XXL Nutrition

Why we do not believe in knees pushed out when squatting (oly style)

Bezoekers in dit topic

Derksen

Massive Warrior
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
16 mei 2006
Waardering
Filmpje wat erbij stond deed het niet maar in onderstaand filmpje wordt ook uitleg gegeven:
http://www.youtube.com/watch?v=-V9MvP1nxOs

Coach Wu Chuanfu:

Translations
————————————

[begins to teach the squat]

Relax the body. (phone vibrates)

Weight, put on the quads

Our goal is to lift, beautifully…so don’t push your chest up like that. The expression needs to be…cool. Use your hip flexors, now don’t have to use your hands. Your torso controls the balance. Hands chill.

Knees use power by pushing IN (demonstrate) at the bottom. And not by pushing knees out.

This is why we do this. Believe it a little more?

Me: people say if you push the knees, it’ll hurt

Coach: Injury? Even when some people don’t push your knees in, they still get hurt. (Example, me)

Me: So this technique, is okay?

Coach: 100%, no problem

Me: China? How do they teach it?

Coach: Go google, Long Qingquan, his clean and snatch, his knees are like that. Many, many athletes are like that. You guys can go look. Nobody actually realizes stuff like this. I’d explain more in person, because we don’t have enough time to do this on video.

———end translation——–

Now upon further discussion with Coach, about biomechanics and safety, this is the response;

“Explain to me now Kirk, with scientific knowledge, how can a human being lift 200KG over their head weighing 69KG. Explain to me now, how what a gymnast does is safe for the body. Explain to me, how playing golf, AT A PROFESSIONAL level is good for you. Explain to me, how being a shooter is safe as you know their training methods because you have shooter friends.

Sometimes, we need to trust the body’s intelligence. Trust the body’s ability to readjust minor bits to protect itself. Yes, we’re not the most scientifically backed team in the world. But that is because the scientists and professors respect, the coaches and vice versa. They know their roles. Scientists do not attempt to be coaches, and coaches respect scientists that do their work and discuss.

But at the end of the day, we attain results in the SAFEST way. Why? Because, sport at high level, it isn’t safe. But we do what we can, to be as SAFE AS POSSIBLE. So our results with the 300,000 weightlifting athletes that China has in its bank has come to the conclusion that, injuries will not happen pushing the knees in. Our of 300,000 athletes, the pre-elimination process of nearly 700,000 athletes gives us a sample size that’s close to a million athletes. Yet, the most common injury in China isn’t knee pain. It’s WRIST pain due to volume and size of that joint.

Now if that many athletes rarely report knee injuries, can we safely say that pushing knees in is safe? I suppose so right? This is what I mean, by scientists do their job and coaches respect scientists in China. They work to one common goal, results. They do not work, to create problems for each other.

Dan Green over hetzelfde:
http://www.youtube.com/watch?v=QBnMjeMYY40

Andrey Malanichev schijnt het subtiel te doen, alleen minder zichtbaar vanwege low bar sq.

Bron: [Link niet meer beschikbaar]

---------- Toegevoegd om 23:51 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:46 ----------

Long Qingquan:
https://www.youtube.com/watch?v=G2CyCdzwJiI
https://www.youtube.com/watch?v=OgJrg7_LsoE

Interessant filmpjes Jezza! Ik ben op dit moment de squat aan het leren en ik word doodgegooid met met allerlei filmpjes waar telkens weer een andere techniek wordt gebruikt. Ik ervaar zelf hetgeen wat de persoon in het filmpje vertelt; problemen met opstaan omdat ik mijn knieën waarschijnlijk teveel naar buiten druk ipv up!

Dan Green zegt eigenlijk dat je de knieën een heel klein beetje naar binnen moet drukken (parallel met je voeten) op het moment dat je opstaat om meer snelheid en acceleratie te creëren. Jammer dat het andere filmpje op private is gezet. Misschien is dit hetzelfde filmpje? http://www.youtube.com/watch?v=YVFeMgyx8zo (Best ziek trouwens hij squat zonder gebruik te maken van zijn armen).

