MuscleMeat

Whip een voordeel of nadeel? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

rob91

Freaky Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
16 feb 2010
Berichten
5.466
Waardering
1.742
Lengte
1m87
Ik heb hard gespaard voor een nieuwe barbell en ben nu aan het rondkijken. Mijn oog is gevallen op de:

ATX Power Bar (black/chrome)
http://www.fitness-seller.nl/atx-power-bar-zwart-chroom/

Deze lijkt het meest op de Rogue Ohio Bar die erg goed beoordeeld wordt, echter de Rogue bar is een stuk duurder ivm belasting.

Verder vind ik deze ook interessant:

ATX Olympic Bearing Barbell
http://www.fitness-seller.nl/atx-olympic-bearing-barbell/

Ik richt nu vooral op powerlifting, maar ik sluit niet uit dat ik ooit oly lifting wil doen. Een bar waarmee ik beide kan doen heeft daarom mijn voorkeur. Verder denk ik dat ik de knurling van een Texas Power Bar oid te agressief vind aangezien ik nu al af en toe mijn handen open haal.

Nu hebben beide barbells die ik genoemd heb wel redelijk veel whip, vooral de Olympic bar. Is dit voor powerlifting nadelig? Met mijn stats zal het nog geen ruk uitmaken denk ik, maar ik ga mijn stinkende best doen om binnen een jaar 200+ te trekken en richting de 180 te squatten :-). Ik wil wel vele jaren plezier hebben van zo'n dure barbell.
 
ja dat is IMO een nadeel. Veel whip is gewoon niet fijn bij sq, bp en dl. Daarnaast veranderd het de deadlift omdat je voor je lostrekt gewoon eerst nog een paar cm whip uit de bar trekt, je trekt meer met een halter met veel whip dus.


ook de lagering is een groot nadeel bij de press onderdelen. Erg onstabiel, dit zou voor mij een nog groter probleem zijn dan de whip
 
ja dat is IMO een nadeel. Veel whip is gewoon niet fijn bij sq, bp en dl. Daarnaast veranderd het de deadlift omdat je voor je lostrekt gewoon eerst nog een paar cm whip uit de bar trekt, je trekt meer met een halter met veel whip dus.


ook de lagering is een groot nadeel bij de press onderdelen. Erg onstabiel, dit zou voor mij een nog groter probleem zijn dan de whip

Dus het is niet fijn als de barbell heel soepel draait? Dan zou de olympische barbell in ieder geval afvallen.
 
Dus het is niet fijn als de barbell heel soepel draait? Dan zou de olympische barbell in ieder geval afvallen.

nee dat is heel erg vervelend voor presses omdat je polsen niet stabiel zijn en dan gaat zwikken
 
nee dat is heel erg vervelend voor presses omdat je polsen niet stabiel zijn en dan gaat zwikken

Oke thanks. Ik had juist verwacht als de uiteindes goed gelagerd zijn en soepel draaien, de barbell zelf juist stabiel op je rug / in je handen ligt.
 
180 squat ga je het zeker merken, 200 deadlift ook wel.

squat kan het eig alleen nadelig werken, deadlift is het voor vele een voordeel omdat je niet meteen 100% van het gewicht hoeft te liften.
 
nee dat is heel erg vervelend voor presses omdat je polsen niet stabiel zijn en dan gaat zwikken

Oke thanks. Ik had juist verwacht als de uiteindes goed gelagerd zijn en soepel draaien, de barbell zelf juist stabiel op je rug / in je handen ligt.

Ik begreep dat hoe soepeler de sleeves gelagerd zijn, hoe minder belasting voor je polsen bij presses. Immers, je hoeft het draaien van de gewichten niet te corrigeren om je pols recht te houden: de stang draait zo jij wilt, de sleeves draaien zo de gewichten willen. Dat maakt een axle ook zo zwaar en moeilijk, omdat de gewichten niet draaien tov de stang.
 
Ja precies, dat dacht ik ook. Echter kan ik ook wel voorstellen dat het juist kan leiden tot zwikken van je polsen omdat de bar zo soepel kan weg draaien. Maargoed, de ATX Power Bar is volgens mij een zeer goede allrounder.
 
ik moet afentoe trainen met een stang met whip en het maakt mij veel onstabilier onderin squat en by bench press vind ik het ook niet fijn, by deadlift daarin tegen maakt het wel amkkelijker
 
Laatst bewerkt:
Ik begreep dat hoe soepeler de sleeves gelagerd zijn, hoe minder belasting voor je polsen bij presses. Immers, je hoeft het draaien van de gewichten niet te corrigeren om je pols recht te houden: de stang draait zo jij wilt, de sleeves draaien zo de gewichten willen. Dat maakt een axle ook zo zwaar en moeilijk, omdat de gewichten niet draaien tov de stang.


in princiepe draaien de gewichten bij een military press of bench press toch niet?
 
Ik vind whip bij dead helemaal niks. Soms vergeet ik de slack of the bar te trekken voor ik aan mijn pull begin. En floeps,
alle spanning weg en kan je de rep gewoon opnieuw doen.

Ik heb trouwens de ATX Ram Bar. Bij +200kg DL's heb je aardig wat slack op de bar
 
in princiepe draaien de gewichten bij een military press of bench press toch niet?

Nee, dan niet (of niet veel). Nu zat ik er ook wel beetje naast. Bij een redelijk rustige press, zoals bench of military, is minder soepel draaiend juist wel prettig, omdat je dan een beetje tegen kan sturen. Bij een beweeglijker press, zoals clean & jerk, is soepel draaiend te verkiezen, omdat je dan sneller/makkelijker je handen rond de stang kan draaien.

Heb ik ook weer wat geleerd. :)
 
Back
Naar boven