Fitness Seller

Why Powerlifters should train more like Bodybuiders

Bezoekers in dit topic

Henri108

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
924
Waardering
139
Lengte
1m80
Massa
76kg
Vetpercentage
12%
https://www.youtube.com/watch?v=MeFXMX9Al8w

Say WHUUUT?

Geloof hem wel, hij heeft altijd massa's wetenschappelijk bewijs achter zijn theorie.

Dus moet ik nu mijn 5X5 schema omgooien naar 8x5 of 10x5 of doe ik gewoon verder met 5x5?
 
Sommige krachtsporters focussen te veel op maximale kracht en niet genoeg op meer volume liften om spiermassa aan te zetten, maar dat is natuurlijk een minder interessante titel dan 'Why powerlifters should train more like bodybuilders'.

Als je gewoon al een passende hoevelheid volume doet hoef je niks te veranderen, of je dat doet of niet hangt af van welk schema je nu doet.
 
Hoeveel mensen zie je meer frankenstein isolatie oefeningen doen tov de mensen die vooral compounds doen? Als ik gok zal het rond de 90% zijn. Dit gaat natuurlijk over wat powerlifters anders kunnen doen maar de meest gemaakte fout is toch andersom.. Dat een powerlifter geen volume maakt slaat natuurlijk ook nergens op. Het is meer de VS-manier van trainen (veel gewicht, weinig volume) die veel gebruikt wordt. Als je naar oostblok schema's kijkt is dat juist wel veel volume en gewichten in de basis rond de 70% max.
 
Powerbuilding :thumb:
 
De logica erachter klopt wel denk ik. Met meer massa heb je potentieel een sterkere spier. Wat hij verkondigd is niet om isolatieoefeningen te doen, maar om je compounds meer te trainen als een bodybuilder; meer reps, zodat je meer massa kan aanbouwen. En dan na het aanbouwen van die massa een maand of 2 het schema omgooien naar de 1-6 rep range. Misschien vervang ik wel 2 van mijn 5 sets door 8 rep oefeningen. Voelt ook goed als opwarming.
Had ook nog een andere methode gezien dat voorstelde om telkens af te wisselen tussen 5x3, 5x5 en 5x8 op verschillende dagen. Zo pak je van alles een beetje de voordelen.
 
Denk dat paar setje iso toevoegen naast je kracht georienteerde sets, al heel veel doen voor hypertrophy. Het is ook een energie zuinige manier om wat volume te maken. Heb ook het idee dat rep outs op de compounds, teveel op me herstel drukken. Vanaf maandag ga ik het een kans geven 8 weekjes. Press heb ik al klaar, begin minimaal en ga dan wat meer sets toevoegen. Omdat front delts zuigen kwa kracht en massa zijn die behoorlijk vertegenwoordigd:


Ma:

Bench 3x3 ramps to 3RM
OHP 5x5 80% of 5RM


Bodybuilding style TUT blabla 2-3 reps before failure
Cable cross over 1-2x 12-15
Incline fly 0-1x 12-15

Do:

OHP 1x5RM
Bench 5x5 80% of 3RM
Incline DB press 3x 6-8

Bodybuilding style TUT blabla 2-3 reps before failure
Frontraise 0-2x 12-15
 
Back
Naar boven