Hij zegt eigenlijk dat je gewoon heel relaxed moet squaten, geen borst vooruit.. gewoon lekker rustig.. (makkelijker gezegd dan gedaan).
Hier nog een filmpje waar je in slow motion van de voorkant ziet hoe hij squat: http://www.youtube.com/watch?v=JVGDcnW-HR0 (op 30 sec zie je dat hij ook heel lichtjes zijn knieën naar binnen drukt, precies zoals Dan Green uitlegt).

Laatst bewerkt:
Ik laat ze nooit naar binnen gaan en heb nooit problemen gehad met knieschijven e.d. De gedachte erachter klinkt niet eens zo gek als je zo diep gaat met sq. Met frontsquats komt het sporadisch weleens voor en net nog een paar keer gedaan om te zien wat het verschil dan is, er lijkt inderdaad een korte push te komen uit de beweging zoals omschreven wordt. Ik twijfel wel over de 'veiligheid', al zie je veel gewichtheffers deze push doen. Dat was me al eerder opgevallen.

Zit wel een wezenlijk verschil tussen wl style squatten en pl style squatten.
Als je trouwens kijkt naar hoe die chinees in het eerste filmpje uiteindelijk zijn ideale squat uitlegt dan zou dat naar de standards van velen ook al een 'knees out' squat zijn.

Wat betreft pl squats heeft Dan Green zeker een punt, maar het is verder ook afhankelijk van je stance en van een aantal andere zaken, onder anderen externe rotatie in je heupen en bar positioning. Ik sta zelf wat dichter met de voeten bij elkaar en de tenen minder naar buiten (in een low bar positie) en dan kan ik al meer torque uit de heupen creeëren zonder dat ik dat tikje naar binnen hoef te geven met de knieën.

Misschien is dit hetzelfde filmpje? http://www.youtube.com/watch?v=YVFeMgyx8zo (Best ziek trouwens hij squat zonder gebruik te maken van zijn armen).

Hij zegt eigenlijk dat je gewoon heel relaxed moet squaten, geen borst vooruit.. gewoon lekker rustig.. (makkelijker gezegd dan gedaan).

Had die gezien idd, vindt de half sq niet het beste voorbeeld eerlijk gezegd haha.

Vergeet ook de bizar korte femur lengte van de meeste aziatische weightlifters niet

Vergeet ook de bizar korte femur lengte van de meeste aziatische weightlifters niet

Ze worden niet voor niks geselecteerd, ze meten daar werkelijk alles voor je geselecteerd wordt. Tot aan de omvang van de ballen aan toe.

---------- Toegevoegd om 00:48 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:35 ----------

Meer over deze squats:
[Link niet meer beschikbaar]

Now before we go around doing more of the Chuanfu squats, let’s discuss first why we recommend such squats.

• It is not a collapse
  • It is a deliberate channeling of the load into the quadriceps of the body

• There is a difference between the body compensating and collapsing the knee because of glute weakness. What we are suggesting, is maximizing stability by loading the quads for maximum quad recruitment and stress, which leads to development beyond what can be created if we spread the load to other joints.
    This is because we believe that the fastest way to stand up from a heavy load is to move in the straightest line. By shifting the entire load into the quads, we are able to create this sort of movement more effectively.
    Alternately, if you’re an individual with insufficient ankle flexibility, push your groin outwards to increase the tension into the adductors which helps you maintain the rigidity of your entire body while descending.
  • It is the body’s natural way of moving

• A lot of people say to spread the knees out, push knees out, externally rotate the hip joint. What we have found is when you do that, you force the hip joint to really be pushed to its limits. When this happens, there is limited space for it to move so to create the space, your body has 2 options. Push the knees in slightly to create space for the hip capsule to move. Or shoot your knees and hips backwards while your torso goes forward to create that space.I have a friend whom I consider to be a very smart and talented lifter. He was complaining saying that he didn’t have quads and was on a squat program to build quads. I’m not sure how its gone but he had some pretty sick squats just no quads. He’s also got another friend, who has massive quads and he has a distinctly different way from this other friend of mine. About the same squat numbers.
    What I did realise with the two of them is, the one with the smaller quads would keep the knees out as hard as he could, just like I always did. The other friend, just tried to stand up straight.

