij vond hij dan wel weer dat wei-eiwit zeer geschikt was voor middel-oude personen. Ik ben het ermee eens dat dit klopt, eenmaal wanneer je ouder wordt zal je meta gaan vertragen.

Wat vinden jullie?

RoniMoon1989

Competitive Bodybuilder
+10 jaar member
Lid geworden
26 mrt 2006
Klinkt intrigerend.
Benieuwd wat de kenners hiervan denken.

Mister TN

True Natural BodyBuilder
Elite Member
+10 jaar member
TRUE NATURAL
Lid geworden
10 jan 2008
Lengte
1m82
Massa
100kg
Vetpercentage
9%
Wei is gigantisch overrated. Het is hier op DBB zelfs zodanig opgehyped dat men proteine poeder al standaard wei gaat noemen. ???
Gewoon melk eiwitten (= 20%wei + 80% caseine) of caseine zijn veel beter omdat ze het lichaam veel langer van aminozuren voorzien.

Ano_43562

Huge Freak
+10 jaar member
Lid geworden
7 nov 2007
Lengte
1m92
Massa
104kg
Vetpercentage
13%
ik gebruik alleen syntrax omdat et een combinatie is. Wat voor nut heeft whey eiwit het word direct opgelost.

OP
Holymoly

Holymoly

Competitive Bodybuilder
+10 jaar member
Lid geworden
8 mei 2008
Lengte
1m70
En daar wil ik nou naar toe met dit topic. Is het wel zo geweldig als vaak beweerd wordt.
Wegen de voordelen van de hoge zuiverheid en daarmee snelle opname wel op tegen de nadelen, of misschien beter gezegd: De bepalende factoren bij de efficientie van een product.

Diegene wat mij dat vertelde meende zelfs dat je s'morgens en direct na de training toch beter voor de langzamere eiwitten kon gaan. Omdat een jong persoon volgens hem ten alle tijden meer zou hebben aan time-releasede eiwitten zoals inderdaad caseine en kip/ ei- eiwitten.

zeep

Advanced Bodybuilder
+10 jaar member
Lid geworden
1 jan 2007
En daar wil ik nou naar toe met dit topic. Is het wel zo geweldig als vaak beweerd wordt.

De enige manier om daar achter te komen; is door het zelf te proberen. Try it!

Wegen de voordelen van de hoge zuiverheid en daarmee snelle opname wel op tegen de nadelen, of misschien beter gezegd: De bepalende factoren bij de efficientie van een product.

Diegene wat mij dat vertelde meende zelfs dat je s'morgens en direct na de training toch beter voor de langzamere eiwitten kon gaan. Omdat een jong persoon volgens hem ten alle tijden meer zou hebben aan time-releasede eiwitten zoals inderdaad caseine en kip/ ei- eiwitten.

's Morgens neem je de eerste proteïneshake om je lichaam uit katabole toestand te halen. Omdat je acht uur lang niets gegeten hebt, gaat je lichaam bepaalde eiwitten uit spieren afbreken en overzetten in glucose (energie). Daarná ga je ontbijten; en velen hebben in hun ontbijt ook kip(filet) en ei-eiwitten opgenomen. Wanneer je als tussendoortje op een dag ook een eiwitshake wilt nemen, kan je ook beter voor een caseine product kiezen. Deze verteerd langzamer; en ik krijg van caseïne ook minder een vol gevoel dan van proteïne.

Maar verder zou ik zeggen, probeer alles (met mate;)) en kijk wat voor jou het beste werkt.
Succes.

Gast 2315

Colossal Veteran
+10 jaar member
Lid geworden
14 mrt 2006
Lengte
1m91
Massa
128kg
Ik heb een gevoelsleeftijd van 67 telt dat ook?

MacB

Monstrous Giant
+10 jaar member
Lid geworden
2 jun 2007
Toch wilde ik jullie mening weten over het volgende: Hij vertelde mij dat wei-eiwit voor jongeren totaal onzinnig is doordat ons metabolisme gemiddeld zo hoog ligt dat het snel opneembare wei poeder nauwelijks gebruikt wordt voor spierherstel. Hij meende dat het grootste gedeelte werd afgevoerd als afvalstof of gebruikt werd als energiebron.

is ook zo:

Whey Protein:

Whey is a milk derived soluble protein that is quickly digested. Whey has been clinically shown to increase protein synthesis by as much as 68% when consumed post workout. This is because whey gives your body a flood of amino acids very quickly, causing a rise in protein synthesis.