In fact, a stroll around the streets of China and even parts of Southeast Asia will show you people squatting to have their meals, like its the most natural thing in the world to do. They never squat knees out. They just squat knees wherever it decides to go, eat their meals, wash the veggies, tie their shoes, etc and just stand up straight naturally.Somewhere somehow, someone must have noticed this and found a fantastic marketeer and began teaching this as the “Safest” way for most people to do it.
  • It is not a compensating movement
  • What I mean by this is, the movement isn’t like I’m saying, push your knees till they both touch each other sort. What I’m suggesting is to push it a small bit so they create space for your hips to drive right through and help you stand right back up.It isn’t like the knees drop in, and you stand up at the expense of the knees. I would never suggest such a thing.
  • It reduces activation of the glutes

• Or does it really? This is what everyone tells me, but I don’t understand. Why does one care so much about the muscles muscles muscles? As long as the loading mechanics are correct, we minimize the potential for injury, and the movement pattern is good, why are we so concerned about muscles?Now if you’re truly concerned about muscles, maybe this is unscientific, maybe this is unprofessional, but my butt has …well..not shrunk in size and I do get a sore bum unlike that when I squatted knees out.
  • So how do I use this?
  • Stand straight, feet slightly wider than hips
  • Point your toes wherever you like, as long there is no pain in any of the joints
  • Keep your torso neutral, and no hyperextending of the back
  • Load the adductors as you descend into the squats.This automatically shifts the weights out for maximum stability and allows the adductors to tense up taking the load of the squats as you descend. This mind-cue is to enable the body to have a place to load the weight, and not shift all around finding for a joint to load.This is what I believe Kelly of mobilitywod.com talks about.Creating stability. The knee out cue works for most people, but I went deeper to analyze what that symptom created. So far I’ve been very successful with it as I’ve almost eliminated all forms of lower body pains that I used to have previously, ESPECIALLY hip flexor pain. -
  • As your adductors are all ready, push the knee in slightly at the lowest position to help the body stand in a straight line. Finish by punching the hip through and keeping the knees back tracking to the toes again.
  • What are the benefits I have found personally, to switching to this technique?
  • Elimination of any form of knee pain and hip pain for the first time in ages, since I stopped pushing knees out
  • Increased recruitment of my quads and my glutes
  • Increased flexibility in my ankles and my trunk is realigning. It used to be tighter on the right, it’s looser now.
  • An automatic increase by 20KG in my squats (I kid you not)
  • Easily repping out more reps in each set
Now, enjoy the ChuanFu Squats!

Kirksman Teo is een baas omdat hij Chinees gewichtheffen toegankelijk maakt voor ons, Westerse luitjes.
Wel merk ik aan zijn posts dat hij aan de ene kant erg overtuigd is van de manier waarop bepaalde bewegingen uitgevoerd moeten worden, en aan de andere kant zelf nog steeds lerende is en zijn visies steeds veranderen. Daarnaast is de meest belangrijke boodschap altijd: doe wat voor jou goed voelt, beweeg in de posities waarin je sterk bent. Ik vind dat best lastig, want ik heb zelf geen coach en zoek naar wat voor mij van toepassing is (daar kan ik helaas moeilijk over oordelen).
Ik heb zelf vet lang (naja, een maand of 16) gestruggled met squats, maar mede door Kirksman voelen ze nu eindelijk goed, hij had een keer gereageerd op een vraag die ik stelde op insta (bij m'n eigen filmpje) en toen viel het kwartje. Andere reden: leniger geworden!!!!! (:

---------- Toegevoegd om 22:48 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:43 ----------

ik denk dat de meest nuttige boodschap kan zijn: niet te veel spanning op de rug en niet 'chest up', maar de benen 'voelen' en puur met de benen naar beneden zakken door de zwaartekracht.