Unfortunately these same clinical studies showed that whey did nothing to prevent catabolism (muscle breakdown) So what is it good for: Whey is good when consumed post workout because your muscle's need protein fast and whey gives it to them fast, since it is digested in about 30 minutes. For this same reason, you should not take whey on an empty stomach or by itself at any other time of the day.

Another reason whey should only really be used post workout is because at any other time when it is taken by itself your body only uses about 30% of the amino acids. You see, whey gives your body such a quick flood of aminos that the body thinks it has more protein than it actually does and it sends the "excess" to the liver, where it is oxidized and used as energy.

OP
Holymoly

Holymoly

Competitive Bodybuilder
+10 jaar member
Lid geworden
8 mei 2008
Lengte
1m70
Oke thanks voor de reacties. Ik gebruik normaal de whey van XXL nutrition, sowieso 's morgens en na het trainen. Voor de rest probeer ik alles uit voeding te halen.

Voortaan maar net iets meer kip, ei en kwark naar binnen werken :).

j3330

Competitive Bodybuilder
+10 jaar member
Lid geworden
5 jan 2006
ik meen hier op dbb een onderzoek te hebben gezien waaruit bleek dat jongere mensen beter zijn met trage eiwitten dan met whey. Hoe het dan moet voor en na de training weet ik niet, misschien voor de training trage eiwitten erbij nemen en minder whey zodanig dat het niet afgevoerd wordt waar het niet hoort?

3XL

Senior Moderator
Super Mod
+15 jaar member
Lid geworden
7 okt 2002
Geen zin om alles neer te zetten dus even wat sleur&pleur van Ergo

Whey is niet optimaal voor de spieropbouw van jongeren

Net als koolhydraten kunnen eiwitpreparaten 'snel' of 'langzaam' zijn. Jongeren bouwen makkelijker spier op met langzame eiwitten, ouderen met snelle. Dat speculeren Franse onderzoekers in een overzichtsartikel.(1)

De onderzoeksgroep publiceert al sinds 1997 over het onderscheid tussen preparaten die zorgen voor een snel toename van de hoeveelheid eiwitten in het bloed, zoals whey, en preparaten waarbij dat langzaam gebeurt, zoals caseine. De ontdekking van de Fransen dat eiwitpreparaten op dat punt van elkaar kunnen verschillen was in 1997 goed voor een publicatie in het prestigieuze Proceedings of the National Academy of Sciences.(2)

Dat artikel bewees dat whey een snelle en flinke stijging van de aminozuurspiegels in het bloed veroorzaakt, die na een uur alweer over het hoogtepunt heen is. Caseine zorgt daarentegen voor een langzame en lichte stijging, maar die kan wel zeven uur aanhouden. Dat komt omdat whey uit kleine wateroplosbare eiwitketens bestaat die het lichaam snel opneemt, terwijl caseine in de maag een wrongel vormt die langzaam ontleden in losse aminozuren.

In een tweede studie, die in 2001 verscheen in Endocrinology and Metabolism, konden de onderzoekers aantonen dat als gevolg van die grote en snelle - of langzame en geleidelijke stijging - van de aminozuurspiegel de beide preparaten een verschillend effect hadden op de opbouw en afbraak van eiwitten in het lichaam.(3) Whey zorgde ervoor dat de opbouw van eiwitten met 68 procent toenam, maar de afbraak stabiel bleef. Het caseine liet de opbouw slechts met 31 procent toenemen, maar deed de afbraak van eiwit met 34 procent verminderen.

Aan de hand van het onderzoek van een andere Franse onderzoeker filosoferen de onderzoekers over de consequenties van hun vondst. De voedingswetenschapper Arnal ontdekte al in de jaren tachtig dat oude en jonge mensen baat hebben bij een verschillend opgebouwd dieet. Jonge mensen houden meer eiwit vast als ze voortdurend door de dag wat eiwit binnenkrijgen, ouderen hebben meer baat bij een eiwitpiek, een eenmalige toediening van een grote hoeveelheid eiwit.

Daarop voortbordurend hypothetiserende onderzoekers dat ouderen (zeg maar: vanaf de veertig jaar) baat hebben bij whey, terwijl jongeren juist meer eiwit vasthouden als ze caseine gebruiken.