Kirksman Teo is een baas omdat hij Chinees gewichtheffen toegankelijk maakt voor ons, Westerse luitjes.
Wel merk ik aan zijn posts dat hij aan de ene kant erg overtuigd is van de manier waarop bepaalde bewegingen uitgevoerd moeten worden, en aan de andere kant zelf nog steeds lerende is en zijn visies steeds veranderen. Daarnaast is de meest belangrijke boodschap altijd: doe wat voor jou goed voelt, beweeg in de posities waarin je sterk bent. Ik vind dat best lastig, want ik heb zelf geen coach en zoek naar wat voor mij van toepassing is (daar kan ik helaas moeilijk over oordelen).
Ik heb zelf vet lang (naja, een maand of 16) gestruggled met squats, maar mede door Kirksman voelen ze nu eindelijk goed, hij had een keer gereageerd op een vraag die ik stelde op insta (bij m'n eigen filmpje) en toen viel het kwartje. Andere reden: leniger geworden!!!!! (:

---------- Toegevoegd om 22:48 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:43 ----------

ik denk dat de meest nuttige boodschap kan zijn: niet te veel spanning op de rug en niet 'chest up', maar de benen 'voelen' en puur met de benen naar beneden zakken door de zwaartekracht.

Ik geloofde je bijna niet toen ik dit zag staan, maar dit filmpje is wel verhelderend:

http://www.youtube.com/watch?v=YVFeMgyx8zo

In mijn enthousiasme meteen uitgeprobeerd met een setje met 100kg. De bar ligt een stuk stabieler en het voelt natuurlijker aan op deze manier. Ik ben benieuwd hoe mijn bovenrug zich zal houden met echt zware gewichten.

Wat mij zelf altijd opvalt bij squatters die hun knieën naar binnen (lijken) te duwen. Zij zakken naar beneden en duwen daarbij extreem ver hun knieën naar buiten. Wanneer zij weer omhoog komen gaan de knieën bijna automatisch terug naar binnen waar ze horen. Ongeveer wat je ziet in het filmpje van Dan Green. Check bijvoorbeeld dit filmpje vanaf 4:00

https://www.youtube.com/watch?v=292dVXxa2V8

Laatst bewerkt:
Ik geloofde je bijna niet toen ik dit zag staan, maar dit filmpje is wel verhelderend:

http://www.youtube.com/watch?v=YVFeMgyx8zo

In mijn enthousiasme meteen uitgeprobeerd met een setje met 100kg. De bar ligt een stuk stabieler en het voelt natuurlijker aan op deze manier. Ik ben benieuwd hoe mijn bovenrug zich zal houden met echt zware gewichten.

Wat mij zelf altijd opvalt bij squatters die hun knieën naar binnen (lijken) te duwen. Zij zakken naar beneden en duwen daarbij extreem ver hun knieën naar buiten. Wanneer zij weer omhoog komen gaan de knieën bijna automatisch terug naar binnen waar ze horen. Ongeveer wat je ziet in het filmpje van Dan Green. Check bijvoorbeeld dit filmpje vanaf 4:00

http://www.youtube.com/watch?v=292dVXxa2V8

Nice (: in mijn ervaring heeft mn bovenrug nergens last van, maar ik squat dan ook high bar en erg rechtop, waardoor m'n bovenrug niet echt veel hoeft te doen volgens mij. Wel gewoon spanning, maar geen focus erop heb ik.

Ik denk dat in het 2e filmpje dat je post de squatters niet per se hun knieën super ver naar buiten duwen, maar meer best wel breed staan + tenen naar buiten. T lijkt er mijns inziens niet op dat de knieën buiten de tenen komen. Bij het naar beneden gaan zie je dat de knieën even ver naar buiten geroteerd zijn als de als de voeten. Vervolgens strekken ze de knieën, maar je ziet dat ook de gestrekte knieën geroteerd zijn in dezelfde richting als de voeten.

Ik ben momenteel ziek :( maar ik wil zo graag trainen..

Ik Squat highbar en heb regelmatig een pijnlijke fibulakop, ik ga dit zeker even proberen misschien helpt het.

Back
Naar boven