De onderzoekers hebben proefpersonen wheypreparaten beetje bij beetje naar binnen laten werken, en constateerden dat zo'n innamepatroon ervoor zorgde dat de whey daardoor precies hetzelfde ging werken als caseine.

1. Dangin M, Boirie Y, Guillet C, Beaufrere B. Influence of the protein digestion rate on protein turnover in young and elderly subjects. J Nutr 2002 Oct;132(10):3228S-33S. [PubMed]
2. Boirie Y, Dangin M, Gachon P, Vasson MP, Maubois JL, Beaufrere B. Slow and fast dietary proteins differently modulate postprandial protein accretion. Proc Natl Acad Sci U S A 1997 Dec 23;94(26):14930-5. [PubMed]
3. Dangin M, Boirie Y, Garcia-Rodenas C, Gachon P, Fauquant J, Callier P, Ballevre O, Beaufrere B. The digestion rate of protein is an independent regulating factor of postprandial protein retention. Am J Physiol Endocrinol Metab 2001 Feb;280(2):E340-8. [PubMed]
http://www.ergogenics.org/eiwit8.html

Laatst bewerkt:

Powersupplements

Competitive Bodybuilder
Elite Member
+10 jaar member
Lid geworden
2 mei 2006
Lengte
1m99
Massa
122kg
Geen zin om alles neer te zetten dus even wat sleur&pleur van Ergo

Whey is niet optimaal voor de spieropbouw van jongeren

...... speculeren .............. filosoferen ....... hypothetiseren ........ [Kris: excusez moi voor deze selectieve quote :D ;) ]...............

1. Dangin M, Boirie Y, Guillet C, Beaufrere B. Influence of the protein digestion rate on protein turnover in young and elderly subjects. J Nutr 2002 Oct;132(10):3228S-33S. [PubMed]
2. Boirie Y, Dangin M, Gachon P, Vasson MP, Maubois JL, Beaufrere B. Slow and fast dietary proteins differently modulate postprandial protein accretion. Proc Natl Acad Sci U S A 1997 Dec 23;94(26):14930-5. [PubMed]
3. Dangin M, Boirie Y, Garcia-Rodenas C, Gachon P, Fauquant J, Callier P, Ballevre O, Beaufrere B. The digestion rate of protein is an independent regulating factor of postprandial protein retention. Am J Physiol Endocrinol Metab 2001 Feb;280(2):E340-8. [PubMed]
http://www.ergogenics.org/eiwit8.html

Ik zal nog wat extra toelichting geven bij de info die 3XL quote zodat het makkelijker in perspectief te plaatsen valt.

De onderzoekers Dangin et al. onderzochten niet trainende proefpersonen.

Bij mensen die gewichttraining doen, zie je dat de eiwitstofwisseling varieert. Extreme veranderingen vinden plaats tijdens de training. De eiwitstofwisseling en de eiwitsynthese zijn zeker 24 uur daarna nog verhoogd.

Het leuke van whey eiwit is dat het de eiwit opbouw in ons lichaam zo goed ondersteunt. Daarom is het geschikt om te gebruiken bij je training.

De aminozuren uit whey eiwit komen snel vrij. Het lijkt daarom voor het lichaam of je bij wijze van spreken een halve koe hebt opgegeten... zoveel aminozuren in je bloedbaan. En dan is ook nog eens 20-25% van die aminozuren van het type BCAA. Op het moment van training hebben je spieren net een grote daling van het BCAA niveau doorgemaakt.
Onderzoek heeft aangetoond dat de spiergroei pas kan beginnen als het niveau van de BCAA's (of was het alleen L-leucine?) weer op peil is (whey bevat 10% leucine).

Tot slot. Whey geeft geen grote vloedgolf van aminozuren als je een klein beetje inneemt. Dat wordt ook genoemd in het stukje van Ergogenics. Als je diverse malen op en dag een klein beetje whey neemt, lijkt het dus gewoon of je 'normaal' eiwit eet (dat toevallig een hoge biologische waarde heeft). Wij bevelen daarom ook relatief geringe doseringen aan op alle momenten anders dan voor de training. En op die momenten voldoet natuurlijk elk type eiwit.

Kris :)

Laatst bewerkt:
Naar boven